Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen kirkuu ja huutoitkee kerrostalossa, mitä tekisit?

Vierailija
24.03.2015 |

Makasin juuri päiväunilla lapsen nukkuessa ja heräsin kamalaan kirkunaan. Luulin hetken että lapsi heräsi päiväunilta tajuttomaan huutokohtaukseen, mutta ääni kuuluukin jostakin naapurista. Sellaista veret seisauttavaa kirkumista ja vaikerointia.

Pahaa tekee kuunnella, ei mitään hajua mistä asunnosta tuo kuuluu, sen verran vaimea ääni on ettei ainakaan ihan seinän takaa kuulu. Olen itse kuumehorkassa, että en viitsisi turhan päiten lähteä kylmään rappuun kuuntelemaan. Onko mulla joku velvollisuus tehdä jotakin? Mitään muita ääniä (kolahduksia tai muiden ihmisten ääniä) ei kuulu. Voihan kyseessä olla yksityinen suru (vaikka viesti läheisen kuolemasta), mutta entä jos siellä on jotakin hätänä. Mitä itse tekisit?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:38"]

Voi hellanlettas elämästä vieraantunutta ap:tä joka ei tajua mennä selvittämään mistä on kyse. Sen sijaan ihmettelee sitä keskustelupalstalla. Ala painua jo ovelle pimpottamaan, ei tuollaista huutoa tule kuin hädässä.

[/quote]

Kerran elämässäni olen samantyyppiseen tilaneteeseen joutunut kun ap, ja menin soittamaan ovikelloa. Selvisi sitten, että kyseessä oli äiti, joka oli juuri kuullut vauvansa sairastavan kuolemaan johtavaa syöpää. Lapsen isäkin oli paikalla. Että suht turhaan menin, kun ei minusta ollut mitään apua, enemmänkin vaivaa, kun joutuivat asian vielä mulle siinä kaiken keskellä selittämään. Kyllä hävetti ja tuntui pahalta.

[/quote]

Mitä sitä häpeämään? Teit oikein. Ja saatoit olla kuitenkin avuksi. Nythän ap ei voi tietää, mikä tilanne on, kuten et sinäkään voinut. En itse voisi ottaa tunnolleni, että en auttanut, ja vaikka lehdestä lukisin huomenna, että nainen tapettiin samassa rapussa.

Vierailija
2/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suotavaa olisi, että soitat 112 tai vaikka talonmiehelle, jos et kenellekään muulle. En usko, että sillä saa talonkyylän mainetta, jos oikeasti reagoi johonkin hälyttävään (vaikkapa todella äänekkääseen huutoitkuun ja kirkumiseen). 

Jokunen vuosi sitten satuin itse huomaamaan töihin mennessäni, että erään asunnon ovi oli käytännössä potkittu täysin sisään, ja lattiat olivat täynnä puunsäleitä ja purua. Ilman muuta soitin talonmiehelle (ihan siksi, että en halunnut mennä yksin asuntoon, jos siellä olisi ollut jotakin tosi pahaa). Ja myöhemmin kun juttelin joidenkin naapurien kanssa tapahtuneesta, lähes kaikilla toistui sama fraasi: "Joo, mäkin huomasin sen, mutta en mä sitten viittinyt...". Siis herran tähden: naapurit eivät VIITSI soittaa yhtä puhelua, vaikka ovet ovat säpäleinä ja päivänselvää, että kaikki ei nyt ole niin kuin pitäisi! Ja huomautan, että tuota ei mitenkään olisi voinut olla huomaamatta.

Oikeasti, uskaltakaa puuttua, senkin uhalla että "maine menee". Se asuntomurto tai perheväkivalta voi osua teidän kohdallenne, ja silloin varmasti toivoisitte, että edes joku naapuri ymmärtäisi soittaa apua tai tulla edes kysymään, onko kaikki ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tekisi mitään näin miehenä. palstan miesviha on sen saanut aikaan

Vierailija
4/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen kerrostaoasujana sitä mieltä, että ihmisten täytyy voida huutoitkeä ja vaikka riidellä ja heitellä huonekaluja omassa kodissaan kenenkään siihen puuttumatta, jos niikseen tulee.

Olen myös aika varma, että sydäntä raastavankin itkun ja huudon erottaa todellisesta fyysisestä hädästä kumpuavasta huudosta. Antaa ihmisten olla rauhassa.

Vierailija
5/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:46"]

Mä taas olen kerrostaoasujana sitä mieltä, että ihmisten täytyy voida huutoitkeä ja vaikka riidellä ja heitellä huonekaluja omassa kodissaan kenenkään siihen puuttumatta, jos niikseen tulee.

Olen myös aika varma, että sydäntä raastavankin itkun ja huudon erottaa todellisesta fyysisestä hädästä kumpuavasta huudosta. Antaa ihmisten olla rauhassa.

[/quote]

Minusta taas on aika kammottavaa, että naapuri ei katso asiakseen puuttua mihinkään, vaikka vieressä olisi vuosisadan pahin perheriita käynnissä ja telesiviot paiskottu lattialle ja astiat kaivettu kaapista heittoaseiksi. Kärjistetty esimerkki huom, mutta silti. 

Vierailija
6/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen jyrkästi eri mieltä. Varsinkin siksi että näillä huutajilla voi olla asunnossa lapsia. Tuo ei ole mitään muuta kuin kylmää välinpitämättömyyttä.

Vierailija
7/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan: ei ole varmaan fiksuinta mennä missään tuollaisessa tilanteessa yksin ovikelloa soittaen paikalle. Mieluummin soittaa 112:seen tai vaikka talonmiehelle. 
Nimittäin jos onkin odotettavissa jotakin pahempaa tai arvaamatonta, tuskin haluat olla siinä tilanteessa yksin? 

Vierailija
8/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112 ja kysy neuvoa. Mä oon ollut vastaavassa tilanteessa, mutta huutoa oli kuulunut aikaisemmin ja kun kysyin, pitääkö minun soittaa joka ikinen kerta kun kuulen huutoa, niin vastaus oli KYLLÄ, koska laki velvoittaa, muussa tapauksessa voin olla käräjillä. Poliisin tehtävä on tarkistaan, onko kaikki ok. ja ottaa selvää mistä äänet kantautuvat.

Vierailija
9/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikä muuten erota.

Parempi on tarkistaa tilanne turhaan kuin se, että joku kuolee tai vammautuu, koska naapurit antavat mieluummin "olla rauhassa".

Vierailija
10/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran avasin oven naapurille joka itki ja anoi apua. Tunki sisään ja kävi ilmi että tämä nainen oli yhtä sekaisin kuin miehensä, ja humalassa, ja roteva, ei suostunut lähtemään. Soitin sitten poliisin, en auttamaan sitä naista vaan hakemaan sen pois kodistani. Soita apua mutta pysy itse kotona äläkä avaa ovea...

Vierailija
11/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko niin, että apua tarvitessasi, huuda "APUA, AUTTAKAA", niin tällöin tullaan apuun. Muutoin saat ajoittain rauhassa huutaa kotonasi.

Vierailija
12/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen vankina pidetyn romanitytönkin naapurit tiesi että jotain oli tekeillä. Mutta antoivat vaan "olla rauhassa". Ei pidä puuttua. Voi kulua vuosia, ennenkuin joku viranomainen pääsee asiasta kiinni. Sama Eerikan tapauksessa. Ei aina voi olettaa että joku muu toimii tai poliisi osuu paikalle kun on tosi kyseessä. 

Vierailija
13/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:45"]

en tekisi mitään näin miehenä. palstan miesviha on sen saanut aikaan

[/quote]

Sama täällä. Pärjätköön ihan keskenään, itsenäiset, rohkeat ja voimakkaat naiset.

Vierailija
14/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijälle valitus metelistä, vaikka ei ole hiljaisuus niin kohtuuton meteli on kotirauhan häirintää. Menkööt ulos ulvomaan.

Vierailija
15/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sen verran kyylä, että menisin kuulostelemaan tilannetta ja soittaisin sitten 112 jos tilanne vaikuttaa semmoiselta. Parempi katsoa kuin katua.

Vierailija
16/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas naisvihaajat: jos olisitte oikeassa niin suomen syntyvyys olisi nollassa. Onko se? Ei, koska suurin osa mehistä ei ole vinkujia.

Vierailija
17/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kerran myös huutoraivokirkumiskohtaus kerrostalokodissani. Äärimmäinen työstressi ja unenpuute olivat tehneet tehtävänsä ja naapurin pianonsoitto laukaisi kohtauksen. Helvetin ärsyttävä pimputus jota ei pääse karkuun minnekään!! Olisi poliiseille ollut selittämistä että pianoa minä täällä vain kiljun. Eivät muuten soittaneet mokomaa rakkinetta yhtä kovalla enää kertaakaan tuon jälkeen.

Vierailija
18/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:08"]

Kuulkaas naisvihaajat: jos olisitte oikeassa niin suomen syntyvyys olisi nollassa. Onko se? Ei, koska suurin osa mehistä ei ole vinkujia.

[/quote]

kenelle osoitat sanasi? en aio lähestyä naisia enää koskaan, en edes silloin kun ne ovat hädässä.

kiitos kaltaistesi miesvihaajien.

Vierailija
19/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille.

Vierailija
20/59 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan ovikelloa menkö soittamaan, ellei sitten ole tietoa että siinä asunnossa asuu vaaraton ihminen. Siellä voikin olla joku raivopäinen harhainen mt-potilas tai psykedeeleissä huonolla tripillä oleva ihminen, joka näkee ovikellon soittelijan demonina joka yrittää tappaa tai jotain. 

On oikeasti vaarallista mennä itsekseen puuttumaan, vaikka kuinka hyvät olisi aikeet. Ihminen joka kiljuu ja huutaa on luultavasti tavalla tai toisella epävakaassa mielentilassa ja voi olla häirittynä arvaamaton ja vaarallinen. Joten jos tilanne vaikuttaa oikeasti vakavalta, niin soitto hätänumeroon / poliisille. Useimmiten kyllä ei ole syytä puuttua, kyllä ihmisten elämään kuuluu kaikenlaisia ääniä, ei kaikki elä rauhallisesti ja hiljaa ja tasapainoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi