Kysymys aso-maksusta
Osaisiko joku kertoa, onko mahdollista että toinen vanhemmistani maksaa aso-maksun mutta minä asun yksin ko. asunnossa? Täytyykö maksajan asua siinä?
Kommentit (10)
Puhuuko vuokrasta vai kauppahinnasta? Muista lahjaveron rajat!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:31"]Puhuuko vuokrasta vai kauppahinnasta? Muista lahjaveron rajat!
[/quote]
Periaatteessa laina, sillä vanhempani saa rahat takaisin sitten kun muutan pois.
Meinaatko että pankin pitäisi asua aso-asunnossa jonka maksu on pankkilainalla maksettu? Samahan se on mistä sen lainaat.
Ei niitä kiinnosta mistä ne asomaksun rahat tulevat.
Eihän niitä kiinnosta mutta verottajaa kiinnostaa. Tehkää velkakirja.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:41"]Eihän niitä kiinnosta mutta verottajaa kiinnostaa. Tehkää velkakirja.
[/quote]pyh, verottaja ei vahdi kenenkään tilejä
On täysin mahdollista. Aso asunnon saa vuokrata jollekulle niin halutessaan eli esim vanhempasi voivat vuokrata sen sinulle...sinä makselet ne vastikkeet. Jos meinaat että vastikkeetkin maksaa vanhempasi niin sekin onnistuu varmaan mutta hieman hankalampaa se ehkä on.
Helpointa on jos vain lainaat rahat vanhemmiltasi "yksityisesti", eli käytännössä sinä hankit asunnon itse etkä sotke vanhempiasi asiointiin asuntofirman kanssa. Tämä ehdotus sillä olettamuksella, että luottamus sinun ja vanhempiesi välillä on kunnossa ja vanhemmillesi riittää esim tehty velkakirja todistukseksi lainasta. Jos vanhempasi eivät luota sinuun tarpeeksi, niin varmaankin voitte tehdä vastaavan panttauksen aso-maksusta kuin pankissakin tehdään lainaa vastaan. Tuolloinkin aso olisi kuitenkn sinun nimissäsi.
Ja vielä suorana vastauksena, aso-firmaa ei kiinnosta yhtään kuka tai kenen tililtä aso-maksu on maksettu, kunhan se vain maksetaan ajoissa. Eli haet itse asuntoa omissa nimissäsi ja annat maksulapun vanhemmillesi, asia on sillä hoidettu.
Tuskinpa niitä kiinnostaa kuka sen aso-maksun maksaa