Mitä ajattelisit tuntemattomasta oksentavasta ihmisestä
Kuvittele että näet vaikka kun joku ihminen oksentaa kaupassa yhtäkkiä, tai missä vaan julkisella paikalla. Itseäni on mietityttänyt tämä asia paljon, että miten vaikka muhun suhtauduttaisiin jos vaikka sattuisin oksentamaan kaupassa, bussissa yms. En uskalla liikkua kotoa siinä pelossa että oksennan julkisella paikalla ja joku ihminen näkee. Pelkään että musta ajatellaan jotain pahaa tai pidetään inhottavana, ja muistetaan aina sinä tyttönä joka oksensi kaupassa. Ja kyllä, mulla on emetofobia, ihan helvetillinen sellainen :(
Kommentit (30)
Olin kerran hesassa ryyppäämässä,otettiin kunnon pohjat jo päivällä ja junalla puksusta hesaan,siellä baariin,keittoa kaksin käsin naamaan ja yhtäkkiä tuli olo että nyt äkkiä kämpille,bussilla kohti puksua kello oli varmaan 17-19.00 bussissa huono olo ja kun bussi pysähtyi ryntäsin pihalle ja oksensin oikein kunnon HUUTOoksennuksen pysäkin viereen mikä oli porukkaa täynnä,kaikki mahdollinen mitä sisälmyksistä löytyi,pokkana jatkoin matkaa jalan ja loput taksilla.
en tiedä mistä johtui kun en ollut erityisen kännissäkään.
taksista joutunut monta kertaa lähtemään pihalle oksentamaan,en tiedä mistä johtuu kun juo väkeviä ne ei pysy sisällä ja muutenkin kun on tarpeeksi kännissä laatta lentää aina.
Miettisin että onkohan oksentelijalla refluksi tai oksennustaut, tai onkohan se raskaana.
Mä oksennan itse tosi helposti. Esim just oksennustaudissa en varmaan ikinä ehdi pöntölle ellen istu valmiiksi vieressä. Oksentanut olen muun muassa koulussa ja kadulla ihan selvin päin. onhan se vähän noloa, mutta huumorilla selviää pitkälle.
En tietenkään mitään pahaa ajattelisi. Menisin kysymään onko kaikki hyvin ja tarvitseeko apua. Vakavammassa tilanteessa soittaisin apua. Paljon tsemiä sulle AP, kyllä se siitä! :)
Aika luonnollinen fysiologinen reaktio moniin tilanteisiin. Menisin varmaan kysymään että mikä hätänä ja pärjäätkö. Tosin tiedän että useimmat ihmiset häipyisivät paikalta.
Ihana kuulla! :) voi että, olisi hirveetä kävellä kipeänä monta kilometriä :( Mulla on ollut jo vuoden silleen etten pysty käydä kaupassa kuin hyvin harvoin, en uskalla mennä lenkille, en pysty menemään mihinkään jossa joku voisi nähdä mun oksentavan. Pelkään niin paljon että tulee ihan kamala olo ja tuntuu että nyt lentää oksennus.. En vain halua että ihmiset ajattelee musta mitään pahaa. Tää on ihan järjetöntä ja lähtenyt käsistä niin pahasti ettei tähän auta mikään, vaikka kunnon lääkityksenkin sain.. Mutta kiitos paljon sulle, ihana kuulla että edes joku ei ajattelisi pahaa :) ap
Säälisin, sillä itsekin olen joutunut oksentelemaan julkisesti matkapahoinvoinnin takia. Siinä harmittaa eniten se, että joutuu sotkemaan paikkoja, mutta sitten vaan toivoo muiden ymmärtävän. En tietenkään ajattelisi pahalla, oksentaminen on ikävää puuhaa eikä oksentajan vika.
3: Ihana kuulla! :) ja totta, moni kiertäisi kyllä kaukaa.. :( ap
5: Kiitos paljon viestistä ja otan osaa, ei kuulosta yhtään kivalta :( ap
Pelästyisin. Ja tuntisin valtavaa myötätuntoa.
Terveisin toinen emetofobikko.
Itse tuota kammoa yritän hallita sillä, että kuljetan laukussa muovipussia. Eli jos tulisi hirveän paha olo yhtäkkiä niin nykäisisin pussin laukusta ja ryntäisin ulos.
On ihan hyvä henkinen helpotus ja rauhoittaa kammoa hieman.
(pussi laukussa on myös kätevä roskia varten..).
Pelkään itsekin todella paljon oksentamista eikä se rajoitu vain omaan oksentamiseen vaan riittää, jos joku sanoo olevansa edes huonovointinen niin itselläni kämmenet hikoaa ja lähestulkoon huimaa. Todella inhottava vaiva, joka on onneksi siedättynyt vuosien varrella edes hieman. Äitini sanoo, että fobia sai alkunsa kun päiväkodissa oksensin ruokalautaselleni, tätä en itse muista mutta muistan kyllä, miten ala-asteiässäkin olin aivan paniikissa jos perheessä jylläsi vatsatauti. Se ei tosin koskaan tarttunut minuun, en tiedä miksi, samalla se toi lohtua mutta samalla sitä aina pelkäsi että milloin se tarttuu.
Eli en ajattele oksentavasta ihmisestä itsestään mitään; ajattelen itseäni että pakko päästä pois ennen paniikkikohtausta. Olen pahoillani, että saatan silloin näyttää halveksivalta ja tökeröltä :(
Kysyisin, että onko sillä kaikki ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:30"]
Säälisin, sillä itsekin olen joutunut oksentelemaan julkisesti matkapahoinvoinnin takia. Siinä harmittaa eniten se, että joutuu sotkemaan paikkoja, mutta sitten vaan toivoo muiden ymmärtävän. En tietenkään ajattelisi pahalla, oksentaminen on ikävää puuhaa eikä oksentajan vika.
[/quote]
Miksi joutuu sotkemaan? Pidä nyt hyvä ihminen muovipussia mukana!
No pikkusen tosiaan riippuu siitä, että missä ja kuka. Vappuyönä Espalla tupsullinen yo-lakki päässä laattaavaa katson säälien ja porhallan ohi, mutta ruokakaupassa keskellä päivää oksentavaa selkeästi selvinpäin olevaa ihmistä katson miettien, että tarviikohan hän apuja. Ja keskellä yötä mun sänkyyni oksentavaa taaperoa, että voi hitto, nyt on noustava siivoamaan.
Menisin katsomaan, että oksentava henkilö pärjää ja kysyisin tarvitseeko hän apua, sillä kyseessä voi olla sairaskohtaus ja henkilö mennä nopeastikin heikkoon kuntoon. Mitään pahaa en ajattelisi.
Itse olen näin äkkiseltään muisteltuna oksentanut ainakin kolme kertaa julkisella paikalla. Kerran keskustassa yllättävän migreenikihtauksen takia, kerran lenkillä puun juurelle yllättäen iskeneen migreenin takia ja kerran keskustassa ruokamyrkytyksen takia, jonka oireet alkoivat todella nopeasti ja yllättäen ja joka vei minut todella heikkoon kuntoon. Onneksi en millään kerralla ollut yksin ja varsinkin ruokamyrkytyksessä apu oli tarpeen, sillä tajunnan menetys oli lähellä.
Tsemppiä ap pelkosi kanssa!
Mä oksensin kerran tienvarteen ollessani sairas ja yrittäessäni käydä kaupassa. Pariskunta tuli heti kysymään oletko ok ja tarviitko apua.
Nolottihan se, mutta auttoivat kyllä mut sitten kävelemään takaisin kotiin, kun en koskaan edes sinne kauppaan päässyt.
Mulla on ollut tota samaa pitkään, nykyään olen aika hyvin päässyt tosta pelosta eroon. Siihen auttoi mm. tuo vinkki minkä joku jo sanoikin eli muovipussin mukana kuljettaminen. Ja sitten aloin vaan ajattelemaan että okei jos oksennus tulee niin sitten tulee, sille ei mitään voi ja elämä jatkuu senkin jälkeen. Myöskin kun olin jo pidempään tuosta kärsinyt niin julkisilla paikoilla aloin ajattelemaan että ei mulla nyt ihan oikeasti ole vatsassa huono olo vaan vain pelko siitä että on huono olo. Alkuun en siis osannut erottaa tuota "feikki" pahoinvointia oikeasta mutta mitä useammin niitä tuli niin vakuuttelin itselleni että se on mun korvien välissä se pahoinvointi, ei vatsassa. Ja yksi isoin syy miksi pääsin ainakin lähes kokonaan tuosta pelosta oli ja on se että en antanut itseni alkaa välttelemään asioita, tilanteita ja paikkoja pelon vuoksi. Siedätin itseäni noille tilanteille koko ajan vaikka se aluksi tuntui tosi vaikealta ja tarvitsin rauhoittaviakin avuksi. Nyt on ihana välillä huomata että ne tilanteet mitkä ennen pelotti ihan kamalasti ei enää pelota enkä edes ajattele asiaa. Alkuun oli siis valtava ponnistus joutua vaikka käymään kaupassa ja odottaa kassajonossa, ja nykyään en edes ajattele koko pelkoa käydessäni asioilla. tsemppiä sinulle ap, toivottavasti pääset pelostasi eroon!
Naisesta voisin ajatella että on ehkä raskaus pahoinvointia. Itsellä oli ihan hirveä pahoinvointi raskaana, oksensin kerran jopa ravintolan pöydälle kun en ehtinyt ottaa pussia. Ja monta kertaa kadun reunaan. Kyllähän se vähän hävitti mutta onneks mulla on normaali itsetunto, ei jää vaivaamaan mitä muut ajattelee.
Tosi hienosti Ap:tä on tuettu täällä :) Mäkin toivon sulle tsemppiä Ap, uskon, että pääset pelostasi eroon!
Tänne on tullut niin ihania viestejä että en voi kun ihmetellä.. Olen jatkuvasti elänyt siinä käsityksessä että kaikki juoksisivat karkuun ja kiertäisivät mahdollisimman kaukaa ajatellen, että perkele oisit kotiasi jäänyt oksentelemaan ja hyi helvetti että on ällöttävä ihminen. Harmittaa että meitä emetofoobikkoja on niin paljon ja kun joutuu pelkäämään täysin luonnollista asiaa.. Pussia kannan mukanani ja tieto siitä helpottaa vähän :) olen kokeillut sitä että ajattelen kaikkien olevan korvien välissä, mutta kuitenkin päälle pamahtaa paniikki ja itkien juoksen kaupasta ulos henkeä haukkoen.. Mulla on monesti käynyt niin että ahdistus on aiheuttanut niin pahan olon että oksennus tulee, ja sekin pahentaa asiaa sillä kaupassa mua ahdistaa niin paljon et se oksennus voi oikeasti tulla :( mä alan olemaan jo ihan finito tän pelon kanssa :( mutta ette uskokkaan kuinka teidän viestit tuo mulle rohkeutta lähteä liikkeelle. Tiedän että suurin osa ei ajattelekkaan pahaa :) kiitos paljon viesteistä! Saatan ehkä kohta jopa lähteä käymään kaupassa... :) ap
21: Joo oon huomannut että nielu ja kitalaki jotenkin kiristyvät, se pahentaa kyllä ihan oikeesti sitä pahanolon tunnetta.. Mun pitääkin kokeilla tuota pastillia :) oon koittanut puhua, se helpottaa vähän mutta oon niin paniikissa et mun puhe on hyvin epäselvää ja hengitän melko raskaasti. Mutta mä kokeilen sitä pastillia! :) ihana lukea näitä teidän tarinoita, kiva myös tietää se että jos tuolla vaikka sattuu oksentamaan niin joku saattaa tulla varmistamaan että onko kaikki kunnossa.. On myös mahtavaa lukea että tästä pahimmasta on selvitty! Mulla on jo vuoden ollut tämä ja loppua ei näy, mut ehkä joskus.. :) ap