Leikkeleitä lapselle vatsan täydeltä- miksi/ miksi ei?
Tänään vasta opin, ettei kaikissa perheissä saa lapsi syödä niin monta leikkelettä kuin mieli tekee. Meillä usein syövät leikkeleitä ihan sellaisenaan, ilman leipää.
Miksi teidän perheessänne ajoitetaan tai ei rajoiteta leikkeleiden syöntiä?
Meistä on vain hyvä, että lapset syövät lihaa esim. puuron jälkeen niin paljon kuin haluavat- pitää vatsan täynnä pitkään ja on sitä paitsi varmaan terveellisempääkin kuin vaikkapa leipä.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]
Leikkele on siivutettua lihaa. Kyllä meillä lapset saa syödä sitä vaikka miten paljon, eihän siinä ole suolaa kuin nimeksi, ellei sitä mene paistovaiheessa ankarasti suolaamaan. Makkaraa sen sijaan ei saa syödä määrättömästi.
[/quote]
Ei se taida ihan noin mennä kaupan leikkeleiden kanssa.
[/quote]
Ap ei rajoittanut keskustelua kaupan leikkeleisiin. Ei kaikissa perheissä osteta pelkkää valmisruokaa.
[/quote]
No voitaisko nyt sitten määritellä, millaisesta valmisteesta tässä ketjussa on kyse.
[/quote]
Leikkele sinänsä on jo määritelty, vasta keskustelijat rajasivat sen suolaiseksi makkaraksi. Kertonee jotain perheiden ostotottumuksista.
[/quote]
No mä en ole mikään lihaconnoisseur, koska olen kasvissyöjä, joskus ostan lapselle jotain kalkkunaleikettä tmv. Mun käsitys leikkeleestä on se, että se ei ole mikään paistista leikattu siivu, vaan jotain muuta. Sä voit nyt kertoa mulle asian oikean laidan.
[/quote]
Leikkeleen määritelmä on "siivutettu makkara tai liha". Se voi olla jauhoista lauantaimakkaraa tai kunnon paistia. Tuo kauhisteltu saunapalvikinkkukin voi olla nitriitön, jos itse suolaa ja palvaa kinkkunsa. Minusta on turha puhua terveellisestä ruuasta, jos ostaa kaiken kaupasta. Ne kasviksetkin on aika lailla säilöntäaineilla kyllästettyjä matkattuaan Espanjasta tai Etelä-Afrikasta Suomeen.
[/quote]
Ne leikkeleet mitä meillä syödään, ovat ainakin siivutettua kokolihaa ja melkoisen vähärasvaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:51"]Syöpäjärjestöt nykyään suosittelee ettei prosessoitua lihaa syötäisi ollenkaan ja muutakin lihaa MAX 300g viikossa.
[/quote]
Tämä! Lasten ei kannattaisi syödä punaista lihaa ollenkaan. Vaaleaa lihaa (kanaa, kalkkunaa), kalaa ja paljon kasviksia.
Meillä 5v lapsi söisi koko paketin tyhjäksi. Tulisi aikamoisen kalliit kauppalaskut.
En nyt lukenut näitä kommentteja, mutta miksi et mieluummin anna vaikka kypsennetystä broilerin fileepihvistä leikattuja palasia? Täyttää hyvin ja voit itse annostella suolan..
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 05:10"]Se mitä myydään leikkeleenä on siis prosessoitua lihaa jossa on muutakin, esimerkiksi kinkkuleikkeleessä on normaalisti gluteenia vaikka lihassa sitä ei luontaisesti ole, sitten on kaikenlaisia kemikaaleja. Kannattaa tsekata paketit hyvin, aika vähän löytyy pelkkää lihaa olevaa leikkelettä ja vakuumipaketeissa on tietty sitten omat ongelmansa. Meillä lapset ei saa lainkaan leikkeleitä, saisivat syödä ravintoloissa ja kyläpaikoissa mutta eivät tykkää, liha syödään lihana eli kanaa, nautaa, possua, kalaa saavat syödä sellaisenaan ilman mitään muuta, yleensä haluavat kuitenkin syödä vihanneksia niiden kyytipojaksi. [/quote] Harvassa leikkeleessä on gluteenia. Korppukinkku on ainoa, jossa olen siihen törmännyt, ja sekin vain kuorrutteen takia. T: Keliaakikko
[/quote]
Olen myös keliaakikko ja kyllä vain gluteenia löytyy suuresta osasta leikkeleitä. Suurin osa leikkeleistä, myös kinkkuleikkeleistä on jauhon, mausteiden ja lihan sekoitus. Gluteenittomassa näkyy selkeästi merkintä gluteeniton. Eräs sukulainen on lisäksi ollut leikkeletehtaalla töissä. Yllättyisit kun tietäisit kuinka vähän lihaa suurin osa leikkeleistä oikeasti sisältää.
[/quote]
Siis täh? Kyllä nyt kuulostaa ihan kummalliselta tarinoinnilta. Mun kokemuksen mukaan suurin osa on nimenomaan gluteenittomia. Samaa suuntaa antaa esim. tämä sivusto: http://www.glu.fi/tuotteet/?category=10&total=103&offset=0
Eikös niissä ole aika paljon suolaa?
- Ravintosisältö
- Hinta
- Tottumus epäterveellisiin ruokailutapoihin
Prosessoitu liha on epäterveellistä ja aiheuttaa suolistosyöpää.
Leivän ja leikkeleiden sijaan voi tehdä vaikka kanasalaatin. Vaatii toki enemmän voimia kuin pelkkä kinkkupaketin iskeminen pöytään.
Saa meillä syödä ihan kaikkea ruokaa, mitä pöydässä on, ihan niin paljon kuin haluaa. Jos olen sitä mieltä, että joku ruoka-aine on saatanasta, en ole sitä alunperinkään ostanut jääkaappiin.
Liikaa ylimääräistä lisäainetta ja suolaa. Ja leivässä ei ole mitään pahaa kunhan ei ole jotain vaaleaa pullaleipää
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:11"]
Suola, nitriitti, rasva.
[/quote]
Juuri nämä, ja on vielä melko kalliitakin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:16"]
Saa meillä syödä ihan kaikkea ruokaa, mitä pöydässä on, ihan niin paljon kuin haluaa. Jos olen sitä mieltä, että joku ruoka-aine on saatanasta, en ole sitä alunperinkään ostanut jääkaappiin.
[/quote]Meillä taas on niitäkin ruokia, jotka ovat vähän käytettyinä ihan ok, mutta eivät hyväksi liian usein tai runsaati syötyinä. Esim. leikkeleet, makeat jogurtit, jäätelö, leivonnaiset.
Mistä olet saanut päähäsi että leikkeleet olisi terveellisempää kuin leipä?
Eikö jossain juuri ollut suositus, että makkararuokia saisi syödä korkeintaan kahdesti viikossa, siis lapset? Eikö nuo leikkeet mene samaan kategoriaan, varsinkin jos niillä täyttää vatsan? Meillä taapero haukkaa joskus kalkkunasiivua mutta ei sen enempää. Kinkkusiivuja ei suostu edes maistamaan. Uuni- tai nuotiomakkaraa taas menisi ihan kuinka paljon vain.
Löytyipä yksi varoitus Eviralta: "Euroopan elintarviketurvallisuusviraston mukaan nitraattia ei saa liikaa, jos kasviksia syö enintään 400 grammaa päivässä, sanoo Elintarviketurvallisuusviraston ylitarkastaja Kirsi-Helena Kanninen." http://yle.fi/uutiset/evira_suomalaisten_nitraatinsaanti_selvitetaan/2864348
Tämä nyt on jotenkin ristiriidassa THL:n suositusten kanssa. Nehän suosittelevat syömään kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Mites muuten ne kaikki vihersmoothieiden pyöräyttelijät? Onko kukaan muistanut varoittaa ettei kannata tunkea salaattia puskakaupalla tehosekoittimeen. Tulee nitraatin yliannostus.