Onko visuaalisuus/tyylikkyys luonteenpiirre?
Eli onko jotkut sisäsyntyisesti vaan visuaalisempia ja tyylikkäämpiä? Mietin yhtä naista jonka koti on tosi kauniisti sisustettu ja hän pukeutuu tyylikkäästi (en meinaa mitään merkkivaatteita tms koska niitä hän ei juurikaan käytä). Mietin vaan että onko tällainen osa persoonaa?
Kommentit (58)
Kyllä. Toki näitäkin asioita voi harjoitella ja harjaannuttaa itsessään, mutta osalla on esteetikon ominaisuuksia enemmän luonnostaan.
Kyllä se selkeästi on osa ihmisen persoonaa vähän samalla tavalla mitä vaikka herkkyys
Itse teen mediasisältöä ammatikseni ja toki siellä pitää olla näkemystä visuaalisuudelle
Mutta sitten taas esim. sisustuksessa olen surkea ja kotini on "mummola".
En sanoisi, että luonteenpiirre, vaan ominaisuus. Vähän samaa kuin peritty taiteellisuus. Nykyään on myös tutkittu, että ihmiset näkevät esim. värit eri tummuuksina ja syvyisinä. Ihan saman värin. Osa tyyli"rikkomuksista" voi siis johtua ihan vain siitä, että eri ihminen näkee juuri ne värit sointuvan hienosti yhteen oman näkökykynsä puitteissa. Toinen näkee sävyerot ja muut, joita se toinen ei näe. Ei siis liity perusvärisokeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen mediasisältöä ammatikseni ja toki siellä pitää olla näkemystä visuaalisuudelle
Visuaalisuutta on monenlaista. Esim media-alan visuaalisuus on hirveätä kökköä nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei graafinen hirvitys. Menin käymään sukulaiseni luona (media-alalla) olin oksentaa joka huoneessa graafisuuden takia. En käsitä miten joku voi asua sellaisessa väri- ja kuviomaailmassa.
Symmetria-harmonia-aisti voi tosiaan olla vahva mm. kineettisesti, visuaalisesti, tai vaikkapa matemaattisesti. Muitakin on. Usemmiten varmaan jollakin kombolla.
Eli joo, se olis se vastaus. Itse teen taideteollisuushommi, siis sellaista luovinta luovinta juttua, ja tosiaan, ihan näköaistista ja esim. värinäöstä lähtien nuo oleelliset ominaisuudet ovat hyvinkin hienojakoiset verrattuna oikeastaan kehen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että luonteenpiirre, vaan ominaisuus. Vähän samaa kuin peritty taiteellisuus. Nykyään on myös tutkittu, että ihmiset näkevät esim. värit eri tummuuksina ja syvyisinä. Ihan saman värin. Osa tyyli"rikkomuksista" voi siis johtua ihan vain siitä, että eri ihminen näkee juuri ne värit sointuvan hienosti yhteen oman näkökykynsä puitteissa. Toinen näkee sävyerot ja muut, joita se toinen ei näe. Ei siis liity perusvärisokeuteen.
Värinäkö ja sävelkorva ovat toisiinsa verrattavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visuaalisuutta on monenlaista. Esim media-alan visuaalisuus on hirveätä kökköä nykyisin.
Totta. On kaksiulotteinen ja kolmiulotteinen hahmottamiskyky. Kyky yhdistää värejä ja muotoja.
Visuaalisuuden määrittää mihin se tulee. Valokuvan visuaalisuus on eri kuin maalaustaiteen.
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyllä hämmentävää tajuta että jotkut näkevät sävyt ja siten koko maailman erivärisenä kuin itse. Minulla oli kerran päällä vaaleanliila paita ja eräs ihminen kehui miten kaunis vaaleanpunainen paita se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värinäkö ja sävelkorva ovat toisiinsa verrattavia asioita.
Minulla ei ole kumpaakaan. Mutta värit ja sävelet ovat aallonpituuksia. Aivoissa tapahtuu yhdistely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyllä hämmentävää tajuta että jotkut näkevät sävyt ja siten koko maailman erivärisenä kuin itse. Minulla oli kerran päällä vaaleanliila paita ja eräs ihminen kehui miten kaunis vaaleanpunainen paita se oli.
Silmissä voi olla kaihi tai jokin muu sairaus, joka estää näkemästä värejä niin kuin ihmiset yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. On kaksiulotteinen ja kolmiulotteinen hahmottamiskyky. Kyky yhdistää värejä ja muotoja.
Visuaalisuuden määrittää mihin se tulee. Valokuvan visuaalisuus on eri kuin maalaustaiteen.
Sisustamisen visuaalisuus poikkeaa kuvanveiston visuaalisuudesta. Tai maisema-arkkitehtuurin visuaalisuus ympäristötaiteen visuaalisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia harrastavana itse ajattelen, ettei valokuvauksen ja maalaamisen välillä ole paljoakaan eroa. Paitsi maalatessa täytyy olla paljon tietoisempi asioista, joihin ei välttämättä kiinnitä huomiota valokuvatessa. Kaikki pitää luoda tyhjästä, värikkäästä paidasta iholle heijastuva valo, värikylläisyyden ja sävyn vaihtelut valossa ja varjossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinun pidä olla visuaalinen. Eikä sinulla "pidä olla näkemystä visuaalisuudelle".
Kyllä, se on sielullinen piirre. Toisilla on ja toisilla ei ole. Ikävää etten saa muilta lupaa pukeutua hienosti enkä käyttää hienoja vaatteita tai meikata ettei muut tunne itseään huonommiksi. Tosi ikävää kertakaikkiaan.
On kauniit piirteet ja hyvä kroppa mutta siitä ei saa olla onnellinen. Ikäväähän se on. Se on muilta pois.
Tätini rääpivät yleensä niitä vaatteita. Heitä niin lujaa ärsyttää ne. Riittää että joku kiva takki on jäänyt lojumaan tuolin sarjalle.
Sen mitä itse osaan sanoa niin on se et ainakin joillain tuntuu olevan luonnostaan enemmän esteettistä silmää ja he nauttii estetiikasta