Olen ostanut kaikki joululahjat Kierrätyskeskuksesta ja Tori.fi'stä
Ihmiset lahjoittavat kierrätykseen sekä myyvät täysin uusia tavaroita.
Aloitin lahjojen etsiskelyn jo syyskuussa, koska haluan antaa vain tarpeellisia ja saajaansa miellyttäviä lahjoja.
Nyt on kauniissa ja useaan kertaan käytettävissä olevissa kankaisissa lahjapusseissa pakattuna kaikki löydöt ja säästin huomattavan summan.
Kun tarvitset seuraavan kerran jotain tavaraa, katso ensin löydätkö kierrätettynä!
Kommentit (49)
Mikäpä siinä, kirppiksillä on käyttämättömiäkin tuotteita ja jos esimerkiksi lahjansaaja kerää jotain astiasarjaa ei niitä uutena enää saa. Torista löytää vielä helpommin uusia, jos tahtoo. Aika ekologinenkin valinta, hyvä a.p.
Itse olen mennyt suvun lapsille rahaa+kirja/suklaa linjalla jo pitkään. Olen täysin ulkona nykyleluista ja vanhemmat eivät sano suoraan mitä halutaan. Tämäkin on varmasti jonkun mielestä väärin, mutta mitään tarpeetonta en suostu ostamaan.
Lapsille voi hyvinkin ostaa kirjoja esim. Viisikko-sarjaa käytettyjä kirjoja myyvästä ollin onni-divarista. Tosi siistejä hyvin pidettyjä kirjoja on tullut aina. Kyllä on hyvä kannustaa lukemaan paperisia kirjoja vastapainona peliaikaan.
AP tässä
En osta turhaa tavaraa enkä varsinkaan krääsää kenellekään. Suvussa on tällä hetkellä useampi juuri ensimmäiseen omaan kotiin muuttanut ja olen etukäteen tiedustellut toiveita ja värimieltymyksiä.
Olen hankkinut ihan käyttämättömiä osia kerättäviin astiasarjoihin, mm. Rörstrand ja Arabia/Iittala,
avaamattomissa pakkauksissa Marimekon pussilakanat ja tyynyliinat, samoin Finlaysonin pyyhkeitä,
Hackmanin ruokailuvälineitä myöskin iskemättömässä laatikossa, teräksisen käyttämättömän Aalto-vadin.
Niin ja eräälle pikkuneidille Marimekon olkalaukun, myös käyttämätön.
Suvun "aikuisten" kesken annamme yleensä itse tehtyjä lahjoja. Se joka osaa neuloa, pitää meidät villasukissa ja lapasissa, minä teen suvun reseptin mukaan joulukakut kaikille, sisareni tekee mm. ihanaa konjakkisinappia jne. Veljeni haluaa muistaa kaikkia suvun naisia joulukukka-asetelmalla, ei tosin tee itse, mutta se on aina ollut todella kaunis.
Näinä tautisina aikoina minua ainakin epäilyttäisi hankkia lahjoja kierrätyksestä tai kirpputoreilta, varsinkin pienille lapsille. Miten käsittelette esim. pehmolelun? Entä legot? Sellainen tavara, jonka voi pestä ja joka ei siitä muutu nuhjuisen näköiseksi, on ihan OK. Olen itse löytänyt erinomaisessa kunnossa, ellei peräti uusia, pöytäliinoja ja astioita, joista osa täydentää kokoelmiani (lasiset kermakot ja sokerikot) ja osa taas tulee aivan jokapäiväiseen käyttöön tai tuliaisiksi ja lahjoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Näinä tautisina aikoina minua ainakin epäilyttäisi hankkia lahjoja kierrätyksestä tai kirpputoreilta, varsinkin pienille lapsille. Miten käsittelette esim. pehmolelun? Entä legot? Sellainen tavara, jonka voi pestä ja joka ei siitä muutu nuhjuisen näköiseksi, on ihan OK. Olen itse löytänyt erinomaisessa kunnossa, ellei peräti uusia, pöytäliinoja ja astioita, joista osa täydentää kokoelmiani (lasiset kermakot ja sokerikot) ja osa taas tulee aivan jokapäiväiseen käyttöön tai tuliaisiksi ja lahjoiksi.
Luuletko todella, että tänne toiselta puolelta maailmaa uutena rahdatut ja myymälöissä pyörineet tavarat ovat jotenkin hygieenisempiä?
Joo. En kyllä osaa oikein ymmärtää. Toki on ympäristöystävällistä.
Mut itse kyllä heivaisin roskiin.
Miksi edes ostat? Oikeasti? Onko toi antamisen ilo? Mieti lahjan saajaa.
Myyjän kannalta hyvin epämiellyttävä tapa tuollainen hamstraaminen ja palauttelu. Voi jäädä tuote sen takia kokonaan myymättä. Jos myyjä ei ole tyytyväinen kaupankäyntiin ei tavaraa tule myyntiin eli tuosta tavasta kärsivät myös ostajat. Fidalla tosin saattaa olla varaa pitää tuotetta pidempään myynnissä, itsepalvelukirpparilla vain tietty määrätty aika.