Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perjantaina pimenee aurinko

Vierailija
18.03.2015 |

Ensi perjantaina (20.3.) pääsemme puolilta päivin seuraamaan auringonpimennystä. Vaikka pimennys ei ole varsinkaan etelässä täydellinen, sen kyllä huomaa selvästi. Jos on aurinkoista, voi lapsillekin näyttää Auringon, josta on puraistu iso pala pois. Kätevästi se käy suuntaamalla kiikari, joka ei saa olla silmillä, kohti Aurinkoa niin että valo tulee kiikarin läpi jollekin tasaiselle pinnalle. Klo 11 siinä näkyy pyöreä pallo, mutta sitten se alkaa pienentyä. Tämä on lapselle hauska ja ilmainen elämys.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sitä muuten katsoa paljain silmin, kun sehän ei ole täydellinen pimennys? Vai tarvitseeko ne lasit kuitenkin? Mistä niitä saa ostettua?

Vierailija
2/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:46"]

Voiko sitä muuten katsoa paljain silmin, kun sehän ei ole täydellinen pimennys? Vai tarvitseeko ne lasit kuitenkin? Mistä niitä saa ostettua?

[/quote]

Aurikoa ei saa koskaan katsoa suoraan päin. Hitsaajien käyttämä suojalasi antaa riittävän suojan. Mutta jos yllä kerrottu kiikarin läpi heijastaminen riittää, niin lisäsuojausta ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:46"]

[/quote]

Aurikoa ei saa koskaan katsoa suoraan päin. Hitsaajien käyttämä suojalasi antaa riittävän suojan. Mutta jos yllä kerrottu kiikarin läpi heijastaminen riittää, niin lisäsuojausta ei tarvita.
[/quote]
Riittääkö aurinkolasit, jos ei katso pitkään, vaan vilkuilee välillä? Kun en mä mitään hitsaajanlaseja viitsi hankkia. Nehän maksaa varmaan tosi paljon.

Vierailija
4/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:46"] Voiko sitä muuten katsoa paljain silmin, kun sehän ei ole täydellinen pimennys? Vai tarvitseeko ne lasit kuitenkin? Mistä niitä saa ostettua? [/quote] Aurikoa ei saa koskaan katsoa suoraan päin. Hitsaajien käyttämä suojalasi antaa riittävän suojan. Mutta jos yllä kerrottu kiikarin läpi heijastaminen riittää, niin lisäsuojausta ei tarvita. [/quote] Riittääkö aurinkolasit, jos ei katso pitkään, vaan vilkuilee välillä? Kun en mä mitään hitsaajanlaseja viitsi hankkia. Nehän maksaa varmaan tosi paljon.

[/quote]

Ei riitä. Ensinnäkin pelkillä aurinkolaseilla et edes näe itse Aurinkoa kunnolla, ja toiseksi vaarannat vielä näkösi. Löydät varmasti ohjeita googlaamalla  "auringonpimennys silmät". Eikä pimennyksessä pelkkä Auringon tuijottaminen ole ainoa viehätys; myös hämärtyminen keskellä päivää on kivaa havainnoitavaa.

Vierailija
5/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonpimennyksen aikaan on kuulemma hyvä hetki laittaa lihaa piiloon. Varokaapa siis tällöin yön timoja Suomi-neidot.

Vierailija
7/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaajanlasi maksaa 1-5 € ja niitä saa joka rautakaupasta (jos eivät ole pimennyksen takia loppu). Sen pitäisi olla DIN 13, mutta minä näen vielä, vaikka olen katsellut Aurinkoa DIN 8:n läpi (isompi luku on tummempi lasi). Virallinen totuus on, ettei Aurinkoa saisi katsoa paljaalla silmällä, mutta jokainen tietää, että jos sitä välillä vilkuilee, ei siitä mitään haittaakaan ole. Pimennys näkyy paljon paremmin hitsaajalasilla, koska Aurinko on niin häikäisevä.

Vierailija
8/8 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina pimenee vintti.