Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 kk vauva seisoskelee koko ajan, onko tää enää normaalia

Vierailija
15.12.2021 |

Vauva on oppinut jokin aika sitten seisomaan, eikä nyt muuta tee. Lasken välillä takaisin kontalleen lelujen ääreen mutta ponnahtaa heti pystyyn. Ei siinä muuten mitään, mutta hän väsyy ja huutaa ja kaatuilee jos en ehdi saada kiinni. Käytännössä koko hereilläoloajan haluaa vaan seisoskella, välillä konttaa seisomaan johonkin toiseen paikkaan ja sit töröttää seisoa siinä. Tuli vaan mieleen että mikä tää juttu on, onko normaalia vaan monta tuntia päivästä seistä. Toki siis meillä syödään ja vaunulenkkeillään jne tehdään muitakin asioita mutta lähinnä hän haluais vaan seistä :D

Vaikea selittää mutta siis voiko tää vaan olla uuden taidon opettelusta johtuvaa yli-innokkuutta vai mikä, vai voiko olla merkki jostain kehityshäiriöstä (en mä tiiä?)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelias lapsi sulla.

Tykkää nähdä.

Harmi, kun vielä noin pienenä on tuo itsesuojeluvaisto hyvin vähäinen.

Ehkä se konttauskypärä olisi tälle hyvä?

Entäs sellainen kävelytuoli? Voisi olla hyvä ja olisi ainakin turvallinen. Ja siinähän voi istuakin.

Vierailija
22/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat nousi pystyyn 5-6kk iässä eivätkä olisi muuta tehneetkään. Neuvolassa totesivat vain että jos itse nousee pystyyn niin ei siinä mitään, silloin on ns. valmis ja onhan sr vauvasya jännää. "Seisottaa" ei kuitenkaan saa jos vauva ei itse pystyyn hakeudu.

Molemmat oppivat silti kävelemään vasta reippaasti yli vuoden ikäisinä, niin ne on vauvat erilaisia ja ihan terveitä yksilöitä valtaosasta tulee kun omaan tahtiinsa antaa kehittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas konttasin pitkän aikaa senkin jälkeen, kun olin jo oppinut kävelemään. Neliveto on vaan niin paljon parempi tapa edetä.

Vierailija
24/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Itse olin 7 kk iässä tehnyt ensin samaa ja sitten alkanut kävelemään ja kohta juoksemaan. Olin ollut tosi utelias ja nopea kulkemaan. Äiti tuskaili, että olisi saanut kauemmin olla aloillaan, kun sai perässä juosta. Joku mainitsi väärät sääret, no ne mulla on, en tiedä johtuuko varhaisesta seisoskelusta ja kävelemisestä.

Ap:lle; lapsesi on utelias, ei tarvi huolestua. Kaikkea hyvää teille!

Vierailija
25/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että seisoo koko aikaa. Susta vaan tuntuu siltä.

Nimenomaan silti tuntuu.. yötkin on levottomia kun pitää puoliunessa nousta kymmeniä kertoja seisomaan. Ei malta päivisin katsoa leluja tms vaan silmät kiiluen etsii tuoleja/pöytiä/mitä vaan mitä vasten voisi seisoskella. Syöttötuolista yrittää kammeta pystyyn. Ihan jotenki levoton sielu.

-Ap

Vierailija
26/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä jalat hieman ristissä ja nojaileeko kyynärpäällään TV-tasoon? Nostaako toista kättä samalla kun tilaa lisää maitoa? Möliseekö siinä koko päivän ja alkaako itkeä juuri ennen kuin pitää mennä nukkumaan? Loppuuko ilta usein itkuiseen sätkimiseen ja potkimiseen lattialla?

Vierailija
27/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kävelytuolia missään nimessä! Kaikkien fysioterapeuttien pannaan julistama laitos. opettaa väärää kävelymallia ja lisää varvistelua. 

https://www.eksote.fi/terveyspalvelut/fysioterapia/lastenfysioterapia/D…

Vierailija
28/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jalat hieman ristissä ja nojaileeko kyynärpäällään TV-tasoon? Nostaako toista kättä samalla kun tilaa lisää maitoa? Möliseekö siinä koko päivän ja alkaako itkeä juuri ennen kuin pitää mennä nukkumaan? Loppuuko ilta usein itkuiseen sätkimiseen ja potkimiseen lattialla?

Kuullostaa keskiverto asiakkaalta.

Vierailija
29/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ole iloinen ettei vielä ole löytynyt kaasuvaihdetta eli juoksemista. Sitten juoksette molemmat!

Vierailija
30/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kävelytuolia missään nimessä! Kaikkien fysioterapeuttien pannaan julistama laitos. opettaa väärää kävelymallia ja lisää varvistelua. 

https://www.eksote.fi/terveyspalvelut/fysioterapia/lastenfysioterapia/D…

Eihän sitä kävelytuolia koko ajan käytetäkään, vain pieniä aikoja, mutta vauva on sen ajan turvassa, eikä kaatuile koko ajan.

Ei ole meidän lasten jalkoihin eikä kävelemiseen mitenkään vaikuttanut. 

Vierailija
31/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt 18v esikoinen nousi reisimakkaroineen väkisin seisomaan 5kk iässä, ei kävellyt, mutta punnersi itsensä seisomaan.

Neuvolassa kielsivät ”seisottamisen” ja että kontata pitää korkeintaan. Ahdisti kun peloteltiin nivelvammoilla ja länkisäärillä, mutta en saanut häntä pysymään maassa. Hyppykiikkuun pistin ja pomppi niin että jousi raikui.

Mutta en siis saanut lasta ”alas”, koko ajan nousi seistä töröttämään kun silmä vältti.

Konttausvaihe jäi pois kun alkoi kävellä pari kk seisottuaan. Ihan normaali ja urheilullinen tuosta tuli, ei länkisääriä eikä nivelvammoja.

Joten ap, ehkä lapsesi on ihan normaali, tykkää vaan seistä😄❤️

Vierailija
32/32 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli 70-vuotias ystävä, keski-ikäisen lapsen äiti ja kahden lapsen isoäiti, joka vieläkin muistelee, että helppo ainokainen muuttui 7 kk iässä vaativaksi kiukkuussiksi, kun vauva oppi seisomaan ja heräsin jopa yöllä seiskoelemaan pinnasängyssään. Lopulta tuore äiti ja vauva itkivät päivin öin ja vauva seisoi vaikka väkisin päivin öin. Kunnes oppi uusia taitoja. Vauva heräsi siis yölläkin siihen, että oli unissaan noussut seisomaan.

Olen aina ihmetellyt, miten tällainen asia voi olla jollekin naiselle niin tärkeä ja jopa rankka kokemus, että puhuja tästä vuosikymmeniä myöhemmin, mutta tämä aloitus sai miettimään, että ilmeisesti tämäkin asia voi olla sellainen, minkä tajuaa vain jos on kokenut saman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi