Jos käytät maskia, niin nautitko siitä vai käytätkö vain, koska "täytyy"?
Eli toivotko ja odotatko maskisuosituksen päättyvän, vai onko maskin käyttö sinulle suuri ilon ja nautinnon asia?
Kommentit (55)
Vaikka on minulle jo helppoa ja huoletonta kun on 1,5 vuotta ollut maskipakko töissä, niin joskus aina tulee sellaisia hetkiä, että saisinpa puhdasta, raikasta happea nyt ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on minulle jo helppoa ja huoletonta kun on 1,5 vuotta ollut maskipakko töissä, niin joskus aina tulee sellaisia hetkiä, että saisinpa puhdasta, raikasta happea nyt ja paljon.
Happivajaus?
Täytyy? Missäs Suomessa on maski pakko?
Otan sen treenin kannalta: FFP2-maski vahvistaa keuhkoja, kun sen kanssa täytyy syvähengittää koko keuhkojen laajuudelta. Ennaltaehkäisee samalla vakavaa koronatautia, kun treenaa keuhkoja huippuvireeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on asenteellinen ja sisältää virheellisen vastakkainasettelun.
Käytän maskia, koska haluan suojautua tartunnoilta tai olla levittämättä tartuntoja edelleen. Maski on epämukava, mutta käytän sitä oman ja yhteisen hyvän vuoksi.
Olen ketjun aloittaja. Minulla ei hyvin todennäköisesti ole ollut koko tänä korona-aikana edes oireetonta koronaa, ja vaikka olisikin, olisi minulla ollut se vain vähän aikaa. En itse näe tarkoituksenmukaiseksi, että koko väestö käyttää vuodesta toiseen maskeja, koska valtaosa näistä maskinkäyttökerroista on vain "varmuuden vuoksi". Se tarkoittaa sitä, että melkein kaikki käyttävät maskia "turhaan". Tämä on mielestäni ylimitoitettu toimenpide, ja tuottaa kohtuuttomasti jätettä. Maski on sen verran epämukava, joillekin jopa ahdistava, että en pidä perusteltuna jatkuvaa maskisuositusta. Se ei ole oikeasuhtainen toimenpide.
Itse olen suojautunut vakavalta koronalta ottamalla rokotteet. Ei varmaan olisi kiva saada lievääkään koronaa, mutta maskin koen niin ahdistavaksi, että otan mieluummin riskin lievästä koronasta kuin käytän vuosikausia maskia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy? Missäs Suomessa on maski pakko?
Sä et sitten huomannut niitä lainausmerkkejä sanan ympärillä?
En käytä hengityssuojainta suositusten takia enkä siksi että nauttisin siitä.
Käytän sitä, sillä en halua koronaa edes lievänä tai oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ffp3-hengityssuojainta, koska haluan pienentää riskiäni saada koronavirustartunta. Maskisuosituksella ei ole mulle mitään merkitystä.
Näillä mennään ja on menty jo 2020 maaliskuusta lähtien.
En nauti maskeista, mutta vielä vähemmän haluan testata miten korona vaikuttaa juuri minuun. Haluan suojella myös muita ihmisiä ja siihen nuo ffp suojat ovat erinomaisia, kun et saa tartuntaa, et voi sitä myöskään levittää.
APlla on häiriöitä ymmärryksessä ja empatiakyvyssä. Menisit hoitoon.
Tässä on kyse vastuullisuudesta, tuskin kukaan maskin käytöstä nauttii. Pelottaa sellainen ajatus, että maskit jää pysyvään käyttöön. MInua raivostuttaa näin talvella kauppaan meno, pipo pois maski päälle räkä valuu silmälasit sumenee, ihan kuin olisi jotenkin täysin umpio tyyppi. Eli ei ole kivaa.....mutta pakko on suostua tähän. Kyllä kiin alaisia naurattaa, rahan tuloa ei voi estää, hyvä bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ffp3-hengityssuojainta, koska haluan pienentää riskiäni saada koronavirustartunta. Maskisuosituksella ei ole mulle mitään merkitystä.
Näillä mennään ja on menty jo 2020 maaliskuusta lähtien.
En nauti maskeista, mutta vielä vähemmän haluan testata miten korona vaikuttaa juuri minuun. Haluan suojella myös muita ihmisiä ja siihen nuo ffp suojat ovat erinomaisia, kun et saa tartuntaa, et voi sitä myöskään levittää.APlla on häiriöitä ymmärryksessä ja empatiakyvyssä. Menisit hoitoon.
Jos kaikki maskia käyttävät käyttäisivät ffp-suojaimia, ei olisi väliä sillä, kuinka moni muu on "maskiton". Muiden suojelu olisi tarpeetonta, kun jokainen suojaisi itsensä haluamallaan tavalla. Miksi ei siirryttäisi tällaiseen? Kun osa ei kuitenkaan käytä maskia syystä tai toisesta, ei muiden tarvitsisi välittää siitä, kun itsellä olisi suojaava ffp-suojain?
Onko se muiden kyttääminen ja kyräily niin tärkeää, että siitä ei haluttaisi päästä eroon? Tuo jatkuva puhe "muiden suojelusta" on pohjimmiltaan nimenomaan kyttäämiskulttuuria, joka on naamioitu "välittämiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse vastuullisuudesta, tuskin kukaan maskin käytöstä nauttii. Pelottaa sellainen ajatus, että maskit jää pysyvään käyttöön. MInua raivostuttaa näin talvella kauppaan meno, pipo pois maski päälle räkä valuu silmälasit sumenee, ihan kuin olisi jotenkin täysin umpio tyyppi. Eli ei ole kivaa.....mutta pakko on suostua tähän. Kyllä kiin alaisia naurattaa, rahan tuloa ei voi estää, hyvä bisnes.
Kyllä ne taitavat jäädä pysyvään käyttöön. Kohtahan alkaa jo kolmas maskivuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän maskia, koska haluan suojautua tartunnoilta tai olla levittämättä tartuntoja edelleen. Maski on epämukava, mutta käytän sitä oman ja yhteisen hyvän vuoksi.
Olen ketjun aloittaja. Minulla ei hyvin todennäköisesti ole ollut koko tänä korona-aikana edes oireetonta koronaa, ja vaikka olisikin, olisi minulla ollut se vain vähän aikaa. En itse näe tarkoituksenmukaiseksi, että koko väestö käyttää vuodesta toiseen maskeja, koska valtaosa näistä maskinkäyttökerroista on vain "varmuuden vuoksi". Se tarkoittaa sitä, että melkein kaikki käyttävät maskia "turhaan". Tämä on mielestäni ylimitoitettu toimenpide, ja tuottaa kohtuuttomasti jätettä. Maski on sen verran epämukava, joillekin jopa ahdistava, että en pidä perusteltuna jatkuvaa maskisuositusta. Se ei ole oikeasuhtainen toimenpide.
Itse olen suojautunut vakavalta koronalta ottamalla rokotteet. Ei varmaan olisi kiva saada lievääkään koronaa, mutta maskin koen niin ahdistavaksi, että otan mieluummin riskin lievästä koronasta kuin käytän vuosikausia maskia joka päivä.
Sama juttu se on kondominkin kanssa. Valtaosa käyttökerroista on varmuuden vuoksi. Raskaaksi ei oikeasti voi tulla kuin muutaman pivän ajan kuukaudesta, eikä enemmistöllä ole tauteja. Sukupuolitaudin riski on mitättömän pieni, ja suurin osa taudeista paranee lyhyellä lääkekuurilla.
Miksi siis käyttäisit kondomiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu se on kondominkin kanssa. Valtaosa käyttökerroista on varmuuden vuoksi. Raskaaksi ei oikeasti voi tulla kuin muutaman pivän ajan kuukaudesta, eikä enemmistöllä ole tauteja. Sukupuolitaudin riski on mitättömän pieni, ja suurin osa taudeista paranee lyhyellä lääkekuurilla.
Miksi siis käyttäisit kondomiakaan?
En itse asiassa käytäkään. Kumppanini on samaa sukupuolta kuin itse olen, joten ei ole edes teoriassa mahdollista tulla raskaaksi. Olen aiemmin ollut suhteessa vastakkaistakin sukupuolta olevan kanssa, ja ei silloinkaan käytetty vakisuhteessa kondomia.
Vertauksesi ontuu sikäli, että kaikki eivät tiedä hedelmällisiä päiviään (etenkin, jos on epäsäännöllinen kierto) ja niitä tauteja, joita kondomilla voi ehkäistä, on useampia, eikä niihin ole esim. rokotusta. Ja toisaalta ne taudit ovat luonteeltaan pysyviä eikä niistä ole erikseen lieviä muotoja. Veikkaanpa myös, että suuremmalla osalla ihmisistä on joku tarttuva sukupuolitauti kuin korona.
Mä en aina edes muista, että maski on naamalla. Käytän sitä aina kaupassa, bussissa, lääkärikäynneillä jne. Siihen on niin tottunut, ettei sitä edes huomaa enkä kiinnitä muidenkaan maskeihin tai maskittomuuteen huomiota. Olen jo kolmesti rokotettukin, mutta en aio maskista luopua ennen kuin pandemia on ohi. Senkin jälkeen varmaan käytän, jos mulla on flunssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en aina edes muista, että maski on naamalla. Käytän sitä aina kaupassa, bussissa, lääkärikäynneillä jne. Siihen on niin tottunut, ettei sitä edes huomaa enkä kiinnitä muidenkaan maskeihin tai maskittomuuteen huomiota. Olen jo kolmesti rokotettukin, mutta en aio maskista luopua ennen kuin pandemia on ohi. Senkin jälkeen varmaan käytän, jos mulla on flunssa.
Saat varautua käyttämään maskia sitten loppuelämäsi ajan. Toisaalta, jos se sinusta tuntuu noin luontevalta, niin ei se sitten varmaan haittaakaan.
Jotain siltä väliltä. Käytän, koska täytyy, mutta en ajattele sen olevan täysin turhake myöskään.
Sama asia kuin käsienpesussa: pesen käsiä, koska täytyy, kai siitä vähän apua on.
Ja samasta syystä en halaile kavereita enää.
Pienistä puroista kasvaa suuri virta.
Nautin maskin käyttämisestä saman verran kuin käsieni pesemisestä ja nenäliinaan niistämisestä. Ei siis nautinto, vaan välttämätön rutiini.
"Nautin" siitä suunnilleen yhtä paljon kuin kesähelteillä vaatteiden käyttämisestä. Eli ilman sitä tulee epämiellyttävä, "alaston" olo julkisilla paikoilla.
Ei se maskin käyttö ole vain pelkästään mielipidekysymys, jotta tykkäätkö vai et.
Minun on käytettävä jatkuvasti silmälaseja ainakin minulle vieraammissa paikoissa liikkuessani.
Kävipä tässä taannoin pelottava kokemus. Tulin ulos eräästä kaupasta, jossa on ulko-oven ulkopuolella portaat, joita pitkin pääsee alas kadulle. Minulla oli maski kasvoilla. Varmuuden vuoksi tarrasin toisella kädelläni portaan kaiteesta kiinni. Ja sitten se tapahtui, mitä oli odotettavissa kylmässä pakkassäässä sisältä ulos tultuani: rillit huurtuivat. En nähnyt, mihin astuin - no, harhaan tietysti. Onneksi käsivoimani esti minua kaatumasta metallisille portaille. Myös eräs tuttavani kertoi samanlaisesta tapahtumasta, ei tosin samoilla portailla....
Ihan mahtava keksintö työssä, jossa joutuu menemään ihmisten pihoille reklamaatioiden johdosta. Kypärä päähän ja maskinaamalle. Ei tunnista asiakas esim kaupassa.