Heips! Onko KAAMOSMASENNUS täysin keksitty juttu vai vaikuttaako tämä pimeys teihin jotenkin??? Minkälaisia oireita sitten saatte, jaksatteko kuvailla niitä?
Itse kun olen pirteä läpi talven niin kiinnostaa tietää miten pimeyteen reagoivilla sujuu?
Kommentit (13)
Nukun tosi huonosti, päivän olen ihan koomassa. Tuntuu kuin joku seisoisi rinnan päällä eikä saa henkeä. Kaipaan ulos mutta sairauteni takia en juurikaan voi talvella olla ulkona. Liian kylmää, kosteaa ja tuulista.
Marraskuusta maaliskuuhun näin
Kärsin masennuksesta ja kyllä tämä kylmyys ja vähäinen auringonvalo pahentavat masennustani. Unirytmi on aivan vtuillaan, nukun pitkälle päivään vaikka yritän päästä ylös hyvissä ajoin niin, että ehtisin saada mahdollisimman paljon irti päivänvalosta. Ei väliä kuinka paljon nukun, olen silti todella väsynyt koko ajan. Mieliala on apea, alakuloinen ja harmaa, energiaa ei meinaa riittää jaksamaan päivän läpi. Mikään ei oikein tuo iloa ja huomaan että mieleni valtaa usein ikävät ajatukset. Onneksi eletään joulun aikaa, siitä saan näin jouluihmisenä vähän iloa tähän harmauteen.
Ei siitä kaikki kärsi, mutta naisilla yleisemmin syksyllä ja miehillä keväällä.
Kyllähän pimeys väsyttää. Ja kun muutoinkin masennusoiretta, ei kaamosaika sitä ainakaan paranna. Kaikkeen tottuu ja tämä on oikeasti ohimenevää. Kohta kevät ja ahdistus siitä. Elämä herää, ihmiset ovat onnellisia ja itse jää sinne pimeään talveen miettimään synkkiä asioita
Valitatte turhasta. Voitte muuttaa etelään, jos pimeä pelottaa. Enimmistöllä Suomessa toimii valot, jotka voi laittaa päälle, kun luonnonvaloa ei ole saatavilla.
Talven pimeys on rauhallista aikaa. Jos se masentaa, on lupa käydä baarissa juhlimassa.
Minua ei masenna, päin vastoin. Kärsin uniongelmista ja jatkuvasta väsymyksestä kevään ja kesän, mutta syksyllä alan nukkua kunnon yöunia ja virtaa riittää.
Sisäinen kello alkaa jätättää auringonvalon vähyyden takia. Yöllä ei saa nukuttua millään ja päivällä väsyttää hirveästi. Jatkuvasti vain myöhempään saa unen päästä kiinni kun talvi etenee. Tilanne korjaantuu vasta maaliskuun lopulla tai huhtikuussa kun auringon valoa taas on.
Vierailija kirjoitti:
Valitatte turhasta. Voitte muuttaa etelään, jos pimeä pelottaa. Enimmistöllä Suomessa toimii valot, jotka voi laittaa päälle, kun luonnonvaloa ei ole saatavilla.
Se valo ei ole tarpeeksi kirkasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei keinovalo ole sama asia kuin luonnonvalo, höpsö.
No ei pahemmin, en juuri poistu kotoa koneelta marraskuun alusta huhtikuun alkuun.
Oikea masennus on, kyllä! Teillä siellä Lapissa on parempi, kun on lunta, ja sen myötä valoa.
Täällä etelässä hämäränhyssy koko päivän, ja sen jälkeen yö.
Miksi se olisi täysin keksitty juttu? Kyllähän nyt auringon valo vaikuttaa ihmisiin monin tavoin.