Uskooko yhdeksänvuotias vielä joulupukkiin?
Kommentit (68)
En nyt ihan hirveästi ole ollut lasten kanssa tekemisissä elämäni aikana, mutta en ole muutenkaan törmännyt siihen, että pienetkään lapset ihan tosissaan olisivat siinä käsityksessä, että Korvatunturin mies lahjat tuo ja että se olisi se sama ukko, joka kaikkien luona käy, vaan se on vain tarina.
Lapsi ja hänen 3 kaveriansa, kaikki nyt 9-v, ovat alkaneet hieman epäillä joulupukin olemassaoloa. Selvisi, kun kuuntelin heidän juttujaan. Sitten kuitenkin kaikki arvelivat nähneensä joskus tontun jossain kurkistelemassa. Puhuivat myös pukille kirjeen kirjoittamisesta. Kaikki ovat ihan normaaleja lapsia, joiden kotona on joulupukki jouluisin vieraillut. En nyt osaa hirveän pahana nähdä, että lapsilla on mielikuvitusta eikä kaikki elämässä ole aina niin vakavaa ja totista totta. Satuhahmot ja vastaavat kuuluvat lasten maailmaan. Jos joulupukkiin uskomista nyt niin kovasti täällä paheksutaan ja uhataan jo lasuja asiasta tehdä, niin aika hullulta kuulostaa. En minä ainakaan ole kuullut, että kenellekään lähipiirin lapselle olisi traumoja tullut, kun on selvinnyt totuus joulupukista eikä tuota alakouluikäisenä tullut itsellekään. Antakaa lasten olla lapsia.
Lamisa kirjoitti:
Onko se sitten tosiasiassa yleistä, että kouluikäinen enää usko pukkiin? Omasta koululuokastani en ainakaan tiedä, että kukaan olisi uskonut.
Ainakin täällä keskisessä Suomessa vielä toka- ja kolmasluokkalaisetkin voivat uskoa joulupukkiin. Toki joitain epäilyjä asiasta koulussa kuulee, mutta sitten myös sitä, että jospa se onkin olemassa. Ymmärtävät kyllä, että toreilla ja turuilla näkyvät pukit ovat vain pukeutuneet pukiksi.
Olen mykistynyt. On kyllä tylyä toimintaa, jos lapsikaan ei saisi enää uskoa pukkiin. Huvittavin ehkä se että lasu pitäisi tehdä ja normaali ei lapsikaan voi olla. Hirveitä ihmisiä suurin osa tänne kirjoittaneista. Kait te olette kieltäneet lapsiltanne leikkimisenkin, kun eihän ne leikitkään totta ole. En yhtään ihmettele, että lapset ja nuoret voivat huonosti, kun vanhempien pipo on todella kireällä ja lapsi ei saa olla lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen mykistynyt. On kyllä tylyä toimintaa, jos lapsikaan ei saisi enää uskoa pukkiin. Huvittavin ehkä se että lasu pitäisi tehdä ja normaali ei lapsikaan voi olla. Hirveitä ihmisiä suurin osa tänne kirjoittaneista. Kait te olette kieltäneet lapsiltanne leikkimisenkin, kun eihän ne leikitkään totta ole. En yhtään ihmettele, että lapset ja nuoret voivat huonosti, kun vanhempien pipo on todella kireällä ja lapsi ei saa olla lapsi.
Olen aivan samaa mieltä! Paitsi siinä, että ei ole ollenkaan huvittavaa vaan oikeasti sairasta puhua lasun tekemisestä jos alakouluikäinen vielä uskoo joulupukkiin.
Mun esikoinen oli juuri siinä 3. luokalla siinä rajoilla, että uskoako vai ei. Halusi kyllä uskoa, mutta järkisyyt puskivat päälle. Muutama vuosi tuon jälkeen hän huokaisi, että: "Oli kyllä kiva uskoa pukkiin, kun joulussa oli silloin jotain niin taianomaista. Mutta hieno juhla se on muutenkin, kiva kun saa rauhoittua." :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä! Paitsi siinä, että ei ole ollenkaan huvittavaa vaan oikeasti sairasta puhua lasun tekemisestä jos alakouluikäinen vielä uskoo joulupukkiin.
Juu, totta. Olin tosiaan sen verran mykistynyt, että tuon olisin voinut ilmaista paremmin. Todellakin sairasta ja toivon, että tuolla ihmisellä ei ole lapsia.
Onko se sitten tosiasiassa yleistä, että kouluikäinen enää usko pukkiin? Omasta koululuokastani en ainakaan tiedä, että kukaan olisi uskonut.