Mulla todettiin rasvamaksa
Maksa-arvot olleet pitkään 60-100 välillä. Painoa ole pudottanut jo yli 5kg. Painan nyt 94kg ja olen 189cm pitkä. Alkoholi on olutta noin 2-4 kertaa kuussa. En tissuttele ollenkaan vaan rehellisesti juon yhtenä päivänä jos otan. Pitääkö olla huolissaan?
Kommentit (20)
Mites kevyttuotteet, kannattaa jättää väliin.
Kokeile vesipaastoa päivä tai pari. Se on tehokas hoitokeino rasvamaksaan. Itsellä on ylipainoa 50kg eikä koskaan ole ollut rasvamaksaa tai verenpaineen kanssa ongelmia, koska pidän säännöllisesti paastopäiviä.
Jonkinasteinen rasvamaksa on varmaan puolella suomalaisista. Liikaa sokeria ja ruokaa, liikaa etanolia.
Et onnistu pääsemään siitä eroon ilman että jätät alkoholin. Valitan. Hyväkarppausta kannattaa kokeilla.
Minulla oli myös koholla. Ei alkoholista vaan syömisestä. Aloin liikkua enemmän, lähinnä kävellä. Palautui arvot normaalin puolelle, vaikka en laihtunut.
N53
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vesipaastoa päivä tai pari. Se on tehokas hoitokeino rasvamaksaan. Itsellä on ylipainoa 50kg eikä koskaan ole ollut rasvamaksaa tai verenpaineen kanssa ongelmia, koska pidän säännöllisesti paastopäiviä.
En voi pitää paastoja diapeteksen takia. Minullakin on rasvamaksa, en ole AP.
Kyllä. Olet ylipainoinen, etkä varmaan syö tarpeeksi kasviksia.
Metabolinen oireyhtymä, lue siitä
Rasvamaksa häviää kun lopetat alholin käytön ja laihdutat lisää.
Juon kuin sieni, mutta paljon paremmat maksa-arvot. Ilmeiseti mulla on ainakin toistaiseksi hyvin toimiva maksa.
Ei tarvii olla huolissaan.
"Raittiushenkilö raittiustuolissaan
Sinusta on muka huolissaan
Se nimittää sinua hulttioks
Ja väittää että maksasi sanoo "Poks"
Däng däng
Mutta kyllä se kestää koko elämän
Eikä kenenkään toisen kengissä
Voi elämästä selvitä hengissä"
Entäs hedelmäsokeri limsoissa ja karkeissa, hedelmissäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on suunnitelma. Kyllä tuo säikäytti kun ultrasivat. Ei ole mitään vaivoja ollut. Lääkäri ei oikein mitään ohjeita antanut. Ap
18-vuotiaalla sukulaispojalla on rasvamaksa. Hän on aina ollut hieman tukeva mutta alkoholia ei ole maistanutkaan. Että antakaa jo olla se "lopeta alkoholinkäyttö"-mantra. Alkoholi ei AINA ole rasvamaksan syy.
Vierailija kirjoitti:
No on mullakin rasvamaksa vaikka olen absolutisti. Lihavuus syy.
Vähennä hiilareita, jotka tulevat sokereista, viljoista ja hedelmistä. Kasviksia ja marjoja saa syödä. Kiinnitä huomiota etenkin kalorijuomiin, kuten limsat, kaakaot, erikoiskahvit, tuoremehut..
Reipas kävely, jolla saa hien pintaan, ja juoksu ovat hyviä sisäelinrasvan sulattajia.
Kyllä hedelmiä saa ja kannattaakin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö paljon tuotteita joissa palmuöljyä?
Nykyään lapsillakin voi olla rasvamaksa.
Ja fruktoosi- ja glukoosisiirappeja on valmisruoissa, suolaisissakin. Se tekee rasvamaksan. Minä löysin onneksi perunasalaattia, jossa ei ole yhtään noista kolmesta aineesta.
Käytätkö paljon tuotteita joissa palmuöljyä?
Nykyään lapsillakin voi olla rasvamaksa.