Ärsyttääkö teitä (lapset ja omaisuus)?
Eli miten te köyhistä perheistä lähtöisin olevat kestätte sen, että koko ikänne raadatte taataksenne lapsille hyvän elintason, harrastukset jne. Eli tarpeeksi iso asumus pitää hommata ja sitä pankille loppuikä maksaa omissa menoissa kituuttaen. Vaatehankinnoissa jne. lapset aina etusijalla. Lomilla käydään lasten ehdoilla.
Sitten kun on ikää ja ehkä olisi jotain omaa, kuolee pois ja kakarat tuhlaa perinnön.
Entä te rikkaiden perijät, kuinka paljon olette arvostaneet mahdollisesti kovalla työllä kokoon haalittua omaisuutta?
Ei ole muuten koskaan aiemmin edes käynyt mielessä tällainen. Mutta tänään töistä tullessa, kun lapset olivat taas tehneet talossa tuhojaan ja laskin niiden korjaamiseen menevää aikaa ja rahaa, jossain naksahti. Tekisi mieli hankkia oma, kiva, pieni asunto, joka olisi helppo pitää siistinä, ostaa kivoja vaatteita ja mennä vaikka ravintolaan syömään ihan itse tienatuilla rahoilla.
Ei silloin kun itse olin pieni lapset olleet näin etulyöntiasemassa kuin nykyään. Mummo ompeli vaatteet eikä niistä sopinut valittaa. Nykyään ne saa koulussa turpaan väärissä varusteissa. Känny pitää olla tai putoaa teknisen kehityksen kelkasta jne. Huoneen jakamisesta sisarusten kanssa saa varmaan jonkin psyykkisen vaurion ja lastensuojeluviranomaiset perään.
Ehkä vähän kärjistettyä, mutta juuri nyt nyppii noiden kiittämättömien lasten ehdoilla eläminen. Kiitos kun sain avautua, lähden pitämään niille talousluentoa mausteena "silloin kun minä olin lapsi ei..."
Kommentit (53)
Oooo, 21. Toi ois niin hienoo. Arvosta sitä
AP
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:46"]
En tiedä lähipiirissä yhtäkään normaalia monilapsista (yli 4 lasta) perhettä, jossa lasten vuoksi olisi jouduttu korjaamaan seinä- ja lattiatuhoja.
Ainakin meillä on ollut aina erittäin helppo järjestää miehen kanssa yhteistä aikaa ja lomia, koska olemme valmiita maksamaan tutulle hoitajalle kunnon korvauksen siitä, että hän on esim. viikonlopun lastemme kanssa. Yhteiskunta ei pyöri lasten ympärillä, sinä pyörit tai oikeastaan et edes sinä tee niin, sinä keskityt olemaan kateellinen alamittaisille.
[/quote]
"Helppo järjestää, koska olemme valmiita maksamaan" Niinpä, se on helppoa kun on varaa maksaa. Juuri taisin selittää, että meillä on varaa vain lapsiin eikä sitten enää itseemme. Ja tämä osin siksi, että lasten "pitäminen" kallistuu koko ajan, kuten tuossa IL:n jutussakin viitataan.
AP
[/quote]
Kysymys kuuluukin: miksi hankitte lapsia enemmän kuin mitä voitte järkevällä tavalla elättää? Jos ei ole rahaa => tyydytään vähäisempään lapsimäärään. Silloin rahat riittää kaikille eikä tarvitse valittaa, että ei ole omaa aikaa, lapset vie kaiken.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:46"]
En tiedä lähipiirissä yhtäkään normaalia monilapsista (yli 4 lasta) perhettä, jossa lasten vuoksi olisi jouduttu korjaamaan seinä- ja lattiatuhoja.
Ainakin meillä on ollut aina erittäin helppo järjestää miehen kanssa yhteistä aikaa ja lomia, koska olemme valmiita maksamaan tutulle hoitajalle kunnon korvauksen siitä, että hän on esim. viikonlopun lastemme kanssa. Yhteiskunta ei pyöri lasten ympärillä, sinä pyörit tai oikeastaan et edes sinä tee niin, sinä keskityt olemaan kateellinen alamittaisille.
[/quote]
"Helppo järjestää, koska olemme valmiita maksamaan" Niinpä, se on helppoa kun on varaa maksaa. Juuri taisin selittää, että meillä on varaa vain lapsiin eikä sitten enää itseemme. Ja tämä osin siksi, että lasten "pitäminen" kallistuu koko ajan, kuten tuossa IL:n jutussakin viitataan.
AP
[/quote]no etkö käsitä että on turha enää itkeä kun ne paskat on jo housussa? Itse olette osanne valinneet.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:48"]
No täällähän on ketju juuri tähän liittyen
http://www.vauva.fi/keskustelu/4424663/ketju/il_koyha_lapsi_ei_paase_retkille_tai_syntymapaiville
Juuri tuo pointti, että lasten standarditaso on hirveästi noussut. Kuka hitto sitä hilaa ylöspäin? Kilpavarustelevat vanhemmat? Jotenkin pitäisi rajoittaa.
AP
[/quote]
Mitä pitää rajoittaa? Sitäkö, mihin minä käytän rahani? Jos haluan mennä lasten kanssa Vietnamiin, niin miksi sinulla pitäisi olla oikeus sanoa, että ei käy, koska sun lapset ei pääse.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:00"]
Miksi pienet eli tuhojentekoiässä olevat lapset olivat keskenään kotona?
[/quote]
No meidän ekaluokkalainen poikaparka nyt vaan joutuu olemaan joskus montakin tuntia yksin tai kouluikäisten sisarusten kanssa, kun minä olen töissä ja haen nuoremmat pk:sta ja isä on iltavuorossa. Pitäisi varmaan laittaa taas satanen siihen IP:hen. Mutta kun sitä itsekin selvisi avainkaulalapsena. Ai niin, ajat on muuttuneet! Mutta joo, ei pitäis sitte vahingoista valittaa, kun aikuisten läsnäolo puuttuu.
AP
[/quote]
No se ekaluokkalainen poikaparka on kyllä jo niin iso, että tietää takuulla tehneensä väärin. Eikö? Joten istutat koltiaisen keittiönpöydän ääreen ja yhdessä mietitte, millä tavalla poika korvaa aiheuttamansa aineelliset vahingot. Olisko roskien vienti joka päivä seuraavat 3 kk hyvä tapa korvata? Tai joku muu vastaava. Tuon ikäisille on hyvä opettaa, että teoilla on seurauksensa.
27, toi on hyvä. Yhdessä jo siivottiin välitön sotku, mutta hyvä ajatus osoittaa, että vaikuttaa pidempään, kun pysyvä korjaus maksaa. Ja kyllä hän ymmärsi, kun selitin. On kovin pahoillaan.
Ja se aikaisempi Vietnamin matkailija: matkustakaa kuinka lystäätte, mutta opettakaa lapsenne olemaan leveilemättä ja pilkkaamatta niitä, jotka vain huvipuistoilevat.
Ja muille lapsimäärän arvostelijoille: en osannut omien kokemusteni perusteella laskea, että lapset tulevat "perustasollakin" nykyään näin kalliiksi. Olen ihan peruspalkkainen ylempi toimihenkilö ja kaikki menee. Mies tosin pienipalkkaisessa työssä. Mutta tulotasomme on lapsuuteni perheeseen verrattuna huima. Valitettavasti niin on menotasokin ilman mitään ylimääräistäkin. Olemme juuri niitä rajatapauksia, joilla on täydet maksut eikä mitään helpotuksia. Vaikka luojalle kiitos ilmaisesta koulust ja siellä ruoasta!
AP
Jutuistasi päätellen teillä on ainakin viisi lasta! Ei ihme ettei ole varaa mihinkään saati perheenäidillä aikaa! Voin jopa vapaaehtoislapsettomana ymmärtää, että toiset haluaa lapsia, mutta eikö ihan oikeasti kaksi tai kolme olisi riittänyt?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:00"]
Miksi pienet eli tuhojentekoiässä olevat lapset olivat keskenään kotona?
[/quote]
No meidän ekaluokkalainen poikaparka nyt vaan joutuu olemaan joskus montakin tuntia yksin tai kouluikäisten sisarusten kanssa, kun minä olen töissä ja haen nuoremmat pk:sta ja isä on iltavuorossa.
[/quote]
Siis montako lasta teillä oikein on, ainakin 5 :o ?! Ei kyllä passaisi valittaa rahanmenosta ja kotitöistä, jos on tehnyt VIISI lasta! Ei todellakaan pitäisi tulla yllätyksenä että menee rahaa ja aikaa tuollaiseen laumaan. Täysin oma valinta - jos haluaa omaa rahaa ja vähän kotitöitä, niin ei silloin nyt hitsi vie tehdä viittä lasta! Viittä!!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"]
Jaa-a. Meillä ei kyllä lapset ole talossa mitään tuhoja tehneet koskaan. Vanhin on jo 24v ja nuorinkin aikuisuuden kynnyksellä. Tuskin alkavat täällä mitään tuhoamaan enää. Ja matkoilla on käyty pariskuntana ja koko perheellä. Vaatteita meillä on aina ollut kaikilla se mitä kukin tarvitsee. Kaikkea katson saaneeni.
[/quote]
Tuon ikäiset lapset voisivat helposti olla täällä itse kirjoittelemassa omasta jälkikasvustaan, ovat siis sukupolven verran liian vanhoja tämän keskustelun lapsiin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:24"]
Kysymys kuuluukin: miksi hankitte lapsia enemmän kuin mitä voitte järkevällä tavalla elättää? Jos ei ole rahaa => tyydytään vähäisempään lapsimäärään. Silloin rahat riittää kaikille eikä tarvitse valittaa, että ei ole omaa aikaa, lapset vie kaiken.
[/quote]
En ole ap mutta kai sitä nyt vähän yksinkertaisempikin ymmärtää että ap:ta harmittaa se että lasten tekemisen jälkeen on standardit nouseet ennalta arvaamattoman korkeiksi?
terv. vela
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:52"]
Ja muille lapsimäärän arvostelijoille: en osannut omien kokemusteni perusteella laskea, että lapset tulevat "perustasollakin" nykyään näin kalliiksi. Olen ihan peruspalkkainen ylempi toimihenkilö ja kaikki menee. Mies tosin pienipalkkaisessa työssä. M
[/quote]
Mulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä lukenut artikkeleja lapsen hankinnan hinnasta, ja yleissivistys hoitaa loput. Arvelen että yhden lapsen hoitovapaat sun muut kustantaa tulomenetyksinä ylemmän toimihenkilön palkoilla ainakin noin 50 tonnia per lapsi (jos on keskimäärin 2 vuotta kotona per lapsi). Veikkaan että 0-3v lapsen elatukseen menee kaikkineen noin 300e/kk/lapsi, 4-10 vuotiaan noin 400e ja isomman 500e. Tässä siis mukana kaikki tarvikkeet, ruoat, vakuutukset, yms. juoksevat kulut. Laskisin vielä isomman auton hankintaan noin 10 tonnia per ekat penskat, ja toisen 10 tonnin kun niitä on yli 2 (ei mahdu normiautoon). Lisäksi asunnon hankintaan budjetoisin noin 30 tonnia ekaan lapseen, ja seuraaville noin 15 tonnia per lapsi. Hoitomaksut voi laskea kompensoituvat pitkälti lapsilisillä (ainakin kun lapsia on noin monta, saanevat jotain sisaralennuksia), eli jätän tässä huomioimatta tulopuolelta lapsilisät ja menopuolelta hoitomaksut.
Meneekö yhtään lähelle? Uskoisin että menee tai ei ainakaan hirveästi mene alakanttiin, joten ei tuo nyt hirveän vaikeaa ole arvioida.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"]
Jaa-a. Meillä ei kyllä lapset ole talossa mitään tuhoja tehneet koskaan. Vanhin on jo 24v ja nuorinkin aikuisuuden kynnyksellä. Tuskin alkavat täällä mitään tuhoamaan enää. Ja matkoilla on käyty pariskuntana ja koko perheellä. Vaatteita meillä on aina ollut kaikilla se mitä kukin tarvitsee. Kaikkea katson saaneeni.
[/quote]
Tuon ikäiset lapset voisivat helposti olla täällä itse kirjoittelemassa omasta jälkikasvustaan, ovat siis sukupolven verran liian vanhoja tämän keskustelun lapsiin verrattuna.
[/quote]
Ai nykyiset lapset ovat mutatoituneet YHDEN sukupolven aikana kodin tuhoajiksi? Ettei kumminkin kyse olisi kasvatuksen puutteesta?
No mitä mieltä ap olet minun elämän valinnoistani? (mieheni on samaa mieltä niistä)
1) tyydyin kahteen lapseen isolla ikäerolla, kun kolmas lapsi olisi vienut ison loven taloudelliseen tilanteeseemme (vaikka mieleni olisi todella tehnyt vielä yhtä lasta!!). Nuorempi lapsi saa tyytyä isommalta lapselta kierrätettyihin vaatteisiin ja urheiluvälineisiin.
2) lapset eivät harrasta mitään kallista
3) lapsille ei osteta mitään kallista tekniikkaa, itseasiassa paljon joutuvat vastaanottamaan käytettyä tavaraa niin lastenhuoneen kalusteissa, sängyissä, vaatteissa, puhelimissa, pyörissä, luistimissa, suksissa jne. Olen aina ostanut kaiken vauvatarvikkeen, huonekalut lastenhuoneeseen, vaatteet, urheiluvälineet käytettynä aina kun se vain on ollut mahdollsita. Tori.fi/huutonet/kirppikset ovat tulleet tutuksi, ja kyttään ahkerasti sopivia juttuja (kausivaatteita, pyöriä jne).
4) lomamatkailemme, koska kituutamme arjessa. Säästämme ruuassa (käytämme paljon esim. Lidliä, ja teemme tarjoustuotteista kotiruokaa, paljon keittoruokia, koska ne ovat terveellisiä, ja riittoisia sekä halpoja!). Itse leivotaan lettuja, pullia, kuivakakkuja, ei osteta siis kalliilla kaupasta... Limsaa juodaan vain harvoin, keksejä ja muita kalliita naposteltavia ei osteta. Puuroa syödään paljon välipalana, iltapalana tai viikonloppuisin aamupalana; terveellistä, halpaa ja täyttävää.
5) kyttäämme matkatarjouksia, ja joka vuosi risteilemme Tallinnaan, Tukhoilmaan, mökkeilemme, ja matkustamme lämpöön talveksi kahdeksi viikoksi koko perheen voimin, aina.
6) säästämme lomamatkoihin, aina on joku juttu mihin koko perheen voimin säästämme. Sillä rahoitamme lomamatkailumme!
Itse olen alempi toimihenkilö, suht pienellä palkalla, ja mieheni on pienipalkkainen myös! Asumme kalliilla PK-seudulla, isovanhemmat tai ketkään eivät rahoita meitä millään tavalla, tai osta lapsillemme mitään koskaan.
T Säästeliäs
Aina, kun jotain hankkii (lapsia, asunnon , uuden vaatteen), se on jostain muusta pois, siis meillä tavallisilla palkansaajilla. Elämä on valintoja, mutta kaikkialla maailmassa ihmiset eivät saa valita, suomalaisella naisella on helppoa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:59"]
Jutuistasi päätellen teillä on ainakin viisi lasta! Ei ihme ettei ole varaa mihinkään saati perheenäidillä aikaa! Voin jopa vapaaehtoislapsettomana ymmärtää, että toiset haluaa lapsia, mutta eikö ihan oikeasti kaksi tai kolme olisi riittänyt?
[/quote]
Jep. Mies on nyt käynyt vasektomiassa. Ennen tätä päivää kaikki hoitui suht rutiinilla etukumarassa eteenpäin puskemalla.
Mutta tänään kuului naps. Tuntuu että vaatimustaso, nimenomaan ulkoinen ei lasten, kasvaa koko ajan. Kuin joku kiihtyvä oravanpyörä ja kohta me lennetään sieltä.
AP
Älä ulkoista lastesi kasvatusta "ulkopuolelle". Kummasti jotkut osaa kasvattaa niitä vastuullisia, vaatimattomia lapsia nykymaailmassakin. On teidän tehtävänne vanhempina opettaa lapsille järkevää kuluttamista ja sitä, ettei aina tarvitse eikä voi olla kaikkea mitä muillakin. Ja ettei se vaikuta lasten ihmisarvoon millään lailla.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:24"]
Ihmettelen miksi niin monet naiset "uhriutuvat" siihen äitiyteen? Kaikki rahat laitetaan lapseen, ja unohdetaan, että itse on myös Nainen, Vaimo, Rakastajar miehelleen. Ei siivooja, pyykkääjä, lompakko, taksikuski, kokki, talonmies jne.
Sitten ihmetellään kun itse on vanhettunut, lihonut, mies ei enää halua seksuaalisesti, ja rahat aina loppu, ja elämä pyörii vain kodin siivouksen ja lasten ostosten toteuttajana... Häpeä AP!
Kanna vastuusi aikuisena ja naisena. Elä myös omaa elämääsi. Äitiys ei tarkoita marttyyriutta, uhrautumista ja urautumista elämään vain ja ainoastaan mammana. Hanki elämä, oma sellainen, ja tee asioita jotka edistävät hyvinvointiasi, onnellisuuttasi, naiseuttasi, uranaistasi. Sulla on vain yksi elämä, ja elä se. Lapset ovat rikkaus, mutta älä kasvata niistä itsekkäitä, vaativia, ja omaan napaan tuijottavia materialisteja
[/quote]
Olen samaa mieltä, mutta ihan ensimmäiseksi ihmisen tulisi aina olla MINÄ, AINO, ja arvokas juuri sellaisena kuin olen. Ei siis aina suhteessa johonkin muuhun ( nainen suhteessa miehiin, Vaimo, eli puoliso jollekin, rakastajatar miehelle jne.
Ennenkaikkea oma itse. Ja se pitää säilyttää, oli elämäntilanne mikä tahansa. Pelkkä äiti ei ole edes ihminen.
Ap, teette kylpylä- ja huvipuistoretkiä kotimaassa, ainakin joskus, kertomasi perusteella. Oletko koskaan oikeasti laskenut, että parin tuollaisen reissun hinnalla pääsisitte sinne ulkomaille? Nykyään matkustellaan paljon, koska se kerta kaikkiaan on edullisempaa kuin oikeastaan koskaan aiemmin. Kotimaanmatkailu kalliine palveluineen ja ruokineen on oikeasti tosi hintavaa. Halpalentoyhtiöllä pääsee Keski- ja Etelä-Eurooppaan, jossa ruoka ja eläminen on edullisempaa. Siellä voi majoittua vaikka leirintäalueella tai AirBnB:n kautta. Todellinen syy matkustamattomuuteenne taitaa siis kuitenkin olla se osaamattomuus, josta itsekin mainitsit. Ohjatut pakettimatkat ovat hirvittävän hintaisia verrattuna omatoimimatkailuun.
35: aika moni noista keinoista on meidänkin käytössä. Tosin toi olennainen kohta 1 missattiin...
Joku laittoi niitä kustannuksia. Olen pitänyt budjettiseurantaa aina jonakin kuukausina, kun tuntuu kiristyvän liikaa. Ja kyllä se asuminen, autoilu, vakuutukset, ruoka ja päivittäistavarat melkoisen summan nielee. Näihin kaikkiin vaikuttaa lasten määrä. Eikä niissä päivähoitomaksuissa isoa sisarusetuutta ole. Ja olemme juuri siinä täyden maksun rajalla. Tuolta voi katsoa alennuksen:
https://elomake.wmdata.fi/modules/form3/show_form.asp?id=BB42CE5A03974EFDBF9DBBEB3C4B4062
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:02"]
Juu, meidän lasten mukaan lomamatkaksi ei enää lasketa niitä, joita ei tehdä lentokoneella. Hei, mä olin ensimmäistä kertaa lentokoneessa häämatkallani!
[/quote]
No meidän "hemmotellut" lapset eivät ole koskaan lentokonelomalle päässeet. Siihen ei todellakaan olisi varaa. Tai osaamista, perheessäni kukaan ei ole matkustanut. Kerroinhan olevani köyhästä perheestä. Ei omaa asuntoa, ei autoa, ei kaupan vaatteita... Odotan kauhulla ensimmäistä työmatkaa ulkomaille.
Ja tuosta "lomailemattomuudesta" lapset saavat koulussa kuulla. Mökki- tai hotellilomia kotimaassa törkeän kalliine huvipuistoineen ei noteeata. No, jatkossa lähden yksin kylpylään.
AP