Lakkaako koronapassi toimimasta jos pidän liian pitkän välin 2. ja 3. rokotteen välillä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös tietää, onko passi voimassa ikuisesti kahden (vai kolmen) rokotteen jälkeen, vai pitääkö niitä rokotteita sitten ottaa jatkuvasti määräämättömän pitkälle tulevaisuuteen, jotta passi pysyisi voimassa?
Briteissä jaetaan jo neljänsiä rokotteita eli tulevaisuudessa piikillä käydään 2 kk välein ja silti virus jyllää.
Ei pidä paikkaansa, mutta siellä on kyllä luvattu kolmas kaikille halukkaille tämän vuoden aikana. Voimme vain haaveilla samasta. Housut kintuissa yllättää omikron meidät. En ois uskonut, että käytän tätä ikinä, mutta odottakaahan kaks viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös tietää, onko passi voimassa ikuisesti kahden (vai kolmen) rokotteen jälkeen, vai pitääkö niitä rokotteita sitten ottaa jatkuvasti määräämättömän pitkälle tulevaisuuteen, jotta passi pysyisi voimassa?
Kukas tämän voisi vielä tietää? Koko maailma on täysin uuden edessä, ei tietenkään kukaan vielä voi vastata sulle. Asia ja piikki kerrallaan =)
Sinulle tekisi hyvää katsoa tämä lyhyt reilun minuutin video:
https://twitter.com/angeloisidorou/status/1468651464541159426
Juuri tätä ne tekee rajoituksilla, passilla yms, pikku hiljaa viedään pois oikeuksia. Tämä on tapahtunut historiassa aiemminkin. Se tapahtuu nyt uudelleen.
Merkit on ilmassa, tämä ei tule päättymään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikki nyt turhaa pohdintaa. Viikko pari ja omikron on täällä. Sen saa jokainen. Ihan jokainen. Ne jotka säilyy elossa, saa passinsa ainakin puoleksi vuodeksi. Sitten nähdään, mitä seuraavaksi.
Mikään ei viittaa että omikron olisi huolestuttava. The telegraphissa oli juttu kuinka hyvä tilanne Afrikassa on, ja eivät näe mitään syytä miksei se olisi yhtä lievä muuallakin.
Ja mä en ota passia käyttöön vaikka siihen olisikin oikeus, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin. Näyttäkää edes yksi esimerkki missä se on vähentänyt tapauksia.
Ranskassa passi on voimassa 7 kuukautta enintään, viiden kuukauden kuluttua toisesta voi jo ottaa tehosterokotteen. Huomisesta alkaen yli 65-vuotiaiden passit alkaa muuttua punaisiksi mikäli kolmatta ei ole otettu ja tammikuun 15. se koskee kaikkia. Rokottettujen mahdollisesti saamat tartunnat eivät muuta passin kestoa.
Tosi vaikea sanoa, kun Suomen passi”polittiikka” ei ole auennut oikein kenellekään. Sen käyttö on epäloogista, sen voimassaolo ei perustu mihinkään ja viestintä on (tässäkin) ala-arvoista.
Mulla on tuore kokemus toimivasta passista (F1-turistina). Mulle turistina rokotepassissa näkyi mun rokotteet, jotka syötin sinne ennen lentoa. Sen lisäksi testipäivät testeistä, jotka multa vaadittiin. F1-passi oli liitetty passiin, siellä oli tuore testitulos näkyvissä ja passi vihreänä neg. tuloksella. Sit peruspassia käytin ravintoloissa, F1-passia kisa-alueella.
Juttelin siellä asuvien suomalaisten kanssa ja he kertoivat, että passin aktivoidakseen he kävivät aiemmin testissä kerran kuussa rokotettuina pitääkseen passin vihreänä, rokottamattomat kerran vkossa. Nyt omikronin ja massatapahtumien vuoksi testitiheyttä on muutettu; rokotetut kerran kahdessa vkossa, rokottamattomat kolmen päivän välein.
Rokotetiedot passissa olivat kuulemma pitkään niin, että kaksi annosta antoi (testillä) vihreän statuksen, mutta loka-marraskuussa (en muista tarkasti) muuttui niin, että kolme annosta antoi tuon vihreän statuksen, kahdella annoksella ”tipahti” tuohon tiheämmin testattavien joukkoon.
Helppo, toimiva ja järkevä passi, ei ahdistanut ja kaikki tiedot samalla appilla. Kun tällainen on olemassa ja näyttöä sen toimivuudesta on, en ymmärrä miksi Suomessa sovelletaan ja ihmetellään ja mietitään. Pyöritetään lippulappuja ja mietitään, että voiko sitä nyt vaatia heti alkuillasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikki nyt turhaa pohdintaa. Viikko pari ja omikron on täällä. Sen saa jokainen. Ihan jokainen. Ne jotka säilyy elossa, saa passinsa ainakin puoleksi vuodeksi. Sitten nähdään, mitä seuraavaksi.
Mikään ei viittaa että omikron olisi huolestuttava. The telegraphissa oli juttu kuinka hyvä tilanne Afrikassa on, ja eivät näe mitään syytä miksei se olisi yhtä lievä muuallakin.
Ja mä en ota passia käyttöön vaikka siihen olisikin oikeus, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin. Näyttäkää edes yksi esimerkki missä se on vähentänyt tapauksia.
UAE, vaikka sen pöäasiallinen tarkoitus ei siis edes ole vähentää tapauksia vaan hillitä viruksen liikkumista ilman täyssulkuja.
Ei ole. Ensi jouluna on vuorossa viides piikki. Kuulostaa nyt kaukaiselta, mutta niin siinä käy.