Airbus A320 -matkustajakone on syöksynyt maahan Alpeilla Etelä-Ranskassa
Kyseessä Germanwings-lentoyhtiön kone. http://www.iltasanomat.fi/a/1427170114230
Kommentit (249)
Eikös lufthansakin ulkoistanut huollot. Pitemmän päälle näkyy varmasti...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:20"]Se on kaikista turvallisin matkustusmuoto. Lento-onnettomuudet vain uutisoidaan niin laajasti ja niissä kuolee kerralla paljon ihmisiä, niin se saa toisille turavattomuuden tunteen ko. matkustusmuotoa kohtaan.[/quote]
Riippuu mittaustavasta. Jos katsotaan per kilometri, niin lentäminen on 10-kertaa turvallisempaa kuin vaikkapa bussilla ajaminen (joka on erittäin turvallista). Jos kuitenkin katsotaan per matkustustunti, niin bussi on 3-kertaa turvallisempi. Per tehty matka niin bussi onkin jo 30-kertaa turvallisempi. Yksityisautoilu on sitten noin 10-kertaa turvattomampaa kuin bussilla ajelu, mutta edelleen turvallisempaa per tehty matka kuin lentäminen. Polkupyörä ja moottoripyörä ovat aina turvattomampia kuin lentäminen, oli mikä vain mittari käytössä.
Miehet tietää nämä tekniset yksityiskohdat ja lentokonemallit paremmin kuin minä :) *huokaus*
Guardianjn mukaan viimeinen viesti kapteenilta on ollut "emergency, emergency"
Vähän aina hätkähdyttää kun näitä uutisia tulee, euroopassa sentään harvoin. Perheenjäsen lähdössä lennolle la ja itse ma... ja vielä Alpeille.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:48"]
Vähän aina hätkähdyttää kun näitä uutisia tulee, euroopassa sentään harvoin. Perheenjäsen lähdössä lennolle la ja itse ma... ja vielä Alpeille.
[/quote]
Voi ei! Älkää menkö!!!11
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:44"]
Eilen aamupäivällä seurasin noita Alppien yli lentäviä koneita Flightradar 24:stä ja huomasin koneiden häviävän tutkasta. Finskin konekin jäi ruudulta vartiksi noustuaan Alppien luoteispuolella.
[/quote]
Tossa on jonkun kirjoittama selitys miksi sieltä häviää koneita...
Ensinnäkin tiedot ei tule miltään tutka-asemilta, vaan yksityisten harrastajien ylläpitämistä asemista eli yleensä kotoa. Tai jonnekin muualle sopivaan paikkaan pistetty laitteet. Tarvitaan vain antenni, ADS-B "boxi", ohjelma, tietokone ja nettiyhteys. Tuo ADS-B ei edes ole mikään tutka, vaan radiolähetin, joka lähettää määrätyt tiedot koneesta. Sitten harrastajat jakaa ne nettiin, kuten FR24 sivustolle. Ja esim. reittitiedot ei tule koneesta, pelkästään lennon numero, jonka mukaan ohjelma lisää tietokannasta reittitiedon. Ja jos pilotit näppäilee lennon väärin jotenkin, jää reitti näkymättä tai se voi olla väärin. Samoin uusissa lennonnumeroissa kestää jonkin aikaa, kunnes käyttäjät antaa tietoja ylläpidolle joka lisää tiedot tietokantaan.
Ylilennoista näkyy kyllä varmaan yli 95%, koska suurin osa koneista on ADS-B varusteltuja ja korkeutta on paljon, jolloin antenni saa signaalin kauempaakin. Nuo Emput ja Atikat ovat toki ilman ADS-B laitetta, joten niitä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta näe, samoin (tosin poistuvaa kalustoa muutenkin vähitellen) MD-80 sarja, sekä B717 Blue1 kalustossa.
Lopuksi jälleen kerran, lukekaa ne ohjeet ja info FR24 yläpalkista "about"-osiosta, siellä on melkoisen kattava selitys laitteista, toiminnasta ja konetyyppien näkymisestä ja mitä vielä FAQ kysymyksiä. Samoin keskustelupalstalla on (tyhmiä) kysymyksiä ja parempia vastauksia.
Germanwingsin kotisivut ovat ainakin alhaalla.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:31"]
Uskaltaako enää lentää Lufthansa yhtiön koneilla? Ihan uskomatonta millaisia romuja pideätään ilmassa
[/quote]
Tämä taisi olla vitsi? Lufthansahan on yksi parhaista yhtiöistä.
[/quote]Miksi sen kone on sitten ajanut päin Alppeja?
[/quote]
Kunhan maltat odottaa, niin eiköhän tämäkin selviä.
[/quote]Mikä syy voisi puhdistaa Lufthansan maineen? Vain terrori-isku, mutta vain osittain sekin, jos Lufthansa olisi päästänyt terroristin koneeseen
Epäilen että kaluston huonokuntoisuudesta tässä on tavalla tai toisella kyse. Varsin vanha kone kyseessä. En ihmettelisi, jos onnettomuus liittyisi säästösyihin. Monet lentoyhtiöt pelaavat venäläistä rulettia nykyään kun hinnat pitää painaa niin alas kuin mahdollista. Tietysti terrorisminkin mahdollisuus on olemassa. Joka tapauksessa kovin surullista näitä on lukea. Voin vain kuvitella omaisten tuskan.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:48"]Vähän aina hätkähdyttää kun näitä uutisia tulee, euroopassa sentään harvoin. Perheenjäsen lähdössä lennolle la ja itse ma... ja vielä Alpeille.
[/quote]
Ymmärrän toki huolen ja pelonkin, mutta tosi epätodennäköistä että noita koneita ensinnäkään koko aikaa putoaisi, saatika samassa paikassa :)
Aika nopeasti ehti Ranskan presidentti pitämään puhetta, vaikkei vielä tiedetä mitään.
Vaikka on yleistä että lennot lähtee myöhässä, niin tuntuu että olisiko kuitenkin nyt ollut tiedossa vika, kun kone on tuntemattomasta syystä lähtenyt myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:52"]
Epäilen että kaluston huonokuntoisuudesta tässä on tavalla tai toisella kyse. Varsin vanha kone kyseessä. En ihmettelisi, jos onnettomuus liittyisi säästösyihin. Monet lentoyhtiöt pelaavat venäläistä rulettia nykyään kun hinnat pitää painaa niin alas kuin mahdollista. Tietysti terrorisminkin mahdollisuus on olemassa. Joka tapauksessa kovin surullista näitä on lukea. Voin vain kuvitella omaisten tuskan.
[/quote]
Halpalentoyhtiöt haalii ne vanhat rotiskot itselleen kun ei uusiin ole varaa investoida. Huollotkin on ulkoistettu ties minne..
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:27"]Sääolosuhteet olivat hyvät [/quote] Iltalehden mukaan alueella on ollut "voimakasta pilvisyyttä". Tuo olento on muuten lähtenytkin myöhässä "toistaiseksi tuntemattomasta syystä". [/quote] Apua, siis tuo lento, ei olento :'D
[/quote]
En ollenkaan huomannut tuota kirjoitusvirhettä ennen tätä korjausta. :D
Tosiaan jos flightradar24 häviää koneita ruudulta, niin ei tarvitse soittaa 112 eikä ulostaa housuun. Kyseessä on harrastelija sivusto ei mikään viranomaisten tutka. Vaikka teiltä ne koneet häviää, niin kyllä se lennonjohto ne näkee.
Mulle tuli kyyneleet silmiin. Olen itsekin joskus lentänyt Germanwingsillä ja asunut Saksassa, joka on minulle kuin toinen koti.
Tänään tulee Foxilla klo 14.55 Lentoturmatutkinta, jossa tutkitaan samanlaisen koneen turmaa vuonna 1988, kun kone lentää ensimmäistä julkista lentoaan. Oliko tämäkin ranskassa? Mutta muistaakseni tuon jakson onnettomuudessa ei kuitenkaan ollut kovin montaa matkustajaa kyydissä, vaan kyseessä oli joku näytöslento. Korjatkaa jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:00"]
Mulle tuli kyyneleet silmiin. Olen itsekin joskus lentänyt Germanwingsillä ja asunut Saksassa, joka on minulle kuin toinen koti.
[/quote]
Olet siis melkein uhri itsekin. :'( Voimia sinulle ja omaisillesi!
Kaappaus?