Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää väärää puolta tietä kävelevät sekä keskellä tietä kävelevät!!

Vierailija
17.03.2015 |

Miksi ei porukka voi vain kävellä oikeaa reunaa?? Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa??

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen aina oikeaa puolta koirieni kanssa. Olen oikeakätinen ja saan parhaiten molemmat suuret koirat kontrolloitua oikealla kädellä. 

Vierailija
42/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]

Ärsyttää kun tää aihe nousee säännöllisesti esiin.

LAIN MUKAAN JALANKULKIJA SAA ITSE VALITA, KUMPAA REUNAA KÄVELEE.

Lisäksi opetan lapsen kulkemaan vasenta reunaa, sillä kun pyöräilijä ajaa aina oikealla, ei lapsi ole samaan suuntaan menevien tiellä eikä poukkoile äkisti askelta sivulle ohitustilanteessa, kun ei edes tiedä, että pyörä on takana. Samaa puolta vastaantulevan pyörän lapsi näkee helpommin ja ohittava pyöräilijä osaa ennakoida vielä kehittyvän lapsen liikkeet paremmin kun kumpikin näkee toisensa.

Lain mukaan jalankulkija käyttää tien vasenta reunaa. Pyörätie ei ole tieliikennelain tarkoittama tie.

Mulla on työmatkalla yhdistetty kävely/pyörätie. Väylä on jaettu kahteen suuntaan. Ei ongelmaa.

Mutta aina löytyy joku urpo, joka kävelee keskellä tietä ja kun soittaa kelloa, alkaa huuto että "Mä oon kyllä oikealla puolella". Niin oletkin mutta niin olen minäkin pyörän kanssa. Väistyisitkö?

Miten tälläisessä tilanteessa pitää toimia? Mihin jalankulkija väistää ja miten minun pyörällä tulisi väistää? Oikealta ei voi mennä ohi kun se ihminen väistää sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]

Ärsyttää kun tää aihe nousee säännöllisesti esiin.

LAIN MUKAAN JALANKULKIJA SAA ITSE VALITA, KUMPAA REUNAA KÄVELEE.

Lisäksi opetan lapsen kulkemaan vasenta reunaa, sillä kun pyöräilijä ajaa aina oikealla, ei lapsi ole samaan suuntaan menevien tiellä eikä poukkoile äkisti askelta sivulle ohitustilanteessa, kun ei edes tiedä, että pyörä on takana. Samaa puolta vastaantulevan pyörän lapsi näkee helpommin ja ohittava pyöräilijä osaa ennakoida vielä kehittyvän lapsen liikkeet paremmin kun kumpikin näkee toisensa.

Lain mukaan jalankulkija käyttää tien vasenta reunaa. Pyörätie ei ole tieliikennelain tarkoittama tie.

Mulla on työmatkalla yhdistetty kävely/pyörätie. Väylä on jaettu kahteen suuntaan. Ei ongelmaa.

Mutta aina löytyy joku urpo, joka kävelee keskellä tietä ja kun soittaa kelloa, alkaa huuto että "Mä oon kyllä oikealla puolella". Niin oletkin mutta niin olen minäkin pyörän kanssa. Väistyisitkö?

Miten tälläisessä tilanteessa pitää toimia? Mihin jalankulkija väistää ja miten minun pyörällä tulisi väistää? Oikealta ei voi mennä ohi kun se ihminen väistää sinne.Kuljette siis samaan suuntaan? Jalankulkija menee ohitustilanteessa niin oikealle kuin mahdollista, ja pyöräilijä ohittaa vasemmalta. Tämä saattaa tarkoittaa vastaantulevien kaistalla käymistä.

Vierailija
44/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen aina oikeaa puolta koirieni kanssa. Olen oikeakätinen ja saan parhaiten molemmat suuret koirat kontrolloitua oikealla kädellä. 

Asiakas on aina oikeassa ja koira vasemmassa kädessä.

t. Koirapoliisi

Vierailija
45/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on aina oikeassa ja koira vasemmassa kädessä.

t. Koirapoliisi

Olen aikanaan murtanut vasemman käteni joten saa olla aika pieni koira että vasemmassa pitäisin. 

Vierailija
46/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko he jotka pitävät kiinni liikennelakiin kirjatusta oikeudestaan kävellä kevyen liikenteen väylällä kummalla puolella tahansa ehkäpä maalaisia?

Helsingissä on ainakin kevyen liikenteen väylät vilkkaasti liikenneityjä - eri nopeuksilla kulkevia pyöräilijöitä ja kävelijöitä huiskii molemmista suunnista toistensa ohi. Kun kaikki kulkevat oikealla puolella, väistämis- ja ohitussuunnat ovat selvät, ja onnettomuusriski pienenee. 

Idioottimaista olettaa että ihmiset noudattaisivat jotain "sääntöjä", joita ei ole edes olemassa.

Vierailija
47/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on opetettu jo koulussa,että kävellen mennään vasenta.

No niin, olet käynyt koulusi joskus 70-luvulla, tai sitten maalla. Eli kun kävellään tiellä, jossa ei ole jalkakäytävää, kuljetaan vasemmalla. Siksi silloin aikoinaan opetettiin että kuljetaan vasemmalla, kun jalkakäytävä oli harvinaisuus paitsi isoimmissa kaupungeissa. Itse asuin kyllä kaupungissa, mutta se oli niin pieni että koulumatkat kuljin teitä joilla ei ollut jalkakäytäviä.

Mutta: Jos ja kun se jalkakäytävä on, kuljetaan sen oikeaa reunaa!

Joissakin tilanteissa laki velvoittaa kävelemään vaseammassa reunassa. Missään tilanteessa laki ei velvoita kävelemään oikeassa reunassa. Joten on täysin perusteetonta väittää että oikea reuna olisi mitenkään oikeampi paikka kävellä.

Vierailija
48/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi jalkakäytävällä kävelevä väistää, se joka kävelee vasenta reunaa, vai se, joka kävelee oikeaa reunaa (esim. minä)? Kävelen päin, jos se vastaantuleva ei väistä. Ainoastaan jos tällä on koira, annan tämän koiran mennä sitä pusikon puolta, ettei tarvitse minun takia sitä mustia komentaa tien päälle.

No jos vaikka se väistää kummalla on helpompaa? Jos vastaan tulee vanhus rollaattorilla, minä väistän. Kun olen liikenteessä vaunujen ja kolmen koiran kanssa, olisi kiva kun se vastaantulija väistäisi.

Vierailija
49/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselijöille : kävelytiellä kävellään oikeaa reunaa, autotiellä vasenta. Mä muuten tänään epähuomiossa kävelin pyöräkaistaa.

Ei vaan kävelytiellä voi kävellä oikeaa tai vasenta reunaa!

Vierailija
50/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jyrää muita huomioimatta kännykkään juoruileva nainen lastenvaunujen kanssa, vauva kyydissä, nelivuotias kävelee vasemmalla puolella ja perheen labradorinnoutaja oikealla puolella. Väistän siis mutaiselle ojan puolelle!

Jos paikalla sattuu olemaan leveämpi jalankulkuväylä, on mukaan otettu samalla tavalla varustautunut nainen, jonka kanssa juorutaan muita liikkujia huomioimatta. Tällöin väistän metsän puolelle!

Vierailija
51/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kevyenliikenteenväylällä saa kulkea kumpaakin laitaa, mutta sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta olisi hyvä, jos noudatettaisiin oikeanpuoleista liikennettä kuten maanteilläkin.

Vierailija
52/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teilläkin ongelmat. Enemmän niitä vastaan kävelijöitä minulla on enkä ole sitä havainnut koskaan ongelmaksi.

t. vasemman laidan mies

Vierailija
53/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaamisen saitte aikaiseksi tässäkin ketjussa?

Vierailija
54/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi jalkakäytävällä kävelevä väistää, se joka kävelee vasenta reunaa, vai se, joka kävelee oikeaa reunaa (esim. minä)? Kävelen päin, jos se vastaantuleva ei väistä. Ainoastaan jos tällä on koira, annan tämän koiran mennä sitä pusikon puolta, ettei tarvitse minun takia sitä mustia komentaa tien päälle.

Normaaliälyinen väistää riippumatta siitä, kumpi kävelee väärällä puolella. Tässä kiteytyy taas hyvin ihmisten (suomalaisten) umpimielisyys ja huonot tavat.

Vierailija
55/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se oikeaa puolta kulkeva päin kävelijä. No jos ei lakia olekaan siihen, kumpaa puolta jalkakäytävällä mennään - niin on hankalaa alkaa 100m ennen kohtaamista alkaa sumplia, kumpi nyt sitten väistäisi. Ja voiko vastaantulija ollakin vaikka jotenkin häiriintynyt, ja saa vihakohtauksen, jos ei saakaan kävellä sitä omistamaansa vasenta puolta. Eli kulkeminen ei ole sujuvaa, jos eri ihmisillä on eri säännöt.

Vierailija
56/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein fiksuinta olisi, että jalkakäytävillä olisi vasemmanpuoleinen liikenne. Kun jalankulkijan kuitenkin täytyy kulkea vasenta laitaa silloin, kun jalkakäytävää ei ole, niin saisi iskostettua kunnolla selkäytimeensä, missä laidassa kuuluu olla.

Omilla tavallisimmilla kulkureiteilläni välillä on jalkakäytäväpätkiä, enimmäkseen ei. Olen tottunut kulkemaan tiiviisti tien vasenta reunaa ja sen kummemmin asiaa ajattelematta ajaudun aina jalkakäytävälläkin vasempaan reunaan -- kunnes joku tulee samaa reunaa vastaan ja mulkoilee paheksuvasti, kun en osaa käyttää jalkakäytävää oikein.

Vierailija
57/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se oikeaa puolta kulkeva päin kävelijä. No jos ei lakia olekaan siihen, kumpaa puolta jalkakäytävällä mennään - niin on hankalaa alkaa 100m ennen kohtaamista alkaa sumplia, kumpi nyt sitten väistäisi. Ja voiko vastaantulija ollakin vaikka jotenkin häiriintynyt, ja saa vihakohtauksen, jos ei saakaan kävellä sitä omistamaansa vasenta puolta. Eli kulkeminen ei ole sujuvaa, jos eri ihmisillä on eri säännöt.

Juuri tästä syystä se vasemmanpuoleisuuden sääntö poistaisi ongelmat! Kun tien laidassa joudut kuitenkin kulkemaan vasenta laitaa, niin tulisi lapsesta asti opeteltua se, kummalla puolen jalankulkijana kuuluu olla.

Vierailija
58/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä syystä se vasemmanpuoleisuuden sääntö poistaisi ongelmat! Kun tien laidassa joudut kuitenkin kulkemaan vasenta laitaa, niin tulisi lapsesta asti opeteltua se, kummalla puolen jalankulkijana kuuluu olla.

Päin kävelijä vastaa, että ei mitään vasenta puolta vastaan. Kun kaikki osaisivat noudattaa yhtenäistä sääntöä.

Vierailija
59/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalla se koirakin opetetaan kulkemaan. 

Miksi? Mä oon opettanu koirat siihen, että ne osaa kävellä ihan kummalla puolella tahansa...

Sama. Mulla koirat (ja lapset) kulkee aina siellä pusikon puolella, eli mahdollisimman kaukana ajoradasta.

Vierailija
60/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi väistää, jos sekä pyöräilijät että jalankulkijat kulkisivat kevyeenliikenteen väylällä oikeaa laitaa. Oikealla puolella kävely toimii yleensä myös esim. lentokentillä ja ruuhkaisissa paikoissa. Jotkut säännöt pitää olla, tämän huomaa paremmin urbaanissa ihmisvilinässä kuin Mäntsälässä. Tärkeämpää kuitenkin on, etteivät jalankulkijat ole keskellä tietä (iso turvallisuusriski, jos molemmin puolin tulee pyöräilijöitä, ja kukin arpoo, mistä kannattaa väistää). Tiellä taas jalankulkijan paikka on vasemmalla laidalla (tästä näkee vastaantulevat autot). Pyöräiljät aina oikealla joka paikassa...kun edes tämä tajuttaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi