Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan harkinnut osa-aikatyötä kokopäiväisen työn sijaan?

Vierailija
20.03.2015 |

En nyt tiedä miten tämä sellaisilta onnistuu, joilla on lapsia elätettävänä. Itse asun yksin ja olen lapseton. Teen tällä hetkellä osa-aikaista "paskaduunia", saan Kelalta yleistä asumistukea alhaisten tulojen vuoksi. Tulen kuitenkin toimeen ihan ok. Säästöön ei jää mitään, mutta toisaalta säästöjä on kertynyt vuosien saatossa mukavasti eli on pahan päivän varalle rahaa. Nyt sitten pitäisi lähteä etsimään oman alan töitä. Kaikki vaan hokee koko ajan, että tietysti haet kokopäivätyötä. Olen kuitenkin miettinyt, että miksi hakisin jos tulen toimeen vähemmälläkin työmäärällä? Minulla on sairauksia jne, joten kokopäivätyö kuulostaa myös siltä osin aika haasteelliselta ja saikkujakin varmasti kertyis kun niitä kertyy jo nyt.

Miksi pitäisi automaattisesti olla aina kokopäiväisesti töissä? Miksi ihmeessä näyttäydyn muiden silmissä aivan lusmuna jos teen "vain" osa-aikaisesti töitä ja vakiduunin päälle voisin tehdä tässä nykyisessä paiakssani jotain keikkoja... Olen alkanut kyseenalaistaa tämän jatkuvan oravanpyörässä juoksemisen. Toki eihän sitä osa-aikatyöllä niin vaan perhettä elätellä tai isoja lainoja lyhennellä, mutta mulla ei ole tällä hetkellä mitään sellaista...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin teen ja aion vastaisuudessakin tehdä osa-aikatöitä! Tai tämän kuluneen vuoden ajan olen tehnyt pätkäsijaisuuksia, mutta siinä missä ne toisia haittaavat ja ärsyttävät, niin minä olen niistä vain iloinen! Juuri olin 1,5 kk työttömänä pätkien välissä, mutta otan sen ainoastaan positiivisena asiana! Elän säästeliäästi, joten työttömyyspätkät sijaisuuksien välissä eivät haittaa yhtään, rahaa olen saanut säästöön ihan mukavasti, huonohkosta palkasta huolimatta (ei ne suuret tulot vaan pienet menot!)

Vastaisuudessakaan en aio ottaa kokoaikatyötä vastaan (siis jatkuvaa, ei vaan määräaikaista) koska elämä nyt vaan on mukavampaa ja tasapainoisempaa näin pätkätyötä tekevänä, tai sitten osa-aikatyötä, tai keikkaa tehdessä. Jää aikaa perheelle, harrastuksille, kavereille, matkustelullekin, ja ihan vaan lepäilemisellekin. En minäkään jaksa koko aikaa sellaista loputonta oravanpyörää, ainakaan tässä vaiheessa kun lapset ovat pienehköjä ja elän ruuhkavuosia. Tekemistä on ihan tarpeeksi (ylikin) ilman että painaa vielä kokopäiväduunia.

Ihmettelijöitä kyllä piisaa, ja kaikki olettavat, että olen kovin harmissani pätkätöistä. Annan heidän luulla niin, eipähän ole kadehtijoita niin paljoa... ;)

Vierailija
2/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta, jos alasi on sellainen, että osa-aikatöitä saa. Itse olen freelancer enkä edes hae työpaikkaa eikä tarkoitus ole koskaan haekaan. Uteluihin saa kuitenkin aina vastailla - "vieläkö teet kotona töitä"... Ihmiset nyt aina kyselee kaikenlaista. Tee niin kuin itse parhaaksi näet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta pätkätyö ei kyllä ole sama asia kuin osa-aikätyö.

Osa-aikatyötä ei ole aina ihan helppoa löytää eikä sen haluaminen ole yhteiskunnallisesti hyväksyttävää. Minusta kuitenkin perheen kannalta osa-aikatyö on hyvä juttu kunhan tietty tulee taloudellisesti sillä toimeen. Itse teen osa-aikatyötä.

Vierailija
4/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:35"]

Ei millään pahalla, mutta pätkätyö ei kyllä ole sama asia kuin osa-aikätyö.

Osa-aikatyötä ei ole aina ihan helppoa löytää eikä sen haluaminen ole yhteiskunnallisesti hyväksyttävää. Minusta kuitenkin perheen kannalta osa-aikatyö on hyvä juttu kunhan tietty tulee taloudellisesti sillä toimeen. Itse teen osa-aikatyötä.

[/quote]

Jos tämä oli minulle tarkoitettu (olen eka kommentoija) niin joo, tiedän ettei pätkätyö ole sama kuin osa-aikatyö, mutta olen siis myös tehnyt osa-aikatyötä. Itse siis vaan niputan pätkätyön ja osa-aikatyön sekä keikkatyön yhteen sillä ajatuksella, että kaikissa näissä on enemmän vapaata (esim. pätkätöissä niiden pätkien välissä) kuin että olisi kokoaikaisena työssä. Siis vuoden aikana.

Vierailija
5/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väittänytkään pätkätyötä samaksi asiaksi ;).
No meillä on paljon kokoaikaisia pätkätöitä tai sit osa-aikaisia väh.vuoden kestoisia projekteja. Nykyisessä duunissa voin itse valita sopivia vuoroja, tosin niitä ei mulle voi taata.

Ap

Vierailija
6/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyötä tekevähän saa soviteltua päivärahaa yleensä, ainakin minä saan. Melkein saman verran tulee käteen rahaa kuin jos tekisin kokopäivätyötä.

Vierailija
7/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:50"]Osa-aikatyötä tekevähän saa soviteltua päivärahaa yleensä, ainakin minä saan. Melkein saman verran tulee käteen rahaa kuin jos tekisin kokopäivätyötä.
[/quote]

Vietkö työkkäriin joka kuukausi palkkakuitin? Mikä pn max. bruttotulo kuussa, että tuota voi saada?

Ap

Vierailija
8/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen osa-aikatyötä, jonka lisäksi saan soviteltua päivärahaa, olen tyytyväinen! 

Vierailija
9/18 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt nyt viime syksystä asti osa-aikatöitä. Olen tullut toimeen, koska elän yksin ja mulla on vanhoja säästöjä (en siis ole hakenut mitään tukia). Onhan se ollut kivaa olla vähän vapaammin ja voisin periaatteessa jatkaa tätä pidempäänkin. Nykyinen tuntimäärä (ja siten myös palkka) on vähän turhan pieni ja työ sellainen, etten tässä viihdy kovin hyvin. Olen tosin vaihtamassa takaisin kokopäivätöihin toiseen paikkaan, mutta se on määräaikainen, niin ensi syksynä pitää taas miettiä, että haluanko takaisin osa-aikaisuuteen vai en.

Vierailija
10/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaikatyö on hyvä henkilölle joka sitä haluaa tehdä. Mutta kaikki eivät sitä halua jo toimeentulon takia. Miksi veronmaksajien rahoilla maksetaan työnantajille kuuluva asia eli palkanmaksu. Jos työntekijä saa kunnon palkkaa kokoaika työstä ei tarvita asumistukia. Tämä on suora palkkatuki työnantajille

Vierailija
11/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajat eivät maksa palkkoja. Miksi ne maksatetaan kelan soviteltuna päivärahoina tai liiton maksamilla rahoilla. Sitten vielä asumistukina. Miksi veronmaksajat on laitettu maksamaan työnantajille kuuluvan palkanmaksun tätä en käsitä. Aikoinaan kun tein töitä 60-70 luvuilla ei tukia maksettu. Eipa kukaan tehnyt osa-aika töitäkään.Tehtiin koko aikaista työtä ja maksettiin itse vuokrat ja muut kulut. Uskomatonta että työnantajat saavat yhteiskunnan veronmaksajien rahoja. Palkanmaksu takaisin yrittäjille.

Vierailija
12/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen mallilla ei saa enää soviteltua päivärahaa.

Vierailija
13/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jo seitsemän vuotta kaksi osa-aikaista työpaikkaa. Toki en nosta mitään tukia. Teen silloin töitä kun itse haluan.

Vierailija
14/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä mutten nosta mitään tukia. Nelipäiväinen viikko on mahtava. Jaksaa Ihan eri tavalla.

Pitää käyttää rahaa aika tarkasti, mutta on sen väärti. Säästöjä on kokopäivätyön ajalta, jos tulee jokin hätä.

Vierailija
15/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen useita, jotka tekee nelipäiväistä työviikkoa tai 80 %. Ja elävät pelkällä palkalla. Tuo työaika on sen verran paljon, että palkalla tulee toimeen. Mutta useimmille tuossa on sen verran paljon vapaa-aikaa, että jaksavat töissä hyvin ja aikaa on nyös muuhun kuin siihen työhön.

Vierailija
16/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen keikkatyötä. Kannattaa ehdottomasti. Ja keikkailussa vielä se hyvä puoli että saan valkata parhaat, itselleni sopivat työvuorot/paikat. Jos jonakin viikkona ei huvita mennä töihin, en mene. Työkkäristä saa soviteltua päivärahaa. Euron tienaus vähentää tukea vain 50 senttiä. Jään voitolle rahallisesti. Aikomuksena toki tulevaisuudessa tehdä keikkaa niin paljon etten tarvitse työttömyyskorvausta ollenkaan, mutta nyt se ei ole mahdollista. Lisäksi tuohon saan asumistukea 521 euroa. 

Vierailija
17/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen useita, jotka tekee nelipäiväistä työviikkoa tai 80 %. Ja elävät pelkällä palkalla. Tuo työaika on sen verran paljon, että palkalla tulee toimeen. Mutta useimmille tuossa on sen verran paljon vapaa-aikaa, että jaksavat töissä hyvin ja aikaa on nyös muuhun kuin siihen työhön.

Tämä. Paremmin palkatuissa töissä veroprosentti laskee sen verran että käteen jäävästä palkasta tippuu vähemmän kuin se lyhennetty 20%.

Vierailija
18/18 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin suuret tulot jos 520 asumistukea saa =) varmaa hyvä tehdä töitä silloin kun huvittaa ,))