Käytätkö voita ja kermaa ruoanlaitossa?
Kuinka usein ja mihin ruokiin nakkelet sitä?
Kommentit (60)
Paistamiseen ja leivontaan yleensä jos ohjeessa on. Mulla aikuinen opiskeleva maito- ja venhäallerginen poika, joten aina sitä ei voi käyttää, silloin kun hän on kotona. Kokeilkaapa muuten, jos kakkuohjeessa on 50 grammaa voita ja 1,5 dl maitoa, korvata nämä molemmat yhteensä 2 dl:lla kuohukermaa. Tulee parempaa. Ei käytetä mitään ruokakermoja ruuanlaitossa, vaan ihan puhdasta kuohukermaa.
Joka päivä käytän voita ihan levitteenä. Tosin se on omatekemää eli: 1 osa voita pehmentyneenä, 1 osa hyvää oliiviöljyä. Vatkataan tasaiseksi ja kaadetaan kivaan rasiaan. Jähmettyy jääkaapissa ja on aina mukavan levittyvää. Käytän samaa seosta paistamiseen. Tätä omatekemää levitettä voi muuten maustaa itse vaikkapa basilikalla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 06:29"]Joka päivä käytän voita ihan levitteenä. Tosin se on omatekemää eli: 1 osa voita pehmentyneenä, 1 osa hyvää oliiviöljyä. Vatkataan tasaiseksi ja kaadetaan kivaan rasiaan. Jähmettyy jääkaapissa ja on aina mukavan levittyvää. Käytän samaa seosta paistamiseen. Tätä omatekemää levitettä voi muuten maustaa itse vaikkapa basilikalla.
[/quote]
Kiva vinkki. Tykkään voista, oliviöljydtä ja basilikasta. Kokeilen
Käytän muutenkin voi - oliviöljyä paistamiseen. Kermaa joskus
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:51"]
Voi ja kerma on kaikkien (paitsi Antti Heikkilän ja karppifanaatikoiden mielestä, huom, mielestä) tutkimusten mukaan sydämen ja verisuonten kannalta edelleen huono juttu. Ihminen voi olla hoikka ulospäin mutta kupsahtaa silti viisikymppisenä, kun verisuonet on tukossa ja pumppu ei enää jaksa.
Itse haluan olla täällä terveenä vielä pitkän aikaa, niin että käytän voita ja kermaa vain juhlapäivinä, muuten öljyä, kalaa ja kasviksia.
[/quote]
Huonostipa olet tutkimukset lukenut tai et ole ymmärtänyt lukemaasi.
[/quote]
Laitapa linkkiä johonkin tieteellisesti pätevään tutkimukseen, joka todistaa voin ja kerman olevan terveellisiä!
[/quote]
Ensin olisi kiva nähdä edes yksi niistä tuhansista tutkimuksista, joiden väitetään todistavan voin ja kerman olevan epäterveellisiä.
[/quote]
Eli et oikeasti osaa näyttää mitään todistetta. Todistustaakkahan on sillä, joka haluaa kumota virallisen totuuden. Eli sinulla.
[/quote]
Ei, vaan todistuksen taakka on väitteen esittäjällä. Ole hyvä ja esitä tieteelliset todisteet voin ja kerman epäterveellisyydestä.
Käytän kaikkeen paistamiseen ja leipomiseen. Yleensä kuitenkin käytän n. 2/3 ohjeessa mainitusta määrästä. Syynä maku, puhdas raaka-aine ja A-vitamiini. :)
Ostin viimeksi 500g paketin tammikuun alussa ja tänään haen uuden. Eli sinkkunaisena määrät melko kohtuullisia.
Leivontaa n. 2-3 krt kuussa, munavoihin voita jota tykkäämme syödä sunnuntaiaamiaisella, ruuanlaitossa voita/kermaa kun tehdään näitä ruokia: Lihapullakastike, intialainen butter chicken esim. Joskus myös herkutteluhetkiin täysmaitoon tehtyä mannapuuroa.
Joskus. Kalan paistoon voita, lämpimiin leipiin myös. Kermaa kastikkeen tekoon, jos vieraita. Ja jälkkärit! Jos ohjeessa on kermaa niin kermaa laitetaan.
Käytän. Kermaa kahviin ja marjojen kanssa. Voita (tai kookosöljyä) paistamiseen.
En oikeastaan, käytän kookosmaitoa ja oliiviöljyä niiden tilalla :)
Kermaa tai voita menee joskus (kerran kahdessa kuukaudessa) leivontaan.
Kyllä käytän.
Ruskistan kookolihan pataruokiin aina voissa, eli n 1-2x viikossa, samoin kana- tai possunnoisetit, munakkaan ja pihvit paistan voissa. Jauhelihan ruskistan ilman rasvaa. Sipulin kuullotan voissa, muut kasvikset oliiviöljyssä
Kermaa käytän kanakastikkeessa, pihvin pippurikastikkeessa, carbonarassa, lohikeitossa. Noi nyt ainakin.
Kyllä. Paistan lähes kaiken voin ja oliiviöljyn sekoituksessa, ja leivontaan käytän ainoastaan voita. En ikinä osta leivonta- tms margariinia. Kermaa käytän kastikkeisiin ja ruuanlaittoon yleensä. Harvoin mitään ohutkermaa, mieluummin täyttä mutta vähemmän. Näin meillä! (Ollaan muuten hoikka ja terve perhe!)
Jep. Paistamiseen, kastikkeisiin, pastaruokiin, leivontaan..
mitä itse käytät ap näiden tilalta?
Voi ja kerma on kaikkien (paitsi Antti Heikkilän ja karppifanaatikoiden mielestä, huom, mielestä) tutkimusten mukaan sydämen ja verisuonten kannalta edelleen huono juttu. Ihminen voi olla hoikka ulospäin mutta kupsahtaa silti viisikymppisenä, kun verisuonet on tukossa ja pumppu ei enää jaksa.
Itse haluan olla täällä terveenä vielä pitkän aikaa, niin että käytän voita ja kermaa vain juhlapäivinä, muuten öljyä, kalaa ja kasviksia.
Välillä kyllä, kohtuudella. En nyt jaksa luetella mihin kaikkeen, mutta silloin kun maun tulee olla priimaa. Joskus jopa kahvilassa kahviin kermaa mieluummin kuin maitoa, puhtaasti nautinnon vuoksi. Veriarvoni ovat priimaa, joten se siitä. Muut vaivani eivät todellakaan johdu näistä tavoista ja mieluummin kyllä elän lyhyemmän nautinnollisen elämän, kuin nillityksen täyteisen kuivan ja piiitkän. ;)
Pari kertaa kuukaudessa jos leivon. :) Arkena en käytä kermaa ruuanlaitossa ja voin olen korvannut oliiviöljyllä ja kasvirasvalevitteellä
Voita käytän ruuan paistamiseen ja leivontaan. Paistan esim. sienet ja kalan voissa, mutta käytän öljyjä myös. Leivonnassa käytän vain voita.
En lainkaan. Lapsella on maitoallergia, joten kumpikaan ei käy.
Itse asiassa itsellenikään ei oikein kumpikaan enää maistu. Ne tekevät ruoasta hirmu tunkkaista ja tukevaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:51"]
[/quote]
Näinpä juuri, muuan patologi sanoi äskettäin haastattelussa, että lihava ihminen voi olla sisältä ihan terve, ja laihalla voi olla suonet tukossa. Mutta ei minua sinänsä haittaa jos ihmiset tukkivat suonensa voilla. Halvemmaksi tulee yhteiskunnalle kun eivät kaikki elä satavuotiaiksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 23:00"]
Jauhelihakastikkeeseen, valkokastikkeisiin, pinaattikeittoon, pullaan, munavoihin. Maalaisjärki käteen, ei vähäinen "pahan" rasvan saanti ketään tapa. Helpoin tapa pysyä terveenä on noudattaa ruokaympyrää, mikä on opetettu ala-asteella;)
[/quote]
Voi ja kerma ei ole pahaa rasvaa.