Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko vauva matkustaa viroon syntymätodistuksella?

Vierailija
19.03.2015 |

Vauva 2kk vanha

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos ei kykaan kysy passia. Mutta muista että otat riskin että et ehkä pääse vauvan kanssa takasi suomeen jos sattuu passin tarkastus.

Itse en ottas riskiä.

Vierailija
2/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju kysymykseen johon oikea vastaus on kaksi kirjainta "ei"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kansalainen tarvitsee Viroon passin tai henkilökortin. Vauva voi saada passin kunhan nimi on rekisteröity maistraattiin.

Vierailija
4/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori jos toistan jotain koska en jaksa lukea kaikkia viestejä. Mutta miten vaikea on käsittää että pitää olla henkkilöllisyystodistus. Syntymätodistus ei sellainen ole.

Vierailija
5/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös syntymätodistus kuitenkin todista henkilöllisyyden siihen asti kunnes saa oikeat henkilöpaperit? Korjatkaa jos olen väärässä

Vierailija
6/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:27"]Eikös syntymätodistus kuitenkin todista henkilöllisyyden siihen asti kunnes saa oikeat henkilöpaperit? Korjatkaa jos olen väärässä
[/quote] Ei riitä. Vauvallakin pitää olla oma passi kun matkustaa Viroon!

Vierailija
7/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:12"]

Me kyllä saatiin sairaalasta mukaan syntymätodistus, jossa oli lapsen henkilötunnus kokonaisuudessaan ja ihan se lopullinen muoto, ei mikään sairaalan omakeksimä :-) Vuosi oli 2006, sairaalana EKKS.

[/quote]

Nyt on 2015. Ja sellaista virallista asiakirjaa kuin syntymätodistus ei ole olemassa. Maistraatista saa virkatodistuksen tarvittaessa.

Vierailija
8/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii passin tai henkilökortin, muita vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
9/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:27"]

Eikös syntymätodistus kuitenkin todista henkilöllisyyden siihen asti kunnes saa oikeat henkilöpaperit? Korjatkaa jos olen väärässä

[/quote]

Syntymätodistus ei ole matkustusasiakirja.

Vierailija
10/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:55"]Onpa jännä, ihan suomalaisesta sairaalastako? Se ei kuitenkaan ole matkustusasiakirja, ei sillä tee mitään henkilöllisyyden todistamisen suhteen. [/quote] Kyllä ihan suomalaisesta sairaalasta ja tiedän ettei se ole matkustusasiakirja, sen takia kysynkin sitä täällä. T. Ap

[/quote]

Ei tuolla synty mätodistuksella ole Suomessa minkäänlaisen virallisen asiakirjan asemaa. Jostain syystä äitiliinit ovat alkaneet vinkumaan noita todistuksia sairaaloista ilmeisesti brittisarjoista saamansa mallin mukaan. Ihan turha paperi. Minulla ei ole syntymätodistusta ja olen syntynyt jo 50-luvun lopulla.

Vierailija
11/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:27"]

[/quote]

Jos sulla on kaksi vauvaa ja kaksi syntymätoditusta, niin mistä voit varmentaa että kumpi on kumman?

Voisin arvata että rajalla ollaan kiinnostuneempia tarkastamaan pikkuvauvojen matkustusasiakirjat, kuin normaalien kaljan hakijoiden paperit. Ikävä juttu jos tulli takavarikoi paperittoman vauvasi. Lapsiahan yritetään kuljetella maahan ja sitten sillä verukkeella yhdistää loppuperhettä ja saada näin maahantulolupa.

Vierailija
12/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavarikoi paperittoman vauvasi... :D

Vierailija
13/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole ollut vuosikymmeniin syntymätodistuksia. Mitä te okein kuvittelette syntymätodistukseksi? Jotain nättiä monistetta jossa on vauvan tiedot :D

Vierailija
14/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:50"]

Ei Suomessa ole ollut vuosikymmeniin syntymätodistuksia. Mitä te okein kuvittelette syntymätodistukseksi? Jotain nättiä monistetta jossa on vauvan tiedot :D

[/quote]

No mulla lapsen syntymätodistuksessa lukee isoilla kirjaimilla paperin yläreunassa SYNTYMÄTODISTUS. Sitä mä kuvittelen syntymätodistukseksi :-) Saatiin sairaalasta ihan pyytämättä, oli muiden papereiden mukana. Siinä on lapsen henkilötunnus myös.

Sehän ei toki ole mikään virallinen matkustusasiakirja, mutta kyllä noita syntymätodistuksia siis joistain sairaaloista saa.

Vierailija
15/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:58"]

Kaikkihan saavat syntymätodistuksen, mutta ei se ole kyllä matkustamista varten. Kuten ei ole esim. ajokortti tai Kela -korttikaan.

[/quote]

Suomalaiselle ajokortti ja lapsella Kela-kortti käy kuitenkin henkilöllisyystodistuksesta Pohjoismaissa matkustaessa (toki Viro eri asia). Suomessa ei myöskään käytetä syntymätodistuksia, sitä vastaavan virkatodistuksen voi myöhemmin hakea maistraatista tai seurakunnan kautta jos sellaista tarvitsee, vaikka jossain tapauksissa sen näköjään saa sairaalastakin jo mutta harvemmin.

Vierailija
16/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin ja näköjään virkatodistustakaan ei enää ole, se on pelkkä "ote väestötietojärjestelmästä". Mutta niin, otteella väestötietojärjestelmästäkään ei voi matkustaa. Odotelkaa ap nyt muutama viikko ja käykää vaikka vaunulenkillä ulkomaiden sijaan.

Vierailija
17/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs jos kysyisit sieltä missä oikeasti tiedetään? 

Vierailija
18/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi pitää olla. Meidän vauva sai passin 4kk iässä.

Vierailija
19/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:48"]

mitäs jos kysyisit sieltä missä oikeasti tiedetään? 

[/quote]

Täällä on ihan hyvin tiedetty, mutta jostain syystä oikea vastaus ei kelpaa.

Vierailija
20/37 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole olemassa sellaista asiakirjaa kuin syntymätodistus. Henkilötunnuksen saamiseenkin menee helposti viikko jos toinenkin eli sairaalasta saaduissa papereissa on sairaalan sisäinen, keksitty loppuosa. Ensimmäinen virallinen asiakirja, minkä lapsesta yleensä saa, on kuvaton kela-kortti. Tätä ennen lapselle on annettava nimi. Kela-kortilla voi matkustaa Ruotsiin, ei kuitenkaan Viroon. Passiakin voi hakea vasta, kun lapsella on nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän