Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkeleitä lapselle vatsan täydeltä- miksi/ miksi ei?

Vierailija
17.03.2015 |

Tänään vasta opin, ettei kaikissa perheissä saa lapsi syödä niin monta leikkelettä kuin mieli tekee. Meillä usein syövät leikkeleitä ihan sellaisenaan, ilman leipää.

Miksi teidän perheessänne ajoitetaan tai ei rajoiteta leikkeleiden syöntiä?

Meistä on vain hyvä, että lapset syövät lihaa esim. puuron jälkeen niin paljon kuin haluavat- pitää vatsan täynnä pitkään ja on sitä paitsi varmaan terveellisempääkin kuin vaikkapa leipä.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:28"]

Ei lisäaineet ole epäterveellisiä. Hassuja olette :) Ihan samoja aineita löytyy luonnostakin, mutta kun nimen sijaan paketissa lukeekin e-koodi, alkaa kauhistelu. Foliohattua päähän vaan.

[/quote]

Että ihan huvikseen esim. Evira käskee rajoittamaan lasten makkaransyöntiä?

[/quote]

Eviran pääsyy rajoitukseen on makkaroiden (ja leikkeleidenkin) sisältämä nitriitti (E250), mikä on syöpää aiheuttava aine. Evira ei taida tiedää, että nykyisin on olemassa myös nitriitittömiä makkaroita? Vain muutamia vaihtoehtoja, mutta on kuitenkin. Sama leikkeleissä. Voi sitä nitriititöntä syödä lapsikin vapaammin.

Vierailija
2/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä myydään leikkeleenä on siis prosessoitua lihaa jossa on muutakin, esimerkiksi kinkkuleikkeleessä on normaalisti gluteenia vaikka lihassa sitä ei luontaisesti ole, sitten on kaikenlaisia kemikaaleja. Kannattaa tsekata paketit hyvin, aika vähän löytyy pelkkää lihaa olevaa leikkelettä ja vakuumipaketeissa on tietty sitten omat ongelmansa. Meillä lapset ei saa lainkaan leikkeleitä, saisivat syödä ravintoloissa ja kyläpaikoissa mutta eivät tykkää, liha syödään lihana eli kanaa, nautaa, possua, kalaa saavat syödä sellaisenaan ilman mitään muuta, yleensä haluavat kuitenkin syödä vihanneksia niiden kyytipojaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ne lihatiskiltä ostetut " kinkkuviipaleet" jotka " lihamestari siinä viipaloi sun nähdessä koneella- ne ovat ihan samaa prosessoitua, suolattua lihaa kuin vakuumipakkauksissa olevat ja ovat vakuumipakkauksissa tulleet kauppaan. Jos haluaa ihan lihaa vain niin se ostetaan lihanimikkeellä ei leikkeleenä ja yleensä raakana

Vierailija
4/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 05:10"]Se mitä myydään leikkeleenä on siis prosessoitua lihaa jossa on muutakin, esimerkiksi kinkkuleikkeleessä on normaalisti gluteenia vaikka lihassa sitä ei luontaisesti ole, sitten on kaikenlaisia kemikaaleja. Kannattaa tsekata paketit hyvin, aika vähän löytyy pelkkää lihaa olevaa leikkelettä ja vakuumipaketeissa on tietty sitten omat ongelmansa. Meillä lapset ei saa lainkaan leikkeleitä, saisivat syödä ravintoloissa ja kyläpaikoissa mutta eivät tykkää, liha syödään lihana eli kanaa, nautaa, possua, kalaa saavat syödä sellaisenaan ilman mitään muuta, yleensä haluavat kuitenkin syödä vihanneksia niiden kyytipojaksi. 
[/quote]

Harvassa leikkeleessä on gluteenia. Korppukinkku on ainoa, jossa olen siihen törmännyt, ja sekin vain kuorrutteen takia. T: Keliaakikko

Vierailija
5/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:28"]Ei lisäaineet ole epäterveellisiä. Hassuja olette :) Ihan samoja aineita löytyy luonnostakin, mutta kun nimen sijaan paketissa lukeekin e-koodi, alkaa kauhistelu. Foliohattua päähän vaan.
[/quote]

Syaniidikin on 100 % luonnontuote, mutta ei se siitä sen terveellisempää tee.

Vierailija
6/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 05:10"]Se mitä myydään leikkeleenä on siis prosessoitua lihaa jossa on muutakin, esimerkiksi kinkkuleikkeleessä on normaalisti gluteenia vaikka lihassa sitä ei luontaisesti ole, sitten on kaikenlaisia kemikaaleja. Kannattaa tsekata paketit hyvin, aika vähän löytyy pelkkää lihaa olevaa leikkelettä ja vakuumipaketeissa on tietty sitten omat ongelmansa. Meillä lapset ei saa lainkaan leikkeleitä, saisivat syödä ravintoloissa ja kyläpaikoissa mutta eivät tykkää, liha syödään lihana eli kanaa, nautaa, possua, kalaa saavat syödä sellaisenaan ilman mitään muuta, yleensä haluavat kuitenkin syödä vihanneksia niiden kyytipojaksi.  [/quote] Harvassa leikkeleessä on gluteenia. Korppukinkku on ainoa, jossa olen siihen törmännyt, ja sekin vain kuorrutteen takia. T: Keliaakikko

[/quote]

Olen myös keliaakikko ja kyllä vain gluteenia löytyy suuresta osasta leikkeleitä. Suurin osa leikkeleistä, myös kinkkuleikkeleistä on jauhon, mausteiden ja lihan sekoitus. Gluteenittomassa näkyy selkeästi merkintä gluteeniton. Eräs sukulainen on lisäksi ollut leikkeletehtaalla töissä. Yllättyisit kun tietäisit kuinka vähän lihaa suurin osa leikkeleistä oikeasti sisältää.

Vierailija
7/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:08"]

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/suositus-lapsille-makkaraa-ja-leikkeleita-kohtuudella/#.VQkHxnw8KMY Ei teistä kukaan ole oppinut googlaamaan.

[/quote]

Ap tarkoittikin tietenkin itse paistettua kinkkua, mikä aloituksesta kävi "hyvin" esille. Hänen tarkoituksensa olikin nyt paheksua niitä vanhempia, jotka ostavat kotiin kaupasta kinkkua. Aloituksessaan hän ei tietenkään voinut kertoa, että toisin kuin muille ihmisille, leikkele tarkoittaa hänelle itse paistetusta paistista leikattuja viipaleita.

Vierailija
9/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:08"]

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/suositus-lapsille-makkaraa-ja-leikkeleita-kohtuudella/#.VQkHxnw8KMY Ei teistä kukaan ole oppinut googlaamaan.

[/quote]

Ap tarkoittikin tietenkin itse paistettua kinkkua, mikä aloituksesta kävi "hyvin" esille. Hänen tarkoituksensa olikin nyt paheksua niitä vanhempia, jotka ostavat kotiin kaupasta kinkkua. Aloituksessaan hän ei tietenkään voinut kertoa, että toisin kuin muille ihmisille, leikkele tarkoittaa hänelle itse paistetusta paistista leikattuja viipaleita.
[/quote]

Voisitko osoittaa sen kohdan jossa ap edes etäisesti näin vihjaa? Luin koko ketjun vielä toiseen kertaa enkä silti löydä

Vierailija
10/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäjärjestöt nykyään suosittelee ettei prosessoitua lihaa syötäisi ollenkaan ja muutakin lihaa MAX 300g viikossa.

Vierailija
11/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, fineli ei kerro missä elintarvikkeissa on nitriittiä. Onneksi on ravitsemusterapeutti Laatikainen ja hän valistaa meitä, että vihannekset ovat selkeästi suurin nitraattien ja nitriittien lähde: http://www.pronutritionist.net/perjantain-lyhyt-nitraattien-ja-nitriittien-lahteet-ruokavaliossa/

Hänen mukaansa pinaatti, rucola ja punajuuri ovat erityisesti suuria nitraattien lähteitä ja esim. vegaanit, jotka käyttävät paljon juureksia ja vihreitä salaattimaisia kasviksia saattavat saada enemmän kuin 10-kertaisen määrän nitraatteja verrattuna henkilöön, joka syö vähän lihajalosteita ja kasviksia.

Haloo Evira, mikset puutu tähän ja varoita liiallisesta vihannesten syönnistä?

Vierailija
12/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:08"] http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/suositus-lapsille-makkaraa-ja-leikkeleita-kohtuudella/#.VQkHxnw8KMY Ei teistä kukaan ole oppinut googlaamaan. [/quote]   Ap tarkoittikin tietenkin itse paistettua kinkkua, mikä aloituksesta kävi "hyvin" esille. Hänen tarkoituksensa olikin nyt paheksua niitä vanhempia, jotka ostavat kotiin kaupasta kinkkua. Aloituksessaan hän ei tietenkään voinut kertoa, että toisin kuin muille ihmisille, leikkele tarkoittaa hänelle itse paistetusta paistista leikattuja viipaleita. [/quote] Voisitko osoittaa sen kohdan jossa ap edes etäisesti näin vihjaa? Luin koko ketjun vielä toiseen kertaa enkä silti löydä

[/quote]

"Itsepaistettua paistia uppoaa teiniinkin vähemmän kuin jauhomakkaraa. Kroppa huutaa ruokaa siihen asti että saa tarvitsemansa. Jos suuhun työnnetään höttöhiilaria, huuto jatkuu. Jos ravinteikasta oikeaa ruokaa, huuto vilkenee. Kokeilkaa vaikka itse, siirtymäaika on muutaman viikon."

Vierailija
13/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:08"] http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/suositus-lapsille-makkaraa-ja-leikkeleita-kohtuudella/#.VQkHxnw8KMY Ei teistä kukaan ole oppinut googlaamaan. [/quote]   Ap tarkoittikin tietenkin itse paistettua kinkkua, mikä aloituksesta kävi "hyvin" esille. Hänen tarkoituksensa olikin nyt paheksua niitä vanhempia, jotka ostavat kotiin kaupasta kinkkua. Aloituksessaan hän ei tietenkään voinut kertoa, että toisin kuin muille ihmisille, leikkele tarkoittaa hänelle itse paistetusta paistista leikattuja viipaleita. [/quote] Voisitko osoittaa sen kohdan jossa ap edes etäisesti näin vihjaa? Luin koko ketjun vielä toiseen kertaa enkä silti löydä

[/quote]

"Itsepaistettua paistia uppoaa teiniinkin vähemmän kuin jauhomakkaraa. Kroppa huutaa ruokaa siihen asti että saa tarvitsemansa. Jos suuhun työnnetään höttöhiilaria, huuto jatkuu. Jos ravinteikasta oikeaa ruokaa, huuto vilkenee. Kokeilkaa vaikka itse, siirtymäaika on muutaman viikon."

[/quote]

Ei taida olla AP, ei.. tai muuten olisi varmaan kirjoittanut viestinsä alle olevansa?

Vierailija
14/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

Ei taida olla AP, ei.. tai muuten olisi varmaan kirjoittanut viestinsä alle olevansa?

[/quote]

Moneenko viestiin tässä ketjussa on kirjoitettu alle ap?

Vierailija
15/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:21"]

Mistä olet saanut päähäsi että leikkeleet olisi terveellisempää kuin leipä?

[/quote]

ei niitä kyl oikein voi verrata. Ihan eri ravintoaineita sisältäviä. Energiaa toki molemmista tulee.

vähäsuolaiset leikkeleet on ok. Ja miten pienistä lapsista on kyse? Ei leikkeleet kait vaarallisia ole.

Vierailija
16/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Juu, ei tuosto kyllä käy mitenkään ilmi että olisi AP, varmaan vaan joku satunnainen ketjuunkommantoija. Plus luulen että viestin kirjoittaja tarkoitti ihan oikeaa tayslihapaistia eikä itse tehtyjä leikkeleitä.

Vierailija
17/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Moneenko viestiin tässä ketjussa on kirjoitettu alle ap?
[/quote]

Ei yhteenkään, mutta mielestäni se on vain osoitus ettei aplla ole ollut syytä kommentoida mitään. Yleensä kuitenkin se on tällä foorumilla tapana tarkentaa, jos ei muuten viestin sisällöstä käy ilmi.

Se miksi valitsit juuri tuon viestin muka ap:n kirjoittamaksi etkä mitä tahansa muuta (jotka yhtä hyvin voisivat olla hänen kirjoittamiaan) saa minut ajattelemaan että tiedätkö jotain enemmän kuin me? Tuliko ap kenties puolustelemaan omia kirjoituksiaan muuna kuin itsenään? :)

Vierailija
18/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:56"]

Aika jännää, fineli ei kerro missä elintarvikkeissa on nitriittiä. Onneksi on ravitsemusterapeutti Laatikainen ja hän valistaa meitä, että vihannekset ovat selkeästi suurin nitraattien ja nitriittien lähde: http://www.pronutritionist.net/perjantain-lyhyt-nitraattien-ja-nitriittien-lahteet-ruokavaliossa/

Hänen mukaansa pinaatti, rucola ja punajuuri ovat erityisesti suuria nitraattien lähteitä ja esim. vegaanit, jotka käyttävät paljon juureksia ja vihreitä salaattimaisia kasviksia saattavat saada enemmän kuin 10-kertaisen määrän nitraatteja verrattuna henkilöön, joka syö vähän lihajalosteita ja kasviksia.

Haloo Evira, mikset puutu tähän ja varoita liiallisesta vihannesten syönnistä?

[/quote]

Veganismi aiheuttaa näköjään suolistosyöpää. Aika omituista ettei tästä missään varoitella.

Vierailija
19/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:42"]

Ei lisäaineet ole epäterveellisiä. Hassuja olette :) Ihan samoja aineita löytyy luonnostakin, mutta kun nimen sijaan paketissa lukeekin e-koodi, alkaa kauhistelu. Foliohattua päähän vaan.

[/quote]

[/quote]

No miksi ei Evira tai THL käske rajoittamaan lasten margariininsyöntiä? Lisäaineita siinäkin on. Tai rajoittamaan lasten leivänsyöntiä, koska leivissä on törkeästi suolaa? Tai rajoittamaan lasten rintaruokintaa, koska rintamaidossa on pahaa eläinrasvaa, kuten leikkeleissä?

[/quote]

Sinähän sen just sanoit: leipä ja margariini eivät ole siinä määrin haitallisia kuin leikkeleet. Siksi.

Vierailija
20/68 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:42"]

[/quote]

[/quote]

No miksi ei Evira tai THL käske rajoittamaan lasten margariininsyöntiä? Lisäaineita siinäkin on. Tai rajoittamaan lasten leivänsyöntiä, koska leivissä on törkeästi suolaa? Tai rajoittamaan lasten rintaruokintaa, koska rintamaidossa on pahaa eläinrasvaa, kuten leikkeleissä?

[/quote]

Sinähän sen just sanoit: leipä ja margariini eivät ole siinä määrin haitallisia kuin leikkeleet. Siksi.

[/quote]

Siis leikkele on haitallista, koska siinä on suolaa. Mutta leipä ei ole haitallista, vaikka siinä on suolaa? Leikkele on haitallista, koska siinä on lisäaineita, mutta margariini ei ole, vaikka siinä on lisäaineita? Leikkele on haitallista sen sisältämän nitriitin vuoksi, mutta kasvikset eivät ole, vaikka niissä on nitriittiä paljon enemmän? Esim. Snellmannin ylikypsässä kinkussa on nitraattia vähemmän kuin ruukkusalaatissa. Ei tuo sinun logiikkasi oikein aukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi