Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmasta tietävät - kuinka paha tilanne on

Vierailija
24.03.2015 |

Muutama kysymys astmasta. Jos pef-arvot avaavan jälkeen aina 450-470 ja viitearvot 445l/min, niin kuinka paha tilanne on jos saa 2-3 hengenahdistuskohtausta viikossa, jolloin puhallukset ennen avaavaa on välillä 320-340 ja välillä 350-380. 

Sitten kyselen vielä tyhmiä eli onko tällainen hengenahdistuskohtaus (tuntuu, että ei saa happea tarpeeksi - hengittäminen hankalaa ja saattaa nousta limaakin kurkkuun ) aina astmakohtaus vai jotain muuta vaikka ei yskittäisikään eli liittyykö astmakohtaukseen aina yskiminen vai voiko vain olla hengenagdistusta ja vaikeaa /raskasta hengittää.

Lääkäri vasta vähän myöhemmin, joten siksi täällä kyselen muilta kokemuksia ja tietoja

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkea mittari:

100% kaikkien aikojen paras eli normaali PEF-arvosi

75% normaaliarvostasi kertoo jo pahenevasta astmasta. Tällöin olisi syytä tuplata hoitavan kortisonin määrä

50 % hälyttävä arvo, joka kertoo jo todella akuutista stman pahentumisesta, lisää steroidikuuri

25% mene päivystykseen

Vierailija
2/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis itse pahimpina aikoina puhalsin 250,joka minun arvoilla on tuo 25%, eli todella huono. Sitten lääkitystä korjattiin jne. Ja astmakohtaukseen ei yskiminen välttämättä liity-päinvastoin, olo voi olla "kuiva". Ennemminkin että on vaikea hengittää ja hengitys vinkuu.. t. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä saanut avaavan jälkeenkään yli 420, olen mies 162cm 31v. Eli ei paha mun mielestäni, sun omat mitat tietysti vaikuttaa kai. Tuo raskas hengitys ja limannousu on astmaatikon arkea, ei kohtaus.

Vierailija
4/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei aina ole asstmakohtauksessa yskää vaan hengitys menee hirveän raskaaksi ja rintaa painaa. Pahimmillaan en pysty puhumaan enkä jaksa kävellä. Päivystykseenhän sitä silloin on raahauduttava, onneksi siellä on hyvät tropit.

Toivottavasti lääkäri ei ole kovin kaukana, sillä astmasi tuntuu olevan pois tasapainosta.

Vierailija
5/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa vielä

Hengitys menee vaikeaksi ja raskaaksi kohtauksenomaisesti ei siis koko aikaa. Välillä juuri puhuminenkin vaikeaa, usein liikkuminen silloin vaikeaa kun pelkkä hengittämien on raskasta. 

Kun itselläni normaaliolo puhaltelen tällöin sen 450-470 (sama kuin avaavankin jälkeen). 

Vierailija
6/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä ettei peruslääketys ole kohdillaan, kun noin usein tarvitset avaavaa. Mulla on aika vastaavat arvot ja kun tippui tuonne 320-340 niin jatkuvasti yskitti. Sain kortisonikuurin ja kolmannen suihkeen hoitavan ja avaavan lisäksi. Nyt olo alkanut tasoittua.

Vierailija
7/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkkkeitä käytätte? Ihan mielenkiinnosta. Minulla on käytössä symbicort turbuhaler. Ja nyt lääkäri kirjoitti avaavaksi ventolinea.

Vierailija
8/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:44"]

ap vastaa vielä

Hengitys menee vaikeaksi ja raskaaksi kohtauksenomaisesti ei siis koko aikaa. Välillä juuri puhuminenkin vaikeaa, usein liikkuminen silloin vaikeaa kun pelkkä hengittämien on raskasta. 

Kun itselläni normaaliolo puhaltelen tällöin sen 450-470 (sama kuin avaavankin jälkeen). 

[/quote]

Joo mulla on samoin. En noissa tilanteissa ota avaavaa, kyllä se menee ohi kun pysähtyy ja hengittää rauhallisesti.

Vierailija
9/17 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saatko sä otettua pef-arvot kohtauksen ollessa päällä? Ei ole paha silloin, mulla on usein normaalitilassa 350-380.

Vierailija
10/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:44"]

ap vastaa vielä

[/quote]

Joo mulla on samoin. En noissa tilanteissa ota avaavaa, kyllä se menee ohi kun pysähtyy ja hengittää rauhallisesti.

[/quote]

Ap vastaa. Välillä on pakko ottaa avaavaa, koska kohtaus ei mene itsestään aina ohitse.

Jokaisellahan on muuten yksilölliset pef-viitearvot, joihin vaikuttaa niin ikä, pituus kuin sukupuolikin joten pelkkiä eri henkilöiden arvoja ei voi vertailla.

Lääkitys ei ole oikein kohdallaan. Kauanko menee, että näkee uusien lääkkeiden/annosten vaikutuksen esim. hoitavan suhteen yleensä eli kuinka pian tilanteen pitäisi rauhoittua.

Vierailija
11/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:57"]

Siis saatko sä otettua pef-arvot kohtauksen ollessa päällä? Ei ole paha silloin, mulla on usein normaalitilassa 350-380.

[/quote]

Kyllä välillä paremmin tai huonommin. Uloshengitys voi ruveta yskittämään joka kerta niin paljon, että peffiä ei saa kunnolla tehtyä

Vierailija
12/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat arvothan siihen vaikuttaa. Mulla oli 4 vuotta sitten astma ja fyysinen kunto tosi hyvät ja silloin maksimipef lääkkeen (symbicort) jälkeen oli 360. Nyt edellisen kahden vuoden aikana mulla on ollut buventolin ja symbicortin jälkeen keskimäärin 320. Olen 168 cm 23 v. nainen. Enkä ole koskaan varsinaista astmakohtausta saanut näiden 20 vuoden aikana. Hengenahdstusta on kuitenkin ollut joskus liikkuessa ja jopa kotona silloin, kun mitään en ole tehnyt, mutta ei niin pahaa, että olisin avaavaa siihen tarvinnut. Käytän buventolia ennen liikuntasuorituksia tai homekouluun menoa.

Nämä kevään pölyt varmaan vaikuttavat sun pef-arvoihin, joten kannattaa lisätä / tuplata annostusta ainakin tämän pahimman kevään yli. Jos siltikään ei tunnu auttavan, kannattaa käydä omalla lääkärilläsi / astmalääkärillä hakemassa apuja. Kannattaa myös vähentää maitotuotteita näin kevään aikaan, koska ne ylläpitävät kehon tulhedustilaa. Ja jos sulla on koivunsiitepölyallergiaa, kannattaa ainakin omenoiden syömistä välttää, koska ne vaikuttavat yhdessä voimakkaasti.

Vierailija
13/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohi oleva kysymys, mutta voiko astmapiipusta ottaa henkoset henkilä jolla ei ole todettu astmaa. Minulla menee aika usein liikuntasuoritusten aikana (raska liikunta) hengitys tukkoon, siinä tilanteessa happea ei tunnu saavan ollenkaan ja siitä olen ajatellut kokeilevani.

Vierailija
14/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:51"]

[/quote]

Kyllä välillä paremmin tai huonommin. Uloshengitys voi ruveta yskittämään joka kerta niin paljon, että peffiä ei saa kunnolla tehtyä

[/quote]

Kun kunnon kohtaus iskee sulle ei tule mieleenkään pef-mittari.

Vierailija
15/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeinpä kuukausi pari menee ennenkuin uuden lääkkeen vaikutuksen huomaa.

Vierailija
16/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote]

Kun kunnon kohtaus iskee sulle ei tule mieleenkään pef-mittari.

[/quote]

Niin varmasti, mutta astmakohtauksiakin on eritasoisia - ei kaikki niitä hurjimpia. Itselläni pahmimmat olleet niitä kun ei pysty puhumaan. Toivon, että koskaan todella pahaa kohtausta ei tulisikaan vaan saadaan lääkkeillä astma tilaan, jossa ei avaavia tarvita lainkaan - sehän on hoitavan lääkityksen tarkoitus.

Vierailija
17/17 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei oo koskaan tullu mieleen kokeilla puhallusarvoja kohtauksen aikana. Pitääkin enskerralla, ei varmaan tuu edes 50.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä