Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko nuo netin epäviralliset avustusryhmät kaikki huijauksia?

Vierailija
15.12.2021 |

Itseltäni on huijattu yhden ryhmän kautta rahaa kerran, sen jälkeen en ole uskonut yhtään noista tarinoista. Ryhmän yp julkisesti haukkuukin kyseisiä huijareita mutta ei ota mitään vastuuta että itse vaati heille rahaa. Ja edelleen vain vakuuttaa ihmisiä luottamaan itseensä, että hän kyllä tietää kenelle voi ja pitää lahjoittaa rahaa. Joo, ei ihan vakuuta.

Kaikki tarinat perustuvat vain siihen, että yp on kuulemma ne tsekannut. No kuinka paljon häneen voi luottaa kun on jo useammin jäänyt kiinni siitä, että on vaatinut rahaa huijareille?

Ja mikä kiinnittää huomiota myös on, että kaikissa ilmoituksissa valitetaan miten ei ole vaatteita eikä huonekaluja ja tarvitaan rahaa niihin. Sitten kuitenkin aina kun joku ilmoittaa lahjoittavansa vaatteita tai huonekaluja niin ne eivät kelpaa kenellekään. Selvästi vain rahaa pitäisi saada.

Itse en enää usko mihinkään noista. Ikävä sinänsä että varmaan Suomessa on ihmisiä hädässä, mutta nuo auttamisryhmät ovat niin täynnä huijareita että niiden tarinoista en usko enää sanaakaan.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kukaan menee antamaan rahaa noin löyhin perustein? Et ikinä voi tietää , kuka sen rahan keräämisen takana on ja varsinkin ei minkään palstan yp ole sen luotettavampi,ihan järkyttävää lukea, kuinka hyväuskoisia ja sinisilmäisiä ihmiset ovat. Älkää hyvät ihmiset lähtekö anatmaan rahaapua , jos ette sata varmasti tiedä mikä tilanne on oikeasti ja kenelle apu oikeasti on menossa ja että meneekö se oikeasti avuntarvitsijalle. Tämä palsta ainakin on ihan huuhaaata, jolla ei mooraalista mitään käsitystä saatikka mistään muustakaan , kun rehellisyydestä on kyse.

Vierailija
42/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri katsoin yhden ryhmän sivua ja kyllähän siihen kiinnitti huomion, että siellä on vaikka kuinka paljon hyvää tavaraa tarjolla lahjoitettavaksi. Hyväkuntoisia vaatteita, huonekaluja, leluja, urheiluvaatteita, avaamattomia meikkipakkauksia, yms. ja tarjouksia lahjoittaa ilmaiseksi esimerkiksi osallistuminen johonkin harrastukseen. Eikä mikään kelpaa kenellekään.

Samalla kaikki "avunpyynnöt" ovat sellaisia, että kuulemma ei ole vaatteita, huonekaluja, leluja, rahaa harrastuksiin. Mutta kuitenkaan mitkään näistä eivät sitten kelpaa kun niitä tarjotaan. Puhdasta rahaa pitäisi vain saada, sekä suoraan pyytäjille että yhdistykselle.

Ei vain herätä luottamusta. Jos oikeasti on hätä että lapsilla ei ole talvivaatteita, niin kyllä ne muiden lahjoittamat silloin kelpaavat, varsinkin kun ne tarjotut vaatteet ovat erittäin hyväkuntoisia. Joten kun eivät kelpaa ja vain rahaa pitäisi saada, niin kyllähän sen pitäisi soittaa hälytyskelloja että ei taida olla ihan puhtaat jauhot pussissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi kukaan menee antamaan rahaa noin löyhin perustein? Et ikinä voi tietää , kuka sen rahan keräämisen takana on ja varsinkin ei minkään palstan yp ole sen luotettavampi,ihan järkyttävää lukea, kuinka hyväuskoisia ja sinisilmäisiä ihmiset ovat. Älkää hyvät ihmiset lähtekö anatmaan rahaapua , jos ette sata varmasti tiedä mikä tilanne on oikeasti ja kenelle apu oikeasti on menossa ja että meneekö se oikeasti avuntarvitsijalle. Tämä palsta ainakin on ihan huuhaaata, jolla ei mooraalista mitään käsitystä saatikka mistään muustakaan , kun rehellisyydestä on kyse.

Itse tulin huijatuksi tuon yhden kerran sellaisen ryhmän kautta, joka on jatkuvasti mediassa. Ne uutisjutut loivat kuvan, että kyse on jotenkin virallisesta toiminnasta. Mutta tuon yhden kerran jälkeen en kyllä koskaan enää erehdy noihin huijauksiin. Tuossa tapauksessa yp oli myös tosi painostava ja aggressiivinen ja syyllistämällä vaati rahaa vaikka olin luvannut pyydetyn ruokalahjoituksen. Mutta pyytäjät olivat kuulemma liian sairaita ottamaan mitään vastaan niin yp laittoi viestitulvan, että heille pitää lähettää rahaa. Rahat saanut nainen sitten vielä viestitteli perään, että tarvitsee lisää rahaa että saa passin kun ovat lähdössä ulkomaanmatkalle! Vaikka nämä olivat muka kuolemansairas vanha syöpää sairastava pariskunta joka oli liian huonossa kunnossa ottamaan ruoka-apua vastaan.

Joo, tuntui tosi tyhmältä tulla huijatuksi ja olivat huijanneet tosi monia muitakin. Mutta kuvio meni tosiaan niin, että ryhmästä oli kirjoitettu kaikissa medioissa joten se loi kuvan että kyseessä olisi jokin luotettava juttu. Ja ryhmä mainostaa edelleenkin säännöissään, että vain konkreettista apua annetaan, kuten ruokaa, eikä rahaa saa pyytää. Silti yp itsekin rikkoi (ja rikkoo jatkuvasti) tätä sääntöä ja vaatii rahaa suoraan ihmisten tileille sekä yhdistyksen tilille. Ja tuossakin painostus rahan antamiseen tuli vasta sen jälkeen kun olin luvannut ruoka-apua, niin yp alkoi painostamaan että ei kun rahaa ja on pakko antaa kun olin luvannut auttaa. Niin siinä tilanteessa se oli vain helpoin tapa päästä eroon yp:n ja avunvaatijoiden painostuksesta ja kiristyksestä. Mutta todella harmitti ja tuntui hölmöltä että olin tuollaiseen painostukseen ja huijaukseen alistunut.

Mutta kyllä tosiaan opin kerrasta. Ja tuossa ryhmässä se yp on pahin, mutta saa ihmisiä ryhmään ja luottamaan siihen ja häneen kun saa niin paljon julkisuutta mediassa. Nyt ilmeisesti tosin siellä on niin monella ollut ikäviä kokemuksia mistä ovat maininneet (vaikka yp ensin haukkuu heidät ja nopeasti poistaa kommentit) että rahaa ei taida enää tulla. Ainakin yp on kesästä asti julkaissut toistuvia raivoisia valituksia että rahat ovat loppu ja pitää antaa rahaa. (Seuraan siis joskus ryhmää uteliaisuudesta kun niin paljon jäi harmittamaan.)

Vierailija
44/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tapahan tuo on ansaita. Just katsoin yhden ilmoituksen, 68 ihmistä oli kahden päivän aikana ilmoittanut lahjoittavansa rahaa. Yleisin summa on 50€, joten tuossa yhdellä nettitarinalla nettosi kahdessa päivässä 3400€.

Vierailija
45/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapahan tuo on ansaita. Just katsoin yhden ilmoituksen, 68 ihmistä oli kahden päivän aikana ilmoittanut lahjoittavansa rahaa. Yleisin summa on 50€, joten tuossa yhdellä nettitarinalla nettosi kahdessa päivässä 3400€.

Ehkä pitäisi laittaa itsekin ilmoitus, kyllä munkin tilille voisi vastikkeettomasti siirtää kolme tonnia.

Vierailija
46/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, no nyt alan ymmärtää. Tuollahan liikkuu isot rahat. Varmaan moni ottaisi mielellään useita tuhansia vastaan lahjoituksina.

Mutta en myöskään tajua, miten kukaan lahjoittaa noin löyhin perustein. Tarkistamaton nyyhkytarina netissä ja sitten lähetellään rahaa? Kuka tahansahan voi keksiä itselleen seitsemän sairasta lasta, itselleen traagisen elämäntarinan ja tusinan kolmejalkaista koiraa jotka kaikki näkevät nälkää.

Vierailija
47/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuosta ruokajakelusta, niin tuolla yhdessä ryhmässä joku väitti, että sieltä saatava ruoka on kaikki homeista ja pilaantunutta. Että siksi pitää saada rahaa.

Vierailija
48/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuosta ruokajakelusta, niin tuolla yhdessä ryhmässä joku väitti, että sieltä saatava ruoka on kaikki homeista ja pilaantunutta. Että siksi pitää saada rahaa.

No kyllä minäkin mieluummin ottaisin kolme tonnia käteistä tilille kuin kävisin ruokajakelussa. Moraalitonta se silti mielestäni olisi. Ruokajakelun ruoassa ei ole mitään vikaa. Miten ihmiset noissa ryhmissä uskovat tuollaista roskaa ja ilmiselviä valheita?

Vierailija
49/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ryhmät ovat samaa kategoriaa kuin muutkin nettuhuijaukset, eli ihan samanlaisia kuin nuo romanssihuijaukset, olemattoman tavaran myynti nettikirppiksillä, yms. Rikolliset huijaavat hyväuskoisilta rahaa.

Vierailija
50/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on niitäkin, jotka lankeavat tarinoihin miljoonaperinnöistä, joiden toimituskuluihin tarvittaisiin vain x euroa...

"There's a sucker born in every minute."

Vierailija
51/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIAKONIA ! Ainakin tämä kirkollinen " avustus " ON huijausta!

Sanoin Vähävaraisten kouluruoka apua , Odotin. Että saan vähävaisten apua .

Ei ole siis mikään hirveä tienesti ,

Jos tulee vähänkään ylimääräistä menoa saan olla sitten rahaton .

Niin EN SAANUT .

NYT JOS: Diakonian hyväksi kerätään rahaa en pistä centtiäkään!!

Enkä osta tuttaville korttia Minulla meni useita kymppejä kortteihin joko tuli kylmät viestit

kännykkään , en tullut lähettäneeksi!

Ja tai yhteinen kortti minä laitoin Työpaikallekkin Yksi ainoa,

Anto muut sano on yhteinen sanoin tänään

, Että tämän Muistan Ystävän päivänä, Oli Suuri hämmennys mitä tarkoitat ?

En kertonut sillä ostan , Toisellaisen lahjan , ..

.. Saippuaa koko kylälle hinta 12:00€ ( se on kyllä pieni määrä siitä summasta mitkä meni mulla joulukortteihin kun lähetinkin niitä muutamia eikä postimerkit ole mitään halpoja).

Ja paperi laskukin oli kehattu laittaa Eäpäipäivä 24.12.2021.

Että Sellainen joululahja!

Vierailija
52/52 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lahjoitin 50 e yhdelle erään ryhmän kautta, ja pian vastaanottaja alkoi valittaa MobilePay-siirosta, että se ei näy hänellä vielä omalla tilillä. No ei näy, koska hänellä ilmeisesti se ainoa pankki, jonne raha siirtyy parin päivän viiveellä, vaikka heti MP-tapahtumiin jo rekisteröityy. Tämä nainen kiukkusi siiitä, että oli jo lapset odottaneet herkkuja heti ja pettyneet kun menee viikon aluun. Olin niin raivona, errä meinasin pyytää siirtämään rahani takaisin

Yp puolestaan julkaisi jonkun henkilön rahankerjuuviestin ja hänen kauttaan sain autettavan yhteystiedot. Sitten kuulema tyyppi ei asunutkaan ok-seudulla, jossa piti asua, joten ainoa tapa oli antaa rahaa. Lähetin taas MP:llä rahaa. Autettava ei koskaan kiittänyt mitenkään ja yp laitteli viestiä yksityisesti, että voisinkos hänellekin lohkaista vähän rahaa.

Mulle riitti tuo touhu.

Mitä ihmettä, Mobilepay siirtyy kaikkiin pankkeihin sekunneissa. Eli valehteli. Ilmeisesti yritti saada sinua siirtämään lisää rahaa.

S-pankkiin ei siirry varsinaiselle tilille raha heti, vaikka MobilePayssa näyttää siirtyvän. Tiedän kun olen itse käyttänyt. Silti aika sairasta jonkun noinkin ison rahan saaneen valittaa siitä hyväntahtoiselle rahan maksaneelle, ei hyvää päivää...