Silmässä välkkyy sahalaita
Alkoi äsken kun silitin pyykkiä ihan äkisti.
Sitten tuntui koko silmä ihan oudolta.
Nyt noin 30min myöhemmin välkytys on hävinnyt, mutta jotenkin vieläkin silmässä outo olo.
Voiko olla joku aivoverenkiertohäiriö?
Kommentit (54)
Näitä on nyt liikaa yhdellä jos toisella, samoin kuin muistihäiriöitä ja sydänoireita. Long covid? Rokotehaitat?
Aina ei iske päänsärky edes mutta voit väsyä ja tulla pahoinvointia
Migreenihän se. Mulla tulee kohtauksissa sellasia "kristallikolmioita", jotka tekee lukemisesta mahdotonta. Onneksi särky on melkeen olematonta eli lieviä ovat.
Mulla ei ole päänsärkyä joten tuskin migreeni?
Mulla tutkitaan myös muisti ja rytmihäiriöitä.. joskin sydämen jumputtelua ollut jo 4vuotta, mutta muisti hävinnyt lähes kokonaan.
En tiedä ainakaan sairastaneeni koronaa?
Migreenikohtaus, mutta ei tarkoita välttämättä sitä että olisit sairastunut migreeniin. Ykssttäinen kohtaus tai pari voi kuulemma tulla kelle vain elämän aikana. Sitten jos alkaa olla joka kuukausi niin on migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tutkitaan myös muisti ja rytmihäiriöitä.. joskin sydämen jumputtelua ollut jo 4vuotta, mutta muisti hävinnyt lähes kokonaan.
Ota yhteyttä päivystykseen. Näköhäiriöt yhdistettynä rytmihäiriöihin otetaan vakavasti. Voi olla TIA kohtaus, esim. flimmeri tyyppinen rytmihäiriö voi aiheuttaa tukoksia.
Jos välkkyminen tapahtuu näkökentän laidalla ja silmissä 'leijuu hahtuvia', niin kyseessä on todennäköisesti lasiaisen irtauma, joka on yleensä ihan vaaraton ja tulee iän myötä varsinkin likinäköisille.
asap yhteys terveydenhuoltoon. Ei kannata vauvapalstalta kysellä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Voi olla silti migreeni vaikka ei ole särkyä. Minulla on aurallisia säryttömiä migreenikohtauksia. Verenkiertohäiriö ja tukostaipumus taustalla. Jokaisen auran jälkeen on uusi tukos päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole noissa visuaaleissa yleensä päänsärkyä ollenkaan. Sahalaidat ja silmäoireet on todella perustason migreenin tuntomerkki.
Vierailija kirjoitti:
Ei auralliseen migreeniin aina liity särkyä ollenkaan. Mulla kohtaukset on 10-20 min kestävä näköhäiriö ja joskus höntti ja sekava olo. Ei särkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ainakaan sairastaneeni koronaa?Minkä ikäinen olet? Voi olla silti migreeni vaikka ei ole särkyä. Minulla on aurallisia säryttömiä migreenikohtauksia. Verenkiertohäiriö ja tukostaipumus taustalla. Jokaisen auran jälkeen on uusi tukos päässä.
Toki syöt verenohennuslääkkeitä.
Sairastin nuoruudessani migreeniä, mutta vanhemiten se on muuttunut tuollaisiksi auroiksi = sahakuvioita silmissä. Olen ottanut heti niiden tultua buranaa, ja menevät ohi aika pian. Perinteiseen migreenin verrattuna etu on se, ettei tule sitä järjetöntä kipua.
Toki tällaisista kannattaa keskustella vaikka työterveyslääkärin kanssa, mikäli sinulla sellainen on.
Tuskin on verkkokalvo irti tai edes vaaraton lasiaisen irtauma, kun on kerran mennyt 30 minuutissa ohi. Todenäköisesti aivoperäinen migreenityyppinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Jos välkkyminen tapahtuu näkökentän laidalla ja silmissä 'leijuu hahtuvia', niin kyseessä on todennäköisesti lasiaisen irtauma, joka on yleensä ihan vaaraton ja tulee iän myötä varsinkin likinäköisille.
Ei migreeni vaan mahdollinen ongelma lasiaisen kanssa. Sain itse puolikiireellisen lähetteen terveyskeskuksesta silmäklinikalle juuri samanlaisen vaivan takia. Vaiva täytyy tutkia.
Auramigreeni. Migreeni on myös yhdenlainen verenkiertohäiriö.