Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkeleitä lapselle vatsan täydeltä- miksi/ miksi ei?

Vierailija
17.03.2015 |

Tänään vasta opin, ettei kaikissa perheissä saa lapsi syödä niin monta leikkelettä kuin mieli tekee. Meillä usein syövät leikkeleitä ihan sellaisenaan, ilman leipää.

Miksi teidän perheessänne ajoitetaan tai ei rajoiteta leikkeleiden syöntiä?

Meistä on vain hyvä, että lapset syövät lihaa esim. puuron jälkeen niin paljon kuin haluavat- pitää vatsan täynnä pitkään ja on sitä paitsi varmaan terveellisempääkin kuin vaikkapa leipä.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:28"]

Ei lisäaineet ole epäterveellisiä. Hassuja olette :) Ihan samoja aineita löytyy luonnostakin, mutta kun nimen sijaan paketissa lukeekin e-koodi, alkaa kauhistelu. Foliohattua päähän vaan.

[/quote]

Että ihan huvikseen esim. Evira käskee rajoittamaan lasten makkaransyöntiä?

[/quote]

Nitriitin takia.

Vierailija
62/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:16"]

Saa meillä syödä ihan kaikkea ruokaa, mitä pöydässä on, ihan niin paljon kuin haluaa. Jos olen sitä mieltä, että joku ruoka-aine on saatanasta, en ole sitä alunperinkään ostanut jääkaappiin. 

[/quote]

Komppaan tätä. Ruokailu on nauttimista. Toisaalta meillä ei ole koskaan makkaroita ja kokolihaleikkeleita / juustoja on tarjolla vain aamiaispöydässä tai eväissä. Välipala on yleensä lammitettyä edellisen päivän ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nitriitti siinä on pahin juttu. Ostetaan siis saunapalvikinkkua yleensä, ja niitä kyllä ollaan annettu lapsen syödä aina kun hän haluaa. Mutta kyllä tuo nitriitin määrä kauhistuttaa. Ostetaan nakit kyllä nitriitittöminä, mutta leikkeleistä saattaa saantisuositukset ylittyä.

Vierailija
64/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:51"]

Ok, oletetaan sitten että ap tekee leikkeleensä itse ja ne ovat terveellisempiä kuin kaupan valmisleikkeleet. Lasten ollessa pieniä niiden kulutus lienee varsin vähäistä, mutta entä kun lapset kasvavat ja alkavat syödä enemmän? Milläs selität isoruokaiselle teinipojalle, että enää ei olekaan jees täyttää vatsaansa leikkeleillä, vaikka hänet on lapsesta asti opetettu tekemään niin? Tai entä jos jossain vaiheessa tottuu siihen, että kun pikkunälkä yllättää, mennään närppimään niitä leikkeleitä ruoka-ajan ulkopuolellakin?

[/quote]

Itsepaistettua paistia uppoaa teiniinkin vähemmän kuin jauhomakkaraa. Kroppa huutaa ruokaa siihen asti että saa tarvitsemansa. Jos suuhun työnnetään höttöhiilaria, huuto jatkuu. Jos ravinteikasta oikeaa ruokaa, huuto vilkenee. Kokeilkaa vaikka itse, siirtymäaika on muutaman viikon.

Vierailija
65/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarjota lapsella tasapainoista ruokaa, eli paljon kasviksia ja vähän lihaa. On paljon ns. kasvisherkkuja joita voi antaa lapselle lihan sijasta, tai sitten lihan voi korvata esim. järvikalalla. Ja toki lihaakin voi syödä, mutta se on todella pieni määrä lihaa mitä ns. tavallinen aikuinen tarvitsee, en siis lähtisi kovin paljoa leikkeleitä syöttämään esim. 5-vuotiaalla lapselle, mielummin antaa kasviksia ns. "ahmi niin paljon kun haluat" tilanteissa.

Ylipäätään kannattaa miettiä tarvitseeko leikkeleitä ylipäänsä? Jos on hyvää (itse leivottua) leipää, ei sitä tarvitse kuorruttaa päälisillä, ja jos välttelee leipää, niin miksei samantein tekisi salaattia?

Vierailija
66/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:14"]

Kannattaa tarjota lapsella tasapainoista ruokaa, eli paljon kasviksia ja vähän lihaa. On paljon ns. kasvisherkkuja joita voi antaa lapselle lihan sijasta, tai sitten lihan voi korvata esim. järvikalalla. Ja toki lihaakin voi syödä, mutta se on todella pieni määrä lihaa mitä ns. tavallinen aikuinen tarvitsee, en siis lähtisi kovin paljoa leikkeleitä syöttämään esim. 5-vuotiaalla lapselle, mielummin antaa kasviksia ns. "ahmi niin paljon kun haluat" tilanteissa.

Ylipäätään kannattaa miettiä tarvitseeko leikkeleitä ylipäänsä? Jos on hyvää (itse leivottua) leipää, ei sitä tarvitse kuorruttaa päälisillä, ja jos välttelee leipää, niin miksei samantein tekisi salaattia?

[/quote]

Ne kasvikset onkäytännössä sama asia kuin sokeri! Hiilihydraatteja, joita pitää syödä todella harkiten eikä missään nimessä korvata niillä proteiineja.

Vierailija
67/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]

Leikkele on siivutettua lihaa. Kyllä meillä lapset saa syödä sitä vaikka miten paljon, eihän siinä ole suolaa kuin nimeksi, ellei sitä mene paistovaiheessa ankarasti suolaamaan. Makkaraa sen sijaan ei saa syödä määrättömästi.

[/quote]

Ei se taida ihan noin mennä kaupan leikkeleiden kanssa.

[/quote]

Ap ei rajoittanut keskustelua kaupan leikkeleisiin. Ei kaikissa perheissä osteta pelkkää valmisruokaa.

[/quote]

No voitaisko nyt sitten määritellä, millaisesta valmisteesta tässä ketjussa on kyse.

[/quote]

Leikkele sinänsä on jo määritelty, vasta keskustelijat rajasivat sen suolaiseksi makkaraksi. Kertonee jotain perheiden ostotottumuksista.

[/quote]

No mä en ole mikään lihaconnoisseur, koska olen kasvissyöjä, joskus ostan lapselle jotain kalkkunaleikettä tmv. Mun käsitys leikkeleestä on se, että se ei ole mikään paistista leikattu siivu, vaan jotain muuta. Sä voit nyt kertoa mulle asian oikean laidan.

[/quote]

Leikkeleen määritelmä on "siivutettu makkara tai liha". Se voi olla jauhoista lauantaimakkaraa tai kunnon paistia. Tuo kauhisteltu saunapalvikinkkukin voi olla nitriitön, jos itse suolaa ja palvaa kinkkunsa. Minusta on turha puhua terveellisestä ruuasta, jos ostaa kaiken kaupasta. Ne kasviksetkin on aika lailla säilöntäaineilla kyllästettyjä matkattuaan Espanjasta tai Etelä-Afrikasta Suomeen.

Vierailija
68/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:14"]

[/quote]

Ne kasvikset onkäytännössä sama asia kuin sokeri! Hiilihydraatteja, joita pitää syödä todella harkiten eikä missään nimessä korvata niillä proteiineja.

[/quote]

Proteiinit voi kumminkin syödä osana varsinaista ruokaa, ei tuolla lailla ns. jälkkäriksi napostellen kuin ap:n tapauksessa. Sopiva annos monipuolista ruokaa, niin ei tarvitse vetää vatsan täydeltä leikkeleitä. Tulee halvemmaksikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi