Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ottaa palkatonta vapaata, pitääkö työntekijän itse hoitaa sijaisjärjestelyt?

Vierailija
13.12.2021 |

Olen todella väsynyt. Kesälomasta on pitkä aika ja talviloma on vasta lasten hiihtolomaviikolla. Kerroin marraskuussa päällikölle, että en taida jaksaa sinne asti ilman lomaa. Nyt kun jouluaattokin sattuu perjantaille, tulee vain yksi ylimääräinen vapaa joulun pyhinä. Pyysin 2 viikon palkatonta (tai siis niin, että palkattomia arkipäiviä 23.12. ja joulun välipäivinä koko viikko ja vielä seuraavalla viikolla muutama päivä. Ymmärsin niin, että voisi onnistua. Tänä aamuna kuitenkin sähköpostissa odotti viesti, että toimitathan kirjallisen suunnitelman, kuinka työt järjestetään palkattoman vapaani aikana. Olen jo nyt niin työllistetty, että missä välissä tässä ehtii suunnitelmia tehdä. Työkaveri, joka on monesti tuurannut, on vuosilomalla joulun ja uudenvuoden välin. Olen viimeksi pitänyt palkatonta vapaata v. 2018. Jotkut työkaverit ottavat niitä joka vuosi esim. helatorstain jälkeen tai pääsiäisen yhteyteen. Saikulla olen ollut tänä vuonna 2 pv, eli kyse ei voi olla siitä, että olisin ollut niin paljon poissa, etten siksi voisi saada palkatonta. Sanonko päällikölle, että mieti itse, miten tilanne hoidetaan vai mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on myönnetty palkatonta, on ollut hyvät perusteet, ei väsymys. Esimies on huolehtinut sijaisen. Pisin palkaton, 1kk.

Lähihoitaja olen.

Miksei väsymys ole hyvä peruste? Jos ihminen on väsynyt, hän kaipaa lepoa. Viisautta on myöntää, että ei juuri sillä hetkellä jaksa. Vielä viisaampaa on pyytää ennakoiden vapaata ennen työuupumuksen puhkeamista.

Olen itse sen piinan käynyt läpi v. 2008-2009. Olin niin tärkeä ja korvaamaton ja lopulta niin työpaineissa, etten saanut kunnolla perustehtävääni suoritettua. Liehuin projekteissa mukana, suunnittelin töitä kotonakin iltaisin ja viimeistään su-iltana tein jo töitä. Jokainen aamu alkoi kotona työajan suunnitelmien tekoon. Saatoin lähettää työsähköpostia klo 05 aamulla. Kun läheiset alkoivat huomautella, että työt olisi hyvä rajata työpaikalle, suutuin.

Yhtäkkiä tuli ahdistuskohtauksia, koko ajan oli flunssainen olo, mittailin kuumetta ja kyllä usein olikin lämmöt koholla. Lenkillä kävin harvoin ja silloin sykkeet nousi huolestuttavan korkealle. Aamuöisin heräilin. Työterveys tutki, eikä löytynyt mitään fysiologista syytä kaikille oireille. Se oli neljäs tai viides lääkärikäynti, jolla lääkäri alkoi kysellä, paljonkos olet tehnyt työtunteja ed. viikolla. Muistelen, että se oli 43 tai 44 tuntia. Sitten hän alkoi kysyä, että paljonko olen oikeasti käyttänyt aikaa työntekoon, kun lasketaan tunnit, joita en ilmoita palkanlaskentaan. Muistelen, että luku oli jotain 55 tuntia. Voin muistaa väärinkin, mutta iso ero kuitenkin. Sain sairasloman nukkumista varten. Se venyi puoleksi vuodeksi, koska kun lopulta pysähdyin, ahdistuin ja sain myös masennusoireita, elämä tuntui tyhjältä ja normaalit kotiaskareet veivät voimia. Työhön paluu tapahtui osa-aikasaikun turvin monta kuukautta.

En suosittele ketään ihmistä päästämään itseään siihen jamaan. Jos alkaa väsyä, heti myöntää vaan rohkeasti ja pyytää sitten vaikka palkatonta.

22/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikalla pitää rytmittää lomat, ylityövapaat ja palkattomat niin että vastaavaa tekevä työpari ei ole samaan aikaan pois. Ja ajoissa ilmoitettu vuosiloma menisi kyllä palkattoman edelle, eli tuossa Sinun tilanteessasi työnantaja kyllä ilmoittaisi, että palkaton ei onnistu juuri tuohon ajankohtaan. Ymmärtäisin sen kyllä. Itselläni työelämää takana jo yli 30 vuotta takana, enkä kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka heittävät heti, että eikun saikkua vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse itse hoitaa sijaisia. Eikä tarvitse miettiä, kuka sijaistaa, kun olet poissa. Sitä varten työpaikalla on työnantajan edustaja, että hän järjestelee työt. Hän joko myöntää palkattoman vapaan tai ei myönnä. Hänellä on oikeus sanoa, että ei sovi. Sitä hän ei voi ehdottaa, että sinä määrittelet, miten työt hoidetaan. Tuossa on sama harmaa alue kuin työvuorolistoissa. Joissain paikoissa sen tekee työntekijät ja työnantajan edustaja allekirjoittaa. Meillekin tuli autonominen työajan suunnittelu, eli jokainen merkitsi itselleen vuorot riville ja tärkeät toiveet punaisella. Minulle sanottiin, että katsotko vuoromitoitukset kuntoon. Muistaakseni 2 listaa tein ja olihan se typerää. Hyvä ystäväni oli menossa naimisiin, olin toivonut vapaata viikonloppua, jollain oli kesälomalle lähtö ja oli toivonut ed. viikonlopun myös vapaaksi, kolmannella oli lapset luonaan samana viikonloppuna jne. Kun on oma lehmä ojassa, niin en edes halua olla päättämässä, kuka sinne töihin joutuu. Heittäköön esihenkilö sitten vaikka noppaa ratkaistakseen, kenen toive menee läpi. Joka tapauksessa se ei ole työkaverin asia. Sama juttu tuossa, että kuka sijaistaa töitä palkattoman aikana.

Vierailija
24/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tälläisiä lampaita oikeasti olemassa? Ota saikkua, äläkä kysele minkään palkattoman loman perään. Uskomatonta!

Vierailija
25/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkaton vapaa ei ole mikään lakisääteinen oikeus eli työnantaja voi todeta, että sellaista ei saa. Joten jos sitä vapaata haluat, hoidat ne sijaisjärjestelyt. Ja hankalalta toi kuullostaa jos ainoa tuuraaja on jo sovitulla (vuosi?)lomalla tuon ajan. 

No höpö, ei kait työntekijä sekaannu työpaikan työntekijöiden valintaan. Olisihan se hassua jos pankkivirkailija sanoisi et mää jää palkattomalle, tässä on Heikki joka hoitaa kassaa silläaikaa...?

Kylmäkkö Kyllikki jää omalle lomalle ja tuo etäisen serkun kuoriin pottuja...?

No opettajilla on minusta yleinen tapa se, että jos ottaa palkatonta, on itse etsittävä myös sijainen. Sairaslomalle tietysti etsii työnantaja.

Vierailija
26/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkaton vapaa ei ole mikään lakisääteinen oikeus eli työnantaja voi todeta, että sellaista ei saa. Joten jos sitä vapaata haluat, hoidat ne sijaisjärjestelyt. Ja hankalalta toi kuullostaa jos ainoa tuuraaja on jo sovitulla (vuosi?)lomalla tuon ajan. 

No höpö, ei kait työntekijä sekaannu työpaikan työntekijöiden valintaan. Olisihan se hassua jos pankkivirkailija sanoisi et mää jää palkattomalle, tässä on Heikki joka hoitaa kassaa silläaikaa...?

No opettajilla on minusta yleinen tapa se, että jos ottaa palkatonta, on itse etsittävä myös sijainen. Sairaslomalle tietysti etsii työnantaja.

Opettajat myös laativat sijaiselle ohjeet eli tekevät ison osan työstä, vaikka ovat palkattomalla. Vapaan jälkeen setvivät riidat ja muut hoitamatta jääneet asiat. Myös sairaana pitää ohjeet laatia, ellei ole ihan pois pelistä. Usein helpompi mennä sairaana töihin, mikä ei tietty ole hyvä, varsinkaan nyt korona-aikaan.

Vierailija
27/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota saikkua ja totea työnantajalle et kuulostaa työnjohdolliselta ongelmalta. 

Meillä työnantaja toteaisi, että tarjolla on muitakin kuin omaa työtä, tervetuloa työpaikalle tai sairaslomasi on palkaton.

Vierailija
28/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole tuollaista tapaa. Olen ammatillinen opettaja. Vapaajaksoja vuodessa 10 viikkoa, jotka jakaantuvat niin, että kesän aikana 6 viikkoa, syyslomaviikko, joulun pyhinä 2 viikkoa ja hiihtolomalla 1 viikko. Olen useampana vuonna pyytänyt palkatonta pääsiäisviikolle ja aina on koulutuspäällikkö hoitanut töiden jakamisen. Olen myös muutama vuosi sitten ammatillisen opettajan opintoihin tarvinnut noin 1-2 pv/kk palkatonta ja silloinkaan ei edes pyydetty hoitamaan sijaisjärjestelyjä itse. Opetustunnit tarjottiin sellaisille opettajilla, joilla oli vajaa työaika.

Vierailija
29/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpari on jo ko. ajan lomalla, niin on sinun tehtäväsi kertoa pomolle, kuka sinua voi sijaistaa. Ja jos meillä tuossa tapauksessa tulisi sairauslomalapun kanssa kertomaan, että on nyt pois töistä, niin pomo ilmoittaisi, että vain työterveydestä tuotu sairauslomatodistus kelpaa ja sieltä saa max 2 vrk kerrallaan. ja se todistus pitää itse tuoda työpaikalle, pitää pystyä kertomaan, miksi ei kykene korvaaviin töihin ja lisäksi saa kirjallisen varoituksen.

Vierailija
30/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippunee paikkakunnista. Omalta peruskoulun ajalta muistan jopa tilanteen jossa opettajan lapsi on ollut sijaisena kun opettaja on ollut sairaana.

Vierailija
31/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole tuollaista tapaa. Olen ammatillinen opettaja. Vapaajaksoja vuodessa 10 viikkoa, jotka jakaantuvat niin, että kesän aikana 6 viikkoa, syyslomaviikko, joulun pyhinä 2 viikkoa ja hiihtolomalla 1 viikko. Olen useampana vuonna pyytänyt palkatonta pääsiäisviikolle ja aina on koulutuspäällikkö hoitanut töiden jakamisen. Olen myös muutama vuosi sitten ammatillisen opettajan opintoihin tarvinnut noin 1-2 pv/kk palkatonta ja silloinkaan ei edes pyydetty hoitamaan sijaisjärjestelyjä itse. Opetustunnit tarjottiin sellaisille opettajilla, joilla oli vajaa työaika.

Peruskoulun puolella ainakin sijainen pitää hankkia itse. Ja sitten pitää tehdä tarkat ohjeet sijaiselle ja miettiä, että ne ovat sellaiset, että joku oppiaineesta tietämätön pystyy niitä noudattamaan ja homma jotenkin pyörisi. Sitten palkattoman vapaan jälkeen naputtelet wilmaan poissaolot ja muut merkinnät sekä opetat sijaisohjeisiisi laittamat asiat uudestaan, kun sijainen ei ole sitä tehnytkään tai oppilaat eivät siihen keskittyneet sijaisen aikana ollenkaan.

Vierailija
32/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat myös laativat sijaiselle ohjeet eli tekevät ison osan työstä, vaikka ovat palkattomalla. Vapaan jälkeen setvivät riidat ja muut hoitamatta jääneet asiat. Myös sairaana pitää ohjeet laatia, ellei ole ihan pois pelistä. Usein helpompi mennä sairaana töihin, mikä ei tietty ole hyvä, varsinkaan nyt korona-aikaan.

Meillä ei ole tuotakaan. Eikö teillä ole siis tuntisuunnitelmaa laadittu? Ammatillisen opetuksen puolella on tuntisuunnitelmat. Jos on aiheena vaikka työyhteisössä toimiminen, se näkyy tuntisuunnitelmasta. Sijainen saa tiedon, mitä pitäisi käsitellä. Materiaalit on saatavissa koululla/Moodlessa. Usein sijainen on kuitenkin kollega, joka myös on opettanut samaa aihetta, joten hän ei tarvitse erikseen ohjeita, miten asia opetetaan. Poissa oleva opettaja ei suunnittele puolesta, ei ratko riitoja eikä selvitä sotkuja.

Vierailija
33/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun puolella ainakin sijainen pitää hankkia itse. Ja sitten pitää tehdä tarkat ohjeet sijaiselle ja miettiä, että ne ovat sellaiset, että joku oppiaineesta tietämätön pystyy niitä noudattamaan ja homma jotenkin pyörisi. Sitten palkattoman vapaan jälkeen naputtelet wilmaan poissaolot ja muut merkinnät sekä opetat sijaisohjeisiisi laittamat asiat uudestaan, kun sijainen ei ole sitä tehnytkään tai oppilaat eivät siihen keskittyneet sijaisen aikana ollenkaan.

Peruskoulun puolella opet on niin paljon lomalla vuodessa, että mihin ne enää lisää palkatonta voi tarvita?

Vierailija
34/38 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saatiin taas jonkun open kitinäketju. Oikeasti: jotkut ihmiset tekevät töitä niin, ettei ole kuin 4 viikon loma kesällä ja 1 viikko tai 1,5 viikkoa koko talven aikana. Ehkä ne väsyy ihan eri tavalla, kun ei oo niitä kivoja syyslomia ja joululomia ja hiihtolomia ja helatorstain jälkeisiä lomia eikä etenkään ole koko kesä vapaata!

Vierailija
35/38 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä saatiin taas jonkun open kitinäketju. Oikeasti: jotkut ihmiset tekevät töitä niin, ettei ole kuin 4 viikon loma kesällä ja 1 viikko tai 1,5 viikkoa koko talven aikana. Ehkä ne väsyy ihan eri tavalla, kun ei oo niitä kivoja syyslomia ja joululomia ja hiihtolomia ja helatorstain jälkeisiä lomia eikä etenkään ole koko kesä vapaata!

En huomannut mitään opettajan kitinää, minusta tässä vastattiin aivan asiallisesti kysymykseen ja kerrottiin, miten sijaisjärjestelyt hoidetaan. Missä kohtaa sinä jotain valitusta näet? 

Helatorstain jälkeen koulussa ei ole koskaan lomaa. Joissakin kouluissa peruskoulun puolella saatetaan joskus tehdä lauantaikoulupäivä, ja vaihtaa se tuohon kohtaan vapaaksi.

Monessa muussakin ammatissa on koko kesä lomaa. Opettajathan eivät saa ylitöistä mitään vapaita tai korvausta, mutta moni muu saa. Niitä voi sitten pitää kesäloman jatkona. Näin ainakin omassa ystäväpiirissäni erilaisissa firmoissa toimitaan.

Vierailija
36/38 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun puolella opet on niin paljon lomalla vuodessa, että mihin ne enää lisää palkatonta voi tarvita?

Esimerkiksi omaan lääkärikäyntiin tai -tutkimuksiin. Niitä harvoin saa ennen klo 8 tai 16 jälkeen, joten pitää ottaa koko päivä palkatonta vapaata. Tai lapsen lääkärikäyntiin. Viimeksi otin itse palkatonta vapaata hautajaisiin. 

Vierailija
37/38 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siihen joku epäpätevä ja sano että parempaa ei tällä kertaa löytynyt, parempi tuuri ensi kerralla.

Vierailija
38/38 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Minun työpaikalla pitää rytmittää lomat, ylityövapaat ja palkattomat niin että vastaavaa tekevä työpari ei ole samaan aikaan pois. Ja ajoissa ilmoitettu vuosiloma menisi kyllä palkattoman edelle, eli tuossa Sinun tilanteessasi työnantaja kyllä ilmoittaisi, että palkaton ei onnistu juuri tuohon ajankohtaan. Ymmärtäisin sen kyllä. Itselläni työelämää takana jo yli 30 vuotta takana, enkä kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka heittävät heti, että eikun saikkua vaan.

Samaa mieltä. Ja herää kysymys, että auttaako siihen väsymykseen nimenomaan juuri tuossa kohdassa pidetty vapaa? Ei aikaisemmin eikä myöhemmin? Ymmärrän toki, että joulun jälkeinen viikko olisi mukava vapaa, mutta jos syynä on nimenomaan väsymys, niin…