Voinko kirjoittaa ylppäreissä ranskan käymättä kursseja?
Olen kirjoittanut ylioppilaaksi jo yli 10 vuotta sitten, enkä lukenut lukiossa ranskaa ollenkaan. Olen sittemmin itseopiskellut kielen, mutta koen työnhaussa hankalaksi viitata ranskan kielen taitoihini, kun siitä ei ole mitään paperilla.
Voinko mennä kirjoittamaan ranskan ilman että olen käynyt mitään lukiokursseja? Ja siis saada siitä todistuksen myös?
Kommentit (6)
jos ylppärit olisi vielä edessä etkä olisi koulussa lukenut mutta olisit itse opiskellut, voisit rehtorin luvalla kirjoittaa sen ilman että käyt yhtään kurssia jos rehtori uskoo että pärjäät. en tiedä tuollaisesta jälkikäteen kirjoittamisesta, että miten helposti se onnistuu
Lyhyessä kielessä pitäisi muistaakseni olla vähintään 3 lukiokurssia käytynä.
Mikset työhaussa vaikka kirjoita CV:ssä jotain tekstiä ranskaksi?
Et voisi ilmoittaa opiskelleesi ranskaa lukion jälkeen esim kansanopistossa tai asuneesi ranskassa, jossa kielen opit tai jotenkin muuten, niin että tulee selväksi missä olet kieltä opiskellut?
No mulla ainakin on kielitaito cv:ssä pisteytettynä tyyliin "erinomainen suullinen ja kirjallinen taito", ei kai siinä sen enempää tarvitse perustella, että mistä taito on hankittu?
Sama koskee itse hakemustekstiä. Voihan sen taidon taustan halutessaan kertoa, mutta miksi? Jollei sitten erityisesti halua painottaa kyseisen kielitaidon erinomaisuutta ja monipuolisuutta.
No työnhaussa mulla on ollut aina joku todistus kielitaidosta mukana, koskaan ei ole katsottu niitä, mutta pari kertaa ovat testanneet kielitaitoa alkamalla puhua ko. kieliä haastattelussa. Ei siis kannata CV:hen kehuskella ellei todella kieltä osaa.
Jos haluat todistuksen kielitaidosta, maksa sitten vähän rahaa ja suorita yleinen kielitutkinto siinä ranskassa.
http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/kielitutkinnot/yleiset_kielitutkinnot
Tai sitten suoritat Ranskan instituutissa kielikoe DELFin, se DELF Pro on juuri työelämää varten
http://www.france.fi/helsinki/passez-le-delf-pro-pour-une-reconnaissance-professionnelle-internationale/