Häiritsevä asia parisuhteessa
tervehdys av!
Tässä pieni avautuminen omasta parisuhteesta. Yleisesti ottaen asiat ovat ihan jees, mutta kumppanin asenteessa häiritsee toistuvasti muutama asia. En halua tehdä tästä mitään sukupuolikysymystä, mutta sanon kuitenkin kumppanini olevan nainen ja minä itse olen sitten mies.
Näen vapaa-ajalla harrastusteni parissa paljon samoja naamoja, joita olen nähnyt toistakymmentä vuotta. Harrastusten kautta olen tutustunut parhaisiin ystäviini. Noh, kuten aina, eivät henkilökemiat työelämässä tai harrastuksissa voi koskaan kuitenkaan kohdata kaikilla kaikkien kanssa. Olen silti pyrkinyt suhtautumaan kaikkiin ihmisiin positiivisesti. Valitettavasti vaikka kuinka yritän ymmärtää ja odotan ajan muuttavan ihmisiä, muutama herra onnistuu aina silloin tällöin töksäyttämään jotain todella alentavaa minua kohtaan. Purkavat omaa pahaa oloaan?! Noiden mätämunien hölmöjä heittoja sietää jotenkuten, mutta ehkä vielä häiritsevämpää on kotona saatu feedback, kun kerron miten taas muutama herrasmies ei yhtään miettinyt omaa käytöstään. Rouvani sanoo joka kerta, että kuvittelen nuo alentavat kommentit omassa päässäni, eikä kukaan ihminen oikeasti koskaan vähättele toista. Kuulemma oma asenteeni ratkaisee kaiken??
Heittäkääs joku järjen ääni tähän. Minusta on päivänselvää, että ihmisten välisessä kanssakäymisessä toisilla on tarve vähätellä muita. Yhtä selvää on se, että sellainen on aikuisten kesken mitä lapsellisinta käytöstä. Harvemmin edes riitelemme kumppanini kanssa, mutta tuntuu siltä, että hänkin käyttäytyy todella hölmösti, kun voisi edes kerran heittäytyä kanssani keskustelemaan aiheesta.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:14"]
No haittaako sinua siis se että puolisosi A. ei usko sinua B. ei keskustele tästä asiasta kanssasi C. ei yleensäkään keskustele mistään kanssasi ?
[/quote]
A ja B. Eli jos kerron jostain hölmöstä töksäytyksestä, rouva sanoo minun olevan negatiivinen ja keksivän kaiken omassa päässäni. Rouvan elämänpiirissä ei tapahdu minkäänlaista epäasiallista käytöstä. Millään hän ei näytä ymmärtävän, ettei se tarkoita sitä etteikö tämäntapaista käytöstä silti jossain maailmankolkassa tapahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:20"]
Minkälaista kommenttia sitten saat piireissäsi?
[/quote]
Viimeksi yksi halusi tehdä selväksi, että en vietä oikein minkäänlaista elämää, koska en ole vielä ennättänyt perustaa perhettä. Minun huomiseni on kuulemma merkityksetön. Eikä edes tunneta niin hyvin, että hänellä pitäisi olla mitään häpyä puhua muidenkin ihmisten kuullen minun perhesuunnittelustani.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:10"] Ei kai kukaan jaksa loputtomasti ymmärtää jos se valittaminen on jatkuvaa, sukupuolesta viis. Sori AP, mutta kuulostat aika tossulta. Tiedän kyllä tunteen kun joku yhtäkkiä möläyttää jotain loukkaavaa ja vähättelevää ihan puskista, eikä itse ehdi reagoida. Minulle on opetettu lapsena että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, mutta se on paskapuhetta, jotkut vaan ovat kusipäitä ja pitää osata pitää puolensa.
Enkä sano tätä vain koska olet mies, liian kiltit naiset voisivat myös miettiä haluavatko olla koko elämänsä toisten tylytettävänä vain koska "kaikkien kanssa pitää tulla toimeen."
[/quote]
Nuorempana kävi kerran niin, että menetin malttini, otin töksäyttelijää riveleistä kiinni ja kaadoin maahan kunnes muut joutuivat tulla väliin. Toivottavasti jäi viimeiseksi kerraksi. Ei sovi maailmankuvaan asioiden ratkaisu väkivallan avulla.
Noi tossukka kommentit jätän omaan arvoonsa. Ei tässä ole kyse mistään jatkuvasta valittamisesta. Asia on enemmänkin niin, että olen tavattoman kiinnostunut psykologiasta ja ihmisten käyttäytymisestä ylipäätään. Sen pohjalta on mielestäni täysin normaalia keskustella kotona kanssaihmisistä. Haluaisin pureutua kumppanini kanssa näiden töksäyttelijöiden motiiveihin. Esim. vaurastuminen perintönä ja sen takia muiden näkeminen köyhänä, henkilön huonot sosiaaliset taidot ja siitä johtuva jöröys joka purkautuu töksäyttelynä.
En tiedä millaisia 1600-luvun ihanteiden parisuhteita muut ylläpitävät, mutta ap itse ei tässä näe mitään ongelmaa. Parisuhde on todella intiimi asia, jossa kenenkään ei pitäisi hävitä tai hävetä mitään jos kertoo jonkun idiootin sanoneen ilkeästi.
Harrasteporukkamme ryhmädynamiikka menee niin, että siellä on paljonkin nuorempia ja hiljaisempia kolleja, joita kohtaan voisin "ylentää" itseäni tämän tästä. "Todellinen alfa" varmaan tekisi niin, mutta itse kyllä ajattelin kohdella heitä ihan ihmisinä. AP
Voisko olla, että puoliso on työpäivän jälkeen väsynyt eikä jaksa perusteellisesti kerrata toisen analysointia muiden kommenteista. Ei siis välttämättä kanssasi eri mieltä, mutta ei jaksa jutella.