Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valinneet venäjää valinnaisena aineena koulussa?

Vierailija
22.03.2015 |

Mikä sen on estänyt?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin suomen ekaksi vieraaksi kieleksi, sitten enkun ja saksan. Äikkänä ruotsi tietenkin.

Vierailija
42/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:09"]

Meillä ei edes itä-suomessa pystynyt lukemaan venäjää, koska ei ollut tarpeeksi halukkaita oppilaita.

[/quote]

Niin ensin itketään että kun olisi niin valittaisiin ja kun tarjotaan niin ei valita. Ihan turha siis tarjotakaan. Venäjän lukeminen B1-kielenä ei tuota yhtään sujuvampaa kielitaitoa kuin B1-ruotsin opiskelukaan. 
[/quote]

Jos olisi valintamahdollisuus, fiksut ottaisivat haastavan venäjän ja tyhmät ottaisivat helpon ruotsin. Ruotsista tulisi siis "tyhmien kieli", jota luetaan, kun ei kapasiteetti riitä muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:09"]

Meillä ei edes itä-suomessa pystynyt lukemaan venäjää, koska ei ollut tarpeeksi halukkaita oppilaita.

[/quote]

Niin ensin itketään että kun olisi niin valittaisiin ja kun tarjotaan niin ei valita. Ihan turha siis tarjotakaan. Venäjän lukeminen B1-kielenä ei tuota yhtään sujuvampaa kielitaitoa kuin B1-ruotsin opiskelukaan. 
[/quote]

Miksi pitäisikään tuottaa sujuvampaa taitoa, kun tuntimäärä on sama? Jos ei olisi pakkoruotsia, muiden kielten ryhmiä syntyisi enemmän. Pakkoruotsi on monipuolisemman kieltenopiskelun este.

Vierailija
44/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin englantia, saksaa, ruotsia ja ranskaa ja näitä kieliä olen tarvinnutkin. En tarvitse työssä venäjää enkä koskaan matkustele siellä. Ainoa kerta kun venäjää tarvitsisi, on laskettelukeskuksen hissijono, että voisi käskeä moukat etuilevat venäläiset jonon perälle. Tosin tämäkin ongelma poistuu, kun niillä ei ole enää varaa matkustaa.

Vierailija
45/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:09"] Meillä ei edes itä-suomessa pystynyt lukemaan venäjää, koska ei ollut tarpeeksi halukkaita oppilaita. [/quote]

Niin ensin itketään että kun olisi niin valittaisiin ja kun tarjotaan niin ei valita. Ihan turha siis tarjotakaan. Venäjän lukeminen B1-kielenä ei tuota yhtään sujuvampaa kielitaitoa kuin B1-ruotsin opiskelukaan.  [/quote] Miksi pitäisikään tuottaa sujuvampaa taitoa, kun tuntimäärä on sama? Jos ei olisi pakkoruotsia, muiden kielten ryhmiä syntyisi enemmän. Pakkoruotsi on monipuolisemman kieltenopiskelun este.

[/quote]
No ihan turha kieli venäjäkin on jos sitä ei käytä kun ei osaa riittävästi.

Vierailija
46/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vierasta kieltä on aika paljon peruskouluaikana, aika harva pystyy vielä vetämään kolmannen niiden ja kaiken muun lisäksi. Jos pakkoruotsi poistuisi, kieliopinnot vastaisivat todellista tarvetta.

Vierailija
47/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:14"]

Luin C-kielenä enkä ole sen koommin käyttänyt tai tarvinnut. Kirjaimet nyt muistaa ikuisesti kun ne on kerran opetellut, mutta ne ovat hyvin pieni osa kielen haastavuutta. Oli mielenkiintoista mutta kohdallani hyödytöntä.

[/quote]

Itse olen opiskellut kansalaisopisotssa pari vuotta eikä paljoa jäänyt päähän kirjaimia lukuunottamatta Toinen yhtä vaikea kieli on kreikka. Sitäkin tullut harrastettua pari vuotta. :D 
Suomalaisille sopisi parhaiten espanja, joka on oikeasti helpompi kun saksa, ranska ja venäjä.

[/quote]

Mutta kun saksaa ja venäjää tarvitaan usein työelämässä, espanjaa vain vähän.

Vierailija
48/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin sijalla voisi myös olla enemmän englantia, tai vaikka koodaamista siitä kiinnostuneille. Tai muuta kieltä. Mutta pakkoruotsi nykyisellään on todella huono järjestely, jossa menee aikaa ja resursseja hukkaan.

Vierailija
49/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saatu tarpeeksi isoa ryhmää kasaan niin piti jatkaa saksaa ja ranskaa. Venäjästä olisi ollut paljon hyötyä kun muutin tänne susrajalle

Vierailija
50/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa asuva serkku luki pitkän venäjän. Itseä ei ole kiinnostanut, mutta lukiossa (90-luvulla pk-seudulla) oli yksi tyttö joka luki englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa, venäjää ja espanjaa.

Vierailija
51/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 06:28"]

Venäjänkielestä on ollut enemmän hyötyä kuin ruotsin. Ruotsalaiset puhuvat englantia tarpeeksi hyvin, heidän kanssa asioidaan aina englanniksi. Saksankielestä on varmaan ollut eniten hyötyä. Nettitilaukset tulee nopeasti saksasta.

[/quote] enkulla on tilattu Thomannilta saksasta

Vierailija
52/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 12:09"]

Itä-Suomessa asuva serkku luki pitkän venäjän. Itseä ei ole kiinnostanut, mutta lukiossa (90-luvulla pk-seudulla) oli yksi tyttö joka luki englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa, venäjää ja espanjaa.

[/quote] luonnontieteissä ottikin sitten vaan pakolliset

Vierailija
53/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mikä kieli.

Vierailija
54/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä ei oo koskaan kiinnostanut mua millään tavalla, ja oon aina toivonut etten joutuisi olla venäjän kanssa myöskään tekemisissä mitenkään :)

Vierailija
55/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläasteelta asti ruksannut joka lomakkeeseen venäjän valinnaiseksi, mutta ryhmiä ei ikinä saatu kokoon ja luin saksaa sen sijaan. Rautaisella tahdolla itseopiskelemalla ja ramppaamalla Venäjällä niin usein kuin mahdollista, olen kuitenkin saavuttanut ihan kohtuullisen kielitaidon myös venäjässä. 

Vierailija
56/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 06:37"]

kaikista opiskelemistani kielistä myös siitä ruotsista on ollut hyötyä. 

[/quote]

Olen asunut ikäni Kouvolassa ja kuullut kerran kaupungilla ihmisen puhuvan ruotsia. Mielestäni on turhaa opiskella ruotsia 6 vuotta jos sitä ei oikeasti joudu käyttämään.

Vierailija
57/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostanut silloin. En pidä siitä miltä kieli kuulostaa eikä venäläinen kulttuuri tunnu omalta. Opiskelin koulussa ruotsia, englantia ja saksaa. Yliopistossa espanjaa.

Vierailija
58/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yläasteella saksaa ja lukiossa venäjää. Olisin halunnut opiskella ranskaa, mutta kaikissa muissa maakunnan lukioissa oli vaihtoehtoina ranska ja latina, mutta meidän kunnassa venäjä ja latina.

Olin lukiossa v.79-82 ja edelleen pystyn lukemaan kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä, mutten ymmärrä siitä juurikaan. Kielioppisääntöjä muistan myös ja sanoja. Pienellä preppauksella taidon saisi kuntoon.

Lasteni koulussa ei ole koskaan saatu venäjän ryhmää kasaan vaikka ollaan Helsingissä.

Vierailija
59/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin venäjän kursseja sen vuoksi, että pääsen pelatessa räiskintäpelejä huutelemaan venäläisille venäjäksi takaisin jotain, jos vielä huutelevat minulle jotain.

t. 16v nörttimimmi

Vierailija
60/65 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä Venäjää (tai muitakaan kieliä) jossain kansalaisopiston kursseilla opi. Kävin aikanaan itse Venäjä 1 -kansalaisopiston kurssin ja siitä jäi käteen kasa opettajan tarinoita Karjalan nuoruudestaan. Koulujen opetuksessa taas keskitytään aivan liikaa kielioppiin ja aivan liian vähän siihen miten kieli oikeasti opitaan: puhumiseen. Nykypäivänä ei edes tarvi mennä kohdemaahan päästäkseen puhumaan kieltä, vaan homman voi hoitaa netin kautta. Toisaalta sitten voit myös mennä kohdemaahan asumaan puoleksi  vuodeksi oppimatta mitään jos et oikeasti yritä käyttää kieltä mahdollisimman paljon. Venäjän kielen opiskeluun löytyy netistä kielitandempari erittäin helposti, koska monet venäläiset haluavat itse oppia englantia tai suomea. Kohtalaisen venäjän taidon oppii 6 kk:ssa jos keskittyy opettelemaan fraaseja ja  lauseita sekä puhumaan kieltä esim. skypen kautta säännöllisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän