Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa harjoittelussa olleet

Vierailija
24.03.2015 |

Löytyykö kenties täältä ketään joka olisi ollut päiväkodissa harjoittelijana joskus tai on parasta aikaa?

Tuli mieleen tehdä tällainen topa, koska itse olen nyt harjoittelussa päiväkodissa, lapset on ihania pieniä mutta ärsyttää kun en osaa jotenkin komentaa niitä... :/ 

Toinen on ehkä se, että en ole sitten yhtään näppärä käsistäni. Minun piti päällystää sellaisella paperilla puolikas joku pahvihökötys, voi taivas varjele että hävettää kun siitä ei tullut niin siistiä kuin ehkä olisi pitänyt. Kuinkahan isot huudot saan? 

Muitakin mokia on jo kerennyt sattua, esimerkiksi yksi aamu lapsi tuli hoitoon ja jotkut lapset oli aamupalan jo syöneet. Minä olin pesemässä syöneiltä käsiä ja naamaa, kunnes käsien pesulle tuli tämä juuri hoitoon tullut. En vielä tunnista lapsia niin hyvin, joten puhuin lapselle että "pestään vielä naama". 

Sillon vasta tajusin että ko lapsi oli vasta hoitoon tullut, kun sen äiti oli vielä siinä katselemassa ja sanoi "ei kai siltä vielä tarvitse pestä kun vasta tuli". Ai että hävetti!!! 

Kurahousujakin on laitettu väärinpäin, mitähän vielä... 

Päivässä tyhmin aika on päiväunet. Välillä tuntuu että ei ole mitään tekemistä kun työntekijät menee palavereihin tms... Yritän siinä sitten laittaa vaatteita nätisti tai jotain mutta onhan se aika turhauttavaa.

muidenkin kokemuksia olisi kiva kuulla! Saa toki päiväkodin työntekijätkin avautua harjoittelijoista ;)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:43"]

Toinen on ehkä se, että en ole sitten yhtään näppärä käsistäni. Minun piti päällystää sellaisella paperilla puolikas joku pahvihökötys, voi taivas varjele että hävettää kun siitä ei tullut niin siistiä kuin ehkä olisi pitänyt. Kuinkahan isot huudot saan?

[/quote]

Äläs nyt hei, olin yläasteella taksvärkissä päiväkodissa ja askarreltiin lasten kanssa jotain kalatauluja isille isänpäivälahjoiks. Ideana oli, että lapset sai ite keksiä minkä näkösen kalan halusivat askarrella ja keksivät sille sitten nimen. Eräs poika halus tehä "moottorisahakalan", mutta ei tietenkään osannu kirjottaa sitä sanaa vielä ite. Ehdotin, että kirjottaisin mallin valmiiks ja poika kirjottais siitä sitten. Ei kelvannu, kun ei kuulemma osannu ollenkaan kirjaimia. Niinpä hänen pyynnöstään sitten kirjotin askarteluun sen kalan nimen. Myöhemmin kuulin, kun päiväkodin työntekijä sano pojalle "Ootpa kirjottanu hienosti ton kalan nimen, hyvä!"... Siinä mun harakanvarpaat :)

[/quote]

Minulle tuli kerran lasten töitä seinälle laittava työkaveri huomauttamaan, että yhdestä puuttuu nimi. Se oli minun tekemäni mallikappale... Että ei sitä kukaan tällä alalla ole joka asian mestari, minun vahvuuteni ei todellakaan ole käsitöissä :) Mutta lapsille sitä ei sovi paljastaa, eikä missään nimessä ikinä vähätellä omia töitä ääneen lasten kuullen. Näytetään hyvää esimerkkiä lapsille ja ollaan ylpeitä omista harakanvarpaistamme ja askarteluräpöstyksistä!

Vierailija
22/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, pitäisi siis vaan yrittää olla ajattelematta niitä askartelujani... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu syksystä saakka harjottelussa. Eka kuukaus tuntu menevän siihe et pyörin vaa ympyrää ku yritin päästä perille et mitä mihinki aikaa tapahtuu! Oon aika nuori eikä mulla oo aiempaa kokemusta lasten parissa työskentelystä, joten se oman auktoriteetin löytäminen tuntu aluks haastavalta. Nyt pystyn ohjaamaan lapsia yhtä jämäkästi kun muutkin työntekijät, pääsen pitämään tuokioita lapsille ja koen muutenki olevani yksi aikuisista. Ja uravaihtoehdotki on selkeytyny harjottelun aikana - varhaiskasvatus vois olla mun juttu. :)

Eli älä huoli, sun harjoittelu alkaa varmast sujumaa hyvin! Noi "mokat" mitä sulla on ollu ei kuulosta alkuunkaa pahalta, tollasta sattuu kaikille. Ja uskoisin et askarteluhommissa työkaverit arvostaa sitä et oot tehny ne pyydetyt jutut omien taitojen mukaa, koska seki keventää niitten työtaakkaa! Munki askartelujutut on yleensä keskivertoa rumempia yksilöitä, mut aina niitä on käytetty ;)

Tsemppiä sulle!!

Vierailija
24/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kiitos! :D

Vierailija
25/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, toisaalta aika jännä että työntekijät eivät ole puhuneet noista sanaakaan... 

Ei herranjestas! Minut laitettiin jälleen "askartelemaan", eli piti leikata jotain käsiä pahvista, mitä ne ryhmässä sitten askartelee(lapset liimaa johonkin jollekin kädet). Sain sellaisen mallin, missä siinä ukolla jo oli kädet kiinni, eli en voinut edes ääriviivoja piirtää. 

No, tein mutisematta, todennäköisesti ne minun leikkaamat ns kädet on tällähetkellä roskiksessa.

Pieni juttu, ja ainakin itsellä on paljon isompiakin asioita kun jotkut kädet mutta ärsyttää kun en edes tuollaista osaa että tulisi hienot! 

Pitäisiköhän lopettaa koko harjoittelu oikeasti :(

Vierailija
26/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:24"]

Niin joo, toisaalta aika jännä että työntekijät eivät ole puhuneet noista sanaakaan... 

Ei herranjestas! Minut laitettiin jälleen "askartelemaan", eli piti leikata jotain käsiä pahvista, mitä ne ryhmässä sitten askartelee(lapset liimaa johonkin jollekin kädet). Sain sellaisen mallin, missä siinä ukolla jo oli kädet kiinni, eli en voinut edes ääriviivoja piirtää. 

No, tein mutisematta, todennäköisesti ne minun leikkaamat ns kädet on tällähetkellä roskiksessa.

Pieni juttu, ja ainakin itsellä on paljon isompiakin asioita kun jotkut kädet mutta ärsyttää kun en edes tuollaista osaa että tulisi hienot! 

Pitäisiköhän lopettaa koko harjoittelu oikeasti :(

[/quote]

Ehkä kannattaa, jos asenteesi on tuollainen.

Vierailija
27/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen? 

Nään itse että ne leikkaamani kädet ei olleet niin hienoja kuin pitäisi olla ja siksi mietin että käytetäänköhän niitä ollenkaan, epäilen. Kuitenkin yritin parhaani että niistä tulisi hyvät..

Vierailija
28/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma auktoriteettisi ja sen käyttö epäilyttää, muista ajatella niin, että lapsille sinä olet yksi aikuinen muiden joukossa. Eivät päiväkoti-ikäiset osaa ajatella titteleiden päälle, että "tuota ei tarvitse totella, kun se on vain harjoittelija". Täytyy vain osata rohkeasti ottaa se vastuu, mikä sinulle kuuluu ja luottaa siihen omaan auktoriteettiin, niin lapsetkin alkavat luottaa :)

Vierailija
29/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo kyllä, eihän ne lapset ymmärrä kuka on johtaja ja kuka harjoittelija tms ;) 

mikähän siinä on, että työntekijöiden läsnäollessa en osaa olla lapsille niin luonteva tai sillätavalla you know? Tai jos pitäisi jopa rueta kieltämään lasta jonkun vakkarin nähden niin helposti siitä ei tule yhtään mitään.

Mitenhän ajatuksista saisi tavallaan pois ne työntekijät lasten kanssa juttelu tilanteissa tms..

Vierailija
30/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 06:25"]

Oletko lukenut päiväkodin perhdytyskansion, palo- ja pelastussuunnitelman, turvallisuussuunnitelman, varhaiskasvatussuunnitelman? Entä tutustunut ryhmäläisten vasuihin? Entä onko päiväkodilla ammattikirjallisuutta jota voit lukea. Tutustu myöskin päivähoitoa ohjaaviin lakeihin. Näillä saat jo näyttöösi paljon materiaalia. Ja kyllä kannattaa kysyä tekemistä nukkarin ajaksi. Aktiivinen opiskelija on lahja. Mukavaa harjoittelua.

[/quote] Siinä lukemista päiväunien ajaksi =)

Onko sulla siis koulutusta alalle, kuuluuko harjoittelu koulutukseen? Vai oletko ihan omatoimisesti harjoittelussa esim. työkkärin kautta? Jos ei ole koulutusta eikä aiempaa kokemusta (tai tämä on eka harjoittelu) ei tarvitse olla yhtään huolissaan. Työn mukana se varmuus kasvaa. Pysyt vaan siinä mitä olet lapsille sanonut etkä anna periksi, siitä se auktoriteetti tulee. Joistain jutuista aikuisten vaan ei kuulu neuvotella lasten kanssa.

Vierailija
31/31 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että ole ovela, jos joku vaikkapa ei millään suostu pukemaan että pääsisi ulos annat "valinnanvaraa": laitetaanko ensin pipo vai kengät. Siis niin että sinä määrittelet kaksi (hyvää) vaihtoehtoa ja lapsi saa niistä valita. Lapsikin kokee samalla sitoutuvansa asiaan paremmin, ikään kuin tekisi sopimuksen että pipo ja kengät puetaan ja silti hän itse pääsee vaikuttamaan hieman asiaan eli hänenkin mielipiteellään on jotain merkitystä.

-19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan