Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsin tiskaajat, apua!

Vierailija
19.03.2015 |

Heippa,

Nyt en ymmärrä ollenkaan, mitä tiskatessani teen väärin. En saa laseista puhtaan näköisiä sitten millään, vaan niistä jää aina lähes kauttaaltaan harmaita varsinkin jos valoa vasten katsoo :O!

Käytän tiskiaineena Fairya ja kuumaa vettä (kraanasta suoraan, pitäskö se tiskivesi keittää kylmästä vedestä?). Tiskialtaankin pesen aina ennen tiskivesien laittoa, joten likaisesta altaastakaan ei pitäisi olla kyse, eikä liioin likaisesta tiskivedestä sillä tiskaan lasit aina ensimmäisenä. Tiskiharjankin vaihdoin juuri uuteen, ettei likaisesta pesuvälineestäkään pitäisi olla lasien harmaus kiinni.

Kaikki käytetyt astiat virutamme heti käytön jälkeen, jottei lika pääsisi pinttymään sillä tiskaamme vain kahdesti viikossa. En usko lasien pinttymiseen, sillä vesilasitkin ja uudet, käyttämättömät lasitkin jäävät tiskauksesta harmaiksi vaikka olisivat kirkkaita ennen tiskausta. Vika tuskin on tiskauksen jälkeisessä huuhtelussa tai kuivauksessa, sillä lasit ovat harmaita jo tiskivedestä nostettaessa. Eivätkä kirkastu vaikka kuinka hankaisi ja hinkkaisi.

Mitä voisin vielä kokeilla? Kaikki muut astiat näyttävät ja tuntuvat puhdistuneilta, eivätkä haise, mutta tuo lasien harmaus on häiritsevää kun näyttävät ihan saastasilta! Tämä ongelma on ollut nyt jokusen kuukauden ja käsin olen tiskannut jo lähemmäs kymmenen vuotta...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ongelma se kun tiskaatte vain 2 krt/vko. Itse tiskaan päivittäin, enkä ole huomannut samanlaista ongelmaa.

Vierailija
2/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä karhunkieltä. Sillä pitäisi puhdistua. Ja huuhtele kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenlaatu on muuttunut. Ostakaa värillisiä laseja niin pääsette pulmasta.

Vierailija
4/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen tiskit aina pesuvadissa. Tarpeeksi pesuainetta, harjausta ja huuhtelua.

Vierailija
5/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:41"]Käytä karhunkieltä. Sillä pitäisi puhdistua. Ja huuhtele kunnolla.
[/quote]

karhunkieli vain turhaan kuluttaa lasin pintaa ja harmaus tarttuu entistä enemmän.

Vierailija
6/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskivesi ei saa olla liian kuumaa, huuhteluvesi taas saaa olla kuumaa. Eipä tule muuta mieleen. En tiedä miten teet, kun et juuri kertonut.

Vierailija
7/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:41"]Käytä karhunkieltä. Sillä pitäisi puhdistua. Ja huuhtele kunnolla.
[/quote]

karhunkieli vain turhaan kuluttaa lasin pintaa ja harmaus tarttuu entistä enemmän.
[/quote]
Ei mulla ainakaan. Ne Lidlin isot karhunkielet (6/pkt) on ollu mulla hyviä tiskauksessa.

Vierailija
8/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:41"]

[/quote]

Just! Sillähän niitä laseja kirkastetaan! Lähtee viimeinenkin kirkkaus, kun lasit naarmuuntuvat karhunkielikäsittelystä! Tyhmä neuvoja, tai ilkeä!

Vierailija
9/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:41"]

[/quote]

Just! Sillähän niitä laseja kirkastetaan! Lähtee viimeinenkin kirkkaus, kun lasit naarmuuntuvat karhunkielikäsittelystä! Tyhmä neuvoja, tai ilkeä!
[/quote]
No selvä sitten. Olen ilkeä sitten tahtomattani. Neuvoa kysyttiin ja kerroin, mikä pitää mulla lasit kirkkaina. Fairy, karhunkieli ja huuhteluvesi kuumempaa kuin pesuvesi.

Vierailija
10/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä laimentamatonta tiskiainetta ja sit vaan pesusienellä hinkkaat. Älä liota laseja samassa astiassa muiden kanssa. Huuhdo/liota maitolasit kylmässä vedessä.

Vierailija
11/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on veden laadusaa tapahtunut muutos tai sitten tämä on jonkun konetiskaajan provo. Olen koko ikäni tiskannut käsin, ja lasit ovat aina olleet kirkkaita. Fairya ja Sunlightia käytän, enkä pese millään käsiä polttavalla vedellä. Altaassa pesen ja hanan alla huuhdon. Sen kyllä olen huomannut, että konetiskaamisen jäljiltä lasit ennen pitkää muuttuvat harmaiksi ja naarmuisiksi, siis niissä paikoissa huomannut, missä koneella pestään astiat. Siksipä en ole halunnut astianpesukonetta koskaan meille, ja sitäpaitsi tykkään pestä käsin ihania asioitamme, mm kristallilaseja, joita käytämme ihan arkena!

Vierailija
12/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huuhtelen lasit aina niistä juotua ja tiskaan kerran päivässä. Teen tummuttamat lasit ja kupit putsaan välillä patapadalla, en siis suinkaan joka kerta vaan kerran parissa kuukaudessa. Näin meillä ainakin pysyy puhtaina.

Vierailija
13/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan käyttäny liian kuumaa vettä? Astioiden pesussa yleensä ei kannata ihan tuli kuumaa vettä käyttää ku se kaikki lika "palaa" kiinni siihen astiaan..ihan semmonen 37-45 asteinen vesi kelpaa. Tai niin minä ainakin teen..siis en mitään mittaile niitä lämpöjä vaan suunnilleen:D Ja mitä tuohon karhunkieleen tulee niin ei varmaan meinaa semmosta karkeinta mahdollista? semmosella pehmeemmällähän niitä voi varovasti puhistellakkin

Vierailija
14/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista että teidän paikkakunnalla on vedessä pajon fluoria tai kalkkia. (ei ole vaarallista) Mutta jättää lasit sameiksi.

Huuhtele kirkkaat lasit aina kylmässä vedessä ja kuivaa astiapyyhkeellä. Näin saat niistä kirkkaat. Jos ne on pinttyneet sameiksi. Laita altaaseen kuumaa vettä ja siihen noin 1,5dl ruokasoodaa. Anna liota noin 20min. Tiskaa sen jälkeen normaalisti, huuhtele kylmällä vedellä ja kuivaa. Näin voit kirkastaa myös ruokailuvälineet isossa kattilassa kuumentamalla ruokasoodavedessä.

Vierailija
15/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/21378

Tiskaisin useammin.

Kokeilisin soodaa tai ihmesientä.

Vierailija
16/16 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Tosiaan, olen samaan tapaan tiskannut sen 10 vuotta ja lasit ovat pysyneet kirkkaina. Tämä lasien harmaantuminen on nyt ihan uusi juttu, siksi olenkin aivan ymmälläni. Lasit ovat kyllä vaihtuneet vuosien aikana moneen kertaan, joten naarmuntuminenkaan ja siitä johtuva sameus ei ole vaihtoehto.

Ongelma ei myöskään koske pelkkiä maito- tai juomalaseja, vaan samanlaiselta näyttävät nyt kaikki mahdollinen lasitavara: kahvipannu, maljakot, purkit... Ja kun ne täysin käyttämättömät käyttöönottopestyt lasitkin ovat harmaat, eli vika ei voi olla tiskaamisen liiassa harvuudessa. Lisäksi kun sanoin, että pesen lasit aina ensimmäisenä niin siellä altaassa ei tosiaankaan makoile samanaikaisesti lautasia, aterimia tai kattiloita likaamassa pesuvettä. Vain ne lasit.

Olen kyllä muuttanut toiselle paikkakunnalle (Tampere) muutama kuukausi sitten, voisiko kyse siis olla vain veden laadusta tai kerrostalon (rakennettu 2004) vesiputkistosta? Harmaus muistuttaa ns. vesijälkiä joita voi jäädä kuivaamattomiin maljakoihin, mutta kun kaikki lasit ovat kauttaaltaan harmaita ja jo tiskivedestä nostettaessa :(.

Otan nyt seuraavilla kerroilla testiin käyttää altaan sijaan pesuvateja, tiskaan vähemmän kuumalla vedellä, hankin pesusienen ja jos ongelma pysyy niin joskus Fairyn loputtua alan testailemaan eri aineita... Ei sitä nyt viitsisi 2hlö talouteen tiskikonettakaan hommata kun tiskin määrä jää niin vähäiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä