Valmistun työttömäksi sossupummiksi
Valmistun yliopistosta yhteiskuntatieteistä tämän vuoden loppuun mennessä. Täysin turha tutkinto ja turha ala. En suosittele kenellekään ylipäätään yliopisto-opintoja, ellei kyseessä ole lääketiede, oikeustiede tai teknillinen korkeakoulu.
Ennen kuin kukaan sanoo, että itepähän valitsit jne. Niin tiedä, itsepähän valitsin. Olen tätä ennen suorittanut tutkinnon ammattikoulusta ja tein sitä työtä vuosia ennen hakeutumista yliopistoon.
Nyt olen päättänyt, että kylmän viileästi kirjaudun työvoimatoimistoon ja työttömäksi. Haen sitten sillä tuella töitä. Itsepähän valtio patistaa kouluttautumaan ja huutaa kuinka pitäisi olla lisää korkeakoulutettuja. Miksi sitten koulutetaan jos niitä töitä ei ole?? Toisaalta huudetaan työvoimapulaa. Työvoimapula Suomessa? Lol joo ei ole.
Kommentit (36)
Suurin osa valmistuu työttömäksi melkein alalla kuin alalla koska työnantajat eivät halua palkata ilman työkokemusta ja jotai työ harjoittelua eivät kokemukseksi katso.
Jos yhtään lohduttaa olen valmistunut kolme kertaa ammattitutkinnosta suoraan työttömäksi. Kun opiskelut on alkanut on ollut huutava pula ja kun olen valmistunut tilanne on kääntynyt niin että on ylitarjontaa tekijöistä
Vierailija kirjoitti:
Tro-lo-lol.
Olispakin trolli..
Nykyään esimerkiksi jos yrittää metallialalle töihin pitää olla vähintää kaksi levyseppä sekä koneistajan ammattitutkinto.
Työnantajien kohtuuttomat vaatimukset että pysyy henkilöstö ja kulut minimissä ja voitot maksimissa kun kohtuullinen voitto ei riitä on tuhonnut suomen työmarkkinat
Vierailija kirjoitti:
Paljon sulla on opintolainaa?
30 000 e
valitettavasti ihan normaalia. Itselläni on YTM:n paperit ja aloitin opiskelut uudelleen eri alalle, koska töitä ei ole oikein millään. Pätkätöitä muutaman kuukauden sopimuksilla tein vuosia ja välillä keikuin pitkiä aikoja työttömänä. Kaverillani tohtorin paperit ja kaksi maisteria ja työskentelee siivoojana kun ainoa homma jota sai. Ei ne yliopistot mieti miten ihmiset työllistyy, vaan haalivat mahdollisimman suuret opiskelijamäärät jotta saavat lisärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne yliopistot mieti miten ihmiset työllistyy, vaan haalivat mahdollisimman suuret opiskelijamäärät jotta saavat lisärahaa.
Ei ne yliopistot itse päätä opiskelijamäärä vaan rahoittaja eli Suomen valtio eli konkreettisesti kulloinenkin hallitus määrärahoja jakaessaan.
Miten YTM:t sitten pitäisi työllistyä? Mitä ne opiskelee?
"Itsepähän valtio patistaa kouluttautumaan ja huutaa kuinka pitäisi olla lisää korkeakoulutettuja. Miksi sitten koulutetaan jos niitä töitä ei ole?? Toisaalta huudetaan työvoimapulaa. Työvoimapula Suomessa?"
Se työvoimapula on suorittavasta, halvasta työvoimasta ja toisaalta muutaman harvan alan korkeakoulutetuista. Esimerkiksi kaupallisen alan korkeakoulutetuista ei ole mitään pulaa saati sitten vaikka historian maistereista.
Minä taas suosittelen kaikille itsensä kehittämisestä kiinnostuneille juurikin yliopistoa.
Ensimmäisen työpaikan löytäminen on muille kuin lääkäreille ja juristeille hankalaa, mutta kun se eka paikka löytyy ja pääsee työelämään kiinni, koulutus alkaa kannattaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
"Itsepähän valtio patistaa kouluttautumaan ja huutaa kuinka pitäisi olla lisää korkeakoulutettuja. Miksi sitten koulutetaan jos niitä töitä ei ole?? Toisaalta huudetaan työvoimapulaa. Työvoimapula Suomessa?"
Se työvoimapula on suorittavasta, halvasta työvoimasta ja toisaalta muutaman harvan alan korkeakoulutetuista. Esimerkiksi kaupallisen alan korkeakoulutetuista ei ole mitään pulaa saati sitten vaikka historian maistereista.
No kuule kun sinne suorittavallekaan alalle ei pääse. Nyt olen liian korkeasti koulutettu ja työnantajat tietenkin katsovat, että ei kannata palkata koska kuitenkin lähden pois tilanteen mahdollistaessa.
Olen ruokapuolelta valmistunut (ja myös merkonomi) joten ne on juuri niitä suorittavan työn halpa-aloja. Paskat niilläkään ole töitä! Tai on mutta mitä kaupan alalla esimerkiksi on tarjolla? Töitä 20h sopparilla. Sillä pitäisi sitten elää ja ehkä jopa muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Suomen työllisyystilanne on aivan umpikehno. Olen jopa pohtinut, että muuta esimerkiksi Norjaan tai Tanskaan vaikka sitten siivoojaksi tai jonnekin keittiöalan töihin. Palkka varmaan olisi siellä ihan siedettävä ja nöyryyttäminen jäisi Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa valmistuu työttömäksi melkein alalla kuin alalla koska työnantajat eivät halua palkata ilman työkokemusta ja jotai työ harjoittelua eivät kokemukseksi katso.
Niin, eivät katso työtökokemusta kokemukseksi. Suomessa nyt vaan ei ole töitä muuta kuin marjanpoimijoille keskityleiriolosuhteissa. Eduskunnan suurin huoli on miten ne afgaanimiehet siellä maailmalla pärjää, tuovat 1000 taas suomeen Iranista https://yle.fi/uutiset/3-12223961
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kun sinne suorittavallekaan alalle ei pääse. Nyt olen liian korkeasti koulutettu ja työnantajat tietenkin katsovat, että ei kannata palkata koska kuitenkin lähden pois tilanteen mahdollistaessa.
Olen ruokapuolelta valmistunut (ja myös merkonomi) joten ne on juuri niitä suorittavan työn halpa-aloja. Paskat niilläkään ole töitä! Tai on mutta mitä kaupan alalla esimerkiksi on tarjolla? Töitä 20h sopparilla. Sillä pitäisi sitten elää ja ehkä jopa muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Suomen työllisyystilanne on aivan umpikehno. Olen jopa pohtinut, että muuta esimerkiksi Norjaan tai Tanskaan vaikka sitten siivoojaksi tai jonnekin keittiöalan töihin. Palkka varmaan olisi siellä ihan siedettävä ja nöyryyttäminen jäisi Suomeen.
Niin eli pulaa on juuri lähinnä "huonojen töiden" (huono palkka, huonot työehdot, epävarma jatkuvuus jne.) tekijöistä.
Vierastyöläisyys on ihan mahdollista, mutta ei sekään usein ole avain onneen - halpatyöaloilla (vaikka suomalaisittain palkka olisikin ok) kisaat vaikka tanskassa puolalaisia vastaan, joille kelpaa sinua huonommat ehdot, koska lähtötaso siellä on Suomea matalampi. Vähän enemmän koulutusta vaativissa hommissa sitten kielitaitovaatimukset nousee usein esteeksi - ihan kuten suomessakin tai monesti vielä paljon ankarammin.
Olisit lukenut pääaineena sosiaalityötä, voisit valita työpaikkasi.
Suomessa oli virhe lopettaa opistoasteen koulutus. AMK:t leikkii yliopistoa, mutta aivan turhaa tuubaa opetetaan kuten osin myös yliopistoissa.
Onhan se outoa kun haetaan opiskelijaa töihin, mutta auta armias jos olet yliopisto-opiskelija, niin alkaa hirveä huuto, että lähdet pois... No näillä opintoveloilla en ole lähdössä mihinkään. Ihan turvallisin mielin voi ottaa yliopisto-opiskelijan töihin. Kysyt vaan onko opintovelkaa ja jos on, niin avot, siinäpä ikuinen työntekijä :p
Tälläistä se on kun opiskelu on ilmaista. Jos olisi kunnon lukukausimaksut, voisivat opilaitokset panostaa opetukseen ja valmistuneet olisivat osaavampia. Harvempi viitsisi myös opiskella, jolloin kaikki valmistuneet saisivat oman alansa hommia.
"lääketiede, oikeustiede tai teknillinen korkeakoulu"
Opiskelen alaa joka ei ole mitään näistä ja meillä on yli 90% työllistyminen alan hommiin vuoden sisään valmistumisesta.
Tro-lo-lol.