Tarvitseeko yksin asuva tiskikonetta?
Mielestäni ei tarvitse. Ennen koronapandemiaa söin lähes joka päivä ravintolassa enkä kokkaillut itse mitään. Työpäivän aikana lounas työpaikan ravintolassa, sitten iltasella johonkin fine dining paikkaan tai tilaan woltilla.
Nyt korona-aikana olen taas itse kokkaillut ja aika vähän tulee tiskattavaa. Ymmärrän sen lapsiperheessä, kun tiskiä tulee päivässä kone täyteen.
M36
Kommentit (156)
Kätevä emäntä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman tiskikonetta ehkä jotenkin pärjää, käyttämällä vaikka kertakäyttöastioita, mutta ilman pyykkikonetta ja kuivausrumpua ei mitenkään.
Kuivausrumpu on ympäristörikos.
Niin on. Kuluttaa energiaakin vain puolet siitä, mitä sisätiloissa kuivaaminen suoralla sähkölämmityksellä.
Ilmankostuttajaa ei tarvita, kun kuivaa pyykit sisällä. Kuivausrumpu kuluttaa vaatteita. Vaatteiden rakastajana inhoan sitä. Mulla on kuivausrumpu-toiminto pesukoneessa. Käytän sitä harvoin, vain joskus jos pitää saada esim. lakanat tai peitot nopeasti kuivaksi.
En omista ilmankostuttajaa. Ei kiinnosta pätkääkään, jos farkut tai huppari kestää 10v sijaan vain 7v. En halua tuhlata energiaa sisällä kuivaamalla, kun kuivausrumpu on energiatehokkain, nopein ja vaivattomin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaamiseen menee aikaa n2-3 min per kerta.
Joten ei todellakaan tarvitse, edes lapsiperheillä.
Kun lapset vanhenee, opetetaan vastuun ottamista ja kaikilla pesuvuorot.
Nelihenkisen perheen tiskit menee parissa minuutissa? Koko päivän vai yhden aterian? Teet esim. spagetti bolognesea ja peset leikkuulaudan, veitsen, raastimen, padan, kattilan, pastakauhan, neljän hlön lautaset, ruokailuvälineet ja lasit parissa minuutissa. Ehkä vielä toisen leikkuulaudan, veitsen, salaattikulhon ja salaatinottimet.
Kerrothan vieraille ennen kuin he syövät luonanne?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kone löytyy mutta käyttämättä jäänyt. Teen ruoat itse ja käytän syödessäni yhtä lautasta, lasia ja aterinparia. Menisi 2 viikkoa ennen kuin saisin koneen täyteen.
Mistä se ruoka siihen lautaselle tulee? Et ilmeisesti käytä mitään kattilaa, pannua tai kulhoja ruoan valmistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Itse asun yksin ja tiskiä niin vähän että tiskikone olisi ihan turha. Usein huuhtelen vain astiat vedellä ja käytän samoja useita viikkoja.
Tässä se ero varmaankin on, minä en tykkää likaisista astioista. Käytän päivässä useamman lasin, kupin ja lautasen. Siihen vielä ruuanlaittoon käytetyt astiat ja tiskikone täyttyy parissa päivässä.
Joku ei tarvitse, mut hittoako siitä pitää päätellä muiden elämästä mitään?
Mä laitan mieluusti tiskit koneeseen ja tienaan muutaman ylimääräisen kympin tiskaamisen sijaan. Kun päättää itse, minkä verran työskentelee, ja laskuttaa asiakkaalta käytännössä 150e/h, ei paljon ginostele lutata tiskialtaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone tiskaa, pesukone pyykkää, robotti-imuri imuroi. Mitä sitä turhaan käyttää aikaansa noihin hommiin, kun laite hoitaa ne puolestasi.
On kyllä ihme että kaikenmaailman paskahommia viitsi joku tehdä päivästä toiseen, vaikka konekin voisi sen tehdä. Valmista ei tule koskaan.
Ei täällä ainakaan mitään robotti-imuria voisi edes käyttää, ensin pitäisi siivota.
Eihän tollanen sovi kuin huusholliin, jossa lattiat ovat täysin paljaat ja avarat.
Joku liikuntahallilta näyttävä koti.
Ei kyllä minusta tarvitse.
Enemmänhän tiskikone teettää työtä kuin että pesee astiat vaikka samantien pois kun on syönyt.
Kun ei ole tiskikonetta, ei tarvitse pelätä että se aiheuttaisi vesivahingon tai tulipalon. Näitä molempiahan se tuppaa välillä aiheuttamaan ihmisten harmiksi.
Vaikka se ehkä, suuri ehkä, kuluttaa vähemmän vettä, on luontoa vieläkin säästävämpää, kun ei hanki konetta ollenkaan. Tiskaus käsin on helppoa ja nopeaa,eikä kulu sähköä yhtään. Nopeammin sen suorittaa käsin kuin tiskikone millään ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, paljonko tiskiä tulee. Teen mielelläni ruokaa alusta asti.
Itse kärsin siitä, ettei ole tiskikonetta, mutta en ala hankkimaan, kun pian muuttamassa.
Sitä vallan kovasti ihmettelen miksi vuokrakämpissä ei ole tiskikonetta. Usein on vielä tyhjä aukko.
Itse tein vuokrattavaan yksiöön keittiöremontin tiskikoneineen ja uusi vuokralainen oli tyytyväinen.
Alkuperäiseen ei olisi saanutkaan kun pöytämallisen. Mutta jos on tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone tiskaa, pesukone pyykkää, robotti-imuri imuroi. Mitä sitä turhaan käyttää aikaansa noihin hommiin, kun laite hoitaa ne puolestasi.
On kyllä ihme että kaikenmaailman paskahommia viitsi joku tehdä päivästä toiseen, vaikka konekin voisi sen tehdä. Valmista ei tule koskaan.
Ei täällä ainakaan mitään robotti-imuria voisi edes käyttää, ensin pitäisi siivota.
Eihän tollanen sovi kuin huusholliin, jossa lattiat ovat täysin paljaat ja avarat.
Joku liikuntahallilta näyttävä koti.
Minä nosta tuolit sohvalle tai pöydän päälle sekä muutkin esteet pois tieltä . Vähemmän menee vaivaa, kun alkaisi itse imuroida ja robotti vaan imuroi paremmin kuin itse imuroin. Tekee tosi tarkkaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee ruokaa ainoastaan vklp niin ei tee koneella mitään. Samalla vaivalla kuin koneeseen huuhtelee pyöräyttää jo harjalla muutaman astian puhtaaksi.
Miten surkeita tiskikoneita sinä olet käyttänyt, jos niihin pitää harjan kanssa huuhdella astiat? Minulle opetettiin jo lapsena 1970-luvulla, että astioista tyhjennetään ruokajäämät pois, ei huuhdella, ja laitetaan koneeseen. Ne samat ruokajäämät pitää tyhjentää myös ennen käsin tiskattaessa, joten se ei ole mikään tiskikoneisiin liittyvä lisätyö. Eli astioista pitää ennen astianpesukoneeseen laittamista poistaa kaikki, mikä voi tukkia viemärin. Eli jos siinä lautasella on jotain, minkä sinä voit käsin huuhdella viemäriin, voi sen huuhdella sinne viemäriin myös astianpesukone.
Miksi suurtalouksissa sitten huuhdellaan mm. ruokalautaset ennen tiskikoneeseen laittoa? Se johtuu siitä, että ne lautaset ovat valmiina korissa pystyssä, joten niistä on nopeampi poistaa isoimmat ruokajäämät suihkuttamalla altaan päällä kuin alkaa yksitellen tyhjentelemään. Ei niitä sielläkään harjan kanssa huuhdella, vaan suihkulla, joka vastaa astianpesukoneen esipesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman tiskikonetta ehkä jotenkin pärjää, käyttämällä vaikka kertakäyttöastioita, mutta ilman pyykkikonetta ja kuivausrumpua ei mitenkään.
Kuivausrumpu on ympäristörikos.
Eläintaloudessa "pakollinen". lähtee karvat ja pölyt pyykeistä.
Yep, ei tarvita astanpesukonetta. Mutta se paras juttu tulee tässä: ei tarvita edes astianpesuainetta. Pesu pelkällä lämpimällä hanavedellä HETI aterian jälkeen.
Luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole tiskikonetta, ei tarvitse pelätä että se aiheuttaisi vesivahingon tai tulipalon. Näitä molempiahan se tuppaa välillä aiheuttamaan ihmisten harmiksi.
Vaikka se ehkä, suuri ehkä, kuluttaa vähemmän vettä, on luontoa vieläkin säästävämpää, kun ei hanki konetta ollenkaan. Tiskaus käsin on helppoa ja nopeaa,eikä kulu sähköä yhtään. Nopeammin sen suorittaa käsin kuin tiskikone millään ohjelmalla.
Tiskikone käyttää kylmää vettä, käsitiskissä kuumaa. Vettä tiskikone käyttää huomattavasti vähemmän.
Ei tarvitse.
Mikään vaiva ei ole Yhden hengen talouteen tiskaaminen.
Luovuin aikoinaan jo ruokapöydästäkin.
Sinkkuna tulee syötyä ulkona ja jos kotona kokkaa, se on se yksi lautanen ja ehkä kattila tai pannu. Miksi tuhlata taraa, vettä ja sähköä?
Yhden hengen talous enkä tiskikoneesta luovu. Paitsi että se tekee puhtaampaa jälkeä kuin käsintiskaus, myös säästää vettä ja sähköä. Paljon nopeammin kone putsaa astiat, kattilat ja leikkuulaudat kuin niitä käsin hankaisi ja liottaisi ja taas hankaisi.
Ja vaikka muutaman päivän kestäisikin saada kone tarpeeksi täyteen, niin onhan se kivempaa laittaa likaiset astiat koneeseen odottamaan eikä katsella niiden kertymistä tiskipöydälle. Muuten jokainen kippo pitäisi aina pestä heti käytön jälkeen ja silloin on vain tiskien orja. Että kun vieraille saa aterian jälkeen kahvit eteen niin sen sijaan että seurustelisi heidän kanssaan menenkin tästä keittiöön tiskaamaan!
Yksin asuvalla ei varmaan pitäisi myöskään olla vesijohtoa eikä sisävessaa, ihan hyvin se voisi kantaa ämpärillä juomavetensä kaivolta ja käydä pihan perällä huussissa? Eihän nyt yksinäinen mitään helpotusta arkeensa ansaitse...
Sinkkuna käytin vain kertakäyttöastioita, tai söin mikroaterian sen omasta muovipakkauksesta.
Ei tarvinnut (tai ollut siinä 14m2 yksiössä) astianpesukonetta.
Ei tarvitse. Itse asun yksin ja tiskiä niin vähän että tiskikone olisi ihan turha. Usein huuhtelen vain astiat vedellä ja käytän samoja useita viikkoja.