Onko 6 tunnin työpäivät edennyt mihinkään? En pysty enää 8 tuntiin. Se syö miestä
Eikö joku tätä selvittänyt hallituksessa. Mihinköhän se jäi? Voisin paljon paremmin kuuden tunnin työpäivällä. Nyt hajottaa kun yrittää kahdeksan tuntia tehdä töitä. Liikaa minulle. En ole työorientoitunut ihminen
Kommentit (20)
Ei 6h tule yleistä linjaa. Jotkut edistyneet firmat kyllä kokeilee sitä.
Korona jumitti monet muut asiat, mutta rohkenisitko itse lähestyä työnantajaa ehdotuksellasi lyhyemmästä työpaivästä? Minulla nimittäin onnistui sopia vastaava järjestely ihan työnantajan kanssa, taustalla tosin pääasiassa terveyssyyt, mutta lyhyempi työpäivä on kaikin tavoin parempi ollut minustakin.
Joo ei yleinen linja toimis kun jotku on työmotivoituneita että tekevät jopa yhdeksän tunnin päivää, eli tulevat puoli tuntia aikaisemmin ja lähtevät puolituntia myöhemmin. Kai se on persoonasta kiinni sitten
Kuka muka pystyy määräämän 6 tunnin työpäivän.
Ei kukaan, Ei hallitus ja eduskunta voi määräillä yksityisiä yrityksiä, että pitää vähentää työaikaa.
Monissa yrityksissä voi tehdä osa-aikaista tai lyhyempää päivää tai viikkoa, sopimalla siitä itse työnantajan kanssa.
Näinhän monet perheelliset naiset tekevät, kun lapset ovat pieniä. Tekevät 80 % työajasta tai jopa vähemmän.
Täysin työnantajasta riippuvaista.
Parantaa elämänlaatua huomattavasti
Vierailija kirjoitti:
Se hajosi siihen, että huomasit 6 h työpäivän olevan lounastauoton. 8 h tekevä menevät lounastauolle klo 11, 6h päivää tekevät jäävät taukoa vaille.
Kyllä on tauko myös 6 tekevillä, mutta ei tietenkään puolta tuntia.
Ja eihän ruokatau edes lasketa työaikaan, vaan käyt ruokataolla omalla ajallasi.
Jos pidät 30 minuuttia ruokataukoa, niin työaikasi on sen 30 minuuttia pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotöissä on siirrytty 12 h.
Ei se noin mene. Tuo koskee vain tiettyjä aloja, ja tuon jälkeen he saavat tietenkin pitemmät vapaat.
Kyllä tavalliset kolmivuorot pyörii edelleen. Eli 8 tunnin duunipäivät öineen.
Ap;n jutut ovat täysin neitimäisiä. Tosimiehet, jotka tähtää huipulle, tekevät vähintään 80 tuntia viikossa vuodesta toiseen. Huippujohtajat esim, tekevät tutkitusti 80-tuntisia työviikkoja.
En suostuisi enää täyteen työaikaan
Itse vietin työnantajan kanssa sovittuna lyhennettyä työpäivää lyhyen ajan perhesyihin vedoten.
Kovin muutosvastarinta asiaa kohtaan on edelleenkin konservatiivisten työkavereiden vittuilu seuraavaksi pällilääkärille menosta ja se, että työnantaja olettaa minun tekevän kuudessa tunnissa kahdeksan tunnin työt.
Suomalaiset eivät ole valmiita kyseenalaistamaan käsitystään luterilaisesta työtahdista.
Vierailija kirjoitti:
Ap;n jutut ovat täysin neitimäisiä. Tosimiehet, jotka tähtää huipulle, tekevät vähintään 80 tuntia viikossa vuodesta toiseen. Huippujohtajat esim, tekevät tutkitusti 80-tuntisia työviikkoja.
Joissain Aasian valtiossa tämä taitaa olla ihan normi. 12 Tunnin työpäivä eikä vapaita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain Aasian valtiossa tämä taitaa olla ihan normi. 12 Tunnin työpäivä eikä vapaita ollenkaan.
Idästä nousee lohikäärme. Niihän sitä sanotaan.
Täällä pumpulissakasvatetut sukupolvet voihkii heti, kun elämä on kovaa ja vähän väsyttää. Pitäisi on kuulemma aina hyvä fiilis, ettei mieli pahoitu.
Kovalla työllä se Suomikin rakennettiin sotien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idästä nousee lohikäärme. Niihän sitä sanotaan.
Täällä pumpulissakasvatetut sukupolvet voihkii heti, kun elämä on kovaa ja vähän väsyttää. Pitäisi on kuulemma aina hyvä fiilis, ettei mieli pahoitu.
Kovalla työllä se Suomikin rakennettiin sotien jälkeen.
Kaikki tai ei mitään ajatusmaailmahan se hyvä vasta onkin, jos työntekijä on muuten jaksamisen rajoilla tai vaikka vajaakuntoinen terveydeltään, niin kyllä mä näkisin tuottavampanakin ennaltaehkäistä sitä lopullista karille ajoa
On se kumma että Aasiassakin niin kovasti rehkitään kun sieltä tulee kummiskin joogaa, TaiChitä ja muita reloja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hajosi siihen, että huomasit 6 h työpäivän olevan lounastauoton. 8 h tekevä menevät lounastauolle klo 11, 6h päivää tekevät jäävät taukoa vaille.
Kyllä on tauko myös 6 tekevillä, mutta ei tietenkään puolta tuntia.
Ja eihän ruokatau edes lasketa työaikaan, vaan käyt ruokataolla omalla ajallasi.
Jos pidät 30 minuuttia ruokataukoa, niin työaikasi on sen 30 minuuttia pidempi.
Ei 6 h päivään kuulu minkäänlaista ruokataukoa ja jos katsot työaikalaista, niin siellä todetaan yksiselitteisesti, että "Jos työntekijän vuorokautinen yhtäjaksoinen työaika on kuutta tuntia pidempi, eikä työntekijän työpaikallaolo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, hänelle on annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä tauko, jonka aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan. Taukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun eikä loppuun. Työehtosopimuksen estämättä työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta tauosta."
Joten jos ei oman alan TES toisin määritä, niin 6h työpäivässä ei ole taukoja eikä etenkään sitä palkatonta ruokataukoa!
Jos teet oikeasti kovaa fyysistä työtä tai intensiivistä ajatustyötä niin oikean työn osuus työpäivästä on 6h max. Loput ajasta kuluu taukoihin ja juoruiluun.
Vierailija kirjoitti:
Parantaa elämänlaatua huomattavasti
Niin tekee.
Itse teen siivoustyötä (koulusiivousta) ja kun mitoitukset ja kilpailutukset ovat tehneet tuosta melkoista raatamista, niin pyysin kuutta tunti. Tässä ehtii elääkin myös arkena. Ja puoli tuntia omaa ruokataukoa.
Palkkaero ei ole lopulta kuin reilu satku kun asumistuki kompensoi.
Minä nautin nyt tästä kun vielä voi.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet oikeasti kovaa fyysistä työtä tai intensiivistä ajatustyötä niin oikean työn osuus työpäivästä on 6h max. Loput ajasta kuluu taukoihin ja juoruiluun.
Ei nykyään enää mene kun ne työt on tehtävä siinä ajassa joka on annettu ja työn mitoitus on kiristynyt selvästi viime vuosina. Jos haluaa tauotella niin yliajalle menee, eikä kaikki pomot siitä tykkää.