Sopiiko inttiä käymättömälle sanoa asiasta
Miehen kaveri on viikonlopun täällä, ja se ei ole käynyt inttiä. Mies pyysi että en sano mitään kun tietää isänmaallisuuteni mutta tekisi mieli. Papan veli ollut sodassa, joten eipä ole meillä totuttu olemaan hiljaa näistä asioista.
Kommentit (91)
Mitähän sanoisit ja mistä asiasta...
Armeija ei sovi heikkohermoisille ja lättäjalkaisille joten kannattaa ennemmin kieltäytyä kokonaan tai mennä sivariksi.
Intillä ja isämaallisuudella mitään tekemistä keskenään. Mä oon intin käynyt mut ei mua kyl haittais jos joku naljailis käymättömyydestä. Maailmassa ehkä muutamia valtioita, joissa intti on pakollinen. Venäjälläkin sen suorittaa ehkä 10-15% jokaisesta ikäryhmästä.
Oma poikani ei ole käynyt, syynä on sellainen fyysinen sairaus, että leima C-luokkaan tulee automaattisesti. Hän varmaan sanoisi sinulle että aha.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä sanoisit asiasta? Mitä se sinulle kuuluu. On monia jotka ei pääse armeijaan vaikka haluaisi ja henkilö näyttää ihan terveeltä. Kiva kun on syntyessään ollut paha astma tai ykköstyypin diabetes ja joku ' isänmaallinen' tuntee oikeudekseen kommentoida ja mitätöidä asian vuoksi.
Jep, mun kotiseudulla yksi nuorimies teki itsarin kun hältä löydettiin sydänvika juuri ennen armeijaanmenoa. Se armeija jäi sitten haaveeksi. Toki tuohon itsariin varmaan muitakin syitä oli, tuskin se pelkkä armeijaan pääsemättömyys sitä aiheutti. Mutta oli se varmasti yksi syy. Tuohon aikaan kun kaikki meni armeijaan, sivareita ja muita katsottiin nenänvartta pitkin ja pidettiin luusereina.
Aina se armeijan käymättömyys ei ole oma valinta ja se voi olla kipeä juttu. En siis menis siitä ainakaan negatiiviseen sävyyn kuittailemaan ja kyselemään. Kun ei se loppujen lopuksi edes muille kuulu. Ap hoitakoon vaan oman armeijankäymisensä.
Jaa. Itse kävin sivarin moraalisista syistä. Voin hyvinkin kuvitella että eteen tulisi tilanne, jossa käyttäisin väkivaltaa, jopa tappaisin toisen ihmisen. Mutta tällaisessa tilanteessa haluan itse tehdä päätöksen, ja kantaa siitä myös täyden vastuun. En halua olla osallinen sellaisessa organisaatiossa, jossa joku muu voi käskeä minua tappamaan tai edes käyttämään väkivaltaa.
Sitä paitsi suurin osa ihmisistä jotka mielestäni voisivat ansaita napin otsaansa ovat suomalaisia, joten miksi lähtisin tappamaan muiden kansojen edustajia. Ja tunnen paljon ihmisiä eri maista. Mitään kansallisuutta en tähän astisen kokemukseni perusteella voi väittää muita pahemmaksi. Hallituksia kyllä, mutta hallitusten edustajat eivät koskaan itse olekaan ase kädessä.
Ja vielä, kansalaisvelvollisuuden suorittamiseen on maassamme erilaisia vaihtoehtoja, joista valitsin sen, joka oli itselleni mielekkäin ja Suomellekin hyödyllinen, siviilipalveluksen oman ammattialani töissä. Ilmoitusasiana tuo meni kutsuntalautakunnassa läpi, niin kuin kai kaikki sivaripäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu, tämä on tietysti provo
Mistä tuotakaan oikeasti tietää.
Isäni soti ensin talvisodassa, kävi varusmiespalveluksen välirauhan aikana ja joutui tietenkin myös jatkosotaan, jossa haavoittui, mutta palasi rintamalle ja soti rauhan tuloon saakka.
Itse en tietetenkään ja onneksi joutunut sotaan enkä sitä missään tapauksessa olisi halunnutkaan, kuten ei isänikään. Olen suorittanut varusmiespalveleksen ja nykyään olen reservin ylikersantti. Jos olisin armeijaanlähtöiässä nyt, miettisin kyllä vakavasti menisinkö vai olisinko enemmän hyödyksi isänmaalle siviilitehtävissä.
Poikani ei käynyt armeijaa. En siitä hänelle huomauttele, en ole kuullut kenenkään muukaan huomautelleen enkä toivottavasti kuule, ratkaisu oli hänen ja kunnioitan sitä. Kunnioittaisin myös jos olisi valinnut aemeijan.
Minä toivon, että ap tuolloin 9 kuukautta sitten avautui oikein kunnolla sille vieraalleen. Tyhmille mutta harmittomille paasaajille nauraminen piristää päivää aina.
Minusta armeijaa käymättömien naisten viimeiseksi on oikeutettua kritisoida miehen valintaa vartusmiespalveluksen käymisestä tai käymättömyydestä. t. c-paperimies
Totta kai asiasta voi puhua. Siinä sitten älykkyys punnitaan, että kuinka asiasta puhut.
Mitäänhän tuo armeijan käymättömyys ei kerro vielä ihmisestä. Tuolla ulkona istuu tälläkin hetkellä vaikka kuinka moni armeijan käynyt paskat housussa ja oksennukset sylissä. Aluksi vähän muilutettu vaimoa ja sitten vedetty kännit. Siinä saa veteraanit olla ylpeitä.
Itse en ole käynyt armeijaa. Tänään olen käynyt töissä ja pitänyt yhteiskunnan rattaita pystyssä. Iltapäivällä sitten kunnostin vanhaa rintamamiestaloa ja leikin poikani kanssa. Vastustan väkivaltaa enkä käytä päihteitä. En voi kuvitella etteikö sodan käynyt isoisäni voisi olla minuun tyytyväinen vaikka armeija onkin käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, eikä pidä sanoa.
Luulisi aikuisella ihmisellä olevan sen verran järkeä ja tilannetajua, että ymmärtää että hänen oma näkemyksensä ja mielipiteensä asioista ei ole ainoa ja absoluuttinen totuus. Varmasti ap:llakin on sellaisia tapoja, mielipiteitä tai luonteenpiirteitä mistä kaikki eivät pidä, mutta tuskin niitä sinullekaan huudellaan päin näköä vain koska tekee mieli päästä sanomaan ja pätemään.
On hyväksyttävää, että joku jättää velvollisuutensa täyttämättä todellisista terveydellisistä syistä. Kaikki nämä muut sivarit ja kieltäytyjät ovat selkärangattomia vässyköitä, jotka kuvittelevat pysyvänsä koskemattomina, mikäli sota syttyisi ja syntyisi perinteinen rintamasota.
Ei paskahousut. Siinä tilanteessa teidän "vakaumuksenne" ei paina paskan vertaa. Peruskoulutus siinä määrin, mitä tilanteen mukaan ehditään ja rintamalle.
Res.ltn
Itse kuulun näihin miehiin, jotka eivät ole käyneet inttiä. Enkä nokkiutuisi siitä, vaikka minulle asiasta huomautettaisiin. Toteaisinpa vaan, että enpä viitsinyt moiseen pelleilyyn ryhtyä, kun oli muitakin vaihtoehtoja. Oletko muuten itse käynyt inttiä? Naisetkin voivat mennä sinne vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
On hyväksyttävää, että joku jättää velvollisuutensa täyttämättä todellisista terveydellisistä syistä. Kaikki nämä muut sivarit ja kieltäytyjät ovat selkärangattomia vässyköitä, jotka kuvittelevat pysyvänsä koskemattomina, mikäli sota syttyisi ja syntyisi perinteinen rintamasota.
Ei paskahousut. Siinä tilanteessa teidän "vakaumuksenne" ei paina paskan vertaa. Peruskoulutus siinä määrin, mitä tilanteen mukaan ehditään ja rintamalle.
Res.ltn
Kyllä se siitä helpottaa, kunhan puberteetista pääset yli
Eikös juuri ollut puhetta siitä ettei kaikille riitä mielekkäitä tehtäviä sodan aikana. Reservi on liian iso.