Vuorotteluvapaalla olijat: paljonko jää käteen kk:ssa, pärjäätkö?
Tiedän kyllä tuon laskukaavan, 70% työttömyyskassan päivärahasta miinus verot. Tienään bruttona noin 1800 e/kk. Laskin, että saisin vuorottelussa kuutisensataa euroa kuussa käteen! Voiko se olla totta? Todella vähän. Eihän sillä tule toimeen. Minulla ei ole edes työmatka- tai työvaatekuluja, jotka jäisivät pois.
Miten minunkin alani ihmiset kuitenkin ovat v-vapaalla? Ovatko he miehensä elätettävinä? Vai laskinko ihan väärin?
Kommentit (19)
Kyllä se raha, mitä saa on todella vähän. Olin vuorotteluvapaalla vuoden ja pärjäsin vähällä rahalla kun tein itse kaiken ruoan, en ostanut vaatteita tms lähes ollenkaan ja elin muutenkin säästäväisesti. Olin kyllä varmuuden vuoksi säästänyt hiukan rahaa vuotta varten ja se tietty meni.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:44"]Tiedän kyllä tuon laskukaavan, 70% työttömyyskassan päivärahasta miinus verot. Tienään bruttona noin 1800 e/kk. Laskin, että saisin vuorottelussa kuutisensataa euroa kuussa käteen! Voiko se olla totta? Todella vähän. Eihän sillä tule toimeen. Minulla ei ole edes työmatka- tai työvaatekuluja, jotka jäisivät pois.
Miten minunkin alani ihmiset kuitenkin ovat v-vapaalla? Ovatko he miehensä elätettävinä? Vai laskinko ihan väärin?
[/quote] Ainakin omassa työpaikassa vuorotteluvapaalla olijat on näitä 50+ naisia, joilla jo selkeesti varallisuutta, sijoituksia, lainat maksettu ja lapset omillaan. Itsekin säästetään miehen kanssa, niin että voidaan pitää yhteinen sapattivuosi matkustaen.
Miksi siitä pitää maksaa jos joka haluaa olla vuoden lomalla? Joka centistä saa olla kiitollinen jos tuollainen pässi järjestelmä on luotu.
Minun mielestäni työntekijä saisi itse kustantaa vuorotteluvapaan. Ensin säästetään ja sitten voipi lomailla vapaasti vuoden jos se työnantajalle sopii. Ei ole ihme että talous kusee kun tyhjästä maksetaan ihmisille rahaa!
Älä huoli, ei siitä paljon maksetakkaan. ; )
No kuitenkin omasta työttömyyskassasta tuo raha tulee, ei mistään toisten pussista. Ihan itse ap on sen rahan sinne maksanut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:48"]
Sellanen 800€ vajaa kk.
[/quote]
Paljonko tienaat palkkatyöstäsi bruttona? Minuakin alkoi kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:57"]No kuitenkin omasta työttömyyskassasta tuo raha tulee, ei mistään toisten pussista. Ihan itse ap on sen rahan sinne maksanut.
[/quote] Näinhän se on. Vaatii pitkän yhtäjaksoisen työsuhteen eli ei ole saanut anaiosidonnaisia. Lisäksi vuorotteluvapaalla työllistetään työtön. Ja tukeehan se pitkiä työuria ja ikääntyvän työssä jaksamista.
Ap tässä,
sairastuin vakavsti äskettäin, enkä haluaisi olla pitkään sairauslomalla, koska työnantajan on vaikea löytää sijaisia. Siksi ajattelin vv-vaihtoehtoa. Mutta noilla ehdoilla taitaisin tienata enemmän sairauspäibärahalla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:48"]
Sellanen 800€ vajaa kk.
[/quote]
Paljonko tienaat palkkatyöstäsi bruttona? Minuakin alkoi kiinnostaa.
[/quote]
2500€ brutto palkka työssäni. 2 lasta joka vaikuttaneen vuorotteluvapaan suuruuteen. Vajaa 800€ tosiaa tulee tilille. Pidän useammassa jaksosss vuorotteluvapaan.
Kannatta pitää pätkissä tuo vapaa. Ei rasita niin taloutta.
Onko olemassa joku raja, jonka sisällä tuo vuosi tulee pitää, jos sen pitää pätkissä? Siis vaikka 3x4 kk, pitääkö ne olla vaikka kolmen vuoden sisällä tms?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 15:21"]
Onko olemassa joku raja, jonka sisällä tuo vuosi tulee pitää, jos sen pitää pätkissä? Siis vaikka 3x4 kk, pitääkö ne olla vaikka kolmen vuoden sisällä tms?
[/quote] muistaakseni kahden kalenterivuoden sisällä. Oma puoliso piti puoli vuotta ja puoli vuotta. Omalla työpaikalla ei onnistu kuin pitämällä putkeen. Työnantaja voi päättää, saako pitää pätkissä. (Itsellä on asiantuntijatyö, niin sijaista ei löydy helposti)
Ap:llä taitaa olla sama juttu, että on pakko pitää putkeen. Sijaisia ei meinaa saada millään.
Minimi on 100pv putkeen. 2v aikana pidettävä vapaat. Jos meinaa kaikki pitää.
Mies oli 6kk vapaalla, 6kk töissä ja 6kk vapaalla systeemillä.
Kyllä valtiokin siitä osan maksaa, ei riitä pelkät omat työttömyyskassamaksut. Eihän ehtoja muuten olisi kiristetty.
Kiitos! Tuo 6 kk kerrallaankin kuulostaa varteenotettavalta.
Sellanen 800€ vajaa kk.