Kumpi on lapsille parempi? Pieni asunto hyvältä alueelta, vai
iso okt huonolta alueelta?
Siinäpä siis kysymys.
Vaihtoehtoina siis pieni kerrostalokolmio todella hyvältä alueelta, lapsille kummallekkin omat pienehköt huoneet ja meille aikuisille makkari. Pienehkö keittiö ja tila ruokapöydälle, suht iso olkkari. Lähistöllä todella hyviä kouluja, hyvät bussiyhteydet joka suuntaan. Asunnossa suht hyvä pohjaratkaisu, mutta pieni vessa. Asunto täysin rempattu ja isot remontit tehty.
Toinen vaihtoehto onkin sitten ISO omakotitalo yhdeltä kaupungin huonoimmista alueista. Lapsille isot omat huoneet, miehelle työhuone/vierashuone, iso olohuone, takkahuone.. Takapiha, varasto, autokatos. Asunto suurimmilta osin rempattu, toki oktssä riittää tekemistä. Yksi koulu lähellä, pari lähikauppaa. Maahanmuuttajia jne vieresellä kerrostaloalueella.
Kumpi teistä olisi lapsille (6v ja 4v) parempi vaihtoehto? Kumpaan te muuttaisitte?
Ja nämä vaihtoehdot siksi että saan valita kumman otan ennakkoperintönä. Arvo molemmissa suunnilleen sama.
Kommentit (41)
Itsellä ollut sama valinta tehtävänä 4 kertaa ja joka kerta olen päätynyt hyvälle alueelle pienempään kämppään. Mielestäni se on ainoa järkevä ratkaisu etenkin lasten suhteen tosin en haluaisi muuttaa huonolle lueelle kyllä yksinkään. Katson todella tarkkaan talon ja alueen mamu/romani tilanteen ennen muuttoa. Jos on Kiinalaisia, Thimaalaisia tms niin OK, ovat hiljaisia, fiksuja, sivistyneiä ja äärettömän ystävällisiä.
Jos näkyy somaleja, irakilaisen , turkkilaisen tms näköisiä niin en halua sinne (kokemusta heistä jo riittäbvästi). Romaniit ei haittaa jos on1 perhe per talo ja siistitn ja mukavan oloisia. Silloin he ovat yleensä Helluntalaisia tms ja käyttäytyvät hyvin. Romaneista oppii kyllä erottamaan mitkä on niitä hyvin käyttäytyviä ja mitkä taas ei.
Olen itse köyhä ja ongelma onkin usein se, että tarkka saa olla rahan kanssa jottei tarvitse tyytyä huonoon alueeseen. Sinne en kuitenkaan halua koska vaikka köyhä olenkin niin en ole juoppo /pummi siitä huolimatta.
Voi teitä kun jaksattu luokitella alueita hyviin ja huonoihin.
Olen koulusnobi, joten valitsisin kerrostalokämpän. Pääsee sieltä lähiöstäkin niihin hyviin kouluihin, jos menestyy valintakokeessa, mutta koulumatka on sitten pidempi.
Jos asunnot ovat ihan eri alueilla, niistä on varmaan erilaiset työmatkat. Ja erilaiset palvelut. Lisätila kotiin kelpaisi itselleni, mutta en välttämättä kaipaa omakotitaloa hoidettavaksi. Minulla ratkaisisi työmatkat, palvelut, koulujen ja muiden lasten tarvitsemien läheisyys ja reittien turvallisuus niihin. 'Todella hyvät bussiyhteydet' kuulostaa melkoisen keskikaupungilta jo, eikä siellä ehkä olisi lasten turvallista liikkua itsekseen. Onko piha tai leikkipuisto niin, että sinne voi tuonkin ikäiset kulkea itse (ei hankalia kadunylityksiä)? Onko matka kouluihin sellainen, että ekaluokkalainen pystyy kulkemaan itse?
Ehdottomasti paremman alueen kerrostalo, jo lasten kaveripiirien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:39"]
Voi teitä kun jaksattu luokitella alueita hyviin ja huonoihin.
[/quote]
Kun näin se nyt vaan on. Mutta jaottelu pitäisi tehdä niin että hyvä alue kenelle? Lapsiperheelle hyvä alue on sellainen jossa on turvallinen ympäristö (yksiöistä tehdyssä vuokrakerrostalo alueessa asuu usein narkkeja, alkoholisteja, hulluja ja luottotietonsa menettäneitä) omakotitalo alueella asuu todennäkösesti lainan saavia vastuuntuntoisia ihmisi.. Sellaisen ihminen joka ei tahdo lasten juoksevan pihalla sopeutuu parhaiten yksiö alueelle ja huonoiten rivarialueelle.
Itse en muuttaisi alueelle jossa on paljon maahanmuuttajia ( aikaisemmat kokemukset heistä ovat turvattomia), enkä sellaiselle kaupunginvuokra kerrostalo alueelle (juoppoja ja hulluja), mutta jos olisin maahanmuttaja muuttaisin varmasti samanhenkisten ihmisten lähelle...
Alue on se tärkein!
Kiinteistövälittäjän neuvo meille oli sijainti, sijainti ja sijainti
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:39"]
Olen koulusnobi, joten valitsisin kerrostalokämpän. Pääsee sieltä lähiöstäkin niihin hyviin kouluihin, jos menestyy valintakokeessa, mutta koulumatka on sitten pidempi.
[/quote]
Ei siinä mitää valintakokeita tarvitse jos tavalliselle luokalle haluaa. Riittää että soittaa rehtorille ja maksaa itse matkakortin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:32"]
Itsellä ollut sama valinta tehtävänä 4 kertaa ja joka kerta olen päätynyt hyvälle alueelle pienempään kämppään. Mielestäni se on ainoa järkevä ratkaisu etenkin lasten suhteen tosin en haluaisi muuttaa huonolle lueelle kyllä yksinkään. Katson todella tarkkaan talon ja alueen mamu/romani tilanteen ennen muuttoa. Jos on Kiinalaisia, Thimaalaisia tms niin OK, ovat hiljaisia, fiksuja, sivistyneiä ja äärettömän ystävällisiä.
Jos näkyy somaleja, irakilaisen , turkkilaisen tms näköisiä niin en halua sinne (kokemusta heistä jo riittäbvästi). Romaniit ei haittaa jos on1 perhe per talo ja siistitn ja mukavan oloisia. Silloin he ovat yleensä Helluntalaisia tms ja käyttäytyvät hyvin. Romaneista oppii kyllä erottamaan mitkä on niitä hyvin käyttäytyviä ja mitkä taas ei.
Olen itse köyhä ja ongelma onkin usein se, että tarkka saa olla rahan kanssa jottei tarvitse tyytyä huonoon alueeseen. Sinne en kuitenkaan halua koska vaikka köyhä olenkin niin en ole juoppo /pummi siitä huolimatta.
[/quote] Joo ja ihmiset jakelee sulle alapeukkuja kun ne ei kestä että joku köyhä haluaa hyvälle alueelle asumaan. Pienessä mielessään kuvittelevat kaikkia köyhiä alkoholisteiksi ja sossupummeiksi.
Ap täällä. Minulla tuli ajatusvirhe - kyseessä siis tosiaan 3mh+olohuone+keittiö, eli neliö. Ja aikalailla keskikaupungissa sijaitsee. Työmatkoista - miehellä pitäisi olla auto kummassakin, mutta minä voisin luopua omastani kerrostalossa.
Joku kysyi mitä toiselle asunnolle tapahtuu - se menee myyntiin, sillä vanhemmat tahtovat matkustella, laittaa uutta autoa jne.
Kerrostalossa puisto ihan vieressä, kouluunkaan ei ole kilometriäkään. Oktssa vielä lyhyempi koulumatka, samalla myös turvallisempi. Vain yksi kadunylitys.
Kyllä me taidetaan kallistua tuohon kerrostaloasuntoon, lähinnä lasten kaveripiirien vuoksi.. houkuttelee vaan se lisätila.
ap
Iso okt huonolla alueella , miten voi olla okt jossain sussupummialueella kun eiks ne sossupummit asu kerrostalolähiössä
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:06"]
Iso okt huonolla alueella , miten voi olla okt jossain sussupummialueella kun eiks ne sossupummit asu kerrostalolähiössä
[/quote]
Monissa lähiöissä on se kerrostaloalue ja vieressä rivari/okt-alue. Kaikki kuitenkin menevät samaan kouluun.
Kouluikäisistä en osaa sanoa, mutta alle kouluikäisten kanssa me ollaan kokeiltu molempia asumismuotoja. Ja molemmissa on viihdytty loistavasti. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, mutta riippuu paljon esim. työmatkoista ja omista mieltymyksistä kumpi sopii paremmin.
Meillä se huonomainen ei ollut todellisuudessa ollenkaan niin huono kuin maineensa, joten todellisuudessa alueella oli suurimmalta osin hyvin rauhallista. Positiivisena puolena oli, että lapset eivät juosseet jatkuvasti harrastuksissa, joten esim. puistoissa ja kerrostalojen pihoissa oli enemmän lapsia keskenään eikä siellä oli vielä hyvissä voimissa lasten keskinäinen pallon pelailu puistoissa, joka ns. paremmilla alueilla tuntuu olevan paljon harvinaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:06"]
[/quote]
Monissa lähiöissä on se kerrostaloalue ja vieressä rivari/okt-alue. Kaikki kuitenkin menevät samaan kouluun.
[/quote]
Näin kävi meille ja jouduttiin myymään talomme. Ei kaduta yhtään nyt lapsilla ihana koulu ja kaverit.
Ehdottomasti kerrostalo. Vaikka kuin olisitte hyvä perhe niin ympäristö muovaa lasta lähes yhtä paljon kuin te. Rutkasti onnea saa olla matkassa jos jostain mamu-narkki-sossukeskuksessa saa normaalin lapsen kasvatettua vaikka kuinka ihkussa omakotitalossa asuisi.
Okt huonolla alueella on vain ja ainoastaan noloa.
Miten voi olla huono ok-taloalue..? Täällä No, paremmalle alueelle itse muuttaisin, koska pidän lasten kaveripiiriä tärkeänä ja itse löytäisin myös kavereita helpommin. Vaikka kerrostaloon muuttaminen olisi kyllä kamalaa.
Onko pakko muuttaa itse kumpaankaan. Laita vuokralle ja asu missä haluat
Hyvän alueen asunto. Ehdottomasti.Hyvillä kerrostaloalueilla on myös yleensä hyvät leikkipuistot.
Tässä on tietenkin mietittävänä, mikä on mieluisampi asuinmuoto teille. OK-talo vai kerrostalo.
Edelleenkin ääni kerrostalolle.