Joulumakaronilaatikko
Olen hukannut ohjeen. Onko kenelläkään sitä? Siitä tuli edellisellä kerralla todella hyvää. Minä olen siivonnut printit ilmeisesti piiloon.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pilkkaatte? :D meillä on aina kuulunut makaronilaatikko joulupöytään. Siis lihaton. Se on lisuke siinä missä muutkin laatikot. Halpaa siinä missä juureslaatikotkin.
En mä tiedä. Täällä on näitä joiden mielestä omat valitut jouluruuat on vain se oikea juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauhelihaa
Sipulia
Suolaa
Valkopippuria
Kanelia
Kokonaisia maustepippureita
Lihalientä
Makaroneja
Voita.Kuullota sipulit. Paista jauheliha, mausta suolalla ja valkopippurilla. Keitä makaroneja pari minuuttia ja lihaliemi. Voitele uunivuoka voilla ja lisää sinne sipulit, jauheliha ja makaronit. Lihalientä niin että peittyy lähes kokonaan, sekaan vähän kanelia ja maustepippurit.
Uuniin n. 200 astetta n. 20-30 min.Joulumakaronilaatikko ei ole liha-makaronilaatikkoa. Se on pelkkää makaronilaatikkoa. Marttojen ohje on sikäli oikea.
Voi olla.
Tuo on mummoni ohje ja tuota syöty aina hänen pöydässään. Itä-Suomessa ainakin makaronilaatikko tarkoittaa lihallista makaronilaatikkoa.
Vanha pitoperinne tehdä ilman ja johan sen käsittää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle Marttojen ohje:
1 l vettä
2 tl suolaa
200 g makaroniaMunamaito:
2 munaa
6 dl maitoa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
¼ tl valkopippuria(Pinnalle: korppujauhetta)
Jos käytät pitkiä makaroneja, katko ne ensin. Pane makaronit kiehuvaan suolalla maustettuun veteen. Keitä kypsiksi ilman kantta. Siivilöi vesi pois ja pane makaronit voideltuun uunivuokaan.
Valmista munamaito vatkaamalla aineet kevyesti keskenään. Kaada munamaito vuokaan. Makaronien tulee peittyä. Nostele makaroneja hiukan haarukalla. Jos haluat, voit ripotella pinnalle korppujauhetta.
Kypsennä uunissa 150–180°C:ssa 1–1,5 tuntia, niin että munamaito on hyytynyt.
Kiitos 👍🏻!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pilkkaatte? :D meillä on aina kuulunut makaronilaatikko joulupöytään. Siis lihaton. Se on lisuke siinä missä muutkin laatikot. Halpaa siinä missä juureslaatikotkin.
Joulumakaronilaatikko maistuu hyvältä esimerkiksi lasten suussa. Aikuisellekin menee proteiinipitoisen palan ja rosollin kanssa. On hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauhelihaa
Sipulia
Suolaa
Valkopippuria
Kanelia
Kokonaisia maustepippureita
Lihalientä
Makaroneja
Voita.Kuullota sipulit. Paista jauheliha, mausta suolalla ja valkopippurilla. Keitä makaroneja pari minuuttia ja lihaliemi. Voitele uunivuoka voilla ja lisää sinne sipulit, jauheliha ja makaronit. Lihalientä niin että peittyy lähes kokonaan, sekaan vähän kanelia ja maustepippurit.
Uuniin n. 200 astetta n. 20-30 min.Joulumakaronilaatikko ei ole liha-makaronilaatikkoa. Se on pelkkää makaronilaatikkoa. Marttojen ohje on sikäli oikea.
Osa sulattaa tuohon vielä Koskenlaskijaa sekaan ettei ole pelkkää munamaitoa ja makaronia. Sen lisäksi voi laittaa hieman sokeria tai siirappia antamaan omaa makuaan suolan jne tehosteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on hämäläinen perinneruoka ja ainakin aiemmin juhlapöydässä aina tarjolla. Ei ole syytä pilkata. Kuuluuhan joillakin karjalanpiirakatkin joulupöytään, mitä itse en ole mieltänyt laatikoiden ja kinkun kanssa. Hämäläistä joululimppua pöytään!
Kanelia laittaisin myös, jos haluaa jouluista makua
Meillä on joulupöydässä makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, karjalanpaistia ja lihapullia.
Tulevaisuuden joulupöydissä tulee olemaan lasten puolisoiden haluamia juttuja, mikäli meillä jouluja viettävät. Niin se joulumenu elää.