Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävarainen ei ole romun loppujättöpaikka

Vierailija
12.12.2021 |

Ei, se että hän kieltäytyy 12 vuotta vanhasta televisiostasi, tarkoita sitä että hän vaatii uutta. Se tarkoittaa sitä, että hänellä on jo ihan hyvä televisio, muualta saatu, jota on tottunut käyttämään eikä tarvitse tilalle toista. Ei se, että hän kieltäytyy mummosi sohvasta, tarkoita että hän vaatii uutta. Se tarkoittaa, että hänellä on jo sohva.

Hänellä hajosi pölynimuri. Meillä oli jo ostettuna hänelle uusi, hiljainen ja allergiaystävällinen kun joku oli kuullut että se on mennyt rikki ja niitä oli ilmestynyt sinne kolme, joista yksi ei toiminut, yhdestä oli sanottu että se on ihan hyvä kun ostat siihen letkun ja yksi oli ihan toimiva 90-luvun mallia, mutta hemmetin kovaääninen.

Tämän kirjoitti erään sairauseläkeläisen sisko, joka on saanut tarpeekseen siitä vanhojen romujen roudaamisesta pois, kun veli ei saa sanottua ei kellekään. Nykyään niitä romuja saa kuljettaa moneen paikkaan ilmaiseksi, olkaa hyvä ja viekää sinne. Parasta hyväntekeväisyyttä on se, että kierrätyksessä kunnostavat ja se ostaa joka tarvitsee.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta. Itse mietin aina vuorokauden vähintään kun joku tarjoaa "tarpeellista". 99,99% vastaukseni on etten tarvitse. Melkein aina on antajalla taka-ajatuksena oma helppous.

Vierailija
2/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lapsiperhe. Eikä lapsiperheen teinit jotka on muuttamassa omilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? No itse lainaan pakettiautoa, jonka saan ilmaiseksi lainaan autoliikkeeltä, josta olen autoni ostanut ja jonka ”klubiasiakas” olen ja roudaan vanhan tarpeettoman kamani kaatopaikalle ja maksan muutaman euron siitä että saan jättää jätteeni ammattilaisten käsiteltäväksi, polttakoon vaikka kaukolämmöksi rojut tai ottakoot esim. elektroniikkarojusta talteen komponentit, joita voi tai esim. metallirojun uudelleenkäsittelyyn tai tekevät mitä tekevät rojuille. Omakotitaloon tosin mahtuu varastoihin ja vintille ja vaatehuoneisiin, kaappeihin ja laatikoihin uskomattomat määrät vanhaa tavaraa, mutta eivätpä ne siellä leipää pyydä tai ole tiellä, joten eipä sitä jaksa aina kaatopaikalle lähteä vaan työntää pois tieltä ja pois näkyvistä vanhat vaatteet, lehdet, elektroniikan yms. Ilmaiseksi saa hakea jos haluaa, voisihan sitä ilmoitella jossain tori.fi:ssa tai facebookin ”roskalavoilla” tms. jos jaksaisi että täältä saa hakea ilmaiseksi sitä sun tätä jos joku haluaa hakea, voisihan sitä joku tarvita jotain mitä roudaan kaatopaikalle hävitettäväksi, tosin nykyään tuo kaatopaikkojenkin toiminta on varsin kehittynyttä ja rojusta saadaan talteen arvometallit ja metalli ylipäätään, jopa lyijyakkujen lyijy otetaan talteen ja se mitä voidaan polttaa poltetaan kaukolämmöksi. Ongelmajäte lähtee ongelmajätelaitokselle taasen. Voisihan sitä ilmoitella jostain käyttökelpoisesta ja jonkun ehkä tarvitsemasta kamasta jossain netin foorumeilla, esim. Defan lohkolämmittimien lämmitysjohtoja näyttää kertyneen 3 kpl, enkä niitä enää itse tarvitse kun toisessa autossa on Eberspärcher eli polttoainekäyttöinen lämmitin ja toinen auto on avoauto, jota käytetään vain lämpimällä kauniilla kesäkelillä, eli Defan lämmittimiä en enää tarvitse,noita johtoja on jäänyt vanhoista autoista autotallin varaston hyllylle, eivätpä ne paljon tilaa vie, mutta seuraavan kaatopaikkakuorman yhteydessä ne voivat lähteä kaatopaikallekin hyvin. Yleensä taas vanhat sohvat tai sängyt ja patjat yms. voi huonekaluliike viedä mennessään kun tuovat uuden niin niistä pääsee eroon niinkin kätevästi. Ei tulisi mieleenkään viedä kenellekään sukulaiselle tms. vanhaa kamaa jos eivät sitä erikseen kysy ja pyydä. Olisihan se tietysti ehkä ekologisempaa kierrättää vanhaa kamaa kuin viedä se kaatopaikalle mutta kaatopaikatkin toimivat varsin ekologisesti nykyään. Autot saa kyllä myytyä nettiautossa tms. tai autoliike ottaa vanhan vaihdossa. En halua ostaa mitään käytettyä autoa eli jonkun käyttämää ja kuluttamaa autoa, uuden auton osto, johon on itse saanut valita kaikki varusteet ja värin ja nahkapenkit ja niiden värin yms. on paljon mukavampaa, uuden auton ajaminen autoliikkeestä on mukavaa itse sen ensimmäisenä omistajana. No kallistahan se on, mutta raha on olemassa käytettäväksi ja uusi auto on niin huoleton takuineen eikä tarvitse harmitella auton vikoja kun niitä ei ole. Sen olen huomannut, että jos on jäänyt jostain autosta toiset renkaat alumiinivanteineen, niin vanhat vanteet saa helposti myytyä kyllä jos pistää hinnan matalaksi, tähänkin löytyy netistä foorumeita.

Vierailija
4/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? No itse lainaan pakettiautoa, jonka saan ilmaiseksi lainaan autoliikkeeltä, josta olen autoni ostanut ja jonka ”klubiasiakas” olen ja roudaan vanhan tarpeettoman kamani kaatopaikalle ja maksan muutaman euron siitä että saan jättää jätteeni ammattilaisten käsiteltäväksi, polttakoon vaikka kaukolämmöksi rojut tai ottakoot esim. elektroniikkarojusta talteen komponentit, joita voi tai esim. metallirojun uudelleenkäsittelyyn tai tekevät mitä tekevät rojuille. Omakotitaloon tosin mahtuu varastoihin ja vintille ja vaatehuoneisiin, kaappeihin ja laatikoihin uskomattomat määrät vanhaa tavaraa, mutta eivätpä ne siellä leipää pyydä tai ole tiellä, joten eipä sitä jaksa aina kaatopaikalle lähteä vaan työntää pois tieltä ja pois näkyvistä vanhat vaatteet, lehdet, elektroniikan yms. Ilmaiseksi saa hakea jos haluaa, voisihan sitä ilmoitella jossain tori.fi:ssa tai facebookin ”roskalavoilla” tms. jos jaksaisi että täältä saa hakea ilmaiseksi sitä sun tätä jos joku haluaa hakea, voisihan sitä joku tarvita jotain mitä roudaan kaatopaikalle hävitettäväksi, tosin nykyään tuo kaatopaikkojenkin toiminta on varsin kehittynyttä ja rojusta saadaan talteen arvometallit ja metalli ylipäätään, jopa lyijyakkujen lyijy otetaan talteen ja se mitä voidaan polttaa poltetaan kaukolämmöksi. Ongelmajäte lähtee ongelmajätelaitokselle taasen. Voisihan sitä ilmoitella jostain käyttökelpoisesta ja jonkun ehkä tarvitsemasta kamasta jossain netin foorumeilla, esim. Defan lohkolämmittimien lämmitysjohtoja näyttää kertyneen 3 kpl, enkä niitä enää itse tarvitse kun toisessa autossa on Eberspärcher eli polttoainekäyttöinen lämmitin ja toinen auto on avoauto, jota käytetään vain lämpimällä kauniilla kesäkelillä, eli Defan lämmittimiä en enää tarvitse,noita johtoja on jäänyt vanhoista autoista autotallin varaston hyllylle, eivätpä ne paljon tilaa vie, mutta seuraavan kaatopaikkakuorman yhteydessä ne voivat lähteä kaatopaikallekin hyvin. Yleensä taas vanhat sohvat tai sängyt ja patjat yms. voi huonekaluliike viedä mennessään kun tuovat uuden niin niistä pääsee eroon niinkin kätevästi. Ei tulisi mieleenkään viedä kenellekään sukulaiselle tms. vanhaa kamaa jos eivät sitä erikseen kysy ja pyydä. Olisihan se tietysti ehkä ekologisempaa kierrättää vanhaa kamaa kuin viedä se kaatopaikalle mutta kaatopaikatkin toimivat varsin ekologisesti nykyään. Autot saa kyllä myytyä nettiautossa tms. tai autoliike ottaa vanhan vaihdossa. En halua ostaa mitään käytettyä autoa eli jonkun käyttämää ja kuluttamaa autoa, uuden auton osto, johon on itse saanut valita kaikki varusteet ja värin ja nahkapenkit ja niiden värin yms. on paljon mukavampaa, uuden auton ajaminen autoliikkeestä on mukavaa itse sen ensimmäisenä omistajana. No kallistahan se on, mutta raha on olemassa käytettäväksi ja uusi auto on niin huoleton takuineen eikä tarvitse harmitella auton vikoja kun niitä ei ole. Sen olen huomannut, että jos on jäänyt jostain autosta toiset renkaat alumiinivanteineen, niin vanhat vanteet saa helposti myytyä kyllä jos pistää hinnan matalaksi, tähänkin löytyy netistä foorumeita.

Parasta kierrätystä olisi lyhyemmät lauseet.

Vierailija
5/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on monen vaikea käsittää. Syvästi uskovaiset naapurimme halusivat väen väkisin tuoda pihaamme vanhat muoviset puutarhakalusteensa, kun muuttivat toiselle paikkakunnalle. Meillä ei ole pihakalusteita kuin yksi vanha puupenkki jossa on valurautaiset jalat. Emme tarvitse muita.

Kun vastustelin, tulikin sitten se viimeinen perustelu, kun "kaatopaikalle vieminen on niin kallista".

Vierailija
6/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisella tosiaan on myös oikeus kieltäytyä asioista. En esimerkiksi tykkää makeista jugurteista ja lenkkimakkarasta eivätkä nämä myöskään ole terveellistä ruokaa.

Vierailija
7/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ

Vierailija
8/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama koskee omia jälkeläisiä.

Vierailija
9/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Itse mietin aina vuorokauden vähintään kun joku tarjoaa "tarpeellista". 99,99% vastaukseni on etten tarvitse. Melkein aina on antajalla taka-ajatuksena oma helppous.

Onpa inhottava tapa joillain määritellä mikä on toiselle ihmiselle "tarpeellinen".

Vierailija
10/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee omia jälkeläisiä.

Jälkeläiset eivät myöskään ole omien ostohimojen loppusijoituspaikka.

Ei auta, että tavara on uusi. Se on silti tarpeeton.

Mitä tarpeettomampi, sen kalliimpi tai isompi se yleensä on. "Ei tarvita mitään lahjaksi, kiitos. :)" tarkoittaa, että paketista löytyy kallis hajuvesi ja kuution kokoinen leikkikeittiö.

Vierailija
11/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en ymmärtänyt ollenkaan oli siskoni käytös. Hän muutti pienempään asuntoon. Hän halusi tunkea meille itse määrittelemänsä tavarat lapsille, mutta se oli ehdoton nounou, että olisimme itse katsoneet, mille meillä oikeasti olisi käyttöä.

Saatiin sitten joululaulua hoilaavia hamstereita, kamala keltainen astiasto ja kaksi likaista mattoa.

Vaikka siellä olisi oikeasti ollut esim opiskelevalle teinille oikeasti ihan tarpeellisiakin juttuja. Ne meni sitten Fidaan.

Siis en keksi tälle mitänä muuta selitystä kuin sen, että halutaan jotenkin tuntea ylemmyyttä niiden tavaroiden kanssa.

Veljeni taas oli kiikuttanut mökkini terassin täyteen rojujaan.

Vierailija
12/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus välikäden kautta tutultani säkillisen haisevia vanhoja vaatteita, "ihan sun kokoa ja tyyliä". Heitin nuo vaatteet roskiin tutkimatta tarkemmin, en kehdannut edes kierrätykseen viedä.

Vierailija
13/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kaupassa, jossa on paristojen- ja loisteputkien keräyslaatikot. Ihmiset jättävät keräyspaikoille myös kaikkea muuta ongelmajätettä, kuten esimerkiksi erilaisia kemikaaleja. Ei viitsitä ite nähdä vaivaa ja selvittää, minne ne oikeasti kuuluu niin survotaan muiden riesaksi. Samoin läheisellä rakennustyömaalla on roskalava. Sen läheisyydessä on aikamoinen trafiikki kun ulkopuoliset tuovat sinne omia jätteitä "salaa".

Vierailija
14/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin talvivauvaa ja olin vakaasti aikonut selvitä ostamatta vain paria kuukautta varten isompaa takkia. Muutenkin pidin miehen paitapuseroita kun en enää omiin mahtunut. No, miehen serkku oli synnyttänyt vuotta aiemmin ja miehen täti sitten havaitsi tilaisuutensa tulleen ja raahasi meille kaikki tyttärensä äitiysvaatteet köyhäinapuna. Voi luoja! Miehen serkku oli jo lähtöjään ennen raskautta kokoa XXL ja minua 20cm pidempi. Itse siis olin 166cm ja kokoa M-L, enkä raskauden aikanakaan kerryttänyt ihan hirveästi ylimääräistä massaa. Olisin mahtunut tavallisiin XL vaatteisiin. Nää äitiysvaatteet oli niin järkyttävän isoja, että mies ja minä oltais mahduttu niihin yhdessä ja olis vielä jääny tilaakin. Kuosit olivat myös jotain hirveitä jättikukkia, ruskeaa, beigeä, yök, ei todellakaan kun tyyliä, kun itse olin tyyppiä teiniäiti ja tämä serkku 20 vuotta minua vanhempi tätimäistä tyyppiä. Kiikutin ne uffin laatikkoon.

Vierailija
15/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisaruksilla on tapana roudata kaikki ylimääräinen roina sukulaisten riesaksi. Ei auta, vaikka sanot ei. Löydät muovipussin seuraavana päivänä oven takaa. Ärsyttää kuskata toisten tavaroita kaatopaikalle ja vielä maksaa siitä! Ehkä pitää jatkossa palauttaa vain ne heidän oven taakse.

Käytössä on myös julkinen nöyryytys. Eli jonnekin sukujuhlaan tuodaan tavaraa, ja jos et ota sitä väkisin vastaan, olet ylimielinen. Ihan kiusanteoksi ja oman kruunun kiillotukseksi olen tuon katsonut. Leikitään hyväntekijää, vaikka siitä on toiselle vain rahanmenoa ja ylimääräistä työtä.

Vierailija
16/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosikausia kuunnellut lähipiirissä, kuinka kallista on tavaran vieminen kaatopaikalle. Tein suursiivouksen ja hätäilin ja panikoin, miten kallis kaatiskeikka on tulossa. Minulla oli muutama huonekalu ja sekajätettä. Olin positiivisesti yllättynyt hinnan kuultuani. Olin kuvitellut puheiden perusteella sen kuorman maksavan tyyliin satasia, mutta puhuttiin kympeistä. Kyllä isolla osalla olisi tämä varaa maksaa, mutta ilmeisesti ihmiset ovat niin pihejä, että kippaavat romut mieluummin muille.

Vierailija
17/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosikausia kuunnellut lähipiirissä, kuinka kallista on tavaran vieminen kaatopaikalle. Tein suursiivouksen ja hätäilin ja panikoin, miten kallis kaatiskeikka on tulossa. Minulla oli muutama huonekalu ja sekajätettä. Olin positiivisesti yllättynyt hinnan kuultuani. Olin kuvitellut puheiden perusteella sen kuorman maksavan tyyliin satasia, mutta puhuttiin kympeistä. Kyllä isolla osalla olisi tämä varaa maksaa, mutta ilmeisesti ihmiset ovat niin pihejä, että kippaavat romut mieluummin muille.

Kuorma risuja maksoi 70 e, sohva 30 e, kirjoituspöytä saman verran. Kaksi tietokonetta maksoi 20 e jne. Eli ei todellakaan edullista! Seuraavalla kerralla tajusin tehdä juhannuskokon.

Vierailija
18/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen eläkeläisen kotona odottaa aivan jättimäiset krääsävuoret uutta kotia. He tietenkin luulevat että lapset ja lapsenlapset haluavat ja tarvitsevat niitä kippoja ja kuppeja 90-luvulta tai 80-luvun suksia.

On tietysti jotain perintöhuonekaluja mutta suurimmaksi osaksi löytyy sitä lastulevyroskaa jotka eivät ole mitään haluttuja klassikoita. On myös säästetty kaikki petivaatteet, verhot, pyyhkeet, vaatteet kaikilta vuosikymmeniltä.

Ja kenen harteille nämä roinat jää? Kyllä, jälkeläisten.

Tuttava tyhjensi vanhempiensa talon ja ei ollut halpaa puuhaa. Käsiin jäi myös ränsistynyt omakotitalo jota kukaan ei osta.

Vierailija
19/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilleen muuttavat nuoret eivät myöskään ole velvollisia ottamaan vastaan romujanne.

Vierailija
20/24 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorma risuja maksoi 70 e, sohva 30 e, kirjoituspöytä saman verran. Kaksi tietokonetta maksoi 20 e jne. Eli ei todellakaan edullista! Seuraavalla kerralla tajusin tehdä juhannuskokon.

Ei tuo minusta ole paha hinta kerran vuoteen tai harvemmin. Tietenkin jos vaihtelee sohvia ja huonekaluja jatkuvasti niin tulee iso lasku. Tietokoneet voi ainakin meillä viedä ilmaiseksi hävitykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan