Kesätyöasiaa!
Minulla ja hyvällä ystävälläni on molemmilla teini-ikäiset lapset, jotka ovat hakeneet yhden ison kauppakonsernin tutustu ja tienaa-kesätyöpaikkoja ja ystäväni lapsella oli eilen haastattelu, oman teinin haastattelu menee maanantaille. Mutta puhuessani ystäväni kanssa lenkillä, tämä kertoi, että hänen lapselleen oli heti haastattelun jälkeen kerrottu, että tämä saa työpaikan? Haastatteluja jatketaan kuulemma ensi keskiviikkoon saakka, eli haastateltavia täytyy olla varsin monta, mutta kesätyöläisiä otetaan vain 14.
Koetin googletella, mutta mitään järkevää ei tullut vastaan. Onko tämä siis normaali tai ihan hyväksyttävä käytäntö, että ei edes haastatella kaikkia paikan hakijoita, vaan suorilta käsin kerrotaan saako paikan vai ei?
Kommentit (9)
No etkö voisi olla vaan iloinen hänen puolestaan, jos on jo luvattu kesätyöpaikka? Oisitko näin tuohtunut asiasta jos omalle tyttärellesi olisi luvattu heti haastattelun jälkeen kyseinen työ?
Ja ei kai se mikään rikos ole, totta kai luulisi että luvataan vasta kun kaikki on haastateltu, mutta tuskin on kaikille luvannut paikkaa. Ainoastaan jos paikat on ihan auki ja kyseinen tyttö oli tähän asti ylitse muiden, niin hänelle uskalsi luvata että on yksi noista 14 jotka valitaan.
Ap täällä!
Kolmoselle, en minä tuohtunut ole :D ihmettelin vain, että onko tuollainen käytäntö kovin yleinen tai sallittu, kun itselläni on pinttynyt sellainen ajatus, että ensin haastatellaan kaikki ja sitten karsitaan parhaat päältä. Ihmetellyt kyllä olisin, jos omalle muksulle olisi heti haastattelun jälkeen ilmoitettu, että olisi paikan saanut. Ja ystäväni lapsi on muuten poika, itselläni kyllä on tytär ;) enkä yhtään ihmettele, vaikka olisi paikan saanutkin, fiksu ja hyväkäytöksinen teini tuo ystäväni lapsi kyllä on!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:22"]
Ap täällä! Kolmoselle, en minä tuohtunut ole :D ihmettelin vain, että onko tuollainen käytäntö kovin yleinen tai sallittu, kun itselläni on pinttynyt sellainen ajatus, että ensin haastatellaan kaikki ja sitten karsitaan parhaat päältä. Ihmetellyt kyllä olisin, jos omalle muksulle olisi heti haastattelun jälkeen ilmoitettu, että olisi paikan saanut. Ja ystäväni lapsi on muuten poika, itselläni kyllä on tytär ;) enkä yhtään ihmettele, vaikka olisi paikan saanutkin, fiksu ja hyväkäytöksinen teini tuo ystäväni lapsi kyllä on!
[/quote]Aa okei :) Tietenkin fiksuinta olisi kaikki haastatella ja sitten valita tyypit, mutta kai toi sallittu on noinkin tehdä.
Itsekin bongasin kivan kesätyöpaikan ja ajattelin lähettää hakemuksen, katsoin että on vielä muutaman päivää aikaa jättää hakemus joten en pitänyt mitään kiirettä, kun päätin "jaksaa" laittaa hakemuksen ei sitä enää löytynyt vaikka piti olla vielä aikaa hakea. Luulen että he löysi sopivan ihmisen työhön ja otti hakemuksen netistä pois aikasempaan..
Äippä kusettaa. Olisipa noloa jos lapsensa ei saisikaan paikkaa :D
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:22"]
Ap täällä! Kolmoselle, en minä tuohtunut ole :D ihmettelin vain, että onko tuollainen käytäntö kovin yleinen tai sallittu, kun itselläni on pinttynyt sellainen ajatus, että ensin haastatellaan kaikki ja sitten karsitaan parhaat päältä. Ihmetellyt kyllä olisin, jos omalle muksulle olisi heti haastattelun jälkeen ilmoitettu, että olisi paikan saanut. Ja ystäväni lapsi on muuten poika, itselläni kyllä on tytär ;) enkä yhtään ihmettele, vaikka olisi paikan saanutkin, fiksu ja hyväkäytöksinen teini tuo ystäväni lapsi kyllä on!
[/quote]Aa okei :) Tietenkin fiksuinta olisi kaikki haastatella ja sitten valita tyypit, mutta kai toi sallittu on noinkin tehdä.
Itsekin bongasin kivan kesätyöpaikan ja ajattelin lähettää hakemuksen, katsoin että on vielä muutaman päivää aikaa jättää hakemus joten en pitänyt mitään kiirettä, kun päätin "jaksaa" laittaa hakemuksen ei sitä enää löytynyt vaikka piti olla vielä aikaa hakea. Luulen että he löysi sopivan ihmisen työhön ja otti hakemuksen netistä pois aikasempaan..
[/quote]
Usein sanotaan et hakijoita haastatellaan jo hakuaikana
No kaipa ne haluaa täyttää paikat nopeasti tai jotain. Ja jos vaikuttaa hyvältä työntekijältä niin eiköhän se haluta ottaa heti.
Olen minäkin vastaavalla tavalla saanut työpaikan. Ennen minua oli haastateltu porukkaa, ja jonkun verran vielä jälkeeni, kahta haettiin tehtävään. Haastattelun lopussa minulle tarjottiin paikkaa. Asenteeni ja kokemukseni olivat siis varmasti siihen mennessä parhaiten kohdillaan.
Työnantaja saa toimia just kuten haluaa vaikka siitä jonkun micomiihkalin mamma hermostuisikin.
No, voi olla että lapsi on ymmärtänyt jotain väärin... Kai tolleenkin saa tehdä, mut en usko että mikään teini häikäisee ketään niin syvästi, että saa heti paikan :D