Omalaatuinen 11,5 v poika
Poikani on aina ollut hyvin omanlaisensa, vauvasta saakka haasteellinen. Ja saa ollakin, mutta mietin, miten äitinä voisin parhaiten tukea häntä. Yritän olla ymmärtäväinen, mutta usein käytöksestäni ja puheestani paistaa ärtymys.
Poika on akateemisesti lahjakas, mutta sosiaalisesti kömpelö. Koulussa kuitenkin pärjäilee tutussa porukassa opettajien mukaan ihan sujuvasti. Kotona kavereita ei ole (lapsi ei ole lähikoulussa), aika kuluu pitkälti koneella, joskin illat on rauhoitettu pelaamiselta, ulkoilemaan patistamme päivittäin. Harrastuksia on kerran viikossa, sekin aika "nörttimäinen". Viihtyy ok, mutta sinnekin pitää silti patistaa. Liikunnalliset harrastukset eivät iske.
Käytös on erikoista. Iän myötä ei hirveästi juttele ja kun juttelee, puhe on samojen sanojen tai lauseiden toistoa. Hän ikäänkuin leikittelee kielellä (on kielellisesti oikein lahjakas), keksii esim. englanninkielisiä lauseita, joita sanoo mahdollisimman monta sanaa kieliopillisesti väärin. Joskus kun yrittää pyynnöstä kertoa päivän tapahtumista, ulkoinen anti ei tunnu pysyvän ajatusten nopeudessa. Pikkusiskon virheisiin puuttuminen ja niiden esiin nostaminen on tavallista.
En ole tässä mitään diagnoosia tekemässä. Äidin vaistoni sanoo, että hän on vain hyvin omalaatuinen, ja vähän vastaavia tapauksia on lähisuvussa, esim. veljeni, joka on huippuälykäs ja sen myötä aika hukassa.
Yritämme elää normaalia elämää, kannustaa, tukea ja antaa vinkkejä, mutta jotain puuttuu. Miten tällaiselle lapselle saisi parhaiten annettua hyvän itsetunnon.
Kommentteja? Onko kellään vastaavaa?
Kommentit (69)
Meidän 8-vuotias on jo yliopistossa. On akateemisesti hyvin lahjakas, tuleva tohtori. Ei osaa vielä puhua kunnolla, toistelee samoja sanoja ja lauseita eikä puhe ihan kulje vielä ajatuksen perässä, lausuu sanoja väärin, mutta on kielellisesti hirmu lahjakas. Meidän suvussa kaikki ovat huippuälykkäitä ja lahjakkaita ja kovasti tuemme kaikki toisiamme.
Varmaan oikeammin olisi sanoa kognitiivisesti lahjakas, tätä termiä neurologi käytti meidän pojastamme. Jotain leirejä on. Meillä poika kävi sellaisilla "nörtihtävillä" lasten leireillä ja sieltä löytyi joskus kavereita, esim. kielikurssilla.
Kyllä, tarkoitin kaikkia lukuaineita.
Itse asiassa urheilukin sujuu, muttei harrastuksena juuri kiinnosta.
Miten toimitaan kavereiden seurassa, sitä harjoittelemme.
Vähän täällä on lillukanvarsiin tarttumista, eikö?
Kiitos asiallisista vastauksista. Poistun linjoillta.
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:41"]
Meillä erikoisuus myös. Mieli liikkuu kuin ilma ja äly leikkaa kuin partaveitsi. Mielleyhtymät ja assosiaatiot ovat kerrassaan kummallisia ja samalla nerokkaita. Luokan muut pojat ovat niitä tyypillisiä lätkäjunnuja ja ajatusmaailmat ovat ... No, sanotaanko valovuosien päässä toisistaan! Poikaa ei häiritse tämä, vaan hengailee yhden tai kahden kaverin kanssa ja enemmin tyttöjen kanssa. On hyvin periksiantamaton ja pohdiskelee asioita paljon. Opettajan mukaan on pikku filosofi. Ei assipiirteitä. Poika vaan ei ole häntäheikki. Ole ylpeä lapsestasi, jos osaa ajatella itse!
[/quote]
Ihana olisi tällainen lapsi. Toivottavasti meidän kasvaa sellaiseksi!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:23"]
11-vuotias akateemisesti lahjakas? Tekeekö jo väitöskirjaa vai mitä tällä tarkoitetaan?
[/quote] tarkoitti kai lukuaineita, ei tullut ilmi onko luonnontieteellisesti lahjakas, matematiikka, fysiikka jne ja urheilu taas ei kiinnosta
[/quote]
Ihmiset käyttävät niin huolettomasti sanaa "akateeminen" yrittäessään tehdä vaikutuksen, että koko sana ei oikeastaan tarkoita enää yhtään mitään. Akateemisesti lahjakas lapsi, joopa joo. Ennen lapset olivat vain lahjakkaita, tai sitten eivät olleet. Aapee varmaan uskoo kaikkien yliopistosta valmistuneiden olevan peräti akateemikkoja.
Kyllä se oma joonasmikael on NIIN erinomainen ja älykäs, että!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:57"]
7: onko poikasi testattu aspergerin tunnistamiseksi? Luin asperger-kuvauksen. Ehkä jotkut piirteet osuvat, mutta aika lievästi, sanoisin. Yritän olla ylpeä, ja olenkin, mutta olen samalla vähän ahdistunut (ja kun ahdistun, minulla on taipumus ärsyyntyä), miten hän tulee pärjäämään elämässä. Oma veljeni toimii varoittavana esimerkkinä. Minun kirjoissani äly tuo elämään hankaluutta, vaikeutta ottaa asiat sellaisina kuin ne ovat. 3: omalla pojallani on sänky täynnä pehmoja. Niitä on valehtelematta noin 50, omia ja omittuja. Poika tykkää kaivautua niiden muodostamaan koloon ja nukkua siellä. Pienenä kiinnosti kivet ja kepit, nykyäänkin kaikki kepit. -ap
[/quote]
ei testattu. Ei ole ollut mitään tarvetta. Poika on erikoinen kyllä, mutta EI antisosiaalinen tai jumittaja. Opettaja kehuu poikaani usein luokan kantavaksi voimaksi. Ei kiusaa itse ja puolustaa aina muita. Ajattelee omilla aivoillaan ja jos joku on hänestä hölmöä, ei lähde ryhmän painostuksesta mukaan. On todella riippumaton ja omaehtoinenkin. Ei kuitenkaan elä vain päänsä sisällä. Ei omituisuus vaadi heti jotain diagnoosia!
[/quote]
Sellainenhan ihmisen pitäisikin olla. Kauheaa, että kun kuulostaa hyvältä ihmiselta, pitäisi olla joku diagnoosi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:41"]
Kyllä, tarkoitin kaikkia lukuaineita. Itse asiassa urheilukin sujuu, muttei harrastuksena juuri kiinnosta. Miten toimitaan kavereiden seurassa, sitä harjoittelemme. Vähän täällä on lillukanvarsiin tarttumista, eikö? Kiitos asiallisista vastauksista. Poistun linjoillta. -ap
[/quote]
Tai ehkä poika ei sitten tule älyssä ainakaan äitiinsä, joka käyttelee sanoja hyvin huolettomasti ja epäsopivasti. Ai niin, mutta kun teidän suvussanne sanojen vääntely, itse keksiminen ja väärin lausuminen onkin merkki lahjakkuudesta!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:57"]
7: onko poikasi testattu aspergerin tunnistamiseksi? Luin asperger-kuvauksen. Ehkä jotkut piirteet osuvat, mutta aika lievästi, sanoisin. Yritän olla ylpeä, ja olenkin, mutta olen samalla vähän ahdistunut (ja kun ahdistun, minulla on taipumus ärsyyntyä), miten hän tulee pärjäämään elämässä. Oma veljeni toimii varoittavana esimerkkinä. Minun kirjoissani äly tuo elämään hankaluutta, vaikeutta ottaa asiat sellaisina kuin ne ovat. 3: omalla pojallani on sänky täynnä pehmoja. Niitä on valehtelematta noin 50, omia ja omittuja. Poika tykkää kaivautua niiden muodostamaan koloon ja nukkua siellä. Pienenä kiinnosti kivet ja kepit, nykyäänkin kaikki kepit. -ap
[/quote]
ei testattu. Ei ole ollut mitään tarvetta. Poika on erikoinen kyllä, mutta EI antisosiaalinen tai jumittaja. Opettaja kehuu poikaani usein luokan kantavaksi voimaksi. Ei kiusaa itse ja puolustaa aina muita. Ajattelee omilla aivoillaan ja jos joku on hänestä hölmöä, ei lähde ryhmän painostuksesta mukaan. On todella riippumaton ja omaehtoinenkin. Ei kuitenkaan elä vain päänsä sisällä. Ei omituisuus vaadi heti jotain diagnoosia!
[/quote]
Sellainenhan ihmisen pitäisikin olla. Kauheaa, että kun kuulostaa hyvältä ihmiselta, pitäisi olla joku diagnoosi.
[/quote]
Totta! Olen samaa mieltä, PITÄISI olla!
Luokalla on vain niitä massasieluja, muotipellejä, puhelindiivoja ja sählynpelaajia. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:41"]
Kyllä, tarkoitin kaikkia lukuaineita. Itse asiassa urheilukin sujuu, muttei harrastuksena juuri kiinnosta. Miten toimitaan kavereiden seurassa, sitä harjoittelemme. Vähän täällä on lillukanvarsiin tarttumista, eikö? Kiitos asiallisista vastauksista. Poistun linjoillta. -ap
[/quote]
Eipä kestä kiittää, hyvä että sinäkin sait apua ja osaat nyt olla käyttämättä sanaa "akateeminen" ala-asteen oppiaineista puhuessasi. :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:57"] 7: onko poikasi testattu aspergerin tunnistamiseksi? Luin asperger-kuvauksen. Ehkä jotkut piirteet osuvat, mutta aika lievästi, sanoisin. Yritän olla ylpeä, ja olenkin, mutta olen samalla vähän ahdistunut (ja kun ahdistun, minulla on taipumus ärsyyntyä), miten hän tulee pärjäämään elämässä. Oma veljeni toimii varoittavana esimerkkinä. Minun kirjoissani äly tuo elämään hankaluutta, vaikeutta ottaa asiat sellaisina kuin ne ovat. 3: omalla pojallani on sänky täynnä pehmoja. Niitä on valehtelematta noin 50, omia ja omittuja. Poika tykkää kaivautua niiden muodostamaan koloon ja nukkua siellä. Pienenä kiinnosti kivet ja kepit, nykyäänkin kaikki kepit. -ap [/quote] ei testattu. Ei ole ollut mitään tarvetta. Poika on erikoinen kyllä, mutta EI antisosiaalinen tai jumittaja. Opettaja kehuu poikaani usein luokan kantavaksi voimaksi. Ei kiusaa itse ja puolustaa aina muita. Ajattelee omilla aivoillaan ja jos joku on hänestä hölmöä, ei lähde ryhmän painostuksesta mukaan. On todella riippumaton ja omaehtoinenkin. Ei kuitenkaan elä vain päänsä sisällä. Ei omituisuus vaadi heti jotain diagnoosia! [/quote] Sellainenhan ihmisen pitäisikin olla. Kauheaa, että kun kuulostaa hyvältä ihmiselta, pitäisi olla joku diagnoosi. [/quote] Totta! Olen samaa mieltä, PITÄISI olla! Luokalla on vain niitä massasieluja, muotipellejä, puhelindiivoja ja sählynpelaajia. Valitettavasti.
[/quote]
Ai että jos ei ole nörtti niin sitten on jokin noista muista? Hitsi, kylläpä te aikuiset osaatte lokeroida lapsia ahtaasti.
Miten lapsi lausuu englannin sanoja KIELIOPILLISESTI väärin? Hän voi kyllä ääntää sanat väärin ja rakentaa sanoista kieliopillisesti virheellisiä lauseita.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:44"]
11-vuotias akateemisesti lahjakas? Tekeekö jo väitöskirjaa vai mitä tällä tarkoitetaan?
[/quote] tarkoitti kai lukuaineita, ei tullut ilmi onko luonnontieteellisesti lahjakas, matematiikka, fysiikka jne ja urheilu taas ei kiinnosta
[/quote]
Ihmiset käyttävät niin huolettomasti sanaa "akateeminen" yrittäessään tehdä vaikutuksen, että koko sana ei oikeastaan tarkoita enää yhtään mitään. Akateemisesti lahjakas lapsi, joopa joo. Ennen lapset olivat vain lahjakkaita, tai sitten eivät olleet. Aapee varmaan uskoo kaikkien yliopistosta valmistuneiden olevan peräti akateemikkoja.
[/quote]
Minä ainakin ymmärsin hyvin mitä akateemisella lahjakkuudella tässä yhteydessä tarkoitetaan. Ei pistänyt silmään millään tavalla. Itse keskustelunaihekin oli mielenkiintoinen, mutta se nyt sitten sabotoitiin.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
Minä ainakin ymmärsin hyvin mitä akateemisella lahjakkuudella tässä yhteydessä tarkoitetaan. Ei pistänyt silmään millään tavalla. Itse keskustelunaihekin oli mielenkiintoinen, mutta se nyt sitten sabotoitiin.
[/quote]Ne on näiden tusinamuksujen vanhempia jotka tätä keskustelua sabotoi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:57"] 7: onko poikasi testattu aspergerin tunnistamiseksi? Luin asperger-kuvauksen. Ehkä jotkut piirteet osuvat, mutta aika lievästi, sanoisin. Yritän olla ylpeä, ja olenkin, mutta olen samalla vähän ahdistunut (ja kun ahdistun, minulla on taipumus ärsyyntyä), miten hän tulee pärjäämään elämässä. Oma veljeni toimii varoittavana esimerkkinä. Minun kirjoissani äly tuo elämään hankaluutta, vaikeutta ottaa asiat sellaisina kuin ne ovat. 3: omalla pojallani on sänky täynnä pehmoja. Niitä on valehtelematta noin 50, omia ja omittuja. Poika tykkää kaivautua niiden muodostamaan koloon ja nukkua siellä. Pienenä kiinnosti kivet ja kepit, nykyäänkin kaikki kepit. -ap [/quote] ei testattu. Ei ole ollut mitään tarvetta. Poika on erikoinen kyllä, mutta EI antisosiaalinen tai jumittaja. Opettaja kehuu poikaani usein luokan kantavaksi voimaksi. Ei kiusaa itse ja puolustaa aina muita. Ajattelee omilla aivoillaan ja jos joku on hänestä hölmöä, ei lähde ryhmän painostuksesta mukaan. On todella riippumaton ja omaehtoinenkin. Ei kuitenkaan elä vain päänsä sisällä. Ei omituisuus vaadi heti jotain diagnoosia! [/quote] Sellainenhan ihmisen pitäisikin olla. Kauheaa, että kun kuulostaa hyvältä ihmiselta, pitäisi olla joku diagnoosi. [/quote] Totta! Olen samaa mieltä, PITÄISI olla! Luokalla on vain niitä massasieluja, muotipellejä, puhelindiivoja ja sählynpelaajia. Valitettavasti.
[/quote]
Ai että jos ei ole nörtti niin sitten on jokin noista muista? Hitsi, kylläpä te aikuiset osaatte lokeroida lapsia ahtaasti.
[/quote]
Miten niin nörtti? Eihän missään ole sanottu kenenkään olevan nörtti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä se valitettavasti niin menee, että omilla aivoilla ajatteleva ihminen on poikkeus tässä yhteiskunnassa. Lapsista puhumattakaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viesti oli se, että on kerrassaan hölmöä (ja harhaanjohtavaa) puhua akateemisesta lahjakkuudesta lapsella, joka on ala-asteella. Ala-asteen opinnot eivät ole akateemisia, ne ovat yleissivistystä. Niissä voi toki olla hyvä ja menestyä, mutta se ei ole mitään "akateemista lahjakkuutta". Senkin tietäminen on yleissivistystä.
Normaalit ihmiset kestävät sen, että heidän virheitään korjataan. Jos keskustelu tästä "sabotoituu", kannattaa keskustelijoiden katsoa peiliin. Ehkä siellä on ihminen joka tarvitsee erityistä tukea.
Minä olin lapsena aikalailla samanlainen kuin ap:n poika. Diagnoosina erittäin vahvat asperger-piirteet, mutta ei ihan riittänyt diagnoosin saamiseen. Luulen tämän johtuvan siitä, että olen lisäksi hirveän herkkä ja empaattinen, jota aspergerit harvoin ovat.
Nykyäänhän on tullut ilmi, että asperger-piirteet ovat hirveän yleisiä ja niitä on lievinä suurimmalla osalla ihmisistä. Lisäksi itse aspergereita on monenlaisia, osa voi olla sosiaalisesti ja verbaalisesti hyvikin lahjakkaita.
Selkee as. Diagnoosi auttaa ymmärtämään ja saa tarvittavat tuet. Suosittelen tutkimuksiin