Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omalaatuinen 11,5 v poika

Vierailija
22.03.2015 |

Poikani on aina ollut hyvin omanlaisensa, vauvasta saakka haasteellinen. Ja saa ollakin, mutta mietin, miten äitinä voisin parhaiten tukea häntä. Yritän olla ymmärtäväinen, mutta usein käytöksestäni ja puheestani paistaa ärtymys.

Poika on akateemisesti lahjakas, mutta sosiaalisesti kömpelö. Koulussa kuitenkin pärjäilee tutussa porukassa opettajien mukaan ihan sujuvasti. Kotona kavereita ei ole (lapsi ei ole lähikoulussa), aika kuluu pitkälti koneella, joskin illat on rauhoitettu pelaamiselta, ulkoilemaan patistamme päivittäin. Harrastuksia on kerran viikossa, sekin aika "nörttimäinen". Viihtyy ok, mutta sinnekin pitää silti patistaa. Liikunnalliset harrastukset eivät iske.

Käytös on erikoista. Iän myötä ei hirveästi juttele ja kun juttelee, puhe on samojen sanojen tai lauseiden toistoa. Hän ikäänkuin leikittelee kielellä (on kielellisesti oikein lahjakas), keksii esim. englanninkielisiä lauseita, joita sanoo mahdollisimman monta sanaa kieliopillisesti väärin. Joskus kun yrittää pyynnöstä kertoa päivän tapahtumista, ulkoinen anti ei tunnu pysyvän ajatusten nopeudessa. Pikkusiskon virheisiin puuttuminen ja niiden esiin nostaminen on tavallista.

En ole tässä mitään diagnoosia tekemässä. Äidin vaistoni sanoo, että hän on vain hyvin omalaatuinen, ja vähän vastaavia tapauksia on lähisuvussa, esim. veljeni, joka on huippuälykäs ja sen myötä aika hukassa.

Yritämme elää normaalia elämää, kannustaa, tukea ja antaa vinkkejä, mutta jotain puuttuu. Miten tällaiselle lapselle saisi parhaiten annettua hyvän itsetunnon.

Kommentteja? Onko kellään vastaavaa?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:26"]Meillä samanmoinen, tosin ei harrasta tuota lauseiden toistoa, ainakaan englantia siihen sekoittaen. Mutta on äärimmäisen kiintynyt pariin asiaan, akateemisesti koulu sujuu, erittäin hyvä muisti, sosiaalisesti erilainen eikä esim vapaa-ajalla kaipaa yhtään kaverikontakteja. Täytti juuri 12v.
[/quote]

Mitå ihmettä tarkoittaa "akateemisesti koulu sujuu"?
[/quote]
Ystävä hyvä, älä sinä sillä päätäsi vaivaa :)
[/quote]

Halusin vain tietää onko korrekti ilmaus. Kuulosti nimittäin enemmän sellaisen ihmisen lausumalta joka yrittää kovasti olla fiksumpi kuin on, kuten esim. sellainen joka käyttää sanaa akateemikko väärissä yhteyksissä.

Vierailija
62/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]   Hei akateemikot, ap:n lausuma "akateemisesti lahjakas" on suora käännös englannista "academically gifted", tarkoittaen lahjakas lukuaineissa ja oppimisessa. Ap käytti ilmaisua täysin oikein tässä yhteydessä, se ei vain käänny suomeksi tuolla tavalla. Pääasia on kuitenkin, että pääsette pätemään kun sanaa käyttää väärin. Jos olisitte oikeasti akateemikkoja, niin olisitte tunnistaneet anglisismin ja ottaneet huomioon asiayhteyden ja pitäneet turpanne kiinni.

[/quote] No jos oltais edes akateemisia... ;-)

[/quote]

Juuri näin... ;-)

54

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Olin hakemassa rakasta poikaani hänen viikottaisesta harrastuksestaan, ja mitäpä täällä onkaan poissaollessani tapahtunut. Huh huh, en voi muuta sanoa! Olen oikeasti niin pöyristynyt, etten osaa oikein mitään sanoa, paitsi että muutaman vastauksen jälkeen alkuperäinen kysymykseni näyttää jo täysin unohtuneen :(

- ap (itse yliopistosta n. 20 v sitten valmistunut, ja veljeni on oikeustieteiden tohtori)

Vierailija
64/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:04"]

Ap täällä taas. Olin hakemassa rakasta poikaani hänen viikottaisesta harrastuksestaan, ja mitäpä täällä onkaan poissaollessani tapahtunut. Huh huh, en voi muuta sanoa! Olen oikeasti niin pöyristynyt, etten osaa oikein mitään sanoa, paitsi että muutaman vastauksen jälkeen alkuperäinen kysymykseni näyttää jo täysin unohtuneen :(

- ap (itse yliopistosta n. 20 v sitten valmistunut, ja veljeni on oikeustieteiden tohtori)

[/quote]

Täällä saa joskus ihan asiallisia keskusteluja aikaan, valitettavasti mielensäpahoittaja akateemikot sotkevat.

Olin itse aikanaan tuollainen lapsi ja vaikka et diagnoosia haekaan, niin minulla diagnosoitiin ADHD-PI aikuisena. En osaa oikein muuta sanoa kuin, että yritä löytää pojalle samankaltaista seuraa. Kursseja on olemassa, katso ainakin ADHD-liitto ja Autismisäätiö, kuulostaa pelottavlta, mutta olen siinä käsityksessä että näille kursseille ei vaadita virallista diagnoosia.

Vierailija
65/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:55"]Aika paljon tuntuu jotain erikoisen lapsen äitiä ahdistavan, kun sählyn pelaaminenkin on huono asia. Monasti urheilevat lapset pärjäävät koulussa hyvin ja toisaalta myös sietävät pettymyksiä paremmin kuin nämä "akateemisesti" lahjakkaat aspergerit.
[/quote]
No ei siinä sählyssä ole mitään vikaa, ei tarvitse ottaa kierroksia! Mutta sählyä ja jääkiekkoa harrastavia nyt on kolmetoista tusinassa...
Harvemmin tapaa näitä poikia, jotka ovat teatterissa, tanhussa, pelaa roolipelejä ja lukee.
No defence!

Vierailija
66/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:55"]Aika paljon tuntuu jotain erikoisen lapsen äitiä ahdistavan, kun sählyn pelaaminenkin on huono asia. Monasti urheilevat lapset pärjäävät koulussa hyvin ja toisaalta myös sietävät pettymyksiä paremmin kuin nämä "akateemisesti" lahjakkaat aspergerit. [/quote] No ei siinä sählyssä ole mitään vikaa, ei tarvitse ottaa kierroksia! Mutta sählyä ja jääkiekkoa harrastavia nyt on kolmetoista tusinassa... Harvemmin tapaa näitä poikia, jotka ovat teatterissa, tanhussa, pelaa roolipelejä ja lukee. No defence!

[/quote]

Ei ole itselläni sählyä harrastavaa lasta, mutta olisin iloinen kun harrastaisi urheilua nykyisen harrastuksen lisäksi. Olen huomannut, että urheileminen lisää keskittymiskykyä koulutehtävien suhteen. Eli puhuin nyt ihan yleisesti, enkä omaan pussiini.

Vierailija
67/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:04"]

[/quote]

Täällä saa joskus ihan asiallisia keskusteluja aikaan, valitettavasti mielensäpahoittaja akateemikot sotkevat.

Olin itse aikanaan tuollainen lapsi ja vaikka et diagnoosia haekaan, niin minulla diagnosoitiin ADHD-PI aikuisena. En osaa oikein muuta sanoa kuin, että yritä löytää pojalle samankaltaista seuraa. Kursseja on olemassa, katso ainakin ADHD-liitto ja Autismisäätiö, kuulostaa pelottavlta, mutta olen siinä käsityksessä että näille kursseille ei vaadita virallista diagnoosia.

[/quote]

Sanon tämän siksi, että minulla oli lapsena samankaltainen ystävä, joten en oikein edes silloin ymmärtänyt olevani niiiin omalaatuinen. En tiedä mitä olisi tapahtunut muuten itsetunnolle jne.

Vierailija
68/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:55"]Aika paljon tuntuu jotain erikoisen lapsen äitiä ahdistavan, kun sählyn pelaaminenkin on huono asia. Monasti urheilevat lapset pärjäävät koulussa hyvin ja toisaalta myös sietävät pettymyksiä paremmin kuin nämä "akateemisesti" lahjakkaat aspergerit. [/quote] No ei siinä sählyssä ole mitään vikaa, ei tarvitse ottaa kierroksia! Mutta sählyä ja jääkiekkoa harrastavia nyt on kolmetoista tusinassa... Harvemmin tapaa näitä poikia, jotka ovat teatterissa, tanhussa, pelaa roolipelejä ja lukee. No defence!

[/quote]

Ei ole itselläni sählyä harrastavaa lasta, mutta olisin iloinen kun harrastaisi urheilua nykyisen harrastuksen lisäksi. Olen huomannut, että urheileminen lisää keskittymiskykyä koulutehtävien suhteen. Eli puhuin nyt ihan yleisesti, enkä omaan pussiini.
[/quote]
Liikunta on hyvä juttu joo, mutta urheilu aivan yliarvostettu! Soisin lapselleni oikein mieluusti jonkun taide/kulttuuriharrastuksen.
Kunnostaan voi pitää huolta ilman urheiluharrastustakin. Soittimen soitto sitävastoin kehittää ihmistä erittäin monipuolisesti!

Vierailija
69/69 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetihän poika on siis omituinen, jos ei urheile! Saati että tanssisi tai kävisi kuviksessa. Kyllä on ahdas maailma, Huhhuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä