Imettämisestä utelu ihmetyttää
Sain vauvan 6 kk sitten. Koko tämän ajan olen saanut vastata kysymykseen imetätkö. Siis ihan puolitutuiltakin. Lopetin imetyksen 4 kk kohdalla ja siihenkin asti imetin vain osittain. Kun olen tämän kertonut, saan aina tarinan, miten hän tai hänen tyttärensä imetti yli vuoden ikäiseksi. Olen sanonut vain, että sehän on kiva.
Mä en nyt oikein ymmärrä, miksi tätä asiaa kysytään. Mulle ei tulisi mieleenkään kysyä keltään imetyksestä. Ei se mun mielestä ole niin iso juttu, että sitä pitää kymmenenkin vuosien jälkeen toitottaa. Vai onko se jokin saavutus, jota pitää muistella?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]
Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle.
What ever happened to "breast is best"? Itse olisin kysynyt imetätkö miestä koskaan mutta niitä imetetään nykyään vissiin vielä vähemmän vaikka nälkä se voi olla miehelläkin.
[/quote]
Jos noin olisit minulta kysynyt tuon sekavan jaarittelusi päätteeksi niin.. hmmmh. En olisi vastannut? Ennenaikaan lapsikuolleisuus oli Suomessa huomattavasti suurempaa samoin äitien kuolemat synnytyksissä. Nykyisin nämä ovat alentuneet mm. sektioiden ja korvikkeiden myötä.
Tässä ketjussa huomaa että närkästystä herättävät ne äidit jotka eivät imetä ja myös ne äidit jotka imettävät. Aina löytyy niitä tuttavia ja naapureita joiden on pakko kysellä ja päteä imetyksestä..
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle. What ever happened to "breast is best"? Itse olisin kysynyt imetätkö miestä koskaan mutta niitä imetetään nykyään vissiin vielä vähemmän vaikka nälkä se voi olla miehelläkin. [/quote] Wut?
[/quote]
No tissi suussa sillä oli jossain vaiheessa kumminkin kun sitä lasta tehtiin eli why stop now kun sillä lähtee vielä nälkäkin. Tietty jos ei kysynyt edes yhteystietoja niin sitten sitä on vaikea imettää uudestaan. Lapselle tissi nyt kaiken maalaisjärjen mukaan on paras valinta. Jos on niin kitkerä nainen että tissimaitokin on hapanta niin sitten tietty ei.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle. What ever happened to "breast is best"? Itse olisin kysynyt imetätkö miestä koskaan mutta niitä imetetään nykyään vissiin vielä vähemmän vaikka nälkä se voi olla miehelläkin. [/quote] Wut?
[/quote]
No tissi suussa sillä oli jossain vaiheessa kumminkin kun sitä lasta tehtiin eli why stop now kun sillä lähtee vielä nälkäkin. Tietty jos ei kysynyt edes yhteystietoja niin sitten sitä on vaikea imettää uudestaan. Lapselle tissi nyt kaiken maalaisjärjen mukaan on paras valinta. Jos on niin kitkerä nainen että tissimaitokin on hapanta niin sitten tietty ei.
[/quote]
Oletko tietoinen, että se rintaruokinta ei aina ole vaihtoehto? Joskus käy niinkin, että äiti kovasti haluaisi imettää, muttei voi (esim. sairaudet, muut lääketieteelliset syyt, keskosena syntynyt lapsi tms.) tai imetys yksinkertaisesti on niin hankalaa, että se ei onnistu.
Nää imetysjutut on ainaisia ihmetyksen kohteita. Aina joku on kyselemässä ja ihmettelemässä tai korjaamassa, neuvomassa, nostamassa itseänsä pallille... Aina näitä ihmisiä löytyy.
Meillä on 3 lasta ja jokaisen kohdalla ollaan kohdattu tähänkin asiaan.
Eräs kohtaaminen kuitenkin tuli tässä mieleeni ylitse muiden.
Nimittäin serkkuni, joka on minua yli 20 vuotta vanhempi ja jonka nuorimmainen (hänellä 4 lasta) on meidän esikoistamme vajaa muutaman kuukauden nuorempi.
Tämä serkkuni ei ole minulle mitenkään läheinen ja nähdään todella harvoin, helposti voi mennä yli vuosikin näkemisien välissä.
Mieheni tämä serkkuni oli nähnyt ainoastaan kerran jossakin sukujuhlissamme ennenkuin esikoisemme syntyi, ei ollut meidän häissämmekään muutamaa vuotta aiemmin kun hänellä oli "muuta menoa" silloin.
Noh, esikoisemme ollessa vajaa vuoden ikäinen tämä serkkuni oli tullut miestäni vastaan ruokaostoksilla ollessa ja alkanut utelemaan mieheltäni minun maidontuotannostani, imetyksestä, rintakivuista sunmuista :D
Miehellä oli mennyt hetki ennenkuin edes hoksasi, että kyseinen henkilö oli tämä serkkuni!
Siinä samalla oli selitellyt kuinka hän on itse yrittänyt lopetella imettämistä ja rinnat ovat aivan paisuneet ja kipeät ja nännit haavoilla, maito tursuaa paidankin läpi "kato nyt" ja näyttänyt kuinka on niin paisuneet ja maito tulee läpi jne! :D
Hänet oli kuulema luotu imettämään kun maitoa riittää vaikka muille jakaa "Ja se Jarmoki jaksaa näitä aina ihmetellä" (J on hänen miehensä).
Mieheni oli omien sanojensa mukaan "aika shokissa" kun tuli kotiin ja kertoi asiasta, hah!
Joillakin ei tosiaankaan vaan ole minkäänlaisia rajoja!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle.
What ever happened to "breast is best"? Itse olisin kysynyt imetätkö miestä koskaan mutta niitä imetetään nykyään vissiin vielä vähemmän vaikka nälkä se voi olla miehelläkin.
[/quote]
Miten tämä liittyy keskusteltavaan aiheeseen?
Voisitko tehdä oman aloituksesi ja jauhaa siellä.
Joo multakin yksi puolituttu kysyi baarissa oikein kovaan ääneen että imetänkö. Olin vähän mitä ihmettä... ja mietin että kuka kyselee tuollaista ihmiseltä jonka nähnyt muutaman kerran. Ja baari kauhistelijoille tiedoksi, että lapsi oli jo yli vuoden tuolloin enkä imettänyt enää.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
Oletko tietoinen, että se rintaruokinta ei aina ole vaihtoehto? Joskus käy niinkin, että äiti kovasti haluaisi imettää, muttei voi (esim. sairaudet, muut lääketieteelliset syyt, keskosena syntynyt lapsi tms.) tai imetys yksinkertaisesti on niin hankalaa, että se ei onnistu.
[/quote]
Joo, olen. Ja maalaisjärjellä osaan sitten päätellä, ettei imetys silloin oikein onnistu. Tarkoitan tietty tilannetta jolloin se on mahdollista. Maidon eritystä ja prolaktiinia voi itse halutessaan yrittää vaikka lisätä juomalla olutta. Alkoholilla kun imettää miestä ja ilman kun imettää lasta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:23"]Samoja kokemuksia täällä. Olin 2kk vanhan vauvani kanssa lenkillä, kun vastaan tuli naapurin rouva, jonka kanssa en koskaan ollut vaihtanut sanaakaan (ei oltu asuttu alueella vielä kovin kauaa). Naapuri siinä sitten ihastelemaan vauvaa ja kyseli perinteiset "minkä ikäinen, tyttö/poika", jonka jälkeen sitten kysyi, että "Imetätkös, onko maito riittänyt"? Kun vastasin, että imetän, niin naapuri alkoi "kehumaan" minua. Tuli vähän sellainen olo kuin olisin koira tai lapsi, joka on tehnyt jonkin hienon tempun..
Eräs toinen, hieman vieraampi tuttava taas tokaisi juuri hetki sitten minulle keskustelun lomassa, että "Ai mitä, vieläkö sinä imetät?", vaikka vauva on vasta 8,5kk. Minusta toisen imetyksen utelu on aika mautonta ja tyylitöntä. En minäkään keneltäkään ala vaikka kahvipöydässä tai kaupassa udella, että "Hei, tuleeks sulta kakka ihan normaalisti joka päivä vai onko ummetusta tai ripulia? No, hyvin tehty, onpa hienoa, että jotkut vielä kakkaa nykyaikana ihan normaalisti." Minusta se olisi vähän sama asia, ihan yhtä mautonta.
[/quote]
Joo samoja kokemuksia tuosta ventovieraiden kehuista!
Meille änkesi kylään miehen työkaverin vaimo, kun vauva oli alle kaksiviikkoinen. Tämä minulle täysin tuntematon ihminen piti kovan palopuheen imettämisen puolesta ja minunkin kuulemma piti imettää että saisin nuo kamalat kilot pois.
Muutaman kerran jälkeenpäin olen tuohon naiseen törmännyt ja joka kerta hän on muistanut kovaäänisesti kommentoida painoani ja kehua miten hienosti olen noudattanut hänen käskyään imettämisestä ja siksi kuulemma olen laihtunut.
Jaa. Minulta ei ole kukaan kysynyt imetyksestä tai maidon riittävyydestä, en ainakaan muista eli ei ole jäänyt mieleen, jos näin on tapahtunut. En olisi loukkaantunut, jos joku olisi kysynytkin, onhan se imetys aika olennainen osa ihan pienen vauvan äidin elämää. Kukaan ei ole myöskään paheksunut sitä, että imetän edelleen yli 1-vuotiastani.
Miten musta tuntuu, että näistä kyselyistä vetävät eniten herneet ne, jotka eivät imetä ja kokevat siksi jotain (tarpeetonta) alemmuudentunnetta?
Monille se on ihan luonnollinen ja maailman tavallisin asia, ei mikään häpeällinen mistä ei saa puhua. Ei siis ihme jos siitä puhutaan ja kysellään, hyvä että kysellään. Se tarkoittaa, että on vielä olemassa ihmisiä jotka ei ole niin vieraantuneita asiasta. :)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:18"] [quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:05"] [quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:52"] [quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle. What ever happened to "breast is best"? Itse olisin kysynyt imetätkö miestä koskaan mutta niitä imetetään nykyään vissiin vielä vähemmän vaikka nälkä se voi olla miehelläkin. [/quote] Wut? [/quote] No tissi suussa sillä oli jossain vaiheessa kumminkin kun sitä lasta tehtiin eli why stop now kun sillä lähtee vielä nälkäkin. Tietty jos ei kysynyt edes yhteystietoja niin sitten sitä on vaikea imettää uudestaan. Lapselle tissi nyt kaiken maalaisjärjen mukaan on paras valinta. Jos on niin kitkerä nainen että tissimaitokin on hapanta niin sitten tietty ei. [/quote] Oletko tietoinen, että se rintaruokinta ei aina ole vaihtoehto? Joskus käy niinkin, että äiti kovasti haluaisi imettää, muttei voi (esim. sairaudet, muut lääketieteelliset syyt, keskosena syntynyt lapsi tms.) tai imetys yksinkertaisesti on niin hankalaa, että se ei onnistu. [/quote] Joo, olen. Ja maalaisjärjellä osaan sitten päätellä, ettei imetys silloin oikein onnistu. Tarkoitan tietty tilannetta jolloin se on mahdollista. Maidon eritystä ja prolaktiinia voi itse halutessaan yrittää vaikka lisätä juomalla olutta. Alkoholilla kun imettää miestä ja ilman kun imettää lasta. [/quote] Mene nyt vittuun siitä jankkaamasta. Olet juuri osoittanut ap:n ja meidän muiden AIHEESTA keskustelevien pointin todeksi. Jotkut vaan ovat niin sivistymättömiä että tunkevat mielipiteineen sinne missä niitä ei kaivata. Toistan: perusta oma ketju ja jankkaa siellä idiootti.
[/quote]
Ilmoitin viestisi asiattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:29"]
Monille se on ihan luonnollinen ja maailman tavallisin asia, ei mikään häpeällinen mistä ei saa puhua. Ei siis ihme jos siitä puhutaan ja kysellään, hyvä että kysellään. Se tarkoittaa, että on vielä olemassa ihmisiä jotka ei ole niin vieraantuneita asiasta. :)
[/quote]
Siis vieraantuneita hienotunteisesta käytöksestä? :D Imetysasioissa, kuten kaikissa muissakin henkilökohtaisissa asioissa, pätee se nyrkkisääntö, että ihminen itse ottaa asian puheeksi, jos haluaa. Sitten voidaan keskustella. Jos hän ei itse aloita puhumista, puhutaan muista aiheista.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:21"]
Ei kännit vaan nännit..
[/quote]
Kiitos aamun nauruista :D
ja aiheeseen. Mä hämmästelin aivan samaa aikoinaan. Mitä hittoa mun tissit kuuluu yhtään kenellekään... Aavistelen jo pahinta kun toinen on syntymässä hetkenä minä hyvänsä. Nykyään "kaveripiiriin" kuuluu pari fanaatikkoa joiden mielestä vauvaa ei voi hetkeksikään jättää isänsä "hoitoon", koska imetys. Minä kun ajattelin opettaa pullolle mahdollisimman pian jotta isäkin voi välillä valvoa yöt ja syöttää pullosta sitä kuuluisaa äidinmaitoa. Ihan vaan siksi koska koen silloin tällöin ansaitsevani täydet yöunet vaikka äiti olenkin.. Ei tätä vaan saisi sanoa ääneen, kyllähän tissi pitää tunkea vauvan suuhun aina kun se vähän inasee.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:29"]Jaa. Minulta ei ole kukaan kysynyt imetyksestä tai maidon riittävyydestä, en ainakaan muista eli ei ole jäänyt mieleen, jos näin on tapahtunut. En olisi loukkaantunut, jos joku olisi kysynytkin, onhan se imetys aika olennainen osa ihan pienen vauvan äidin elämää. Kukaan ei ole myöskään paheksunut sitä, että imetän edelleen yli 1-vuotiastani.
Miten musta tuntuu, että näistä kyselyistä vetävät eniten herneet ne, jotka eivät imetä ja kokevat siksi jotain (tarpeetonta) alemmuudentunnetta?
[/quote]
Tai sitten joillekkin se on vaan yksityinen asia? Ja onhan kakalla käyntikin olennainen osa jokaisen ihmisen elämää, mutta en mä silti kysele ihmisten suolen toiminnasta. Miksi kun olet raskaana tai saat lapsen niin kaikki sun kehossa tapahtuvat asiat on yhtäkkiä yleistä tietoa? Ja jos et halua kertoa niin tunnet alemmuudentunnetta? Ihme touhua..
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:50"]Tämä on näitä nykyajan ongelmia naisilla. Keisarileikkauksen saa ihan vaan pyytämällä ettei pimppi vaan mene pilalle siitä yhdestä ja imettää ei tarvitse kun ruokaa riittää ja tissitkin varmaan menee siitä pilalle.
[/quote]
Wut?