Käytätkö voita ja kermaa ruoanlaitossa?
Kommentit (60)
En laita ruokaa, ei tarvi miettiä tällaisiakaan asioita
Jauhelihakastikkeeseen, valkokastikkeisiin, pinaattikeittoon, pullaan, munavoihin.
Maalaisjärki käteen, ei vähäinen "pahan" rasvan saanti ketään tapa. Helpoin tapa pysyä terveenä on noudattaa ruokaympyrää, mikä on opetettu ala-asteella;)
Ruuanlaitto ilman voita ja kermaa (aurajuustoa) on kuin nainti ilman kumppania. Tyhjännylkytystä.
Käytän kyllä leivonnassa voita. Ruoanlaitossa käytetään kuohukermaa silloin harvoin kun tehdään jotain mihin sitä tarvitsee. Paistamisessa käytetään oliiviöljyä ja leivän päällä itsetehtyä levitettä jossa rahkaa, yrttejä sekä margariinia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Paistan lähes kaiken voin ja oliiviöljyn sekoituksessa, ja leivontaan käytän ainoastaan voita. En ikinä osta leivonta- tms margariinia. Kermaa käytän kastikkeisiin ja ruuanlaittoon yleensä. Harvoin mitään ohutkermaa, mieluummin täyttä mutta vähemmän. Näin meillä! (Ollaan muuten hoikka ja terve perhe!)
Sama homma. Limsat juodaan sokerilla ja makeutusaineet jää kauppaan, painon kanssa ei ole kenelläkään ollut ongelmaa.
Käytän, koska ruoan pitää olla hyvää. Leivon myös voilla, silloin kun ylipäätään leivon.
En toki kokkaa sellaista ruokaa ihan joka päivä, johon tarvitaan voita tai kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Paistan lähes kaiken voin ja oliiviöljyn sekoituksessa, ja leivontaan käytän ainoastaan voita. En ikinä osta leivonta- tms margariinia. Kermaa käytän kastikkeisiin ja ruuanlaittoon yleensä. Harvoin mitään ohutkermaa, mieluummin täyttä mutta vähemmän. Näin meillä! (Ollaan muuten hoikka ja terve perhe!)
Sama homma. Limsat juodaan sokerilla ja makeutusaineet jää kauppaan, painon kanssa ei ole kenelläkään ollut ongelmaa.
Sama täällä. Ennen juotiin paljon esim coca cola lightia, niin huomattiin että se usein teki sen että tuli järkyttävät makean mieliteot mitä normi cokis ei tehnyt ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Käytän kyllä leivonnassa voita. Ruoanlaitossa käytetään kuohukermaa silloin harvoin kun tehdään jotain mihin sitä tarvitsee. Paistamisessa käytetään oliiviöljyä ja leivän päällä itsetehtyä levitettä jossa rahkaa, yrttejä sekä margariinia.
Miten teet tuon levitteen? Vaikuttaa kyl tosi hyvältä
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kerma on kaikkien (paitsi Antti Heikkilän ja karppifanaatikoiden mielestä, huom, mielestä) tutkimusten mukaan sydämen ja verisuonten kannalta edelleen huono juttu. Ihminen voi olla hoikka ulospäin mutta kupsahtaa silti viisikymppisenä, kun verisuonet on tukossa ja pumppu ei enää jaksa.
Itse haluan olla täällä terveenä vielä pitkän aikaa, niin että käytän voita ja kermaa vain juhlapäivinä, muuten öljyä, kalaa ja kasviksia.
Tutkimusten mukaan tyydyttynyt rasva on sydänterveydelle neutraalia. Tietäisit jos lukisit tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teet tuon levitteen? Vaikuttaa kyl tosi hyvältä
Kaikki sekaisin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kerma on kaikkien (paitsi Antti Heikkilän ja karppifanaatikoiden mielestä, huom, mielestä) tutkimusten mukaan sydämen ja verisuonten kannalta edelleen huono juttu. Ihminen voi olla hoikka ulospäin mutta kupsahtaa silti viisikymppisenä, kun verisuonet on tukossa ja pumppu ei enää jaksa.
Itse haluan olla täällä terveenä vielä pitkän aikaa, niin että käytän voita ja kermaa vain juhlapäivinä, muuten öljyä, kalaa ja kasviksia.Tutkimusten mukaan tyydyttynyt rasva on sydänterveydelle neutraalia. Tietäisit jos lukisit tutkimuksia.
Tutkimusten mukaan vauvalle kirjoittelee vain hullut ja humalaiset. Kumpaako ryhmää edustat?
Voita voitaikinaan. Pottumuussiin. Teen myös kirkastettua voita jolla välillä paistan lihaa pannulla. Kermaa käytän harvemmin. Kastikkeisiin esmi.Kun vain keitän perunat ja muussaan haarukalla silloin laitan kermaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:51"]
Itse haluan olla täällä terveenä vielä pitkän aikaa, niin että käytän voita ja kermaa vain juhlapäivinä, muuten öljyä, kalaa ja kasviksia.
Näinpä juuri, muuan patologi sanoi äskettäin haastattelussa, että lihava ihminen voi olla sisältä ihan terve, ja laihalla voi olla suonet tukossa. Mutta ei minua sinänsä haittaa jos ihmiset tukkivat suonensa voilla. Halvemmaksi tulee yhteiskunnalle kun eivät kaikki elä satavuotiaiksi.
Mulla oli kaksi mummia. Toinen eli 96 vuotiaaksi, toinen 101 vuotiaaksi. Top 3 ruoka-ainetta voi, kerma ja kahvi.
Pitkä ikä ei varmaan näistä johtunut, tulee vaan aina mieleen rasvakeskusteluista.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:51"]
Näinpä juuri, muuan patologi sanoi äskettäin haastattelussa, että lihava ihminen voi olla sisältä ihan terve, ja laihalla voi olla suonet tukossa. Mutta ei minua sinänsä haittaa jos ihmiset tukkivat suonensa voilla. Halvemmaksi tulee yhteiskunnalle kun eivät kaikki elä satavuotiaiksi.
Niin ja maailmalla on jo tiedossa, että voi ja muut eläinrakas eivät aiheuta sydäntautien, vaan sokeri. Hakeutunut ldl on se, joka on pahasta ja vhh ruokavaliota noudattamalla ei tuollaista vaarallista hapettunutta ldl kolesterolia löydy. Jos kokonaiskulutus ks teiltä alhaalla, niin kaikki on hyvin.
Lukaise ensi kerralla, ennen kuin lähetät.
Isomummi eli 96 vuotiaaksi, voita ja läskisoossia ynnä vastaavaa mutta kuoli syöpään jolla ei ollut mitään tekemistä ruokavalion kanssa. liikkuikin rollaattorilla.
Kun minä laitan ruokaa tai leivon, käytän voita, kuohukermaa ja oliiviöljyä, jos ruokaan tai leivonnaiseen senkaltaisia aineksia tarvitaan. Mieluiten luomuna.
Mitään keinorasvoja tai -kermoja tähän taloon ei tule.
Ruoka tehdään pääosin kasviksista ja lisäksi käytetään täysjyväviljaa. Kalaa syödään paljon, lihaa hyvin vähän. Kaurapuuroa, ruisleipää, kotimaisia marjoja suositaan ruokavaliossa.
Olemme terveitä, hoikkia ja veriarvot ovat erinomaiset koko perheellä.
Vierailija kirjoitti:
En lainkaan. Lapsella on maitoallergia, joten kumpikaan ei käy.
Itse asiassa itsellenikään ei oikein kumpikaan enää maistu. Ne tekevät ruoasta hirmu tunkkaista ja tukevaa.
Ite oot tunkkainen ja tukeva
Minun rasvani ovat voi, oliiviöljy (lisättyinä) ja ruoassa itsessään oleva rasva.
Esim. hankin luomukanaa, kokonainen tipu uuniin, paistorasva myöhempään käyttöön.
Riippuu ihan ruoasta, kermaa tulee useammin käytettyä, voita harvemmin. Kantarellikastike on sellainen ruoka joka ehdottomasti tarvitsee molempia :).
Nämä ruokaketjutkin on muuten nykyään aika tylsiä kun aina tulee jotkut ruokahysteerikot mellastamaan epäterveellisyyttä/terveellisyyttä ja väitellään tieteellisistä tutkimuksista.
Kaikkea voi syödä silloin tällöin. Kohtuus kaikessa on ihan erinomainen neuvo kaikille, myös hysteerikoille. Allergiat on asia erikseen.
Ainakin kolme kertaa viikossa. Kermaa ja voita kastikkeisiin, kermaa välillä munakkaaseen, joskus paistan jotain voissa. Hirven- ja naudan kokolihapalojen pinnat ruskistan aina voissa.