Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskooko yhdeksänvuotias vielä joulupukkiin?

Vierailija
11.12.2021 |

?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 10v uskoo.

Ihan turha alapeukuttaa. Koko luokka uskoo.

Ilmottele ihan rauhassa modelle asiattomasta viestistä jos faktoja pitää vääntää rautalangasta aikuiselle ihmiselle.

Mikäli 10v on pidetty niin kellariin suljettuna että se uskoo vielä joulupukkiin niin tuo on lähinnä lasun paikka.

Kukaan muu luokalla ei ole tuollaiseen satuun uskonut enää vuosia ja tämä lapsi päätyy vielä avoimen pilkan kohteeksi.

Et osaa lukea? Koko luokka uskoo.

Mistä hitosta sinä tiedät edes sen mihin joku yksi ihminen uskoo? Et mistään. Lapset usein väittävät uskovansa vaikka eivät enää usko. Ystäväni lapsi on kaksi vuotta koettanut kysellä äidiltään että "oletko äiti sinä se tonttu joka tuo nämä yllätykset" ja ystäväni valehtelee päin naamaa että tottakai tonttu tuo ne. Kiva ihminen muilla tavoilla mutta tätä en ymmärrä. Miksi jo koulussa olevalle lapselle pitää tarkoituksella väittää että jokin on totta jonka lapsi on jo tajunnut olevan keksittyä.

Kai nyt oman lapseni tunnen.

"Koko luokka uskoo" - vastasin tähän. Ja ei, moni ei tunne omaa lastaan. Käynyt tästä ketjusta ilmi.

Vierailija
42/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoivat molemmat, nyt jo päälle parikymppiset.

Ja nyt he asian ymmärrettyään, uskovat molemmat joulun taikaan, kuten minäkin. Ihana joulu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen suhteen on jo kovin tylyä jos aivan pieni lapsi tietoinen että vanhemmat ne sitten hankkii tunnelmankin vuoksi.

Vierailija
44/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että itse olen luokitellut kaikki joulupukkijutut enemmän satujen ja mielikuvituksen kuin todellisuuden puolelle niin kauan, kuin olen yleensä ottaen hahmottanut niiden eron.

Vierailija
45/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 10v uskoo.

Ihan turha alapeukuttaa. Koko luokka uskoo.

Ilmottele ihan rauhassa modelle asiattomasta viestistä jos faktoja pitää vääntää rautalangasta aikuiselle ihmiselle.

Mikäli 10v on pidetty niin kellariin suljettuna että se uskoo vielä joulupukkiin niin tuo on lähinnä lasun paikka.

Kukaan muu luokalla ei ole tuollaiseen satuun uskonut enää vuosia ja tämä lapsi päätyy vielä avoimen pilkan kohteeksi.

Et osaa lukea? Koko luokka uskoo.

Mistä hitosta sinä tiedät edes sen mihin joku yksi ihminen uskoo? Et mistään. Lapset usein väittävät uskovansa vaikka eivät enää usko. Ystäväni lapsi on kaksi vuotta koettanut kysellä äidiltään että "oletko äiti sinä se tonttu joka tuo nämä yllätykset" ja ystäväni valehtelee päin naamaa että tottakai tonttu tuo ne. Kiva ihminen muilla tavoilla mutta tätä en ymmärrä. Miksi jo koulussa olevalle lapselle pitää tarkoituksella väittää että jokin on totta jonka lapsi on jo tajunnut olevan keksittyä.

Kai nyt oman lapseni tunnen.

"Koko luokka uskoo" - vastasin tähän. Ja ei, moni ei tunne omaa lastaan. Käynyt tästä ketjusta ilmi.

No siinäpä sitten soita lastensuojeluun niin nähdään että kuka nauraa ja kelle.

Vierailija
46/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin itse lapsuuteni kodissa, missä lapsille valehtelu oli normi, ja päätin että omille lapsilleni en valehtele enkä narraa enkä huijaa. Siispä meillä on tiedetty, että joulupukkeja on jouluna, mutta ne on ihmisiä jotka näyttelee pukkia, ja läheiset ihmiset ostaa ne lahjat, joita jouluna saa. 

Kerroitko miten lapsia tehdään ja missä asennossa kukin heistä on tehty? Mikset?

Vierailija
47/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin itse lapsuuteni kodissa, missä lapsille valehtelu oli normi, ja päätin että omille lapsilleni en valehtele enkä narraa enkä huijaa. Siispä meillä on tiedetty, että joulupukkeja on jouluna, mutta ne on ihmisiä jotka näyttelee pukkia, ja läheiset ihmiset ostaa ne lahjat, joita jouluna saa. 

Kerroitko miten lapsia tehdään ja missä asennossa kukin heistä on tehty? Mikset?

Aikanaan kerroin, mistä lapset saa alkunsa. Haettiin kirjastosta kirjoja, joissa se oli hyvin selitetty. Lapset eivät ole olleet kiinnostuneita meidän seksielämästä, eikä se kuulukaan heille vaikka kiinnostaisi.

Se, että ei valehdella, ei tarkoita että kaikki kerrotaan inhorealistisesti, vaikkei edes kysyttäisi.

Vierailija
48/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9-vuotias haluaa uskoa joulupukkiin. Ollaan kyllä vihjailtu hieman ja enemmänkin kuinka asiat oikeasti on mutta lapsi alkaa väittää vastaan ja sanoo että "olkaa hiljaa!" Hän siis haluaa vielä nauttia joulun taiasta :) 

Vierailija
49/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin uskoo oikeasti. Kyllä koulussa pukkiin uskominen karisee.

Vierailija
50/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias voi muka-uskoa, koska se on hauskaa ja kuuluu asiaan ja on aina niin tehnyt. Mutta ei, normaali 9-vuotias ei todellakaan OIKEASTI usko joulupukkiin.

Vierailija
51/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi täyttää pian 9 vuotta eikä ole uskonut joulupukkiin enää pitkään aikaan. Jo 3-vuotiaana totesi vihjailevaan sävyyn, että ”Pukilla oli muuten aika villemäiset kengät!” (Ville on lapsen setä)

En myöskään tiedä, että kukaan lapsen kavereista uskoisi enää pukkiin.

Vierailija
52/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan kerroin, mistä lapset saa alkunsa. Haettiin kirjastosta kirjoja, joissa se oli hyvin selitetty. Lapset eivät ole olleet kiinnostuneita meidän seksielämästä, eikä se kuulukaan heille vaikka kiinnostaisi.

Se, että ei valehdella, ei tarkoita että kaikki kerrotaan inhorealistisesti, vaikkei edes kysyttäisi.

Minkä takia pidät lastentekoa inhottavana, vaikka viestiesi perusteella olet tehnyt enemmän kuin yhden.

Vierailija
53/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen suhteen on jo kovin tylyä jos aivan pieni lapsi tietoinen että vanhemmat ne sitten hankkii tunnelmankin vuoksi.

No ei ole tippaakaan tylyä. Pukista ja joulusta voi puhua ja lapsi kyllä osaa erottaa puheen ihanaksi saduksi. PAITSI jos sitä satua ylituputetaan ja lavastetaan ties mitä ja uskotellaan jatkuvasti että "on se totta, no onhan, kyllä on!!".

Lapsi voi hyvin "uskoa" pukkiin eli tykätä siitä sadusta ja myös rakastaa joulua ja saamiaan lahjoja.

Eihän synttäreilläkään lapsia itketä kun lahja tuleekin mummilta, eikä joltain pääsiäispupulta.

Vierailija
54/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu yksi 50+ vuotias nainen, joka ainakin leikillään uskoo pukkiin.

Vierailija
55/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää ainakaan 7-vuotiaana uskonut, mutta tunnen erään joka uskoi vielä 12-vuotiaana joulupukkiin. Hän ei ollut mikään erityislapsi ja hänestä kasvoi tietääkseni ihan normaali ihminen.

Vierailija
56/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pidät lastentekoa inhottavana, vaikka viestiesi perusteella olet tehnyt enemmän kuin yhden.

Älä luule tietäväsi, minkälaisena minä lastentekoa pidän. Ei ole pelkästään inhottavaa, vaan lapsen seksuaalista häirintää ja suorastaan hyväksikäyttöä, jos selittää omaa seksielämäänsä lapselleen. Tästäkin on kokemusta lapsen näkökulmasta sieltä lapsuudenkodista. 

Vierailija
57/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 9–vuotias uskoo joulupukkiin. Hän myös leikkii vielä.

Vierailija
58/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi valehtelu yleensä on paheksuttavaa, mutta tässä joulupukkijutussa sallittua. Ihan pienille voi jättää asoita kertomatta, mutta kai koululaisille pitäisi jo puhua totta, eikä satuilla mitä sattuu.

Sitäkään en ymmärrä miten se joulun tunnelma kertomisesta vaarantuisi. Käyhän firmojen pikkujouluissakin joulupukki, eikä siellä lapsia ole. Kiva ohjelmanumero, josta aikuisetkin nauttivat.

No ei se sen tietämisen jälkeen enää sama ole. 

Vierailija
59/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-vuotias alkaa epäillä ettei joulupukkia ole. Kuitenkin vaikuttaa itse uskovan siihen. Olen sanonut vain, että osa lahjoista tulee meiltä vanhemmilta ja isovanhemmilta, mutta muista lahjoista en tiedä. Ja tämä on totta. Niitä tulee sieltä täältä.

Joulupukki ei meillä käy eikä me olla koskaan puhuttu mitään, että tontut kurkkii ikkunasta. Joululahjatoiveet otan vastaan minä ja isänsä eikä kirjeitä joulupukille kirjoiteta.

Äitini kirjoittaa edelleen minun lahjaani "Hyvää joulua toivoo Joulupukki". Otan huumorilla.

Vierailija
60/68 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole ikinä uskoneet, kuten en uskonut itsekään lapsena. Sain onneksi elää lapsuuteni ilman pääsiäispupu/joulupukki tai Jumalapaskaa ja sen olen halunnut tarjota omillekin lapsilleni.

Lapsuudessa oli just parasta, että oikeasta elämästä ei tiennyt paljon mitään. Joulupukki ja kaikki satuhenkilöt ehdottamasti teki lapsuudesta todella hienoa aikaa ja se että niihin uskoi oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä