Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko maksaa autoveroa Suomessa jos

Vierailija
14.12.2021 |

asun vakituisesti Ruotsissa mutta aikuinen lapsi lainaa autoa Suomeen silloin tällöin? Pitää esim. muutaman päivän/viikon sillointällöin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte

Vierailija
2/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuetenköö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto siis Ruotsin rekisterissä? Jos on niin joku toinen suomalainen kuin sinä saa ajaa sillä Suomessa vain jos sinä olet itse myös kyydissä. Et siis voi lainata Ruotsiiin rekisteröityä autoa jonkun muun käyttöön Suomessa.

Vierailija
4/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko auto siis Ruotsin rekisterissä? Jos on niin joku toinen suomalainen kuin sinä saa ajaa sillä Suomessa vain jos sinä olet itse myös kyydissä. Et siis voi lainata Ruotsiiin rekisteröityä autoa jonkun muun käyttöön Suomessa.

Ei tuollaista kukaan valvo. Rajakaupungeissa ihmiset ajavat sinne sun tänne ja kuka mitenkin.

Vierailija
5/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos!

Ap

Vierailija
6/6 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista kukaan valvo. Rajakaupungeissa ihmiset ajavat sinne sun tänne ja kuka mitenkin.

Jos muuten mokaa esim. poliisi pysäyttää ylinopeudesta, niin voivat tarkistaa ja tulee lisää maksettavaa. Eri taloudessa asuva lapsia ei ole veronmaksajien sivuston mukaan oikeutettu autoa käyttämään. 

Lyhytaikainen käyttö

Ajoneuvon lyhytaikainen käyttö ilman autoverovelvollisuutta on myös mahdollista. Suomessa vakinaisesti asuva henkilö saa käyttää omaa tarvetta varten väliaikaisesti maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran kalenterivuodessa.

Myös perheenjäsenen käyttö sisältyy määräaikaan. Perheeseen kuuluvana pidetään yhteisessä taloudessa asuvaa aviopuolisoa ja avopuolisoa sekä naimattomia lapsia. Oikeus väliaikaiseen verottomaan käyttöön on riippumaton siitä, onko käyttäjä ajoneuvon omistaja, vai perustuuko käyttö ajoneuvon vuokraan, lainaan tai muuhun vastikkeelliseen tai vastikkeettomaan käyttöoikeuteen.

Tällainen lyhytaikainen käyttö edellyttää, että ajoneuvo on rekisteröity toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Ajoneuvosta on annettava Verohallinnolle käyttöönottoilmoitus ennen käytön aloittamista Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme