Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkkeiden kelakorvauksen ehdoksi vaihto halvimpaan rinnakkaistuotteeseen

Vierailija
21.03.2015 |

Jos samaa lääkettä saa myös puolet halvempana rinnakkaisvalmisteena eikä vaihdon esteenä ole mikään lääketieteellinen syy(esim. allergia) niin kelakorvaus pitäisi myöntää vain edullisemman version hankintaan, tai korvaus laskea sen mukaan. Mitä mieltä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Itse kysyn aina halvempaa vaihtoehtoa, kun vaikutus on kuitenkin sama. Siksihän sitä sanotaan rinnakkaisvaihtoehdoksi :D

Esim ostan minipillerini halvemmalta maahantuojalta. Ainoa ero kalliimpaan on se, että viikonpäivät voivat olla millä kielellä vain. Mitä minä sillä tiedolla teen, kun joka päivä kuitenkin otan nappulani.

Vierailija
2/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tehdään jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi tätä ei vielä noudateta. Ihan samoja lääkkeitä, mutta alkuperäisversio voi olla jopa 3kertaa rinnakkaisversiota kalliimpi. Ei ole yhteiskunnan asia maksaa ylimääräistä kun saman saa paljon halvemmallakin,

Vierailija
4/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän nimenomaan tehdään. Tai siis saa ottaa sen kalliimman lääkkeen, mutta korvauksen saa vain halvemman hinnan mukaan. Minulla on yksi lääke, joka pitää puolittaa, siis ottaa puolikas tabletti aamuin illoin. Halvempaa rinnakkaistuotetta ei kuitenkaan pysty puolittamaan, se menee erikokoisiksi muruiksi. Joudun siis ottamaan kalliimman vaihtoehdon ja maksamaan itse erotuksen.

Vierailija
5/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:23"]

Jos samaa lääkettä saa myös puolet halvempana rinnakkaisvalmisteena eikä vaihdon esteenä ole mikään lääketieteellinen syy(esim. allergia) niin kelakorvaus pitäisi myöntää vain edullisemman version hankintaan, tai korvaus laskea sen mukaan. Mitä mieltä?

[/quote]

Suomessahan on jo monta vuotta ollut käytössä viitehintajärjestelmä, jonka ansiosta kalliista alkuperäislääkkeestä saa täyden Kela-korvauksen vain lääkärin määräämissä poikkeustapauksissa. Esim. muistisairaalle voi olla katastrofi, jos tutun lääkkeen nimi ja ulkonäkö muuttuu. Tahdotko poistaa näiltä kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta sairailta kunnon Kela-korvaukset?

Vierailija
6/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että lääkäri laittaa vaihtokiellon lääkkeeseen. Silloin saat lääkkeen koko hinnasta kelakorvauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi