Tarvitseeko yksin asuva tiskikonetta?
Mielestäni ei tarvitse. Ennen koronapandemiaa söin lähes joka päivä ravintolassa enkä kokkaillut itse mitään. Työpäivän aikana lounas työpaikan ravintolassa, sitten iltasella johonkin fine dining paikkaan tai tilaan woltilla.
Nyt korona-aikana olen taas itse kokkaillut ja aika vähän tulee tiskattavaa. Ymmärrän sen lapsiperheessä, kun tiskiä tulee päivässä kone täyteen.
M36
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee se vedenkulutus mikä menee käsin tiskatessa. Siis ei ole ongelmaa maksaa vesilaskuja, mutta se turha vedenkulutus vaan häiritsee. Sen takia parempi astianpesukone.
Ei se tiskikonekaan ilman vettä toimi. Miten paljon sinä tiskatessasi lotraat, kun oikein häiritsee?
Tiskokone vie jotain 10 litraa kerralla. Kyllä sitä vettä menee enemmän, jos kerran päivässä tiskaa käsin. On tutkittu, että käsintiskaus vie kolme kertaa enemmän vettä kuin konetiskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsin tiskatessa käyttää noin kolme kertaa enemmän vettä kuin tiskikoneella.
Mitenkäs se sähkön kulutuksen laita on?
Tiskikone käyttää hyvin vähän sähköä. Toki käsin tiskaava ihminen ei tarvitse kuin korkeintaan sähkövalot päälle tiskatessaan.
Tiskikoneita on myös pienikokoisia pöytämalleja. Niihin menee yksin asuvalta 2-3 päivän tiskit eli yllättävän hyvin mahtuu, muttei sentään tarvitse kahta viikkoa odotella koneen täyttymistä.
Ihan siksi vaan sanon tästä, että ison koneen täyttiminen on hidasta ja tiskit tuppaa alka haisemaan, vaikka ne huuhtaisikin ennen koneeseen laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei ole astianpesukoneita taloyhtiöiden pyykkituvissa. Olis kiva jos astioitakin vois pestä.
Koska sinä lienet ainut ihminen, jonka mielestä olisi kiva roudailla astioita ees taas.
Jaksaahan ne jotkut pyykkejäänkin raahata ees taas.
Mä en luota tiskikoneiden pesuihin ja mahd. pesuainejäämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee se vedenkulutus mikä menee käsin tiskatessa. Siis ei ole ongelmaa maksaa vesilaskuja, mutta se turha vedenkulutus vaan häiritsee. Sen takia parempi astianpesukone.
Ei se tiskikonekaan ilman vettä toimi. Miten paljon sinä tiskatessasi lotraat, kun oikein häiritsee?
Tiskokone vie jotain 10 litraa kerralla. Kyllä sitä vettä menee enemmän, jos kerran päivässä tiskaa käsin. On tutkittu, että käsintiskaus vie kolme kertaa enemmän vettä kuin konetiskaus.
Tasan ei mene 10 litraa vettä, ellei tiskaan juoksevan veden alla (mikä ei ole missään määrin järkevää). Ei minun tiskialtaaseeni ainakaan edes mahdu 10 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone käyttää hyvin vähän sähköä. Toki käsin tiskaava ihminen ei tarvitse kuin korkeintaan sähkövalot päälle tiskatessaan.
Sähköä tarvitaan myös sen käsinpesuveden kuumentamiseen.
Sama se sille tarvitseeko vaiko eikö. Jokainen saa hankkia tiskikoneen jos haluaa, ei ole mikään perheellisen yksinoikeus. Samalla logiikalla suurperheidenkin pitäisi pärjätä ilman, onhan heillä monta tiskaajaa suuremmalle tiskimäärälle.
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneita on myös pienikokoisia pöytämalleja. Niihin menee yksin asuvalta 2-3 päivän tiskit eli yllättävän hyvin mahtuu, muttei sentään tarvitse kahta viikkoa odotella koneen täyttymistä.
Ihan siksi vaan sanon tästä, että ison koneen täyttiminen on hidasta ja tiskit tuppaa alka haisemaan, vaikka ne huuhtaisikin ennen koneeseen laittoa.
Täällä on näitä malleja. Ei nämä sen halvempia ole kuin isotkaan, mutta vievät vähemmän tilaa.
https://www.gigantti.fi/catalog/kodinkoneet/fi-astianpesukone-poytamall…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei ole astianpesukoneita taloyhtiöiden pyykkituvissa. Olis kiva jos astioitakin vois pestä.
Koska sinä lienet ainut ihminen, jonka mielestä olisi kiva roudailla astioita ees taas.
Jaksaahan ne jotkut pyykkejäänkin raahata ees taas.
Jaksaa, kun on pakko. Lakanoiden peseminen käsipyykkinä, kun on hiukkasen työlästä. Sen sijaan astioiden tiskaaminen käsin ei ole niin työlästä, että sen sijaan viitsisi astioita keräillä yhteiskonetta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko yksi asuva pyykkikonetta?
No jos tykkää isoja lakanoita pestä, lavuaarissa tai sangossa. Niin mikäs siinä.
Yksin asuva ei tarvitse pyykkikonetta viemään tilaa kylpyhuoneessa mikäli taloyhtiössä on kunnolliset pesutilat, joissa on tehokkaat pesukoneet, kuivausrumpu ja kuivaushuoneet lämpöpuhaltimella varustettuina. Minä olen ainakin tottunut semmoiseen pesukoneisiin, joissa 40 ja 60 asteen pesuohjelmat kestävät noin 45 minuuttia eikä ne pyöri tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako siis tiskikone pesee kylmällä vedellä? Vai miksi ajattelet tuon olevan eri tilanne konetiskaukseen nähden?
Vierailija kirjoitti:
Mä en luota tiskikoneiden pesuihin ja mahd. pesuainejäämiin.
Minä en luota käsinpesijöiden jälkeen. On tullut nähtyä niin monia rasvaisia lautasia ja rähmäisiä juomalaseja.
Tiskikone pesee astiat kuumemmalla vedellä kuin mitä voi käsin koskea. Kuuma vesi yhdessä pesuaineen kanssa liottaa rasvat tehokkaasti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei mene 10 litraa vettä, ellei tiskaan juoksevan veden alla (mikä ei ole missään määrin järkevää). Ei minun tiskialtaaseeni ainakaan edes mahdu 10 litraa.
No et sinä joka päivä käsin tiskaa samaa astiamäärää kuin mitä tiskokone tiskaa kerralla? Ihanko oikeasti tiskaan koneellisen astioita käsin joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko yksi asuva pyykkikonetta?
No jos tykkää isoja lakanoita pestä, lavuaarissa tai sangossa. Niin mikäs siinä.
Yksin asuva ei tarvitse pyykkikonetta viemään tilaa kylpyhuoneessa mikäli taloyhtiössä on kunnolliset pesutilat, joissa on tehokkaat pesukoneet, kuivausrumpu ja kuivaushuoneet lämpöpuhaltimella varustettuina. Minä olen ainakin tottunut semmoiseen pesukoneisiin, joissa 40 ja 60 asteen pesuohjelmat kestävät noin 45 minuuttia eikä ne pyöri tuntikausia.
Todellakin tarvitsee, kun ei halua naapurin löyhkääviä pesuainehajuja lakanoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako siis tiskikone pesee kylmällä vedellä? Vai miksi ajattelet tuon olevan eri tilanne konetiskaukseen nähden?
Tiskikone lämmittää itse pesuveden, ja paljon kuumemmaksi mitä hanasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sinä joka päivä käsin tiskaa samaa astiamäärää kuin mitä tiskokone tiskaa kerralla? Ihanko oikeasti tiskaan koneellisen astioita käsin joka päivä?
Kyllä siitä aikalailla koneellinen tulee, kun alusta asti tekee kaikki päivän ruuat itse. Uunivuoat jne. vievät tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä ei tarvitse huolehtia jos asuu vuokralla ja vesimaksut sisältyy vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone lämmittää itse pesuveden, ja paljon kuumemmaksi mitä hanasta tulee.
Niin? Vakavissasiko luulet, että siihen lämmittämiseen ei kulu sähköä?
Itse en tarvitse, mutta täällä asunnossa oli tiskikone jo valmiina joten käytän kuitenkin