Kyllä saa kikkailla tosissaan, että selviää rahallisesti joulusta
Onneksi 2 vaativampaa vierasta jää tulematta, niin voidaan oman perheen kesken hoitaa ruokatarjoilu ihan perus meiningillä. Ei tarvita mitään kalliita juttuja. Silti jokainen saa ne omat mieluisimmat jouluherkkunsa.
Onko täällä muita, joilla on tiukkaa ja jotka yrittävät pitää kulut kurissa, vai onko kaikilla sadoilla euroilla ruokia ja juomia pöydässä?
Kommentit (70)
Meille tulee joulupöytään keitettyjä perunoita, porkkanalaatikkoa ja lämminsavulohta. Ehkä rosollia. Teen jälkkäriksi taatelikakkua. Ei lapset muuta halua syödä enkä jaksa itsekään övereitä vetää vaan koska "on joulu".
Kyllä saa laskeskelle, mutta joskus ollut vielä tiukempaa kuin nyt.
Ei ole rahasta tiukkaa. Syödään silti perinteisiä jouluruokia, jotka eivät paljon maksa itse tehtynä: rosollia, lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, jotain itsevalmistettua kalaa, joululeipää ja jälkiruuaksi kahvi ja joulutorttuja sekä muutama suklaakonvehti.
Jouluruuat tosiaan onneksi on hyvin edullisia. Eikä kynttilätkään nyt ihmeitä maksa. Kyllä tästä selvitään. Joululaulut vaan soimaan ja sauna lämpimäksi.
Mietin tässä juuri, mitä söisin jouluna. Ajattelin ostaa ainakin kokonaisen broilerin, kermaperunoita, Kokkikartanon lohipastan, suklaapikkuleipiä, sämpylöitä, kreikkalaista jugurttia, sipsejä, limua, coleslowta,makkaraa ja jotain muuta. Olen ihan työtön ja ajattelin käyttää näihin ruokiin noin 35-40 euroa. Vähän suunnittelua lista kaipaa vielä.
Ei tarvitse kikkailla kun on säästöt joulua varten.
On tiukkaa tällä hetkellä syistä, joita en nyt enempää avaa. Meillä pöydässä laatikot, perunat, graavi- ja lämminsavulohta ja rosolli. Piparia, torttuja ja brie-juustoa jälkiruoaksi. Mitä hienoa sitä pitäisi olla pöydässä? Lihoista emme niin välitä. Alkoholia ei jouluun tarvita kun lapset vielä pieniä. Riisipuuroa aamuisin. Se etenkin on edullista ja täyttävää.
Vaativat vieraat sais tuoda itse ne kalliit syömisensä. Meillä pöydässä on mitä talo laittaa.
Jos siis kyse siitä vaatimisesta että haluan syödä sitä ja tätä eikä esim allergia. Vaikkei rahasta tiukkaa oiskaan. Kyllä meilläkin raha sanelee,mutta tykätään perusjutuista ja pöytä koostetaan siten että kaikille löytyy mieleistä.
En tarvitse kikkailua koska en kestitse ketään yhtä ateriaa enempää.
Asun yksin, käyn joululounaalla jossain, muutoin en jouluruokiin tuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kikkailla kun on säästöt joulua varten.
Nii,miksei voi joka kk laittaa kymppiä,kahta joulutilille!
Kyllä meilläkin kokoonnutaan yhteen syömään jouluna. Mutta ei tulisi mieleenkään mennä tyhjin käsin. Eli lähisuvun kesken jaetaan vähän kuka tuo ja mitä. Näin ne kustannukset eivät jää vain yhden talouden hartioille. Meillä käytännössä on vain yksi paikka, joka on tarpeeksi iso. Jotta mahdutaan kaikki yhtäaikaa. Joten ei voida edes vuorotella jouluja. Kannattaa ensi vuonna jo hyvissä ajoissa keskustella niiden läheisten kanssa, että teillä ei ole varaa kustantaan pöytään mitä vain.
Joulu on niin turhaa kulutuspaskaa.
Abc ravintolaan mennään syömään tänäkin jouluna ja illemmalla haetaan ehkä kebabbia ja pizzaa joka on oulussa suomen parasta
Ravintolaan syömään ja ukki maksaa.
Perinteisin suomalainen jouluruoka eli ohrauunipuuro on lähes ilmainen. Vähän läskistä siankylkeä voi lisäksi paistaa pannulla, jos ekstraa kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa laskeskelle, mutta joskus ollut vielä tiukempaa kuin nyt.
Itse laskin, että kun ostaa kaikki välttämättömimmät, niin ylimääräistä rahaa jää pakollisten menojen (lainojen lyhennykset, vastike, vakuutus, lääkkeet, lotto jne.) jälkeen ehkä 90€ joulukuuksi. En onneksi ole perheessä yksin maksajana ja luottoakin löytyy, mutta sehän tietenkin pitää maksaa takaisin. Heinäkuussa sitten vähän helpottaa, kun saan lainat maksettua.
Mulla menee kaikki rahat ton v*n auton tekohengittämiseen TAAS KERRAN. Aina ennen joulua siihen menee vähintään tonni =(