Olen lihonnut alle vuodessa 22 kg, vertaistukea?
Ennen olin siis työssä jossa helposti kulutin päivän aikana 3000 kaloria ja askeleita tuli normaalisti sen 27 000-35 000. Hevosalalla olin ja ratsastin useamman hevosen päivässä plus tallityöt.
Silloin pystyin syömään mitä vain koska kulutus oli suuri. Nyt on jäänyt vain samat ruokatottumukset mutta liikunta on minimissä. Asiaa ei ole helpottanut kolme leikkausta tässä vuoden sisään joista olen ollut saikulla yhteensä 1,5 kk täydellisessä liikuntakiellossa.
Tiedän että pitäisi syödä vähemmän kun kuluttaa mutta aina kun olen aloittanut sauvakävelyn/hölkkälenkit niin tuntuu ettei niillä ole mitään vaikutusta. Samalla olen yrittänyt syödä puhtaasti mutta tarpeeksi mutta tuntuu että viikosta toiseen paino vain junnaa..
Ehkä myös asenteeni on se ongelma. Ajattelen että verrattuna vanhaa kun tein tallitöitä 4h päivässä ja ratsasta montaa hevosta niin ei tuo 45 min tehokas sauvakävely vanhoihin tottumuksiin verrattuna tee mitään joten miksi vaivautua.
En kaipaa sinänsä vinkkejä, tiedän että laihtuakseen täytyy syödä puhtaasti mutta tarpeeksi sekä monipuolisesti. Vettä pitää juoda ja liikunnan tulee olla vaihtelevaa. Myös lepo on merkittävässä roolissa. Kaikki tämä on hyvin tuttua.
Kai tässä vain kaipailen vertaistukea, onko kellekään muulle käynyt näin että lyhyessä ajassa paino karkaa käsistä?
Kommentit (9)
Niin, olet siis lihonut, et lihonnut.
Vettä nyt ei tarvitse juoda koko ajan.
Mulle kävi samallalailla kun lopetin työt posteljoonina ja lähdin istuskelemaan koulunpenkille. Ekan vuoden jälkeen sentään älytön paisuminen lakkasi, mutta yhä edelleen nuo hankitut kilot kulkee mukana.
Minä vaan mietin, miksi et tehnyt mitään ratkaisevaa 9 kk tai 6 kk sitten, silloinkin on paino jo noussut monta kiloa tasaisen "vauhdin" taulukon mukaan.
Syö vähemmän, liiku enemmän.
Maailman parasta vertaistukea tiivistetysti.
Samaa mieltä kuin yllä, sulla on ollut vuoteen paljon stressiä ja sen päälle elimistönon pitänyt korjata itseään leikkausten jäljiltä. Anna itsellesi aikaa eli älä yritä ahtaa liian paljon samalle ajalle. Ensi toivut kunnolla, sitten alat miettiä laihduttamista. Paino ei tuollaisi lukemia nouse vuodessa jollet todellakin syö pienen joukkueen edestä joka päivä. Kirjaa ylös näin alkuun rehellisesti ihan jokainen suupala ja annoskoot. Siitä lähdet työstämään vaikkapa ravitsemusasiantuntijan kanssa mitä lisää ja mistä pois. Tsemppiä!
Eikö nyt pitäisi tehdä päinvastaista? Nimittäin...
Koronavirus hyökkää suoraan ihmisen rasvasoluihin, tutkijat huomasivat – ”Akilleen kantapääksi” kuvailtu löytö voi selittää, miksi koronatauti on erityisen vakava ylipainoisilla
https://tekniikanmaailma.fi/koronavirus-hyokkaa-suoraan-ihmisen-rasvaso…
Jaa a.
Stressi lihottaa.
Tee päiväohjelma ja toteuta sitä.
Katso sitten mikä tilanne kesällä on.