Mahdollisimman halp a ruokavalio?
Itse noudatan tällä hetkellä hetkellä sellaista ruokavaliota, että syön viikossa 1 kg hedelmiä ja vihanneksia, kaksi kertaa viikossa oikeaa ruokaa, ja muuten pelkkää pastaa. Pystyisikö kaikki hedelmät ja vihannekset korvaamaan perunalla, eli saisiko siitä tarpeeksi ravintoaineita jos söisi pelkkää perunaa ja pastaa? Mitä muita yhtä halpoja ruoka-aineita ehdottaisitte?
Kommentit (33)
Juurekset ja muut kausivihannekset. Pakastetut ovat myös halpoja & ravinteet tallella. Linssit, pavut, soijarouhe. Tee itse pasta. Munat, raejuusto.
Kasvata kesällä itse papuja ja herneitä.
Osta esim. jauhot useamman kilon pussissa, 10 kg säkki tulee useimmiten halvemmaksi kuin 5×2 kg pussi.
Kokeile tehdä Juusto-sipulipuuroa.
Kannattaa miettiä sitäkin, että haluaako syödä mahdollisimman halvasti ja ehkä huonosti eli hankkia monenlaisia puutoksia, mitkä aiheuttavat todennäköisesti sairastelua pitkällä aikavälillä ajatellen vaikkei heti tai vielä ensi kuussakaan. Voi tulla lopulta kalliimmaksi hoitaa sairauksia, jos puhkeaa pitkäaikaisia ja vakavia sellaisia. Sijoittaisit mieluummin kaiken vähänkin mahdollisen kunnon ruokaan.
t. vanha ja viisas tämän itse kokenut
Syö lehtiä, ötököitä ja jämiä roskiksesta.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 20:58"]
Perunassa on C- vitamiinia.
[/quote]
Niin, jos sen syö raakana. C-vitamiini tuhoutuu herkästi kovissa lämpötiloissa eli keittämisen jälkeen siitä on enimmät poissa.
Linssien kilohinta on alle 4 e, ja 100 g kuivatavaraa on 24 g proteiinia. Papujen proteiinipitoisuus ja hinta ovat samankaltaiset kuin linssien.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:03"]Kannattaa miettiä sitäkin, että haluaako syödä mahdollisimman halvasti ja ehkä huonosti eli hankkia monenlaisia puutoksia, mitkä aiheuttavat todennäköisesti sairastelua pitkällä aikavälillä ajatellen vaikkei heti tai vielä ensi kuussakaan. Voi tulla lopulta kalliimmaksi hoitaa sairauksia, jos puhkeaa pitkäaikaisia ja vakavia sellaisia. Sijoittaisit mieluummin kaiken vähänkin mahdollisen kunnon ruokaan.
t. vanha ja viisas tämän itse kokenut
[/quote]
Tulisiko siitä välttämättä mitään puutoksia jos söisi viikoittain
- 2 kg pastaa
- 1 kg hedelmiä ja vihanneksia ja
- 3 L maitoa tai 300 g juustoa tai 200 g soijaproteiinia?
Tällöin viikossa kuluisi rahaa ruokaan noin 9 tai 10 €. ap
Millaisia sairauksia muuten puhkesi huonosti syömisen seurauksena? ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:08"]Linssien kilohinta on alle 4 e, ja 100 g kuivatavaraa on 24 g proteiinia. Papujen proteiinipitoisuus ja hinta ovat samankaltaiset kuin linssien.
[/quote]
Tämä oli myös oikein hyvä vinkki. Sama määrä proteiinia olisi näin halvempaa kuin maitotuotteina nautittuna. ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:03"]Kannattaa miettiä sitäkin, että haluaako syödä mahdollisimman halvasti ja ehkä huonosti eli hankkia monenlaisia puutoksia, mitkä aiheuttavat todennäköisesti sairastelua pitkällä aikavälillä ajatellen vaikkei heti tai vielä ensi kuussakaan. Voi tulla lopulta kalliimmaksi hoitaa sairauksia, jos puhkeaa pitkäaikaisia ja vakavia sellaisia. Sijoittaisit mieluummin kaiken vähänkin mahdollisen kunnon ruokaan. t. vanha ja viisas tämän itse kokenut [/quote] Tulisiko siitä välttämättä mitään puutoksia jos söisi viikoittain
- 2 kg pastaa
- 1 kg hedelmiä ja vihanneksia ja
- 3 L maitoa tai 300 g juustoa tai 200 g soijaproteiinia?
Tällöin viikossa kuluisi rahaa ruokaan noin 9 tai 10 €. ap
[/quote]
Hevi-tuotteita pitäisi syödä puoli kiloa päivässä. Syö ennemmin siis 3 kg hedelmiä ja vihanneksia. Valikoi kausituotteiden ja tarjousten mukaan, niin eivät maksa varmaan 5 euroa enempää. Maitoa hyvä kans tuo 3 l. Lisäisin listalle myös kaurahiutaleet, joista saat terveellistä puuroa. Ja sit papuja/linssejä ja vaikka sit loppurahalla sitä pastaa. Yhteensä 10 eurolla saat ihan hyvän satsin jo, mutta paljon terveellisempää.
Melban kaurahiutaleet oli myös hyvä, kaurapuuro on täyttävää ja halpaa. Kiitokset tästä. En kehtaa puhua kenellekään ruokavaliostani IRL. ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:15"]Millaisia sairauksia muuten puhkesi huonosti syömisen seurauksena? ap
[/quote]
Mulle ainakin tuli 2kk kestävä flunssa ja lopulta stressi vei yöunet painajaisten muodossa. Söin tosin todella vähän ja huonosti kun oli eräs kausi jolloin opiskelijana ryssin raha-asiani pahasti. Tuolloin en paljoa ajatellut kehollisia rajoituksia.
Äidinmaito. On täysin ilmaista ja lisäksi tarvitset vain d-vitamiini ja rautalisän.
Saattaa tulla vehnäjauho 20 kg säkissä plus munat ja öljyt halvemmaksi kuin kaupan pasta.
Perunalla tai vehnällä ei voi korvata rehuja. Samat vitamiinit saa tuoreita rehuja halvemmalla purkista, ei välttämättä tosin Suomesta.
Peruna ja pasta ovat pelkkää hiilihydraattia. Ruokavaliossasi ongelmia ovat proteiinin, rasvan ja vitamiinien puute. Osta vaikka ruokaöljyä ja kananmunia tai rahkaa. Eräässä vanhassa pula-ajan keittokirjassa neuvottiin, että jos ruokaan on käytettävissä hyvin vähän rahaa, kannattaisi syödä perunaa ja halpaa juustoa. Viime aikoina juustoa on saanut hyvin halvalla ja kilon pala riittää pitkäksi aikaa.
Tuo porkkana oli hyvä ehdotus. Porkkana maksaa näköjään vain 0.98 €/kg, eli on vain hieman kalliimpaa kuin pasta ja peruna. Kaali maksaa 2.05 €/kg, joten sitä voisi ostaa ehkä kerran viikossa.
up